XXL Nutrition

Nieuws Burgerlijke Ongehoorzaamheid Proeft Naar Pepernoten

Bezoekers in dit topic

Zal ook enigszins gaan strooien met pepernoten. Ook gelet op de uitspraak die ik een gemiste kans vindt van de rechterlijke macht. Losgezongen van de realiteit. Ik leef in een rechtsstaat en zal mij voegen naar de regels maar ik ben het wel met de uitspraak en motivatie oneens. Schept ook een mogelijk precedent voor andere beroepsgekwetsten.

 
Ik vind dat ze die taakstraf voor lief moeten nemen. Ze hebben tenslotte iets gedaan wat tegen de wet ingaat. En als er dan door de vingers gekeken word kunnen we evengoed alle wetten gaan afschaffen. Ze hebben goed gehandeld door tegen de wet in te gaan maar accepteer dan wel het feit dat er gevolgen voor zijn. Moet er wel bij zeggen dat dit niet mijn meest doordachte mening ooit is.
 
Ze hebben tenslotte iets gedaan wat tegen de wet ingaat. En als er dan door de vingers gekeken word kunnen we evengoed alle wetten gaan afschaffen. Ze hebben goed gehandeld door tegen de wet in te gaan maar accepteer dan wel het feit dat er gevolgen voor zijn.
Ben ik mee eens. Alleen de hoogte vind ik bizar, gezien andere verdachten met o.a. 240 uur.
Er was geen reden om te vrezen voor geweld van de kant van de anti-Zwarte Piet-demonstranten, meent de rechtbank.

:roflol:


Zo langzaam maar zeker ben ik hier helemaal klaar mee. Rechter verlaagt straf voor asielzoeker die een 18 jarig meisje met geestelijke handicap verkracht omdat hij anders het land uitgezet kan worden, asielzoekers die opgepakt worden voor winkeldiefstal en andere rottigheid worden niet gestraft, als er een bbq bij een moskee gehouden wordt moet het worden afgeblazen omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Let wel dat laatste vind ik ook een onsmakelijk idee maar dat valt onder dezelfde categorie als protesteren tijdens de intocht.
 
Alleen de hoogte vind ik bizar, gezien andere verdachten met o.a. 240 uur.

Veel van die mensen werden mijns inziens te licht gestraft. Jenny niet noodzakelijk te zwaar. Het is wel frustrerend. In de Vlaamse pers zie ik vaak wegpiraten voorbij komen die zwaarder worden gestraft dan geweldplegers en zedendelinquenten. :emo:
 
Laatst bewerkt:
Veel van die mensen werden mijns inziens te licht gestraft. Jenny niet noodzakelijk te zwaar.
Ja. Feit is dat aanranders, kleuterneukers, doodrijders of ernstige geweldplegingen ook 240 uur kunnen krijgen, dat ze meer verdienen staat daar los van. Die uitspraak is nu eenmaal gedaan en daarnaast leg je dan een uitspraak over Jenny, en dat voegt niet qua mijn rechtvaardigheidsgevoel. Ik vind dat het recht tot demonstreren wel een groot goed is, laat dat duidelijk zijn, maar gezien de sfeer bij talloze demonstraties heb ik sympathie voor deze actie. Demonstreren is wat mij betreft prima, maar hou daarbij enigszins rekening met de meerderheid, die gewoon met kinderen een leuke middag willen hebben.

Het is wel frustrerend.
Zeker.
 
De zware vervolging van rechtse activisten, waaronder de Zwarte Pietactivisten, staat niet in verhouding tot de aanpak van ander activisme. Het werkt maatschappelijke tegenstellingen in de hand, stelt mr. Jasper Endeman.

De rechtbank doet vrijdag uitspraak inzake het blokkeren van een snelweg door een Friese actiegroep. Zij wilden anti-Zwarte-Pietactivisten tegenhouden die op weg waren naar de intocht van Sinterklaas vorig jaar in Dokkum. Voor sommigen zijn deze blokkeer-Friezen helden. Anderen vinden dat ze te ver gingen. De rechtszaak heeft dan ook veel losgemaakt in Friesland en op sociale media. Nu ben ik groot voorstander van de transitie naar de roetveegpiet. Het verzet daartegen vind ik misplaatst, en grove acties zoals het blokkeren van een snelweg al helemaal. Maar ik ben ook jurist. En als jurist kijk ik met pijn in mijn buik naar het openbaar ministerie in deze zaak en de hoge strafeis: van 120 uur dienstverlening tot zelfs voorwaardelijke gevangenisstraf van 3 maanden.

Het OM opende op de hoorzitting in oktober met zijn betoog dat de zaak niet gaat over opvattingen van de activisten (voor of tegen Zwarte Piet), maar over het recht tot demonstreren en toegang tot de openbare weg. Deze woorden klinken hol.

Ik kan me goed voorstellen dat dergelijke acties vervolgd worden, maar dan moet dat consistent gebeuren. Veel aangehaald is de blokkade op de Erasmusbrug door anti-Pietenactivisten met spandoeken ”verkeer gestremd wegens racisme”. De intocht van Sinterklaas liep daardoor vertraging op. De anti-Pietactivisten werden niet vervolgd. De politie zei ervan: „Er is niemand aangehouden, dat is wel het laatste wat we willen op een dag als vandaag, het is een kinderfeest.”

Antifa

Er zijn echter ook buiten de Zwarte Pietdiscussie vele voorbeelden van inconsistente rechtsvervolging. Antifa, een netwerk van antifascisten, heeft een ”laat-ze-niet-lopen”-beleid waarbij men demonstraties van rechts verstoort. En vorige maand nog dwarsboomde een groep van 150 islamitische jongeren een demonstratie bij een moskee door met blikken en flessen te gooien. De burgemeester van Utrecht blies de demonstratie vervolgens af. Tot een rechtszaak is het bij al deze gevallen niet gekomen. Er wordt afgedaan met een simpele boete en soms wordt dit zelfs ook achterwege gelaten.

In het recht bestaat er het zogenaamde ”opportuniteitsbeginsel”. Dat geeft het OM de vrijheid om zaken wel of niet te vervolgen. Maar als zo veel acties structureel niet of nauwelijks vervolgd worden, en de Friezen opeens wel, dan is er sprake van een probleem en lijken de achterliggende opvattingen wél een rol te spelen. Ik kan daarom niet anders concluderen: in deze zaken is Vrouwe Justitia niet blind.

Hoe moet het nu verder? Ten eerste de rechtszaak: Gaat de rechter hier echt een straf opleggen? Of kijkt hij, terecht, naar de vele andere gevallen waar niet vervolgd is of enkel lage boetes zijn opgelegd, en oordeelt navenant? De rechter heeft geen andere keuze dan het OM terug te fluiten.

Ten tweede het beleid vanaf nu: er moet eerst gekeken worden naar een verklaring voor het inconsistente handelen van het OM tot nu toe. Dit behoeft echt antwoord, want het valt niet uit te leggen dat sommigen helemaal niet en anderen wel worden vervolgd met zware straffen. Dat creëert breed in de samenleving een groot gevoel van onrechtvaardigheid.

Beleidsmatig verschil

Voor het verschil in aanpak zijn twee verklaringen mogelijk. De eerste is dat er een beleidsmatig verschil in aanpak per groep is. Het zou kunnen dat het nu bijvoorbeeld beleid is om activisme van links, islamisme en migrantengroepen enige ruimte te geven om een uitlaatklep te laten zijn voor frustraties en erger te voorkomen. Ten aanzien van ‘rechts’ activisme kan er voor een andere aanpak zijn gekozen, te weten een ”zerotolerancebeleid”, om groei van deze groepen te voorkomen. Zo een gedifferentieerde beleidskeuze naar aanpak per groep leidt tot rechtsongelijkheid en bovenal tot volstrekt maatschappelijk onbegrip. Dat is dus niet langer houdbaar.

Een andere verklaring is dat er toch, bewust of onbewust, een mate van vooringenomenheid meespeelt binnen het OM. Het WODC-rapport van mei 2018 ligt nog vers in het geheugen. Daaruit bleek dat links extremisme maar zelden vervolgd wordt, ondanks dat het linkse extremisme vaker voorkomt en gewelddadiger is dan het rechtse extremisme. Burgers zijn niet gek, ze onthouden dit. Dus moet het OM zich consistenter gaan gedragen. Hiervoor moet het OM aan zelfonderzoek doen. Als zij dat niet doet, dan moet de minister van Justitie een onafhankelijk onderzoek gelasten naar de invulling van het opportuniteitsbeginsel door het OM. Want nu brengt het OM geen rechtvaardigheid en maatschappelijke pacificatie (de doelen van het rechtstelsel), maar juist rechtsongelijkheid en maatschappelijke polarisatie. En van dat laatste hebben we meer dan genoeg.

Tweede Kamer

Ook de Tweede Kamer moet in actie komen. De politiek is nodeloos terughoudend in kritiek op het OM. Er leeft het verkeerde beeld dat de scheiding der machten dat niet toelaat. Dat is enkel zo wanneer in een lopende rechtszaak politici roepen wat de rechter moet oordelen. Maar in tegenstelling tot de rechter is het OM niet onafhankelijk maar valt onder de minister van Justitie. En ondanks dat aanwijzingen van de minister richting het OM zeldzaam zijn, bestaat die bevoegdheid wel degelijk.

Zelfs rechters zijn niet gevrijwaard van politieke aandacht. De wetgever moet de wet aanpassen als rechters te vaak wetten zodanig interpreteren dat het doel van de wetgever niet wordt gehaald. Zo zal de rechterlijke macht hopelijk weer optreden in lijn met de bedoeling van de wetgever. Denk aan de recente strafkorting door een rechter voor een verkrachter omdat hij anders uitgezet zou worden. Het was juist het doel van de Kamer om bij een bepaalde strafhoogte ook uit te zetten.

Aanpassing van de wet kan ook nodig zijn bij de Friezenzaak, wanneer er sprake is van inconsistentie bij het vonnis. Of bijvoorbeeld bij de relatief hoge terrorismestraffen (vijf jaar) voor het gooien van een molotovcocktail naar een lege moskee, en de lagere straffen (soms maar twee jaar) voor afreizen naar het kalifaat en het aansluiten bij het genocidale IS. Het is te hopen dan de rechter in deze zaak consistenter is en kijkt naar hoe er met soortgelijke gevallen van demonstraties en blokkades eerder is omgegaan.

De auteur is zelfstandig juridisch adviseur.
https://www.rd.nl/vervolging-door-om-van-blokkeer-friezen-niet-consequent-1.1526058

 
Als je nu nog steeds fanatiek voor- of tegenstander bent van zwarte piet vind ik dat aardig zielig worden.
 
Het gaat zo langzamerhand niet meer om dat kinderfeest, als men wilt geloven dat het daarom gaat hebben ze oogkleppen op. En "tegenstand" op deze manier lokt nou eenmaal reacties uit.
 
-
 
Laatst bewerkt:
Als je nu nog steeds fanatiek voor- of tegenstander bent van zwarte piet vind ik dat aardig zielig worden.
Zwarte piet boeide me op zich niet zo maar door de staat gesteunde terroristische organisaties en uitlokking van burgermeesters/rechters doet mij wel beseffen hoe belangrijk het wordt om een culturele gedachtengang en vrijheid te beschermen.

Dat zoveel Nederlanders steun uitspreken voor de blokkeerfriezen en ook andere terroristische bijeenkomsten willen gaan blokkeren doet me dit land een beetje waarderen waar ik verder/normaal 99% cynisch over ben.

Maar als sint weer terug naar spanje gaat is er helaas nog heel erg veel meer cultureel marxisme en rechterlijke verloedering om op te lossen, of wat alleen maar erger zal gaan worden.
 
Ik kan me hier wel in vinden.

11ranpz.gif
 
Zwarte piet boeide me op zich niet zo maar door de staat gesteunde terroristische organisaties en uitlokking van burgermeesters/rechters doet mij wel beseffen hoe belangrijk het wordt om een culturele gedachtengang en vrijheid te beschermen.

Dat zoveel Nederlanders steun uitspreken voor de blokkeerfriezen en ook andere terroristische bijeenkomsten willen gaan blokkeren doet me dit land een beetje waarderen waar ik verder/normaal 99% cynisch over ben.

Maar als sint weer terug naar spanje gaat is er helaas nog heel erg veel meer cultureel marxisme en rechterlijke verloedering om op te lossen, of wat alleen maar erger zal gaan worden.

Dit gaat denk ik op voor heel veel mensen.
 
Gaat lekker zo!

8217 donaties
€ 161.153,00
 
Zwarte piet boeide me op zich niet zo maar door de staat gesteunde terroristische organisaties en uitlokking van burgermeesters/rechters doet mij wel beseffen hoe belangrijk het wordt om een culturele gedachtengang en vrijheid te beschermen.

Dat zoveel Nederlanders steun uitspreken voor de blokkeerfriezen en ook andere terroristische bijeenkomsten willen gaan blokkeren doet me dit land een beetje waarderen waar ik verder/normaal 99% cynisch over ben.

Maar als sint weer terug naar spanje gaat is er helaas nog heel erg veel meer cultureel marxisme en rechterlijke verloedering om op te lossen, of wat alleen maar erger zal gaan worden.

Mij ook niet, maar zoals Derksen al aan gaf, daar gaat het (inmiddels) al niet eens meer om.

Het is de walging om de manier waarop de 'staat' met 2 maten meet qua rechtspraak en veroordeling.
Heel duidelijk wordt in ieder geval waar de échte racisten zitten.

De geest is uit de fles, maar mag eigenlijk onder geen beding terug. Ik hoop dan ook dat de "zwijgende meerderheid" wakker wordt en blijft en zich concreet uit spreekt.
 
.. "mijn oma was slaaf!"
- wat zegt u mevrouw? , ze is niet bijzonder donker van kleur en heeft haar haar strak in een soort van knotje, waardoor ik niet kan opmaken of ze kroeshaar heeft.
Haar volle paarse lippen, gouden oorringen en groteske glitter-jasje doen, met enige fantasie, wel denken aan een zwarte piet.
"hoe oud is uw oma?", vraag ik haar
"84 verleden week" zegt ze, meer tegen het kindje naast haar dan tegen mij.
Ik schat haar ongeveer 34 en het moppie naast haar ongeveer 5 jaar en bereken snel 2018-84=.. "dan is uw grootmoeder in 1934 geboren"
Ze kijkt mij met half dichtgeknepen ogen aan alsof ze de rekensom over doet en beaamd het geboortejaar van haar grootmoeder.
"dat is 71 jaar na de afschaffing van de slavernij" zeg ik kalm, terwijl ik bedenk dat daar zo'n 4 generaties tussen hebben gezeten.
"maar ze vertelt er vaak over en hoe verschrikkelijk het was!" het klonk als iets tussen een verslaglegging en smeekbede, en tegelijk vastberaden
-"dat was het zeker mevrouw" beaam ik, "gelukkig heeft men dat 155 jaar geleden ook ingezien"

Ik doe nooit mijn boodschappen op zaterdag, en ik begreep ineens weer waarom dat ook al weer was.
Ik glimlach beleefd en hoop dat dit het einde is van de conversatie.
"waarom willen jullie witte mensen dan zo graag sinterklaas met zwarte pieten?" klinkt het ineens verwijtend
Het geroesemoes verstilt iets en ik kijk zijdelings naar het meisje wat gebiologeerd staart naar de marsepijnen-figuurtjes in de vitrine
Ik voel dat de aandacht op ons gericht is, en vervloek mezelf dat ik 'tegen beter weten in hier en nu' sta.
"Mevrouw", ik probeer gedecideerd maar niet belerend te klinken, hoewel haar opmerking mij weldegelijk irriteerde.
"Het verhaal van Sinterklaas en zijn knecht is geschreven in 1850 door Jan Schenkman, weet u wie dat was?"
Ik laat haar precies te weinig tijd om te reageren en vervolg, "Jan Schenkman was een leraar hier in Amsterdam op een school voor wezen en minderbedeelde kinderen"
Ongemerkt was ik iets luider gaan spreken door de ogen die ik op mij gericht voelde, "Jan Schenkman was als notabele, want dat waren leraren toen nog, een prominent
lid van 'de Maatschappij tot Nut van 't Algemeen'... zeg maar een mix van SP, Groen-links en Antifa zoals wij dat nu kennen.."
De vrouw had haar mobieltje te voorschijn gehaald en keek mij niet meer aan, maar het was haar wel duidelijk dat mijn woorden aan haar ook door de omstanders werden opgenomen.
"Deze club mensen was juist fel tegen de slavernij" vervolgde ik.. "u kan dan toch niet geloven dat dat verhaal, of het sinterklaasfeest, een soort van viering is van de blanke superoriteit?, het hele verhaal is juist het tegenovergestelde daarvan, als strijd tegen de slavernij"
'Twee fouten meester', klonk het in mijn hoofd, 'Blanke & superoriteit' .. en dat terwijl ik juist probeerde mijn woorden zo eenvoudig mogelijk te kiezen.
Het was opvallend stil geworden, de vrouw had nog steeds haar ogen op haar beeldscherm gericht en ik vond het wel best zo 'food for thought', dacht ik, laat het maar zo
"Je baggataliseert ons slavernij verleden nogal"
.. nee he?, ik kijk om en zie de mooie jonge vrouw waar deze opmerking vandaan komt, prachtige fel-groene ogen priemen in de mijne.
Naast haar staat een soort hipster met een kinderwagen waarin een tweeling van een jaar of drie.
"wat bedoelt u?" het kwam er kouder en arroganter uit dan zou moeten.. (ik wil hier helemaal niet zijn muts!)
"Dat je net doet alsof er geen slavernij is geweest"
-"dat doe ik helemaal niet!, ik zeg zojuist dat dat enorm fout is geweest en dat die gelukkig is afgezworen en verboden.. al ruim 150 jaar!"
De hipster frunninkt wat aan z'n kinderen en daarna in de luiertas over haar schouder, kennelijk zit hij hier ook niet op te wachten.
Zij daarentegen is 'ready to go', maar voordat ze iets kan uitbrengen besluit ik haar een lesje 'social justice' te geven.
"Weet u dat er op DIT moment in de wereld 40 miljoen slaven zijn?, .. waaronder kinderen zo jong als dit meisje (wijzende op het donkere meisje wat tegen de vitrine hangt) die in kobalt mijnen werken om batterijen te maken voor die (wijzende op de telefoon van de aanstichtster) mobiele telefoon?, DAT is pas een schande anno 2018.. en deze mevrouw doet daar indirect aan mee door die telefoon te kopen"

Onhandig vis ik mijn telefoon uit mijn zak "kijk.. ook ik ben schuldig, dat weet ik, maar dan toch wij allemaal?"

Ik walgde van mijzelf.. wie ben ik om nietsvermoedend winkelend publiek even een lesje moraal te leren, terwijl ik tegelijkertijd net zo schuldig ben?

"dat wil niet zeggen dat wij hier nog steeds profiteren van de slavernij van destijds.."
"nee juffrouw", pas toen ik haar weer aankeek viel mij haar rossige krullende haar op
"Hoezo nee?, de VOC verdiende daar toch een kapitaal aan!"
"nee juffrouw" herhaalde ik mijzelf, "de VOC waren ondernemers-handelaars die hun leven in de waagschaal stelden om de zee op te gaan en handel te drijven, kruiden, specerijen e.d. de genoemde slavenhandel was maar een tiende procent van de werkelijke 'rijkdom' die het de Nederlanden heeft gebracht".

Waar ben ik in godsnaam mee bezig? ... serieus?
Ondertussen had de aanstichtster van deze 'discussie' zich helemaal teruggetrokken in haar 'slavernij-telefoon', totdat zij plotseling zei; "maar het waren wel
slavendrijvers"

Een halfje bruin, .. ik kwam hier gewoon voor een halfje bruin..
"Mevrouw, moet u eens goed luisteren, denkt u nu werkelijk dat destijds Nederlandse zeelieden de oerwouden van Afrika in gingen om slaven te vangen?.. OF zou het zo geweest zijn dat de stammen die onderling oorlog voerden hun krijgsgevangenen te koop aanboden op de slavenmarkten in de havens van Afrika?
Gezien het feit dat er vandaag de dag nog steeds 40 miljoen slaven worden gehouden VOORNAMELIJK in Afrika kunt u zich daarvan niet distancieren.. de slavernij is opgezet DOOR Afrikanen

EN DAN NOG IETS! .. dit stukje aarde hier (ik wijs naar de tegelvloer) is bezet geweest door o.a. Vikingen, Romeinen, Fransen, Spanjaarden, Duitsers... moeten wij ons nog steeds verbolgen voelen over het onrecht wat 'ons' is aangedaan??

".. Mevrouw , zullen we het er op houden dat de viering van St. Nicolaas gaat over de verzoening tussen de witten en de gekleurden met suikergoed en cadeautjes en plezier, i.p.v. een voorafgaand wederzijds zwart verleden op te blijven rakelen?
.. dat ik St. Nicolaas vier met zwarte pieten maakt mij geen racist.."

"Ja - ik wil graag een gesneden half bruin, vier moorkoppen, en een schwartswaser taart"
-"Schwarzwalder kirsch?" vraagt het meisje. "ja die! Schwarzwalder" (serieus omdat ik het drie keer wilde horen) ... "en doet u er ook een bus Jodenkoeken erbij alstublieft"
Negertien euro neger-en-negertig hoor ik haar zeggen
.. Ik betaal, een grijp een enorme hand pepernoten uit het bakje wat op de toonbank staat
"Kijk eens lieverd" zeg ik tegen het poppetje... "niet aan sinterklaas zeggen dat je ze van mij hebt gekregen hé?"

Joost2B | 10-11-18 | 20:49
 
Back
Naar boven