XXL Nutrition

Calorien tellen klopt de app wel?

Bezoekers in dit topic

RockyB

Novice
Lid geworden
25 aug 2021
Berichten
3
Waardering
0
Hoi

Ik hou mijn calorieën bij in een foodapp. Maar als ik ze terug reken aan de hand van de Macronutriënt die de app zelf aangeeft en dan reken ik
Vetten 1g 9 calorieën
Eiwitten 1g 4 calorieën
Koolhydraten 1gr 4 calorieën

Maar dan kom ik soms wel 200 calorieën lager uit dan de calorieën die de app aangeeft. Mis ik dan iets of zijn die apps gewoon niet correct

Gr RockyB
 
Leg eens uit dan?
Wat geeft je app aan en wat klopt er niet?
 
Hoi

Ik hou mijn calorieën bij in een foodapp. Maar als ik ze terug reken aan de hand van de Macronutriënt die de app zelf aangeeft en dan reken ik
Vetten 1g 9 calorieën
Eiwitten 1g 4 calorieën
Koolhydraten 1gr 4 calorieën

Maar dan kom ik soms wel 200 calorieën lager uit dan de calorieën die de app aangeeft. Mis ik dan iets of zijn die apps gewoon niet correct

Gr RockyB
Dat heeft waarschijnlijk met tussentijds afronden bij elk los product te maken.
 
Misschien kun je een schermafbeelding delen van deze dag met voedingsmiddelden, macro's en calorieën? Nu blijft het voor ons gissen naar de oorzaak van het verschil. Bij sommige apps kunnen gebruikers ook zelf producten toevoegen, wat een bron van fouten kan zijn.
 
En vezels bevatten 2 kcal per gram en zo zijn er nog wat nutriënten die kcal bevatten.
 
Misschien kun je een schermafbeelding delen van deze dag met voedingsmiddelden, macro's en calorieën? Nu blijft het voor ons gissen naar de oorzaak van het verschil. Bij sommige apps kunnen gebruikers ook zelf producten toevoegen, wat een bron van fouten kan zijn.
Als je op het label van een product kijkt komt het aantal kcal ook niet altijd exact overeen met wanneer je het zelf berekent.
 
Leg eens uit dan?
Wat geeft je app aan en wat klopt er niet?
De app geeft bijv aan vandaag gegeten 3035 calorieën
Waarvan 356gr koolhydraten
224gr eiwitten
76gr vet

Als ik dan zelf uitrekenen eiwitten en koolhydraten 1gr 4cal en vet 1gr 9cal
Kom ik uit op 2964cal en er zijn dagen dat de afwijking wel 200cal is

Gr rockyB
 
Laatst bewerkt:
Zouden best eens de vezels kunnen zijn. Volgens de app van het Voedingscentrum (Eetmeter) bevat 100 gram havermout 373 KCal en met jouw rekenmethode kom ik op 'slechts' 359,7 KCal.

1629972529475.png
 
Het is nog veel simpeler te verklaren de hoeveelheid energie van voedingsmiddelen worden afzonderlijk bepaald van de macro-nutriënten.

Verder is de regel dat 1 gram eiwitten en koolhydraten 4 kcal bevatten en 1 gram vet 9 kcal maar een grove indicatie.
 
Maar maakt het uit of het klopt volgens jou of niet? Dat je wil weten dat je macro eiwit en vet juist is snap ik, maar totaal aantal kcal maakt geen bal uit als je niet switcht tussen foodtracker.

Waarom niet? Je baseert je aantallen op de resultaten. De een telt zus en eet zo en telt dit wel en dat niet en als de resultaten niet goed genoeg zijn gaat hij 200kcal lager volgens zijn telling om die resultaten wel te halen.

Of je nou zegt dat je cut op 2700 of 3000 het is maar een aantal die niet veel zegt an sich. Zolang het consistent gemeten word is het een effectief nummer
 
Bedankt voor de de informatie allemaal 👍👍
 
Back
Naar boven