XXL Nutrition

calorien vraagje

RSI

Cool Novice
Waardering
0
Ik zat ff de voedingswaarde tabel te lezen en dan zie ik kcal staan.

abrikoos 1 stuk 20 kcal.

ik ga altijd na het gewichtheffen ff 30 a 45 min cardio'en, namelijk de cross trainer. Ik zie dan op mijn scherm staan 575 calorien verbruikt.

betekend dit 57,5 kcal? dus in feite heb ik voor 45 min crossen 3 abrikoosjes verbrand?

Sorry kcal en cal verhoudingen weet ik absoluut niks van.
cm2 dm3 etc. maten wel :)

Kan iemand me dit ff uitleggen voor de duidelijkheid:)
:D

Originally posted by RSI
Ik zat ff de voedingswaarde tabel te lezen en dan zie ik kcal staan.

abrikoos 1 stuk 20 kcal.

ik ga altijd na het gewichtheffen ff 30 a 45 min cardio'en, namelijk de cross trainer. Ik zie dan op mijn scherm staan 575 calorien verbruikt.

betekend dit 57,5 kcal? dus in feite heb ik voor 45 min crossen 3 abrikoosjes verbrand?

Sorry kcal en cal verhoudingen weet ik absoluut niks van.
cm2 dm3 etc. maten wel :)

Kan iemand me dit ff uitleggen voor de duidelijkheid:)
:D

die 575 calorien die op de display staan, die zijn ook werkelijk 575 calorien en heb je dus bijna 30 abrikoosjes verbrand

maar let op je hebt twee verschillende energiematen namelijk kilojoule (Kj) en de 'gewone'calorien de kcl
de verhoudingen zijn
1 calorie (kcl)= 4,2 Kj
op de meeste voedings producten staat echter de voedingswaarde vermeld in Kilojoules (Kj's), maar je hebt ook producenten die liever de kcal prefereren, let daar dus op!!

• Topic Starter Topic Starter
pfff gelukkig maar. Ik dacht al, heb ik 3 abri's op? Het zijn er gelukkig 30 :)

Ik dacht dat kcl voor kilocalorien stond, maar dat is dus gewoon calorien :)

Originally posted by RSI
pfff gelukkig maar. Ik dacht al, heb ik 3 abri's op? Het zijn er gelukkig 30 :)

Ik dacht dat kcl voor kilocalorien stond, maar dat is dus gewoon calorien :)
kcal staat ook voor kilocalorien.

Eén calorie is de hoeveelheid warmte die nodig is om één gram water bij een druk van een bepaalde atmosfeer (geen idee welke eenheid) 1 graad Celsius te verwarmen.

Aangezien dit erg weini gis wordt vaak de kilocalorie (Cal met hoofdletter) of kcal gebruikt, de hoeveelheid warmte die nodig is om een liter water een graad te verwarmen (meen van 14,5 naar 15,5 graden).
1 calorie = 4,186 joules.

En in de volksmond wordt bijna alleen over calorieën gesproken, waarbij in feite kcal wordt bedoeld.
Dan heb ik zeker niet goed opgelet Dandyman, want ik zie nog bijna alleen kcal-waarden.

Ik moet toegeven, als metriek fundamentaliste blijf ik aan kcal de voorkeur geven, ook al is internationaal de kJoule afgesproken.. voor alles wat niet met voeding te maken heeft, heeft de kJ natuurlijk mijn voorkeur!

Het valt zo af en toe best heel erg tegen als je kijkt wat je door sport verbrandt. Dertig abrikozen lijken me zelfs een optimistische aanname!

Even een rekensommetje met behulp van de rekenformules op de webstek van Fred Hatfield. Als ik even gok op een BEE van 1500 kcal voor mezelf en de uurwaarde op 1500/24 stel, dan verbrand ik 6x zoveel tijdens het gebruik van die cross-trainer van jou. Voor 30 minuten geldt dan 1/2 x 6 x 1500/24 = 187,50 kcal.
Daar kan ik dan 187,5/20 = 9 abrikoosjes van eten...
Stel dat jij op 2000 kcal uit zou komen en intensiever sport, pak 'm beet op 800% van je BEE, dan kom je al uit op: 1/2x8x2000/24 = 333,3 kcal. Maar dat zijn dan nog maar 16-17 abrikoosjes..
Ik stel voor dat je eens je BEE gaat berekenen. Die waarden van de cross-trainer lijken me erg optimistisch ingeschat!

Espi

wat raar, als ik 10 mins hardloop op ''run-machine'' verbrand ik al 300-350 calorieen..jij maar 575 in 45 mins?

en ja kcals=calorieen

• Topic Starter Topic Starter
Als ik 10 min hard loop. 10 km/uur staat er 140 calorien bij mij op het scherm.

Volgens mij verschilt het ook per merk van de machine ofzo.

Originally posted by CQ_Demolisher
wat raar, als ik 10 mins hardloop op ''run-machine'' verbrand ik al 300-350 calorieen..jij maar 575 in 45 mins?

en ja kcals=calorieen
Originally posted by RSI
Als ik 10 min hard loop. 10 km/uur staat er 140 calorien bij mij op het scherm.

Volgens mij verschilt het ook per merk van de machine ofzo.
Ik denk eerder dat die van RSI klopt... 300-350 kcal/ 10 minuten is wel heel erg veel. Overigens is het getal wat het scherm aangeeft vaak incl. je rust energieverbruik gedurende die tijd.

En idd cal = kcal aangezien de echte cal bijna nooit wordt gebruikt.

Terug
Naar boven