XXL Nutrition

calorie berekening conflict

Bezoekers in dit topic

Denpatje

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
1 dec 2012
Berichten
60
Waardering
2
Lengte
1m74
Massa
78kg
(geen cardio, enkel calorieverbruik!)

Ik heb net 500 Ml mager melk* gedronken op mij nuchtere maag, uitgaand van de info op de verpakking betekend dit dat ik 170 calorieën binnen heb.
Om deze te verbranden zou ik ongeveer 15 minuten gemiddeld moeten trainen op de fiets.
Als ik dan (om maar als voorbeeld) 20 minuten zou gaan fietsen zou mijn lichaam volgens mij aan mijn reserves (vet/spier) moeten gaan.
Maar volgens ik gelezen heb begint je lichaam bij cardio pas naar ongeveer 30 minuten fietsen vet te verbranden.

Dit begrijp ik niet echt goed.

als ik nu een appel eet die 54 calorieën bevat, heeft het dan nut om dan laten we zeggen een halfuurtje later 5 minuten te gaan fietsenwat ongeveer zou uitkomen 57 calorieën ?



(* en natuurlijk na het drinken van de melk herinnerde ik mij dat zuivelproducten afgeraden worden bij het cutten voor de huid,
zo een stommiteiten gaan mij nog vaak gebeuren :D)

/* oh ja 30 minuten op de fiets houw ik nog niet uit hoor, ik was gewoon van de wagen te nemen om achter de hoek een brood te gaan halen :) , misschien beter voor een ander topic */
 
(geen cardio, enkel calorieverbruik!)

Ik heb net 500 Ml mager melk* gedronken op mij nuchtere maag, uitgaand van de info op de verpakking betekend dit dat ik 170 calorieën binnen heb.
Om deze te verbranden zou ik ongeveer 15 minuten gemiddeld moeten trainen op de fiets.
Als ik dan (om maar als voorbeeld) 20 minuten zou gaan fietsen zou mijn lichaam volgens mij aan mijn reserves (vet/spier) moeten gaan.
Maar volgens ik gelezen heb begint je lichaam bij cardio pas naar ongeveer 30 minuten fietsen vet te verbranden.

Dit begrijp ik niet echt goed.

als ik nu een appel eet die 54 calorieën bevat, heeft het dan nut om dan laten we zeggen een halfuurtje later 5 minuten te gaan fietsenwat ongeveer zou uitkomen 57 calorieën ?



(* en natuurlijk na het drinken van de melk herinnerde ik mij dat zuivelproducten afgeraden worden bij het cutten voor de huid,
zo een stommiteiten gaan mij nog vaak gebeuren :D)

/* oh ja 30 minuten op de fiets houw ik nog niet uit hoor, ik was gewoon van de wagen te nemen om achter de hoek een brood te gaan halen :) , misschien beter voor een ander topic */


Dat van die 170 calorieen zal wel kloppen. Wat er op de verpakking staat is qua voedingsstoffen en calorieen wel de absolute waarheid. Daarentegen is het wel zo dat je lichaam ook energie verbruikt om voedsel te verteren en de voedingsstoffen in het lichaam op te laten nemen. Dit is vooral een factor om te onthouden bij bepaalde voeding die meer energie kost om te verteren dan dat het oplevert (ik meen dat Sla in deze categorie valt). In theorie zou je jezelf dus kunnen uithongeren terwijl je jezelf volpropt met dit spul.

Dat je ongeveer 15 minuten moet fietsen om 170 calorieen te verbranden ligt echt helemaal aan je lichaamsbouw en je conditie, maar het klinkt me algemeen genoeg om wel eens te kunnen kloppen. Als je moddervet bent en een k*tconditie hebt dan zal je waarschijnlijk aanzienlijk meer calorieen verbranden in 15 minuten dan als je superfit bent en je regelmatig fietst. Maar het is wel een handige mentale stok achter de deur als je wilt cutten.

Wat betreft de laatste, dat van die 30 minuten tot je pas vet begint te verbranden, volgens mij is dat al tijden achterhaald. Werd vroeger inderdaad wel gezegd, maar er staat mij bij dat er al onderzoeken zijn waaruit blijkt dat je al binnen 2 minuten cardio begint met het aanspreken van je vetreserves. Ook hierbij denk ik dat het sterk afhankelijk is van wat je op dat moment aan brandstof in je lichaam hebt. Als je net hebt gegeten dan zul je dát aanspreken en daarna pas je vetcellen (tenminste, zo heb ik het altijd begrepen). Ik hoop dat dit helpt?
 
Als je moddervet bent en een k*tconditie hebt dan zal je waarschijnlijk aanzienlijk meer calorieen verbranden in 15 minuten dan als je superfit bent en je regelmatig fietst.

Inderdaad ik herinner mij dat ik in mijn jongere fitte jaren serieus wat moest doen om mijn Hr op 120 te krijgen, nu gaat mijn hartslag bijna direct naar 140,enkel ben ik direct pomp af ( komt wel ;) )
---------------------------------------------------------------------------

Nu ben ik met lijstje begonnen dus

ingenomen calorieën xxxx
verbruikte calorieën xx
momenteel cal = xxxx - xx
plus vb appel = cal + xx appel

als ik het goed begrijp is dit wel acceptabel.

De calorielijst zoek ik hier op http://www.calorielijst.nl/
verbranding van calorieën http://www.calorieenverbranden.nl
en of de fiets is een computertje
(ik weet die zijn niet perfect maar het komt ongeveer overeen met de info van internet)
 
Ja wablief,is dat afzien om een half litertje magere melk weg te krijgen !!!!
Ik ga gewoon crash dieet doen (GRAPJE :D)
Als ge het er moet aftrainen, denk een mens wel plots wel twéé keer na voor dat hij iets in zijn bek gaat stoppen :)
 
de melk die jij net opgedronken hebt is nog niet onmiddelijk beschikbaar voor je lichaam om te gebruiken.... er is ook nog zoiets als verteringstijd.
 
de melk die jij net opgedronken hebt is nog niet onmiddelijk beschikbaar voor je lichaam om te gebruiken.... er is ook nog zoiets als verteringstijd.

de calorieën die al opgebruikt zijn zorgen er voor een lege plaats voor die melk LOL
grappig uitgelegd,maar met de vetpersetage die ik heb, denk ik niet dat het kwaad kan om al op voorhand calorieën te verbranden.

BMR 1880/20% = 9400 max calorieën per dag.

Ik zal wel nog genoeg mogen afzien ;)
 
forums.lylemcdonald.com/showthread.php?t=79 misschien dat deze je helpt
 
de calorieën die al opgebruikt zijn zorgen er voor een lege plaats voor die melk LOL
grappig uitgelegd,maar met de vetpersetage die ik heb, denk ik niet dat het kwaad kan om al op voorhand calorieën te verbranden.

BMR 1880/20% = 9400 max calorieën per dag.

Ik zal wel nog genoeg mogen afzien ;)

welkom bij de club ;)
tja... we hebben een rare hobby gekozen
één waar je moe van wordt, van gaat zweten en nog spierpijn van krijgt....
en maar roepen dat we het lekker vinden ;)
 
Back
Naar boven