MuscleMeat

Calcium (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TongPo

Ripped Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
28 apr 2003
Berichten
4.250
Waardering
5
Slikken jullie naast eventuele multivits ook nog calciumtabs voor sterke(re) botten?
 
nee, ik drink gewoon melk. En teveel calcium schijnt ook niet goed te zijn voor je botten.
 
Zie ook deze reactie van Sonic1 in de threat Shakes met melk of water??

Calcium, met name uit melkproducten, wordt algemeen aangeraden als belangrijkste element voor verlaging van het risico op botbreuken. Deze benadering zou echter misleidend kunnen zijn: botbreuken komen vaker voor in gebieden waar veel melkproducten worden gebruikt (VS, Canada, Noord Europa), dan in gebieden waar dit niet het geval is (Afrika, China). Een uitgebreid onderzoek aan de Universiteit van Harvard, waarbij 78.000 verpleegsters gedurende meer dan twaalf jaar werden gevolgd, heeft uitgewezen dat het risico op een heupfractuur twee keer groter is wanneer je twee of meer glazen melk per dag drinkt dan wanneer je slechts een glas melk per week neemt. "Het is niet waarschijnlijk," zo concluderen de onderzoekers, "dat een grote consumptie van melk of andere bronnen van calcium gedurende de eerste helft van je leven een aanzienlijk beschermend effect heeft tegen heup- of onderarmfracturen op latere leeftijd"
Verscheidene andere uitgebreide studies tonen eveneens aan dat een grote hoeveelheid calcium het risico op een heupfractuur verdubbelt. Na de "Melk, gezond voor elk" en andere promotiecampagnes vraag je je nu natuurlijk af hoe dit mogelijk is.
De meeste mensen _ medici inbegrepen, zo luidt de verklaring _ leggen teveel nadruk op de rol van calcium. Fysiologisch zijn botten samengesteld uit calciumfosfaat zouten (65%), die bepalend zijn voor de hardheid en collageen (35%) voor de flexibiliteit. Als beenderen in een zuurbad worden gelegd en alle calcium eruit wordt verwijderd, zodat alleen collageen overblijft, en je oefent er vervolgens druk op uit, dan zullen ze buigen en niet breken. Wordt daarentegen het collageen verwijderd en blijft alleen het calcium over, dan zullen de beenderen onder druk in stukken uiteenvallen. Dit is de reden dat een overmaat aan calcium het risico op botbreuken vergroot.

enzovoort...

zie ook verder op http://home.planet.nl/~holtj019/NL/Calcium.html
 
Laatst bewerkt:
ik slik 600mg calciumcarbonaat tabletten, werkt goed tijdens t cutten bijv
 
Ik slik per dag 3 calciumtabletten (bevatten ook Magnesium en Zink), 3 x 393 mg Calcium wat overeenkomt met 150% ADH (normaal persoon). Ik neem aan dat het voor sporters ander is?

Ik drink daarnaast ook nog zo'n 2 bekers halfvolle melk op een dag. Krijg ik nu te veel calcium binnen of valt dit wel mee?
 
ikzelf 5x242mg: 1210mg (150%ADH)
 
Fysiologisch zijn botten samengesteld uit calciumfosfaat zouten (65%), die bepalend zijn voor de hardheid en collageen (35%) voor de flexibiliteit. Als beenderen in een zuurbad worden gelegd en alle calcium eruit wordt verwijderd, zodat alleen collageen overblijft, en je oefent er vervolgens druk op uit, dan zullen ze buigen en niet breken. Wordt daarentegen het collageen verwijderd en blijft alleen het calcium over, dan zullen de beenderen onder druk in stukken uiteenvallen. Dit is de reden dat een overmaat aan calcium het risico op botbreuken vergroot.
Voor gezonde botten hebben we een mengeling van andere voedingsstoffen nodig. Ann Louise Gittelman, auteur van Supernutrition for Menopause, noemt dit het 'botversterkende voedingstoffenteam': magnesium, fosfor, borium, koper, mangaan, zink, vitamine C, D, K, B6 en foliumzuur. Bovendien moeten we zorgen dat we voldoende proteïne (eiwit/aminozuren) binnenkrijgen voor de aanmaak van collageen, evenals essentiële vetzuren voor de absorptie van vitamine D en bescherming tegen vrije radicalen die schadelijk zijn voor het beendergestel.
Sterke botten krijg je met het volgende dieet: veel verse groenten, in het bijzonder bladgroenten, bij voorkeur vijf porties per dag: gebruik het groenteaftreksel als bouillon voor de bereiding van vis, kip, of rundvlees en voeg een lepel azijn toe voor het vrijkomen van mineralen; neem zonnebloem en pompoenzaad, voor mineralen en natuurlijke vetten; eet een bescheiden hoeveelheid granen voor vezels en koolhydraten; bonen en biologisch vlees voor proteïne; boter, olijfolie en lijnzaad voor essentiële vetzuren.

dus als je voldoende groenten (ong. 0.5kg/dag eet ik) en proteien neemt is de kans op breuken kleiner?

zijn er trouwens ook collageen supps verkrijgbaar?
 
Ik snap er niks meer van , weet iemand of dat calcium uit kwark en melk nou wel of niet opgenomen door het lichaam als je voldoende D3 slikt?
Zo niet dan zit ik rond de 600mg calcium p/dag wat ik dmv mijn overige voeding binnen krijg en dat is uiteraard veelste weinig.
 
Back
Naar boven