MuscleMeat

Calorie tekort maar toch in gewicht aankomen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

kevinn

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
29 sep 2009
Berichten
162
Waardering
6
Lengte
1m87
Massa
79kg
Hallo dbbers,


Ik zit met een situatie wat ik niet snap.


Ik ben al een aantal jaar bezig met krachttraining en daar ben ik flink op vooruit gegaan. Een jaar geleden heb ik research gedaan en strict een voedingsschema gevolgd met veel cardio. Hierbij at ik onder mijn onderhoud maar merkte ik niet echt dat ik afviel. Ik merkte wel dat ik wat droger werd.
Na een lange periode van weinig uitvoeren, ben ik anderhalve maand bezig met een nieuwe uitdaging (calisthenics). Ik doe 5x in de week een calisthenic workout met 2x in de week hardlopen (per run verbrand ik ongeveer 500 kcals). Als er tijd voor is wil ik er ook nog 2x in de week krachttraining aan toevoegen. Nu heb ik mijn onderhoud berekend en volg ik dit voedingsschema al anderhalve maand waarbij ik onder mijn onderhoud eet. Het rare wat ik een jaar geleden ook al merkte, is dat ik niks af val of in dit geval zelfs aankom.. Eergisteren woog ik 83 en had ik volgens het schema gegeten en gisteren heb ik minder gegeten en woog 83.2. Het ziet er wel naar uit dat het meer vorm krijgt.

Mijn stats zijn:
Lengte: 187cm
Gewicht: 83kg
BF: 12% (geeft huidplooimeter aan, maar ik denk 14%)

In het weekend eet ik 1 dag friet en drink ik een paar biertjes. Voor de rest volg ik het hele schema. Ook heb ik over het algemeen 6.5 uur slaap per dag. Ook heb ik de afgelopen tijd veel stress gehad (zit ik nu nog wel redelijk).

Wat ik graag zou willen weten is dus hoe het kan dat ik aan kom terwijl ik onder onderhoud eet, zelfs met cardio er bij. Mijn doel is dus om droger te worden en weet nu niet of ik nu minder of meer moet kcals moet eten. Ik ben bang dat ik spierweefsel aan het verbranden ben en toch ook vet aan kom. Ik heb nu het gevoel dat ik het voor niks aan het doen ben en me zo alleen maar verder naar beneden werk.

Misschien ben ik iets teveel in detail gegaan maar des te makkelijker om achter het antwoord te komen wat ik zoek.

Dit is mijn voedingsschema:
 

Bijlagen

  • Voedingsschema.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 181
Paar biertjes en friet zit je zo aan 1500 calorieën. Stel dat je 500 calorieën onder onderhoud eet, betekend alleen bier en friet al dat je gemiddeld nog maar 300 onder onderhoud zit.
Tel daar bij op dat je misschien er net iets naast zit qua calorieën dan val je zomaar niets af.
Friet en bier kan best, maar dan zul je er elke dag 300 calorieën af moeten halen.
 
je onderhoud is niet wat je denkt dat het is, je eet niet zo veel als je denkt dat je eet

of zwarte magie
 
Is toch geen hogere wiskunde? Je krijgt meer calorieën binnen dan je verbruikt.
 
2 dagen is veel te kort om een conclusie te trekken.

Als je over een periode van enkele weken niet afvalt zit je niet in een kcal tekort.
 
ik tank dus elke dag mijn auto voor ong 10 liter en verbruik 12 liter per dag, toch raakt me tank voller?

kan iemand dit uitleggen?






je maakt ergens een fout in je berekeningen ;)
 
Ik heb het een paar keer opnieuw berekend en de waardes nagekeken maar kom toch telkens op dit onderhoud uit. Zou het kunnen dat ik in de spaarstand zit?

Wat zou jullie advies zijn?

Minder eten / meer cardio?

Of

Meer eten om uit de mogelijke spaarstand te komen?
 
Het is maar een globale berekening he. Het is niet zo dat dit precies klopt voor jou.

Maar zoals gezegd wordt, kijk het eventjes aan. Val je niet af, eet je teveel en moet je dus je inname verlagen.
Als je begint met afvallen ben je niet gelijk binnen twee dagen kilo's kwijt.
 
Spaarstand is bullshit met jouw stats. Ik vind je onderhoud (3192 kcal) sowieso aan de hoge kant zitten. Kan wel zijn dat je dat berekend hebt, maar dat wil niet zeggen dat het klopt. Als je na 1.5 maand nog niet afgevallen bent dan zou ik mijn conclusies trekken waarna ik óf mijn verbruik verhoog óf mijn inname verlaag. Maar goed, als ik na 1.5 maand niet af zou vallen zou ik ook bier en friet laten staan.
 
Ik heb het een paar keer opnieuw berekend en de waardes nagekeken maar kom toch telkens op dit onderhoud uit. Zou het kunnen dat ik in de spaarstand zit?

Wat zou jullie advies zijn?

Minder eten / meer cardio?

Of

Meer eten om uit de mogelijke spaarstand te komen?

Die formules geven slechts een indicatie.

Spaarstand bestaat niet of minimaal.

Je onderhoud is waarschijnlijk gewoon lager dan je denkt, of je eet meer dan je denkt. Aangezien je al aardig wat cardio en training doet zou ik aanraden om je kcal inname te verlagen.
 
Zoals al eerder gezegd, staar je niet blind op die formules. Ze geven gewoon een richtlijn, wat flink kan afwijken. Meten = weten, uitproberen dus. Eet een aantal kcals en kijk na een week of je afvalt of niet, zo niet dan eet je minder.
 
Bedankt voor de reacties!

Ik ga inderdaad maar is kijken hoever ik kom door minder kcals te eten
 
83 kg, 14% = +/- 71 kg VVM

71 x 1 x 24 = 1704
+ 15% SDW = 256
+ 30% AT = 511
+ 10% ST = 170

Je EB (energie behoefte) +/- 2750 kcal/dag

Afvallen: 2000-2250 kcal/dag en aanzien of dat z'n vruchten afwerpt. Zoniet dan minderen.

130 gram eiwit
Wat vet en de rest (complexe) koolhydraten

Ik zou trouwens meer prioriteit leggen bij krachttraining.
 
Back
Naar boven