XXL Nutrition

Calorieën/metabolisme na lang cutten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Solway Firth

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
13 apr 2021
Berichten
2.661
Waardering
2.862
Lengte
1m73
Massa
70kg
Ik heb na zeven maanden cutten mijn doel bereikt (misschien beetje te ver doorgegaan). Ik woog 98 kg bij 1m71, daar is nu 30 kg van af. Mijn kracht stats zijn daarbij nu ongeveer 5% lager dan toen ik begon, ben daar zeker niet ontevreden over. Gezien ik richting 40 ga, heb ik ervoor gekozen eerst veel blubber kwijt te raken en dan op te gaan bouwen.
Ik ben zes weken geleden begonnen mijn calorie inname te verhogen naar `onderhoud`. Daarna elke week 150-200 calorieën meer. Volgens de rekenmethodes zou mijn onderhoud op 2500 zitten en dan heb ik al naar boven afgerond en activiteitsniveau wat hoger ingeschaald. Ik eet nu sinds twee weken 2700 kcal per dag en op trainingsdagen 3000 (140 gr dierlijke eiwitten, 250 gr koolh, 85 gr vet, 90% clean voedsel, veuul konijnevoer). In die twee weken ben ik nog steeds gewicht verloren.
Mijn vraag is of ik gewoon meer moet eten, of dat mijn metabolisme (nog) niet stabiel is (als dat mogelijk is). Ik kan me niet voorstellen dat met 68 kg lichaamsgewicht mijn onderhoud 2800 of hoger is, maar kan er ook faliekant naast zitten:eek!:. Ik doe verder geen zwaar werk of cardio, hoogstens een uurtje rustig tennis per week en af en toe rustig wandelen. Alvast bedankt
 
Knap! Heb je al een volgend concreet doel?

Je kunt de spiegel met wekelijkse foto's gaan tracken om voor/achter uitgang te spotten.
2800 is maar een nummer, daar kun jij en wij weinig over zeggen, probeer het uit zou ik zeggen en elke keer een paar weken een stapje anders doe je al goed. Net zoals meer eten dan je logt, kun je evengoed meer verbruiken dan je logt.

Je kunt nu lekker gaan uitproberen met de wetenschap dat je cutten al onder de knie hebt. Probeer dus gewoon wat jij je niet voor kan stellen en dan weet je het na een maandje ook weer ;)

Oja en misschien leuk om te vertellen hoe je journey van 30/4x7 = 1.07 kilo per week gelopen is! e.g. Elke dag op de lopende band, 7x per week trainen met een uur cardio, track je met een fitbit?
 
Laatst bewerkt:
Netjes! Knap dat je vanuit zoveel overgewicht in 1 keer zoveel discipline hebt weten op te bouwen om zo strikt te eten.
Je zou inderdaad denken dat 2700 genoeg moet zijn met hoe weinig activiteit je doet. Maar uiteindelijk hangt het ook van andere dingen af die onder de radar gaan.
In principe kan je het beste gewoon blijven opbouwen tot je wel aankomt. Voor mij is het ook altijd een stuk meer geweest dan bij de meeste anderen.
Ik val af op 3500 kcals terwijl ik 78kg weeg. Dus ik zou nog even rustig blijven opbouwen in kcals.
 
Bedankt voor de positieve reacties! Ga nu met een gerust gevoel elke twee weken 200 kcal verhogen en goed bijhouden.
Chris ik heb 'vroeger' enkele jaren starting strength en vervolg programma's van Rip gevolgd en het boek (mijn bijbel) doodgelezen. Alleen al hoe hij zijn kennis overbrengt doet je testosteron stijgen en motiveert enorm. Het helpt mij ook om discipline te houden, kan er altijd op terug vallen.
Toen ik besloot om weer actief te worden heb ik eerst een korte periode gebulkt om weer op kracht te komen. Daarna gaan cutten op 1700 kcal met een cheatmeal van ca 1500 kcal per week. Voor de rest zeer strict (c)lean gegeten. In het begin viel ik meer dan 2 kg per week af. Dat werd uiteraard geleidelijk minder. Onder 70 kg bw werd het lichamelijk en mentaal erg zwaar en ben toen langzaam meer gaan eten en heb af en toe wat lekkers in mijn voedingsschema opgenomen. Ik bleef langzaam afvallen tot 68 kg. Nu enigzins stabiel qua gewicht maar merk dat kracht en motivatie duidelijk vooruit gaan. Gedurende de cut heb ik starting strength gedaan met enkele deloads en variatie in reps/sets. Geen assistance en geen cardio.
Mijn doel is om tot februari lean te bulken om zo het resultaat van een jaar hard werken te kunnen zien. Daarna beslissen om door te bulken, of eventueel opgebouwd vet kwijt te raken.
 
Back
Naar boven