MuscleMeat

C, B en A nivo in NL, mijn visie.

Bezoekers in dit topic

Daar hadden ik en Alex het laatst nog over, onze conclusie:

Wij gaan zo hard mogelijk trainen om zo snel mogelijk bji de B-athleten te staan.

Volgend jaar rennen we met 100kg timbers en pressen we 100kg logs for reps.
 
Ik snap wel dat C-wedstrijden te veel aandacht krijgen... maar dat ze er zijn is toch goed?

Ik zie het als de lagere divisies bij het voetballen. Het is essentieel dat ze er zijn, het is een opstappunt voor atleten die hoger willen gaan. Maar er moet ook mogelijkheid zijn voor atleten die níét op het hoogste level mee willen of kunnen draaien, om ook hun hobby te kunnen beoefenen.

Ikzelf basketball op een heel middelmatig niveau. Het zou toch krom zijn om die divisie weg te halen? Het is wél raar zodra ik op mijn boerenkoolniveau elke dag in de krant zou staan, en de teams van Amsterdam etc. niet. Die kant van je klacht snap ik dus wel. Maar de C-wedstrijden weghalen? Lijkt me zonde voor heel veel mensen die de sport op hun eigen niveau willen beoefenen.
 
Er zitten veel punten in het verhaal van JP waar ik het mee eens ben, maar ook veel niet. Even vooropstellen dat een forum toch een soort discussieplatform is dus ga ik dat ook doen. Ik vindt het wel goed dat er C-wedstrijden zijn. Maar vergeet ook niet dat de mensen die deze wedstrijden organiseren niet echt de intentie hebben van ik ga een C-wedstrijd organiseren. Veel C-wedstrijden zijn een soort van wedstrijdjes voor mensen uit de buurt, maar als het eenmaal op internet is te vinden, wordt het ook gevonden door de sterkste man atleten en door mij, en ga ik er aandacht aan schenken, en zo gaat het balletje rollen. Is ook gebeurd met de Hoekse waard bijvoorbeeld. De opzet was een wedstrijdje voor mensen uit de buurt, je ziet wat er van komt. Punt is wel dat er enorm veel belangstelling voor is, het voorziet dus in een behoefte. Daar moeten we onze ogen niet voor sluiten. De vraag zou dan kunnen zijn, hoe gaan we deze atleten opvangen in onze "sterke" sport. Ja, het is tegenstrijdig, onze sport heet "de sterkste man" en geen "sterke man", maar het kan wel degelijk dienen als doorstroom naar de B. Kijk bijvoorbeeld eens naar Evert Kreuze, hij won in 2004 de C-wedstrijd Klazinaveen, dus ook een ex C-atleet. De betere c-atleten dienen echter wel door te stromen naar de B, zeker als ze in een top drie eindigen. En ik vindt het zeker niet horen als een B-atleet aan een C-wedstrijd deelneemt. Voor wat betreft Landsmeer zou ik hier wat aan kunnen doen, maar je krijgt een bak ellende over je heen, dat wil je niet weten. Ik heb het geprobeerd met een atleet om hem zover te krijgen in de B deel te nemen, maar dat lukte niet. Om hem nou te verbieden deel te nemen of te weigeren vond ik nog wat ver gaan, maar in dit geval is het echt de laatste keer.
Ook het begrip A, B en C mag wat mij betreft weg. Want wat is A? Is dat de sterkste man van NL? Er zijn B-wedstrijden die soms net zo zwaar zijn. A of B wedstrijd hoeft voor mij niet genoemd te worden. Als je goed kijkt op mijn kalender zet ik het er ook alleen maar bij als het een C-wedstrijd betreft!
 
Jan ,
Mooie aanvulling op mijn posts ;)
 
er zou een systeem moeten zijn om ervoor te zorgen dat de mensen automatisch doorstromen van C naar B om nieuw talent ook de kans te geven een C wedstrijd te winnen. Zoals jullie al aangeven zijn er atleten die B-niveau aankunnen maar toch C blijven draaien, wat eigenlijk wel zonde is
 
dus mijn mening is Veel C - Wedstrijden organiseren om intresse te kweken voor StrongMan. en daarmee de gene die 2-3 x in de top 5 komen direct door te sluizen naar B wedstrijden.

Daarbij mensen die 2-3 x bij de laatste 5 zitten te schorsen voor de volgende 3 wedstrijden.

om serieus te gaan trainen of thuis te blijven (in de zandbak ) zoals Limbostr.man zei

er zou een systeem moeten zijn om ervoor te zorgen dat de mensen automatisch doorstromen van C naar B om nieuw talent ook de kans te geven een C wedstrijd te winnen. Zoals jullie al aangeven zijn er atleten die B-niveau aankunnen maar toch C blijven draaien, wat eigenlijk wel zonde is

:rolleyes:
 
Maar de C-wedstrijden weghalen? Lijkt me zonde voor heel veel mensen die de sport op hun eigen niveau willen beoefenen.

zo is het !
 
van dat schorsen vind ik er wel over gaan! Iedereen moet mee kunnen doen...
 
Ik vind het goed dat er zoiets is als C en B wedstrijden, dit zorgt voor meer publieke belangstelling dan enkel de A wedstrijden ( hoeveel zijn er op nationaal niveau per jaar 2 ? 3 ? ) en natuurlijk als instap voor beginners. Ikzelf ga ook in de komende maanden prolly iets proberen meedoen als C-deelnemer. Grotere wedstrijden zoals Sterkste man van Nederland etc mogen wel wat meer media-aandacht krijgen imo, je hoort er nooit iets van op het nieuws / sportmagazines .. Ik kijk er mss naast maar behalve in krachtsport-/bodybuild-gerelateerde tijdschriften vind ik nergens vermelding van strongman wedstrijden.

De kwestie van athleten die boven het niveau staan van C-wedstrijden maar geen zwaardere wedstrijden willen draaien, nja hun verlies hé, kan je terplaatse blijven trappelen.
 
Er zitten veel punten in het verhaal van JP waar ik het mee eens ben, maar ook veel niet. Even vooropstellen dat een forum toch een soort discussieplatform is dus ga ik dat ook doen. Ik vindt het wel goed dat er C-wedstrijden zijn. Maar vergeet ook niet dat de mensen die deze wedstrijden organiseren niet echt de intentie hebben van ik ga een C-wedstrijd organiseren. Veel C-wedstrijden zijn een soort van wedstrijdjes voor mensen uit de buurt, maar als het eenmaal op internet is te vinden, wordt het ook gevonden door de sterkste man atleten en door mij, en ga ik er aandacht aan schenken, en zo gaat het balletje rollen. Is ook gebeurd met de Hoekse waard bijvoorbeeld. De opzet was een wedstrijdje voor mensen uit de buurt, je ziet wat er van komt. Punt is wel dat er enorm veel belangstelling voor is, het voorziet dus in een behoefte. Daar moeten we onze ogen niet voor sluiten. De vraag zou dan kunnen zijn, hoe gaan we deze atleten opvangen in onze "sterke" sport. Ja, het is tegenstrijdig, onze sport heet "de sterkste man" en geen "sterke man", maar het kan wel degelijk dienen als doorstroom naar de B. Kijk bijvoorbeeld eens naar Evert Kreuze, hij won in 2004 de C-wedstrijd Klazinaveen, dus ook een ex C-atleet. De betere c-atleten dienen echter wel door te stromen naar de B, zeker als ze in een top drie eindigen. En ik vindt het zeker niet horen als een B-atleet aan een C-wedstrijd deelneemt. Voor wat betreft Landsmeer zou ik hier wat aan kunnen doen, maar je krijgt een bak ellende over je heen, dat wil je niet weten. Ik heb het geprobeerd met een atleet om hem zover te krijgen in de B deel te nemen, maar dat lukte niet. Om hem nou te verbieden deel te nemen of te weigeren vond ik nog wat ver gaan, maar in dit geval is het echt de laatste keer.
Ook het begrip A, B en C mag wat mij betreft weg. Want wat is A? Is dat de sterkste man van NL? Er zijn B-wedstrijden die soms net zo zwaar zijn. A of B wedstrijd hoeft voor mij niet genoemd te worden. Als je goed kijkt op mijn kalender zet ik het er ook alleen maar bij als het een C-wedstrijd betreft!


Helemaal duidelijk!
 
Het is idd waar dat juist de B wedstrijden een beetje dreigen onder te sneeuwen onder al het C geweld.
Want zoals reeds aangehaald heb je B wedstrijden die nauwelijks boven het niveau van een C uitstijgen en andere B wedstrijden waarin een aantal onderdelen nauwelijks te volbrengen zijn voor het gros van de deelnemers.
De C zie ik als opstap om aan de sport te proeven, maar degene die meer potentie hebben en serieus met de sport willen verdergaan moeten gewoon na 2-3 wedstrijden naar de B doorstromen.
Wat ik als goed niveau van een B wedstrijd zie zijn de gewichten die in de beginjaren van de sterkste man van Nederland gebruikt werden, bv. stones 100-110-120-130-140-150kg, of timbers tussen de 2x100 en 2x120kg.
Hiermee zit je een stap onder de huidige A, voor een grotere groep die serieus wil trainen haalbaar maar toch een serieuze uitdaging die mijn buurman, ook al is hij een vrij grote en stevige kerel, toch niet voor elkaar krijgt.(nu zie ik die ook al geen 120m lopen met timbers van 75kg)

Naar dit soort B wedstrijden kijk ik zelf uit, dan heb ik een serieuze uitdaging, moet ik mijn kracht volledig inzetten en wordt het geen puur conditionele uitputtingslag zonder dat ik ooit de grenzen van mijn kracht heb moeten opzoeken.

Ik hoop dus ook dat deze B wedstrijden en natuurlijk de A wedstrijden de aandacht krijgen die ze verdienen, het kan ook geen kwaad om op de site van RDP het label aan de wedstrijden te plakken die in de agenda staan, en dat op grond van vastgestelde criteria (de gebruikte (aanvangs)gewichten).
Zo is het voor de deelnemers in een oogopslag duidelijk welke wedstrijden aansluiten bij hun niveau.

Dat er mensen zijn die alleen maar C draaien omdat ze eens een wedstrijdje willen doen of het zo gezellig vinden en geen grotere ambities hebben zul je altijd blijven houden.
Het is echter wel jammer als hierbij mensen zitten die boven dat C niveau zitten en steevast alle prijzen wegkapen voor de echte beginners.
Mensen die 3x een podiumplek op een C gehaald hebben moeten niet meer toegelaten worden op een C eigenlijk.

Maar ondanks dat ik in het wereldje een oude lul en buitenbeentje ben omdat ik op mijn 40e pas op het onzallige idee kwam om eens wat aan krachttraining te gaan doen heb ik wel degelijk ambitie genoeg om behoorlijk in de B en mischien ook eens in een wedstrijd op A-niveau zoals het Hoekie mee te doen.
 
Laatst bewerkt:
Als jij dat heel graag wilt Powerblade ga je dat gewoon halen. Het begint allemaal met de wil om het te gaan doen.
En je kan voortaan gewoon een praatje met mij in iedergeval en ook de andere jongens komen maken hoor, no problem.
 
Raad eens wie hem bijstaat vriend?
en die extra push gaat geven morgen!!
 
Als jij dat heel graag wilt Powerblade ga je dat gewoon halen. Het begint allemaal met de wil om het te gaan doen.
En je kan voortaan gewoon een praatje met mij in iedergeval en ook de andere jongens komen maken hoor, no problem.

Ik heb vanavond nog eens zitten overdenken wat ik volgend jaar wil gaan doen.
Hierbij ben ik voor mezelf eruit gekomen dat ik een aantal wedstrijden gewoon met de grote jongens mee wil gaan doen.
Ik zal er echt geen eerste plaats halen, maar heb het gevoel dat ik met een jaar trainingservaring erbij en wat wedstrijdervaring mezelf ook niet voor schut ga zetten.
Het vormt juist een grote uitdaging om tegen de sterksten te strijden.
Dus worden het wedstrijden als Vroomshoop, Kampen, Landsmeer B en noem ze maar op.
En laat ik de C wedstrijden voor wie ze echt bedoeld zijn.
Dus we gaan nog tegen elkaar strijden volgend jaar JP! :D
En dan zullen we heus nog wel een praatje met elkaar gaan maken. (je kunt tenslotte nooit genoeg leren van ervaren atleten)

Dat lukte zaterdag niet zo snel, omdat ik de atleten tijdens de wedstrijd liever niet stoor, omdat sommigen zich liever in stilte concentreren op wat komen gaat, en na de wedstrijd moest ik er als de brandweer vandoor omdat ik om half 6 bij kennisen in Emmen afgesproken had, en ik was al een half uur te laat.

Aan Roy zal ik zeker een goede begeleider en coach gaan hebben, hij heeft al niet met de minsten getourd naar binnen en buitenland.
 
Lijkt me leuk en een goed idee Powerblade!
 
Nog even over de discussie. Wat een idee is, is als een c-atleet drie keer een podium heeft gehaald hij de overstap naar de A/B moet maken. Dat zou dan een soort van ongeschreven regel moeten worden, een soort van gewoonterecht dus, omdat de sterkste man sport niet is georganiseerd en ook geen bond heeft o.i.d. Maar dit is vrij duidelijk. Maar wat te doen met C-atleten die maar C-wedstrijden blijven draaien omdat ze gewoon niet sterk genoeg zijn of worden voor de A/B. Dat is een veel moeilijker punt. Moet je dan zeggen "je stopt maar gewoon lekker met je sport?" Want dat heb je in de A/B ook. Er draaien zat jongens mee die altijd achterin eindigen en nooit een wedstrijd zullen winnen. Ik ben daar zelf ook een beetje een voorbeeld van. Ik eindig weliswaar (nog) niet altijd achterin, maar een wedstrijd winnen zie ik ook niet snel gebeuren, zeker niet met de jongens die er de laatste anderhalf jaar zijn bijgekomen. Maar moet ik dan maar stoppen? Ik vindt van niet. Ik heb enorm veel lol in de sport en als ik zelf zie dat ik altijd laatste wordt en het niets meer is zal ik echt zelf wel stoppen. Maar nu is dat nog niet zo.
 
Het is en blijft een moeilijk punt natuurlijk. Ik vind ook dat als iemand plezier heeft in zn gekozen sport op wat voor nivo dat dan ook mocht zijn dat dat moet kunnen.

Ik denk dat het gebrek aan profesionaliteit en structuur in NL een probleem gaat opleveren. Wie gaat zeggen dat die jongens die op dat poduim zijn geeindigd drie keer dan, niet meer mee mogen doen en door moeten naar een trapje hoger. Jij? Ik? De organisator? En wie gaat dat allemaal bijhouden? Best lastig allemaal.

Misschien word het wel tijd voor een soort van bond. We hebben natuurlijk IFSA maar die houd zich volgens mij alleen maar bezig met wedstrijden op landelijk en int nivo. Een soort van landelijke bond zou mooi zijn.
Wedstrijd organiseren? Dat is goed maar dan meld je dan eerst bij de bond die de wedstrijd dan in gaat delen naar categorie. Bv amateur of prof. Je zou dan ook pro/am wedstrijden kunnen organiseren waar je je als amateur kan kwalificeren voor een prof status die je dan weer het recht geeft om met wedstrijden van een hoger nivo mee te doen. Dat doen ze volgens mij in de USA ook..

Dit komt allemaal uit mijn fantasie he..haha.
 
Ik denk niet dat we in Nederland toe zijn aan een bond. Plus wat je gaat krijgen met een bond is dat er allerlei regeltjes komen. Ik heb het meegemaakt in mijn vorige sport, touwtrekken. Deden we altijd zonder bond, totdat de NTB (Nederlandse Touwtrek Bond, die wel al bestond) zich erin ging mengen en probeerde alle ongeorganiseerde ploegen bij zicht te laten aansluiten. Dat lukte. Maar al gauw kwamen er allerlei regels, steeds meer. Het resultaat nu 10-15 jaar later is dat de meeste ploegen van toen niet meer bestaan en het touwtrekken niet meer is wat het ooit vroeger was, inckusief de gezelligheid. Dus...........
 
Maar niet doen dan...haha.
 
Jp dat klopt precies zo doen ze dat in de U.S.A. ook.
in de -105 klasse maar die draaien wel met de gewichten mee als de big-boys geen uitzondering!!
Zo kan je inderdaad je status behalen in de strongman sport,en je moet je ervoor bewijzen.
haal je het niet dan geen pro status maar dan ook geen amateur status volgend jaar mogen ze het weer proberen.
eerst krijgen ze er geloof ik 3 amateur wedstrijden om een selectie te maken,omdat er in amerika meer atleten rondlopen dan in nederland.
uit deze 3 wedstrijden is een finale,en die strijden samen om het pro/am championship of Amerika,om op hoognationaal en om internationaal mee te draaien.
Hetzelfde als Adam Keep die heeft zich in amerika ook op deze manier moeten kwalificeren.
groetjes Roy
 
Back
Naar boven