MuscleMeat

Calorietekort en toch niet afvallen

Bezoekers in dit topic

erikiejberg

Novice
Lid geworden
23 jan 2021
Berichten
23
Waardering
1
Hey
Ik ben nu een aantal maanden bezig met afvallen, en ben nu ongeveer 10 kg vet kwijt in 5 maanden. De laatste 2 maanden houd ik heel consequent bij wat ik eet en wat ik verbrand, zodat ik weet wat mijn calorietekort of overschot is. Gemiddeld is mijn tekort nu zon 900 tot 1000 kcal, wat tot ongeveer een kg afvallen per week zou moeten leiden (er vanuit gaande dat 1 kg 7700 kcal is). Nu heb ik echter al 2 weken zon onderschot, maar merk ik dat mijn gewicht niet zakt. Hoe kan dit? Ik zit nog op 93 kg, dus het is niet dat mn lichaam al gezond is. En wat ik eet voldoet aan het voedingsschema wat ik met mijn diëtiste heb besproken. Hoe kan het dan dat met een tekort van 900/1000 per dag ik niet tot heeeel langzaam afval?
 
Heb je je onderhoud ooit zelf bepaald? Dus eten op Xxxx kcal voor een paar weken en dan geconstateerd dat je niet afviel?
Wat is je lengte en gewicht?
Wat is je onderhoud?
Wat eet je nu in kcal?
Post je voeding eens?

Dan kan er ook gericht worden geantwoord.
Het kan ook zijn dat je nu op een plateau zit.
 
Heb ik ook gehad, na een hele tijd afvallen paar weken vrijwel niks maar nadien viel ik terug af. Maar 1000 kcal minder?? Lijkt mij bijna een crash dieet
 
Heb je je onderhoud ooit zelf bepaald? Dus eten op Xxxx kcal voor een paar weken en dan geconstateerd dat je niet afviel?
Wat is je lengte en gewicht?
Wat is je onderhoud?
Wat eet je nu in kcal?
Post je voeding eens?

Dan kan er ook gericht worden geantwoord.
Het kan ook zijn dat je nu op een plateau zit.
Hoe bedoel je onderhoud? De rest zal ik straks even posten
 
Heb ik ook gehad, na een hele tijd afvallen paar weken vrijwel niks maar nadien viel ik terug af. Maar 1000 kcal minder?? Lijkt mij bijna een crash dieet
Nouja ik verbrand inclusief sporten meestal rond de 2800 tot 3200 per dag, dus 1000 minder dan dat is niet heel gek toch?
 
Wat ik zei... je onderhoud is het aantal kcal wat je zou moeten eten om niet af te vallen.
Heb je dat ooit bepaald?
er zijn ook berekeningen om daar een indicatie van te krijgen.
Zie ook de excel in post 2 van dit topic

1000 kcal onder onderhoud is wel heel veel. Maar het hangt ook wel af van je gewicht en lengte etc hoeveel je onder je onderhoud kan gaan zitten. Maar dan nog is 1000 kcal wel heel veel.

Ben benieuwd naar de rest van de gegevens en je voedingsschema. :)
 
Wat ik zei... je onderhoud is het aantal kcal wat je zou moeten eten om niet af te vallen.
Heb je dat ooit bepaald?
er zijn ook berekeningen om daar een indicatie van te krijgen.
Zie ook de excel in post 2 van dit topic

1000 kcal onder onderhoud is wel heel veel. Maar het hangt ook wel af van je gewicht en lengte etc hoeveel je onder je onderhoud kan gaan zitten. Maar dan nog is 1000 kcal wel heel veel.

Ben benieuwd naar de rest van de gegevens en je voedingsschema.
.
Wat is je lengte en gewicht? Ik ben 23 jaar, 183 cm en nu 93 kg. Vetpercentage was laatste meting 27,4%
Wat is je onderhoud? Volgens de excel die je stuurde is mijn BMR 2099 kcal en mijn onderhoudsniveau 3253 kcal. Dit komt ook redelijk overeen met wat mijn apple watch aangeeft
Wat eet je nu in kcal? Gemiddeld zit ik nu rond de 2000 kcal per dag, soms iets meer, soms iets minder.
Post je voeding eens?
Ontbijt:
40 gram havermout, 10 gram lijnzaad, 250 ml magere yogurt, 5 gram suiker
Lunch: 2 volkorenboterhammenmet 2 gebakken eieren
Avondeten: verschilt natturlijk per dag, maar vaak iets van een curry met 150 g kip, 90 g rijst, 200 g sperziebonen, halve paprika, kokosmelk en currypasta. Hoeveelheden vlees, rijst/pasta/aardappelen en groenten zijn vergelijkbaar met dit.
Snacks: 250 gram magere milde kwark, 100 ml vanilleyoghurt, 10 gram lijnzaad en vaak nog 30 gram cashewnoten
 
als je niet afvalt is er geen tekort daarover is simpelweg geen discussie mogelijk anders zou jijbde enige op aarde zijn die dat heeft kunnen presteren. Je lichaam past zich aan naarbde kcal die het per dag binnenkrijgt. Eet je weinig dan krijg je een lichaam dat met weinig kcal kan rondkomen. Je kan je kcal nog verder verlagen, wat ik je niet aan zal raden want het gewicht dat je dan verliest zal grotendeelsnuit spiermassa bestaan om je dagelijkse verbruik te verlagen. Mijn adview verhoog je voeding eens met 500kcal met bv 70%carbs 20% pro en 10vet. Je zal zien dat je vet% zal zakken terwijl je meer bent gaan eten.
 
als je niet afvalt is er geen tekort daarover is simpelweg geen discussie mogelijk anders zou jijbde enige op aarde zijn die dat heeft kunnen presteren. Je lichaam past zich aan naarbde kcal die het per dag binnenkrijgt. Eet je weinig dan krijg je een lichaam dat met weinig kcal kan rondkomen. Je kan je kcal nog verder verlagen, wat ik je niet aan zal raden want het gewicht dat je dan verliest zal grotendeelsnuit spiermassa bestaan om je dagelijkse verbruik te verlagen. Mijn adview verhoog je voeding eens met 500kcal met bv 70%carbs 20% pro en 10vet. Je zal zien dat je vet% zal zakken terwijl je meer bent gaan eten
Verhogen met koolhydraten? Die ben ik juist aan het proberen te minderen aangezien mijn dietist zei dat ik moet zorgen dat die nog maar 40% van mn macros zijn, waar ik nu ook al boven zit. En als ik het met 500 tot 700 ga verhogen, dan vraag ik me af waarmee. Ik heb geen honger gedurende de dag dus dan moet ik mezelf gaan forceren om maar meer kcal binnen te krijgen? En dan val ik toch nog langzamer af?
 
klopt, wat is honger ? als je altijd weinig eet zal je niet snel honger hebben je lichaam is inmiddels gewend aan minder kcal. Je zult zien dat je door meer kcal te gaan consumeren je meer honger gaat krijgen. Zie het als olie op t vuur gooien. Je lichaam is nu alles aan het doen om zo min mogelijk kcal te verbruiken omdat het weet dat het weinig zal krijgen. Als jij met een klein bedrag moet rondkomen dan ben je ook zuinig, heb je veel te besteden dan ga je dit ook doen hetzelfse geldt voor je lichaam. Hoeveel kcal je lichaam per dag verbruikt of nodig heeft is niet te berekenen trust me, je kan er een redelijke indicatie mee vastellen. Of je voeding werkt ja of nee kan je alleen met een vet% meting vaststellen want spiermassa verliezen is gewicht wat je wilt houden. de verhoudingen van je macro s zijn best ok dus verdeel de 500kcal maar volgens die% Te laag in carbs is niet goed omdat deze namelijk ook de insulineproductie reguleert. Te weinig carbs is te weinig insuline en dus ook te weinig transport van de macro's
 
Wanneer je echt 900/1000kcal per dag tekort komt dan zul je wekelijks serieus wat gewicht moeten verliezen.
Ik zou max 500kcal onder je onderhoud gaan zitten.

Je zegt, soms iets meer, soms iets minder. Wat is dat iets meer, en dat iets minder en waardoor schommel je daarin?
Ik denk dat je je aardig vergist over het aantal kcal in de kokosmelk en currypasta.
 
Wanneer je echt 900/1000kcal per dag tekort komt dan zul je wekelijks serieus wat gewicht moeten verliezen.
Ik zou max 500kcal onder je onderhoud gaan zitten.

Je zegt, soms iets meer, soms iets minder. Wat is dat iets meer, en dat iets minder en waardoor schommel je daarin?
Ik denk dat je je aardig vergist over het aantal kcal in de kokosmelk en currypasta.
Het zit tussen de 1700 en 2300 per dag in. En ik vergis me niet in de kcal van producten, want die houd ik natuurlijk allemaal strict bij. Dus daar zou het niet aan moeten liggen
 
Het zit tussen de 1700 en 2300 per dag in. En ik vergis me niet in de kcal van producten, want die houd ik natuurlijk allemaal strict bij. Dus daar zou het niet aan moeten liggen
Waarom zit er zo'n groot verschil tussen dan? Wanneer je 7 dagen 2300 eet, zit je op 16100 en wanneer je 7 dagen 1700 dan eet je 11900. Verschil van 4200kcal, wat neer komt op ongeveer 9 dagen eten wegwerken in 7 dagen.

Er is een kans dat je onderhoud hoger of lager is dan je hebt berekend. Laat eens zien wat je hebt bijgehouden.
 
Waarom zit er zo'n groot verschil tussen dan? Wanneer je 7 dagen 2300 eet, zit je op 16100 en wanneer je 7 dagen 1700 dan eet je 11900. Verschil van 4200kcal, wat neer komt op ongeveer 9 dagen eten wegwerken in 7 dagen.

Er is een kans dat je onderhoud hoger of lager is dan je hebt berekend. Laat eens zien wat je hebt bijgehouden.
Wat wil je precies zien. Ik weet wat ik verbrand door mn apple watch en wat ik heb berekend met die excel die iemand hier eerder stuurde. Ik weet wat ik eet. Dus het is niet alsof daar fouten in zitten. En het verschil komt doordat je natuurlijk niet elke dag hetzelfde eet/drinkt, en ook niet elke dag hetzelfde verbrandt
 
Back
Naar boven