XXL Nutrition

Calorieen gebakken vlees.

Bezoekers in dit topic

Huubke

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
21 jun 2010
Berichten
161
Waardering
6
Lengte
1m72
Massa
75kg
Vetpercentage
19%
Is er een bepaalde regel om de calorieen van gebakken vlees te kennen?

Ik kan overal op het net wel de calorieen vinden van alle soorten vlees maar dat is steeds rauw. Als dat vlees gebakken is moet het aantal calorieen stijgen door de bakboter. Ik heb de DBB databank doorzocht op dit topic en enkele posts daarrond gevonden maar daar kan ik ook geen sluitend antwoord vinden.

Is doe nu momenteel het aantal calorieen van vlees X2 nadat het gebakken is maar wellicht is er een nauwkeurigere manier om de calorieen te kennen.


grt.
 
Je moet gewoon de boter erbij tellen die je in de pan smijt ...

Maar, zelfs dat is niet helemaal correct ... dacht dat het vet waarin je bakt maar iets van
een 20% werd opgenomen door je vlees.
 
het aantal cals x2? Lijkt mij zwaar overdreven. Je weet hoeveel olie je in de pan gooit, maar daarvan wordt maar een klein deel opgenomen door het vlees. Ikzelf verwaarloos het. Of je moet je vlees koken dan is er ook niks aan de hand.
 
ik denk dat ik de redenering half kan volgen van die maal twee alhoewel deze toch hoog lijkt.

je vlees gaat na dat het gebakken is per gram meer calorien, eiwitten etc hebben dan voor het bakken omdat het vocht er uit trekt.
een steak vn 200g weegt bv nog 150g en 50g is verdampt -> je steak is dan zogezegd calorie rijker per gram
 
Ja maar als jij 200 gram rauw vlees hebt gekocht bevat het nog steeds dezelfde aantal cals, carbs, eiwitten en vetten na het bakken als 200 gram vlees. Ongeacht hoeveel het dan weegt. Dus daar hoef je geen rekening mee te houden.
 
Weeg het dan gewoon voor het bakken. Probleem opgelost.
 
Je moet gewoon de boter erbij tellen die je in de pan smijt ...

Maar, zelfs dat is niet helemaal correct ... dacht dat het vet waarin je bakt maar iets van
een 20% werd opgenomen door je vlees.

En tijdens het bakken loopt er vet uit het vlees dat in de pan achterblijft. Misschien is de regel dan wel gewoon het calorieengehalte ongeveer hetzelfde blijft?

grt
 
Ja maar als jij 200 gram rauw vlees hebt gekocht bevat het nog steeds dezelfde aantal cals, carbs, eiwitten en vetten na het bakken als 200 gram vlees. Ongeacht hoeveel het dan weegt. Dus daar hoef je geen rekening mee te houden.

inderdaad maar wou hem gewoon duidelijk maken waarom op sommige van die calorie tabellen er zo'n groot verschil is tussen gebakken en niet gebakken :)
 
En tijdens het bakken loopt er vet uit het vlees dat in de pan achterblijft. Misschien is de regel dan wel gewoon het calorieengehalte ongeveer hetzelfde blijft?

grt

Denk idd dat het niet veel gaat schelen ;) Tenzij je met vlees werkt dat gepaneerd is.
Het paneersel neemt wel veel vet op.

Wil je het zekere voor het onzekere? Neem dan een grilpan. Heb je geen vetstoffen meer nodig.
Of smijt het op de BBQ :p
 
Denk idd dat het niet veel gaat schelen ;) Tenzij je met vlees werkt dat gepaneerd is.
Het paneersel neemt wel veel vet op.

Wil je het zekere voor het onzekere? Neem dan een grilpan. Heb je geen vetstoffen meer nodig.
Of smijt het op de BBQ :p

OK, bedankt voor de tips. Ik ga gemakkelijkshalve X1.5 doen. Dan zal ik wellicht er niet ver naast zitten. En wegen na het bakken.

grt.
 
OK, bedankt voor de tips. Ik ga gemakkelijkshalve X1.5 doen. Dan zal ik wellicht er niet ver naast zitten. En wegen na het bakken.

grt.

Ik zou gemakshalve er gewoon 50kcal ofzo voor bijtellen op je dag ;) Meer gaat dat echt niet zijn.
En vlees altijd rauw wegen om je kcal te bepalen.
 
Kipfilet bereid:
Water 64%
Energie 158 kcal /100g
Vet 3,8 g/100g
Eiwit 31 g/100g
36% = 158 kcal
100% = 438 kcal
Vet 3,8 g/36g
Vet 10,5 g/100g

Kipfilet rauw:
Water 74%
Energie 110 kcal/100g
Vet 1,8 g/100g
Eiwit 23 g/100g
26% = 110 kcal
100% = 423 kcal
Vet 1,8 g/26g
Vet 6,9 g/100g
http://nevo-online.rivm.nl/ProductenDetailsGetabt.aspx?zoekstring=:1392:1634:&tabid=1

Let wel dat het beide per 100 gram is. Verschil is niet alleen te verklaren door toevoeging van vet.
 
Back
Naar boven