MuscleMeat

Peiling Cafeïne gebruik

Peiling Peiling Hoeveel milligram cafeïne gebruik gemiddeld dagelijks?

• Totaal stemmers
    34
  • Topic Starter Topic Starter
Ik heb geen van deze dingen:

• Hartkloppingen, onrust, prikkelbaarheid
  • Verhoogde bloeddruk
  • Afhankelijkheid / tolerantie
  • Uitputting van het bijnierstelsel op lange termijn

Behalve slaapvestoring, maar dit komt door ritalin verslaving in 2022. Niet door caffeine.

ChatGPT zei:
Dat is een belangrijke toevoeging — en nu wordt het serieus.

Wanneer je hoge doses cafeïne combineert met antipsychotica en stemmingstabilisatoren, kunnen er belangrijke interacties en risico’s ontstaan.

⚠️ Waarom deze combinatie gevoelig is:​

1.​

• Cafeïne remt enzymen (zoals CYP1A2) in de lever die medicijnen afbreken.
    👉 Dit kan leiden tot hogere bloedspiegels van bepaalde antipsychotica (zoals clozapine, olanzapine, haloperidol).
    ➤ Resultaat: bijwerkingen kunnen toenemen.

2.​

• Veel antipsychotica en stemmingsstabilisatoren worden juist gegeven om agitatie, slapeloosheid of manie te dempen.
  • Hoge cafeïne-inname werkt dat effect rechtstreeks tegen.

3.​

• Zelfs als je “in slaap valt”, verstoort cafeïne je diepe slaap (SWS) en REM-slaap.
  • Slechte slaap is een bekende trigger voor manische of psychotische episodes bij mensen met stemmings- of psychotische kwetsbaarheid.

4.​

• Medicatie zoals valproaat, lithium, lamotrigine maakt sommige mensen gevoeliger voor overstimulatie of stress — en cafeïne is in wezen een farmaceutisch stimulerend middel.
  • In combinatie kunnen hartslag, angst, of zelfs dissociatie optreden.

📊 Dus als je:​

• 8 kopjes koffie (640–800 mg)
  • 4 blikjes energy (320–640 mg)
  • én gebruikt antipsychotica/stemmingstabilisator

…dan heb je een cafeïne-inname die:

• klinisch risicovol is
  • contra-productief werkt met je medicatie
  • én de kans op slaapstoornissen, onrust, stemmingsklachten of medicatie-bijwerkingen vergroot

✅ Wat kun je doen?​

Je hoeft niet radicaal te stoppen, maar verstandige afbouw + timing kan enorm helpen.

Voorstel in 3 stappen:​

1. Stap voor stap verminderen tot max 400 mg/dag
    ➤ bijv. elke week 1 koffie of 1 energy minder
  2. Laatste cafeïne vóór 14:00
    ➤ slaapkwaliteit verbeteren = stabilere stemming
  3. Vervang 1–2 consumpties door decaf of kruidenthee (zoals citroenmelisse of kamille)
    ➤ rustgevend, geen afkicksymptomen

Als je wilt, kan ik je helpen met een persoonlijk afbouwschema dat je stemming en medicatie respecteert — zonder dat je plots in een dip valt of jezelf futloos voelt.

💬 Wil je dat? Of heb je ook info over welke medicijnen je precies gebruikt (optioneel/vertrouwelijk) voor nog gerichtere begeleiding?

On topic: ik drink zeker 8 a 10 kopjes koffie per dag. Tja, dat is teveel. Heb er geen last van verder.
Energy drinks e.d. gebruik ik niet: doordat ik het grootste deel van mijn leven al teveel koffie drink, doen die bij mij toch niks.

Drink ongeveer een liter koffie per dag, dus dat zal uitgaande van gemiddeld 80mg per 125ml uitkomen op 640mg.
Vaak als preworkout 250ml energydrink à 80mg.
Stem je ook even in de peiling?

Welke positieve en negatieve dingen ervaar je hierbij?

On topic: ik drink zeker 8 a 10 kopjes koffie per dag. Tja, dat is teveel. Heb er geen last van verder.
Energy drinks e.d. gebruik ik niet: doordat ik het grootste deel van mijn leven al teveel koffie drink, doen die bij mij toch niks.
640-800mg/dag (125ml per kop @80mg)

Hangt dus ook vanaf hoe sterk de koffie is en hoe groot de koppen.

640-800mg/dag (125ml per kop @80mg)

Hangt dus ook vanaf hoe sterk de koffie is en hoe groot de koppen.
Zo sterk mogelijk. Het grootste deel van mijn kopjes zijn gevuld met 2 of 3 espresso's. :p

Hartkloppingen en bloeddruk etc. geen last van, slaapproblemen ook niet. Enige minpunt is de afhankelijkheid: hoofdpijn en chagrijnig als ik geen koffie heb.
Reden dat ik zoveel drink is er meer gewoon cultureel/gewoonte ingeslopen. Bij allerlei momenten is koffie de normale drank voor mij, thee vind ik stukken minder, frisdrank drink ik eigenlijk nooit, en alleen maar water (wat ik ook veel drink) word ik zat.

Stem je ook even in de peiling?

Welke positieve en negatieve dingen ervaar je hierbij?
Weinig negatieve dingen.
Voordat ik (post)covid kreeg dronk ik zelden koffie, omdat ik erg gevoelig ben voor veel dingen zoals cafeïne.
In de ochtend 1 kopje koffie was wakker liggen tot na 2 uur 's nachts. 🥲😂

Ben koffie gaan drinken om iets meer energie te krijgen. En koffie blijven drinken voor de energie en omdat ik het tegenwoordig ook gewoon lekker vind.
Ik was geminderd naar 2 koppen per dag. Maar de laatste keer dat ik covid kreeg (begin dit jaar) kwamen ook alle klachten terug. Dus nu weer meer cafeïne om soort van functioneel te zijn.

Ben je niet al gauw de voordelen kwijt door gewenning?
Even er vanuit gaande dat je dit aan mij vraagt, dat valt reuze mee.
Al drink ik natuurlijk best veel koffie, zeker voor iemand die er vrij gevoelig voor is. De gewenning heeft er dus voor gezorgd dat ik meer ben gaan nuttigen, aangezien ik niet met 6 mokken per dag begonnen ben. 😅
Zodra mijn natuurlijke energie weer wat terugkomt, minder ik weer.

4-5 koppen koffie per dag hier.

Door de weeks zeker 8-10 koffie per dag, weekends iets minder 5-6. Meeste drink ik sochtends en eigenlijk nooit later dan 16:00-17:00 behalve 2x in de week voor t trainen rond 18:00.

Wat hierboven gezegd wordt merk ik de voordelen niet echt, vind het echt lekker echter merk ik het wel als ik door omstandigheden eens een dag niet drink. Gebeurd niet altijd maar kan wel hoofdpijn etc veroorzaken

Even er vanuit gaande dat je dit aan mij vraagt, dat valt reuze mee.
Al drink ik natuurlijk best veel koffie, zeker voor iemand die er vrij gevoelig voor is. De gewenning heeft er dus voor gezorgd dat ik meer ben gaan nuttigen, aangezien ik niet met 6 mokken per dag begonnen ben. 😅
Zodra mijn natuurlijke energie weer wat terugkomt, minder ik weer.
Nouja niet perse op jou gericht, maar ik zou wel bedenken of het juist dat terugkomen van je natuurlijke energie maskeert en je het op een gegeven moment onbedoeld nog aan het nemen kunt zijn om de ontwenningsverschijnselen te voorkomen.

Terug
Naar boven