AndroidHealthClinic

Calorie tekort of rest teveel (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Robin

Freaky Bodybuilder
Lid geworden
14 feb 2019
Berichten
5.894
Waardering
9.696
Lengte
1m80
Hey,

Ik ben dus voor het eerst bezig met een voedingsschema ish, om eens alles te bekijken en wat ik moet verbeteren.
Nu kom ik op een gewone dag, ontbijtje, kleine middagmaaltijd, avond en enkele tussendoortjes/maaltijden op 2185 kcal, 50 V, 296 K, 134 E. Er komen waarschijnlijk wel nog kleine tussendoortjes bij, maar ik denk niet dat dat nog 800 erbij gaat doen.
Nu vroeg ik mij af, zijn kcal echt nodig?

Mijn BMR is 1894, onderhoud ongeveer 2936. (77 kg BW, 178cm, 18 jaar)

Mijn doel is op gewicht blijven (ongeveer) en lager in vet gaan.

Alvast bedankt!
 
Ohja misschien handig om toe te voegen:
Hetgene wat ik berekend heb qua kcal, vet, etc. is maar een grove berekening(geen olie, boter enz erbij gerekend). Ik vind het raar omdat ik nu wel gewoon bij kom en veel verschil met de schets is het ook niet.
 
Theoretisch zal je calorieen nodig hebben of dat daadwerkelijk in de praktijk ook zo is ben ik persoonlijk nog niet over uit, ik eet namelijk dagelijks 2.1kg vis, 3 pakken melk, fruit en avond eten wat de pot schaft en groei als kool n me vet blijft het zelfde dit is voor mijn gewicht en activiteiten veel te weinig carbs n kcl maar toch het werkt, als ik kijk in de spiegel.. Maar dit is ervaring n lichaamskennis, marina1975 kan hier veel meer antwoord op geven zodat je een goede basis van kennis hebt en je zo verder kunt uitbreiden.
 
Theoretisch zal je calorieen nodig hebben of dat daadwerkelijk in de praktijk ook zo is ben ik persoonlijk nog niet over uit, ik eet namelijk dagelijks 2.1kg vis, 3 pakken melk, fruit en avond eten wat de pot schaft en groei als kool n me vet blijft het zelfde dit is voor mijn gewicht en activiteiten veel te weinig carbs n kcl maar toch het werkt, als ik kijk in de spiegel.. Maar dit is ervaring n lichaamskennis, marina1975 kan hier veel meer antwoord op geven zodat je een goede basis van kennis hebt en je zo verder kunt uitbreiden.
Damn... Ik dacht dat ik veel melk dronk, hoeveel ml zit er in zo'n pak? Ik snap inderdaad niet echt het doel van kcal, naar wat ik denk/weet geef het je energie, maar wat als ik genoeg energie heb om m'n dag door te komen met bv 2.5k kcal.
Ik ben benieuwd op andere mensen hun reacties.

Bedankt hé! :D
 
Nu vroeg ik mij af, zijn kcal echt nodig?
Ben ik de enige die je vraag niet begrijpt?
Ja, calorieën zijn echt nodig, want zonder calorieën ga je dood, maar dat is waarschijnlijk niet wat je bedoelt.
 
Hij bedoelt of het 'te kort' van 800 dat ie heeft volgens de theoretische berekening, nu echt nodig is om aan te vullen, om op gewicht te blijven / vet te verliezen (maar zonder ook spiermassa in te leveren) of dat dat gat van 800 kcal toch te groot is. Dus of ie die 800 kcal nog aan moet vullen of dat het zo ok is. Waarschijnlijk omdat TS een moeilijke eter is.

Mijn antwoord: Een tekort van 800 kcal is wel vrij groot en zal je op d'n duur wel wat spiermassa gaan kosten als je week in week uit met een tekort van 800 kcal cut. Echter, je verbranding is gebaseerd op een theoretisch model, en in de praktijk is dat voor iedere persoon anders (snelle vs trage stofwisseling). Het zou best kunnen dat je onderhoud dus niet 2936 is maar ergens op 2600 ligt (andersom zou ook kunnen, hij zo ook op 3400 kunnen liggen). Dus of het werkt kan alleen de praktijk echt aantonen. Ervaring komt met de jaren.
 
Hij bedoelt of het 'te kort' van 800 dat ie heeft volgens de theoretische berekening, nu echt nodig is om aan te vullen, om op gewicht te blijven / vet te verliezen (maar zonder ook spiermassa in te leveren) of dat dat gat van 800 kcal toch te groot is. Dus of ie die 800 kcal nog aan moet vullen of dat het zo ok is. Waarschijnlijk omdat TS een moeilijke eter is.

Mijn antwoord: Een tekort van 800 kcal is wel vrij groot en zal je op d'n duur wel wat spiermassa gaan kosten als je week in week uit met een tekort van 800 kcal cut. Echter, je verbranding is gebaseerd op een theoretisch model, en in de praktijk is dat voor iedere persoon anders (snelle vs trage stofwisseling). Het zou best kunnen dat je onderhoud dus niet 2936 is maar ergens op 2600 ligt (andersom zou ook kunnen, hij zo ook op 3400 kunnen liggen). Dus of het werkt kan alleen de praktijk echt aantonen. Ervaring komt met de jaren.
Bedankt voor je reactie! Exact wat ik bedoel. 800 kcal zal het niet zijn aangezien ik nog niet alles erbij heb gerekend. Zelf denk ik dat ik een vrij/super trage stofwisseling heb ( ik heb 0 moeite met aankomen zo te zien, als ik ongeveer hetzelfde eet en toch elke week 100-200g bij kom).
 
Ik denk dat ik het volgende week/loop deze week ga beginnen volgen en eens tracken met n app en ik zie wel wat het word
 
Ik denk dat ik het volgende week/loop deze week ga beginnen volgen en eens tracken met n app en ik zie wel wat het word
Waarschijnlijk heb je meer weggelaten dan je denkt. Het zou me niks verbazen als je rond de 3000 uitkomt, als je echt nauwkeurig gaat tracken.
 
Waarschijnlijk heb je meer weggelaten dan je denkt. Het zou me niks verbazen als je rond de 3000 uitkomt, als je echt nauwkeurig gaat tracken.
We zullen 't zien :p Ik zal vandaag eens precies tracken en wanneer m'n eten aangepast is en kijken waar het verschil zou zitten moest dat er zijn.
 
Het is precies wat Mushral al aangeeft. Je metabolisme en alles eromheen moet je bepalen... niet volgens theoretische modellen berekenen.
De berekeing KAN een indicatie geven maar het is zo persoonlijk.
Track gewoon eerst eens alles wat je exact eet. Meten =weten en dus ook bijvoorbeeld suiker in je koffie/thee... dat beetje bakolie. Alle kleine dingen tikken aan en met ruwweg een inschatting maken veel mensen fouten. Mensen die denken extreem veel te eten eten te weinig en mensen die denken weinig te eten eten onverwachts veel meer.

Je kan het ook bijhouden in excel. Vergeet nl niet dat niet alle producten in die apps ook veel afwijkingen hebben. Iedereen kan wat toevoegen en dus zijn er verschillen. Een groot gemaakte fout is kcal van gekookt vs ongekookt met rijst of pasta. Dus hou dat in de gaten.
Ook bereidingsvetten kan je beste apart rekenen ipv in een app bereid vlees pakken bijvoorbeeld. Dan is het nog schatten zeg maar.

https://forum.bodybuilding.nl/topics/geupdatet-excel-voedingsschema.410162/
Ik denk dat je de excel uit post 2 mogelijk wel al kent?

Ben benieuwd wat euit komt als je het echt bij gaat houden.
SUcces!
 
Oké wow... Nu weet ik waarom ik bij kom haahahha
Ik heb 3753.9 kcal, 157.8 vet, 390.1 koolh, 152.3 eiwit binnen vandaag... Vetten zouden lager moeten, veel lager maar moet ook zeggen dat de "hoofdmaaltijden" niet al te super waren. Het was een gewone dag zonder extra (on)gezond te eten.
Voor de mensen die willen weten wat ik binnen heb:
60g cornflakes, 175ml halfvol melk, 6 zwamworst, 3 snee wit brood, 2 tas halfvol chocomelk, 30g curry ketchup, 425ml mountain dew, 200 halfvol melk, 45gr eiwit, yoghurtje, 75g puree, 170g gehaktballen, 80g pistachenoot, 160g cornflakes (ook grote vetbron)
 
Dat is trouwens meer dan mijn doel wat ik moet hebben om rustig bij te komen (theoretisch).
565200a407718c4737b4f61e7e133833.png
 
Ik zie ook dat 75g puree 35g vet heeft? Kan ik mij niet voorstellen, keer wat andere sites bezoeken in de hoop dat ik op minder vet uitkomen :roflol:
 
Ik zie ook dat 75g puree 35g vet heeft? Kan ik mij niet voorstellen, keer wat andere sites bezoeken in de hoop dat ik op minder vet uitkomen :roflol:
Maak je de puree zelf?
Hangt dan van de hoeveelheid boter af maar dit lijkt me stug... denk dat dat de kh zijn...
 
Maak je de puree zelf?
Hangt dan van de hoeveelheid boter af maar dit lijkt me stug... denk dat dat de kh zijn...
Ik heb ff nieuwe sites gekeken en trekt op niks. Zijn gewoon patatten met halfvolle melk geplet. Ik zie nu dat het nog maar 2.1g vet is, de rest nog eens dubbelchecken
 
Maak je de puree zelf?
Hangt dan van de hoeveelheid boter af maar dit lijkt me stug... denk dat dat de kh zijn...
Trekt er nu al wat meer op, 3187 kcal, 124 vet, 381 koolh, 128 eiwit, de gehaktbal kan ook beetje schelen maar verpakking is al weg
 
Waarom kijk je niet op de verpakking of reken je het uit?
 
Waarom kijk je niet op de verpakking of reken je het uit?
Het zijn beetje minder kcal, vet, koolh wel wat meer eiwitten.
Kom in totaal nu uit op 3146, 119, 377, 134
 
Oké wow... Nu weet ik waarom ik bij kom haahahha
Ik heb 3753.9 kcal, 157.8 vet, 390.1 koolh, 152.3 eiwit binnen vandaag... Vetten zouden lager moeten, veel lager maar moet ook zeggen dat de "hoofdmaaltijden" niet al te super waren. Het was een gewone dag zonder extra (on)gezond te eten.
Voor de mensen die willen weten wat ik binnen heb:
60g cornflakes, 175ml halfvol melk, 6 zwamworst, 3 snee wit brood, 2 tas halfvol chocomelk, 30g curry ketchup, 425ml mountain dew, 200 halfvol melk, 45gr eiwit, yoghurtje, 75g puree, 170g gehaktballen, 80g pistachenoot, 160g cornflakes (ook grote vetbron)

Cornflakes een grote vetbron? Is voornamelijk carbs.
 
Back
Naar boven