MuscleMeat

Bullshit: Glycemische index - suikers tegenover complexe carbs

Bezoekers in dit topic

Nee hoor, dikke prima dat je reageert. En dat je het er niet mee eens bent; dat lokt alleen maar interessante discussies uit. Maar als je met niet relevante informatie mijn informatie probeert te ontkrachten vind ik niet nodig nee.
 
Nu vraag ik mij wel iets af, zoals je zegt worden eerst alle complexe carbs naar simpele carbs omgezet MAAR dit vraagt toch ook energie van je lichaam. Dus is a 1 kcal complexe carb toch niet gelijk aan 1 kcal simpele carb?

Natuurlijk eet je nooit alleen carbs, en zal je gi waarde dus ook beinvloed worden door de rest, maar dan nog lijkt mij er een verschil in te zitten tussen lage Gi en hoge GI "maaltijd" waardes?
 
Dacht dat het vrij algemeen bekend was dat eiwitten hun eigen insulinepieken regelen...


... Waar zie je me zeggen dat hier iets mis mee is?
Was meer een lichte sneer naar het feit dat hij schijnbaar nog zo in alle bro science gelooft..


Zo doe je het anders wel over komen met; 'jij eet zeker ook nog'
 
Nu vraag ik mij wel iets af, zoals je zegt worden eerst alle complexe carbs naar simpele carbs omgezet MAAR dit vraagt toch ook energie van je lichaam. Dus is a 1 kcal complexe carb toch niet gelijk aan 1 kcal simpele carb?

Natuurlijk eet je nooit alleen carbs, en zal je gi waarde dus ook beinvloed worden door de rest, maar dan nog lijkt mij er een verschil in te zitten tussen lage Gi en hoge GI "maaltijd" waardes?

Als je het zo bekijkt zal t wel schelen inderdaad. Alleen, de TEFwaarde van eiwitten ligt een stuk hoger dan die van carbs. Vezels hebben ook wel wat invloed, en dat het voedsel opgewarmd wordt naar bodytemp ook. Dat zijn allemaal factoren die losstaan van soort koolhydraat.
Denk dat het verschil op niveau wat jij aanhaalt heel minimaal is, maar over een dagvoeding zal t een paar tien kcals zijn.
 
De GI is niet compleet 'bullshit.' Voor mensen met obesitas en suikerziekte zou ik hoge GI carbs niet aanraden.
 
De GI is niet compleet 'bullshit.' Voor mensen met obesitas en suikerziekte zou ik hoge GI carbs niet aanraden.

Uit de openingspost:
"Ik moet hier wel bij vermelden dat onderstaande informatie gaat over gezonde mensen met een gezonde insuline-respons. Bij diabetis kan het een heel ander verhaal worden."

Heb je eigenlijk wel gelezen wat Jwdoetookmee heeft geschreven alvorens te reageren? Of ben je gewoon afgegaan op de titel?
 
Uit de openingspost:
"Ik moet hier wel bij vermelden dat onderstaande informatie gaat over gezonde mensen met een gezonde insuline-respons. Bij diabetis kan het een heel ander verhaal worden."

Heb je eigenlijk wel gelezen wat Jwdoetookmee heeft geschreven alvorens te reageren? Of ben je gewoon afgegaan op de titel?

haha thanks
 
Het is allang ontkracht dat het eten van suiker leidt tot diabetes.

---------- Post toegevoegd Tue 25 Dec 2012 om 17:34 ----------

PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23190759
...
After adjustment for confounders, GI and GL were not associated with incident diabetes [HR highest vs. lowest quartile (HR(Q4)) for GI: 1.05 (95% CI = 0.96, 1.16); HR(Q4) for GL: 1.07 (95% CI = 0.95, 1.20)].

Dit lijkt me erg belangrijk, blijkbaar blijft er van de correlatie tussen GI/GL en risico op diabetes weinig meer over als er gecorrigeerd wordt voor andere variabelen.

In de volgende aangehaalde studie blijkt dat eigenlijk ook al:

Verder lijken frisdranken wel het risico op diabetes te verhogen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409338/#CIT0035

For example, Palmer et al. (32) observed that the positive association between sugar-sweetened beverage intake and type 2 diabetes was no longer significant in a model adjusting for BMI.

Schulze and co-workers (30) found that, after adjustments for BMI, the risk estimate for the association between intake of sugar-sweetened drinks and type 2 diabetes was halved, although still significant. Obesity was not included as an outcome in this systematic review.

In other systematic reviews of prospective studies, sugar-sweetened beverage intake has been associated with a higher BMI or obesity in adolescents and adults
In de aangehaalde studies verdwijnt of halveert de relatie tussen suikerhoudende frisdranken en risco op diabetes type 2 als gecorrigeerd wordt voor de BMI. Eerder is aangetoond dat suikerhoudende frisdranken correleren met een hoger BMI (inderdaad niet ondenkbaar).

Hoewel het dus verleidelijk is te concluderen dat de inname van veel suiker de kans op diabetes vergroot, is het niet ondenkbaar dat simpelweg overgewicht zelf de kans vergroot.
Hierbij is alleen nog maar het effect van het corrigeren voor BMI aangegeven. Het zou goed kunnen dat mensen die veel suiker eten gemiddeld ook minder sporten, meer roken, minder groente en fruit eten etc.

Dit is uiteraard een nadeel van prospective cohort studies, dezelfde fout die eerder bij verzadigd vet is gemaakt ligt hier ook op de loer. Cum hoc ergo propter hoc.
 
Back
Naar boven