AndroidHealthClinic

Cafeine vs slaap

Bezoekers in dit topic

BjarneG

Novice
Lid geworden
12 dec 2022
Berichten
25
Waardering
4
Lengte
1m93
Massa
93kg
Vetpercentage
18%
Hoi!

Wat raden jullie aan? Ik begin dagelijks met sporten rond 19.30. Ik neem bij wijze van preworkout graag een kop of 2 a 3 koffie voor het sporten (93kg bw).
Ik ga echter al slapen rond 22.30 a 23.00.
Wanneer raden jullie aan deze koffie te drinken? Momenteel drink ik deze bij mn avondeten (vlak voor mn training). Ik vraag me af of dit niet te dicht bij mijn slaap is.
Is het eventueel voordeliger deze al vroeger te drinken of remt dat dan het effect op mijn training zelf weer af?
 
Kleine kanttekening: ik consumeer overdag niets van cafeïne om gewenning toch enigszins tegen te gaan.
 
De één kan slapen met net een bak koffie op, de ander kan na 16u geen 200mg caffeine meer verdragen om goed in slaap te vallen.
 
Ik kan op zich goed in slaap vallen na cafeïne, maar heb geen idee in hoeverre dit m'n effectieve slaapkwaliteit beïnvloedt.
Maar is het bvb nuttig de cafeïne om 18:00 te consumeren indien ik begin met sporten rond 19:30 of hou je de tijdspanne ertussen liever korter?
 
Ik kan op zich goed in slaap vallen na cafeïne, maar heb geen idee in hoeverre dit m'n effectieve slaapkwaliteit beïnvloedt.
Maar is het bvb nuttig de cafeïne om 18:00 te consumeren indien ik begin met sporten rond 19:30 of hou je de tijdspanne ertussen liever korter?
opname is ~45minuten, en halfwaardetijd is 4uur
 
Ik consumeer sinds kort geen cafeïne meer na 12.00u in de middag. Slaapkwaliteit is erop vooruit gegaan, hoewel ik niet per se wakker bleef door cafeïne, denk ik dat het (onbewust) toch invloed heeft op je slaap.
 
Het liefst na 15:00/16:00 uur geen cafeïne meer als je de kwaliteit van je slaap niet wil beïnvloeden.
Als je het wil gebruiken voor je training heeft het geen zin het ver van tevoren in te nemen. Dan is het effect zo goed als weg.
In plaats van koffie zou ik dan een preworkout zonder stimulanten adviseren.
 
Niet kunnen slapen door koffie is een zaak van gewenning. Na verloop van tijd "verdwijnt" dit vanzelf
 
Merk meestal niks, 0,0 van koffie of energy drink betreft meer energy. Zelfs ik ik slaperig ben en lang in de auto zit is eten een betere oplossing om even wakker te worden dan een energy (suikervrij) te drinken.

Maar heb weleens meegemaakt dat ik bij koffie van bepaalde verse bonen de hele dag een opgejaagd stress gevoel kreeg.
 
Dat je gewoon met cafeïne kan slapen betekent het niet dat het (onbewust) je slaap beïnvloed.
Vaak is het überhaupt al een teken dat wanneer je koffie nodig hebt je slaap niet optimaal is.

Het nemen van cafeïne kan een oppeppend/wakker gevoel geven voor bij je workout. Dat begint na 30 minuten te werken.
Voor de rest doet het niks met je kracht (anders dan placebo/mentaal).

Ik zou het afraden om na 1 uur smiddags nog koffie te nemen.

Als je wakker wilt worden voor je training kan je ook onder de koude douche springen.

Uiteindelijk is herstel (en dus slaap) een belangrijke factor in je training. Zou zuur zijn doordat je een goede training neer wilt zetten met koffie dat dat uiteindelijk backfired in je herstel
 
je zegt dat je goed in slaap valt, hoe slaap je verder?
Als je qua slaap geen issues hebt hoef je je ook geen zorgen te maken om de intake van cafeïne die je slaappatroon beïnvloedt lijkt mij hoewel er altijd zeikerds zijn die overal wel ellende zien :cheer:
 
In hoeverre dat effect heeft, is denk ik persoonsgebonden. Gewoon proberen

Zelf zou ik meer moeite hebben met dat tijdstip waarop je sport. Heb zelf gelijk na het werk meer energie dan later op de avond (zeker na een flinke avondmaaltijd, kan ik er echt tegenaan gaan hikken) + na een goede training wat meer tijd nodig om in de slaap modus te komen.
 
je zegt dat je goed in slaap valt, hoe slaap je verder?
Als je qua slaap geen issues hebt hoef je je ook geen zorgen te maken om de intake van cafeïne die je slaappatroon beïnvloedt lijkt mij hoewel er altijd zeikerds zijn die overal wel ellende zien :cheer:
Ik val meestal prima in slaap. Verder probeer ik ook altijd 7-8 uur slaap te halen gemiddeld. Meer is helaas niet mogelijk aangezien ik er op tijd uit moet en m'n vriendin 's avonds na haar late shift ook graag wat aandacht geef. Ik voel me soms overdag wel moe en vraag me daarom af of de slaapkwaliteit misschien beïnvloed wordt?
 
Kleine powernap doen in de middag? Gelijk na het werken trainen?
 
Indirect gaat je slaap sowieso beïnvloed worden als je cafeïne neemt, ookal "merk" je er misschien niets van
 
Het ligt er ook aan denk ik hoe sterk je je koffie maakt.
Ik kreeg eerst van een maat een bak (eerste die hij ooit maakte. Gaf die zelf toe)
Nou ik kan jullie melden die bak was zo sterk dat ik na 1 slok het verleden en de toekomst tegelijk kon zien. :eek:
 
In hoeverre dat effect heeft, is denk ik persoonsgebonden. Gewoon proberen

Zelf zou ik meer moeite hebben met dat tijdstip waarop je sport. Heb zelf gelijk na het werk meer energie dan later op de avond (zeker na een flinke avondmaaltijd, kan ik er echt tegenaan gaan hikken) + na een goede training wat meer tijd nodig om in de slaap modus te komen.
Ik ben maandag tot donderdag weg van 7:25 tot 19:00 voor het werk. Dan eet ik snel mijn avondeten en begin ik er meteen aan.
Vrijdag heb ik vrij en varieert het al eens. Meestal train ik ook rond 19:30 aangezien zij dan ook sporten is.
Zaterdag 's avonds aangezien ik van 09:00 tot 19:00 weg ben voor het werk.
Zondag werk ik pas namiddag en heb ik wel tijd om voormiddag te sporten. Zondag neem ik 's avonds dus geen cafeïne.
 
Het ligt er ook aan denk ik hoe sterk je je koffie maakt.
Ik kreeg eerst van een maat een bak (eerste die hij ooit maakte. Gaf die zelf toe)
Nou ik kan jullie melden die bak was zo sterk dat ik na 1 slok het verleden en de toekomst tegelijk kon zien. :eek:
Wel lekker gesport daarna? :eyebrow:
 
Back
Naar boven