AndroidHealthClinic

Calf raise -> Oefeningen kuit

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

ImZlatan

Cool Novice
Lid geworden
1 aug 2016
Berichten
202
Waardering
10
Lengte
1m80
Massa
83kg
Hallo allemaal,

Ik train zelf al 6 maanden goed en gericht en heb in die tijd veel progressie gemaakt. Vrijwel elke spiergroep is groter/sterker geworden op één na: de kuit.

Ik doe oefeningen als standing calf raise of sitting maar niks helpt. Het groeit maar niet. Nu heb ik op internet wat research gedaan en het schijnt dus bij deze spier genetisch voor een groot deel bepaald zijn. Zoals ik zei, van bicep tot traps, tot quad, alles groeit, behalve de calves. Ik train de calves, net als elke andere spiergroep, 2 keer per week. Maar geen resultaat.

Heeft het nog wel zin om het door te trainen? Of ben ik te ongeduldig? Ik verwacht niet dikke kuiten als voetballer Shaqiri maar wel resultaat, iets wat overal wel te merken is behalve kuit.

Iemand tips what to do?
 
Geen flauw idee maar lijkt me wel een beetje k*t om die spiergroep niet te trainen omdat het niet groeit. Is toch wel een belangrijke spiergroep of niet
 
Normale calf raises hebben bij mij ook niet echt veel geholpen. Toen ik het tempo enorm verlaagde (en de TUT dus verhoogde) en ik meer ging focussen op de stretch begonnen ze te groeien. Verder de tibialis niet vergeten, gaat optisch veel verschil maken. 2x10-30 2 keer per week is genoeg voor mij.
 
Geduld is een schone zaak!!!

Dit is mijn 'succes-formule', misschien heb je er iets aan.

Voor mij was de oplossing voor het koppige kuitenprobleem het doen van zeer geconcentreerde en gecontroleerde one leg calf raises (uiteindelijk met meer dan 120kg extra gewicht per enkel been)
Dat heeft mijn kuiten van rond de 39-40 cm naar circa 46cm heeft gebracht in 3-4 jaar tijd.....(iets wat daarvoor 10-15 jaar op geen enkele manier lukte!)

3-4 keer per week circa voor 30-60 reps totaal, uitgevoerd in verschillen set-rep combinaties, variërend van 5x5 8x6, 6x8, 6x10, 5x12 en 4x15.
Ik denk dat de trainings-frequentie en vooral de uitvoering van de one-leg variant de sleutel tot succes zijn geweest.

Met een one-leg uitvoering kun je namelijk de grootst mogelijk ROM creëren en heb je ook de beste focus op contractie van de kuitspier.
Tijdens het zakken, maar met name bij het opkomen rol je over de grote teen met de hiel naar binnen draaiend, waardoor je echt de maximale piek-contractie bereikt.

En wat je ook absoluut niet moet doen is wat voor vorm van bouncing dan ook onderin. De achillespees heeft de grootste kinetische energie 'rebound' capaciteit in het lichaam. Wat ik daarmee wil zeggen dat ook maar een klein beetje veren onderin een kangaroe effect geeft waarbij je veel meer gewicht kunt gebruikt, maar de kuitspier feitelijk veel minder laat werken.
Dus het is echt noodzakelijk dat je onder én bovenin de beweging in 1 a 2 seconden pauzeert, om te voorkomen dat je in plaats van je kuitspier trainen als een soort kangoeroe op en neer veert, puur op energetische ballistiek......

Als tweede oefening deed ik altijd 1 a 2 lange sets (>15 reps) op de seated calf raise en ook de toe raises voor de tibia heb ik altijd consequent als een staple exercise gedaan tussen de sets calf raises door.
 
Normale calf raises hebben bij mij ook niet echt veel geholpen. Toen ik het tempo enorm verlaagde (en de TUT dus verhoogde) en ik meer ging focussen op de stretch begonnen ze te groeien. Verder de tibialis niet vergeten, gaat optisch veel verschil maken. 2x10-30 2 keer per week is genoeg voor mij.
Met welke oefening pak je die tibialis dan?
 
Geduld is een schone zaak!!!

Dit is mijn 'succes-formule', misschien heb je er iets aan.

Voor mij was de oplossing voor het koppige kuitenprobleem het doen van zeer geconcentreerde en gecontroleerde one leg calf raises (uiteindelijk met meer dan 120kg extra gewicht per enkel been)
Dat heeft mijn kuiten van rond de 39-40 cm naar circa 46cm heeft gebracht in 3-4 jaar tijd.....(iets wat daarvoor 10-15 jaar op geen enkele manier lukte!)

3-4 keer per week circa voor 30-60 reps totaal, uitgevoerd in verschillen set-rep combinaties, variërend van 5x5 8x6, 6x8, 6x10, 5x12 en 4x15.
Ik denk dat de trainings-frequentie en vooral de uitvoering van de one-leg variant de sleutel tot succes zijn geweest.

Met een one-leg uitvoering kun je namelijk de grootst mogelijk ROM creëren en heb je ook de beste focus op contractie van de kuitspier.
Tijdens het zakken, maar met name bij het opkomen rol je over de grote teen met de hiel naar binnen draaiend, waardoor je echt de maximale piek-contractie bereikt.

En wat je ook absoluut niet moet doen is wat voor vorm van bouncing dan ook onderin. De achillespees heeft de grootste kinetische energie 'rebound' capaciteit in het lichaam. Wat ik daarmee wil zeggen dat ook maar een klein beetje veren onderin een kangaroe effect geeft waarbij je veel meer gewicht kunt gebruikt, maar de kuitspier feitelijk veel minder laat werken.
Dus het is echt noodzakelijk dat je onder én bovenin de beweging in 1 a 2 seconden pauzeert, om te voorkomen dat je in plaats van je kuitspier trainen als een soort kangoeroe op en neer veert, puur op energetische ballistiek......

Als tweede oefening deed ik altijd 1 a 2 lange sets (>15 reps) op de seated calf raise en ook de toe raises voor de tibia heb ik altijd consequent als een staple exercise gedaan tussen de sets calf raises door.
Oke one leg ga ik proberen, deed je dat met dumbbells of een barbell?
 
Met welke oefening pak je die tibialis dan?
Vooral toe-raises, ik wissel de staande versie af met een zittende met bands. Reps tussen de 30/50, tibialis heeft echt een enorm uithoudingsvermogen.
 
Oke one leg ga ik proberen, deed je dat met dumbbells of een barbell?

Prima, maar denk ook a.u.b aan de rest van de adviezen die ik geef, want die zijn wel essentieel voor resultaat....

Ik doe hem met een barbell in een powerrack, maar wel op een speciale manier.

Ik sta namelijk aan een van de zijkanten van het powerrack en leg daarbij het uiteinde van de stang op 1 van de schouders en daarbij kijk ik tegen de zijkant van het powerrack aan. (en in de lengterichting van de barbell)

Als je dit al niet zo kan opstellen kun je beter een dumbell vasthouden.
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukje over kuiten van Menno.
Mijn kuiten zijn aardig gegroeid nadat ik gestopt ben ze te trainen na een uitputtende benentraining.

3 Reasons Your Calves Aren't Growing | T Nation

Goed punt ook -zoals het artikel ook aan geeft- is de prioriteit.

Was daarbij nog vergeten te vermelden dat ik mijn kuiten altijd helemaal aan het begin van een LB training aanpak en niet pas aan het einde, wanneer je vaak al geen fut meer hebt.......
 
Hallo allemaal,

Ik train zelf al 6 maanden goed en gericht en heb in die tijd veel progressie gemaakt. Vrijwel elke spiergroep is groter/sterker geworden op één na: de kuit.

Ik doe oefeningen als standing calf raise of sitting maar niks helpt. Het groeit maar niet. Nu heb ik op internet wat research gedaan en het schijnt dus bij deze spier genetisch voor een groot deel bepaald zijn. Zoals ik zei, van bicep tot traps, tot quad, alles groeit, behalve de calves. Ik train de calves, net als elke andere spiergroep, 2 keer per week. Maar geen resultaat.

Heeft het nog wel zin om het door te trainen? Of ben ik te ongeduldig? Ik verwacht niet dikke kuiten als voetballer Shaqiri maar wel resultaat, iets wat overal wel te merken is behalve kuit.

Iemand tips what to do?


Lees de eindeloze topics van ''borst die niet wil groeien '' eens... Niemand die borst gewoon gaat skippen :roflol: au contraire

Advies is al gegeven : seated ,staand,tibialis en indien mogelijk een donkey calve raise

alle mogelijke hoeken en aan het begin van elke training.

Je zou kuiten moeten aanpakken zoals de meeste borst trainen
 
Je zou kuiten moeten aanpakken zoals de meeste borst trainen

Vandaar ook dat ik ze eerst doe, ik vind ze dan ook vééééél mooier en belangrijker dan mijn borst en biceps! :)
 
Vandaar ook dat ik ze eerst doe, ik vind ze dan ook vééééél mooier en belangrijker dan mijn borst en biceps! :)
+1! :)

Wat betreft Tibialis:

Volgens velen(o.a een of andere mijnheer Priest) overbodig apart te trainen als je calf raises goed uitvoert(stretch), maar ik pak ze iedere week mee.
Tibialis Anterior Dumbell Raises zijn snel, makkelijk en effectief.

 
+1! :)

Wat betreft Tibialis:

Volgens velen overbodig apart te trainen als je calf raises goed uitvoert(stretch), maar ik pak ze iedere week mee.
Tibialis Anterior Dumbell Raises zijn snel, makkelijk en effectief.


Dard toestel of Dit ==>
7700_ani.gif
is wat makkelijker, denk alleen dat veel gym's die niet hebben
 
Dard toestel of Dit ==>
7700_ani.gif
is wat makkelijker, denk alleen dat veel gym's die niet hebben

Inderdaad.
Daarom de oefening met dumbell, dat kan in iedere sportschool of homegym.
 
Ik trainde mijn kuiten altijd met gestrekte benen. Alleen lees ik regelmatig dat je de knieën niet op slot maar licht gebogen moet houden? Wat is het beste?
 
Het best is een nieuw topic te beginnen en niet er 1 van 2.5 jaar oud te kapen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven