AndroidHealthClinic

Calorietekort en toch niet afvallen

Bezoekers in dit topic

Ik zou even wachten. Je doet alles ‘goed’ en je kunt de wetten van thermodynamica niet zomaar breken.

Dus zul je straks weer vet moeten ga. Verliezen, wellicht is het nu wat vocht dat je vasthoudt. Geen idee. Je mbr zal ook wel iets lager zijn intussen door je lange strenge dieet.
Zal niet zo extreem lager zijn dat er niks meer af gaat toch?
 
Alles valt en staat met de combinatie voeding / beweging .
Minder voeding tot je nemen dan dat je verbruikt .

Val je niet af dan ben je niet eerlijk tegen jezelf of je hebt een medische aandoening .

Hou eens een week exact bij wat je eet , ook de hoeveelheid suiker , de biertjes , en de avondjes dat je niet zelf kookt .
Het eten bij je ouders werk je zelf naar binnen , maar een broodje , of een boterham kun je prima bijhouden . Als er meer op tafel staat kun je dat schijnbaar niet weerstaan
Alles eerlijk bijhouden doe ik sowieso. Ook van de dingen thuis die mijn moeder maakt. Dus daar zit het probleem niet, aangezien zelfs op de dagen dat ik “veel” eet ik nogsteeds een tekort heb van 500 kcal, even uitgaande dan van wat mijn apple watch aangeeft
 
Hier is een grote kanshebber voor 'het antwoord' als je even op een plateau zit vind ik. Maak er maar 2-4 weken van. Helemaal als je dubbel zo veel probeert af te vallen dan aangeraden. 1000 kcal per dag ipv 500kcal.

Extreem geeft meer resultaat en waarschijnlijk de reden waarom diëtisten hier in mee gaan, want anders zeg je misschien dat ze niet goed zijn. Nadeel is alleen dat niks extreems goed is op de lange termijn. Van die lowcarbs bullshit diëten die je 5 maanden volhoudt en daarna je oude gewoonte weer oppakt. Consistent en beheerst afvallen en je voeding stapsgewijs aanpassen zou beter zijn vind ik.


Aan de stelligheid in je reacties zie ik hier ook ruimte voor verbetering. No offence, maar ik herken het van mijzelf. Ik dacht ook ik meet het af en heb mijn kcal verbruik goed berekend, het moet aan een andere magische factor liggen. Nou die is er eigenlijk nooit.
1. Je verbruik ligt lager dan je berekend hebt
2. Je eet meer dan je logt
3. Vocht vasthouden kan dus, maar als 1 & 2 goed is dan zal dit dus binnen maximaal 4 weken niet meer moeten kunnen

Slacking/verslechtering sluipt erin naar mate de tijd vordert, dus die kritische 'spiegel' word dan des te belangrijker. Alles steeds opnieuw ter discussie stellen, dus het tegenovergestelde van stelligheid.

En een feit is als je 5 maanden bezig bent met 1000kcal per dag en 'maar' 10 kilo bent afgevallen, dat er iets niet klopt in je berekeningen. 5 maanden x 4 weken = 20 weken = 20 kilo. Volgens de berekening zit je dus op 500kcal per dag minder dan je onderhoud over 5 maanden genomen omdat je de helft van dat bent afgevallen. Uiteindelijk is dat niet erg, want je met 500kcal per dag val je gezonder af dan met het dubbele, maar het zegt wel dat 1 en/of 2 niet klopt. Dus voor de verwachtingen wil je dat het een beetje klopt, maar het resultaat is wat telt. Precies kloppend krijgt bijna niemand het.

Succes en die 10 kilo in 5 maanden is enorm knap... well done!!
Dat het geen 20 kg kan ik wel verklaren. De eerste maand heb ik alles streng bijgehouden, toen ging er ook veel af. Maand 2 en 3 minder streng, 1 kg per maand. Daarna echt streng bij gaan houden wat ik nu nog steeds doe, dus dan zou je inderdaad wel ongeveer die 1kg per week verwachten. Ik weet uit ervaring van die 2e en 3e maand dat inderdaad slacking wel een ding is, vandaar dat ik toen die knop ook weer heb omgezet om het strenger bij te houden. Deze 9 weken even uitgaande van de weegschaal thuis was dat 6 kg, niet die 8 a 9 die het theoretisch zou moeten zijn. Mijn verbruik zal dus misschien wel wat lager liggen, en dat besef ik me ook. Maar het feit dat het nu wel al 2 weken niet verder zakt was hetgene wat ik niet snapte, vandaar deze topic. Ik weet ook niet wat misschien alcohol hierin meeweegt, ik houd ze bij in mijn app, en zelfs inclusief de alcohol heb ik nog een tekort. En het lijkt me niet dat 1 avondje meteen je hele week stil legt toch?

Ik ben ook zeker blij met de 10 die er al af is, maar was toch benieuwd wat deze stilstand zou kunnen verklaren
 
Ik ga iets schrijven waar ik geen vrienden mee maak.
Je doet me denken aan mijn vriendinnen. Die hebben elk jaar bij de eerste zonnestraaltjes ook zo n moment dat er met stoom en kokend water kilo s af moeten. Dan gaan ze mega fanetiek sporten en veel water drinken komkommer eten etc. dan gaan de kilos er ook wel af maar ze verliezen ook veel spiermassa. Dan in September komt hetklad er in , slaan ze sporten over, drinken weer een wijntje met nachos erbij. Dan komen ze veel aan want weinig spiermassa.

Wat ik probeer te zeggen is staar je niet blind op de weegschaal. Kijk in de spiegel, voel hoe je kleren zitten.
Probeer spiermassa te kweken ipv af te breken
 
Laatst bewerkt:
Staar je ook niet blind op de getallen op je Apple Watch .
Het is overigens geen rocket science, val je niet af eet je te veel .

Mogelijk worden er wat rekenfouten gemaakt met je voeding , daarnaast ben je al 10 kg kwijt en gaat het naar verloop van tijd gewoon langzamer , in het begin gaat het verschrikkelijk hard ivm verliezen van vocht en je te kort in voeding .
Je moet nu simpel weg harder werken om je doel te behalen .

Mogelijk cardio aan je trainingen toevoegen of verhogen
 
Mogelijk cardio aan je trainingen toevoegen of verhogen
Hij loopt al dagelijks 5-6 km en daarnaast nog 5x p/w een HIIT sessie. Nog meer bewegen kan op de korte termijn wel helpen maar lijkt me op de lange termijn niet de oplossing. Dat ga je niet volhouden.
 
Ik ga iets schrijven waar ik geen vrienden mee maak.
Je doet me denken aan mijn vriendinnen. Die hebben elk jaar bij de eerste zonnestraaltjes ook zo n moment dat er met stoom en kokend water kilo s af moeten. Dan gaan ze mega fanetiek sporten en veel water drinken komkommer eten etc. dan gaan de kilos er ook wel af maar ze verliezen ook veel spiermassa. Dan in September komt hetklad er in , slaan ze sporten over, drinken weer een wijntje met nachos erbij. Dan komen ze veel aan want weinig spiermassa.

Wat ik probeer te zeggen is staar je niet blind op de weegschaal. Kijk in de spiegel, voel hoe je kleren zitten.
Probeer spiermassa te kweken ipv af te breken
Hahaha nou dat is het niet hoor. Ben 5 maanden bezig en wil zo door gaan. Kijk ook voornamelijk naar de spiegel, maar de weegschaal is goede indicatie. En spiermassa afbreken doe ik hopelijk niet😅
 
Dat het geen 20 kg kan ik wel verklaren. De eerste maand heb ik alles streng bijgehouden, toen ging er ook veel af. Maand 2 en 3 minder streng, 1 kg per maand. Daarna echt streng bij gaan houden wat ik nu nog steeds doe, dus dan zou je inderdaad wel ongeveer die 1kg per week verwachten. Ik weet uit ervaring van die 2e en 3e maand dat inderdaad slacking wel een ding is, vandaar dat ik toen die knop ook weer heb omgezet om het strenger bij te houden. Deze 9 weken even uitgaande van de weegschaal thuis was dat 6 kg, niet die 8 a 9 die het theoretisch zou moeten zijn. Mijn verbruik zal dus misschien wel wat lager liggen, en dat besef ik me ook. Maar het feit dat het nu wel al 2 weken niet verder zakt was hetgene wat ik niet snapte, vandaar deze topic. Ik weet ook niet wat misschien alcohol hierin meeweegt, ik houd ze bij in mijn app, en zelfs inclusief de alcohol heb ik nog een tekort. En het lijkt me niet dat 1 avondje meteen je hele week stil legt toch?

Ik ben ook zeker blij met de 10 die er al af is, maar was toch benieuwd wat deze stilstand zou kunnen verklaren

Oke alleen dan heb je mijn punt nog niet begrepen lijkt het, want de resultaten waren bijzaak :rolleyes:. Doordat je het over die 'knop' hebt denk ik ook dat je in de goed/fout - aan/uit modus zit. Als je zo denkt kom je ook 9/10x weer gewoon aan nadat je die kilo's hebt verloren totdat je weer 'aan' gaat. Je komt heel zelfkritisch over OF heel erg stellig ontkennend. Maybe i'm wrong, maybe i'm right. Er is alleen bijna niets zo killing als het goed denken te doen, maar toch niet de resultaten halen. Denk het dus nooit perfect te doen, dan is het resultaat iets om van te leren en faal je niet voor je gevoel.

Dus kom je op een punt dat je op een plateau zit en dat kan dus een vertraging hebben tot 4 weken met vocht dat je vasthoudt, herzie alles (voeding/verbruik). Ongeacht of je zeker weet dat je het goed doet of niet. Wie weet haal je er wel wat uit, zoals nu die applewatch die niet zo betrouwbaar is volgens anderen.

Ik kan mij voorstellen dat je van die intensiteit en aantal trainingen al aardig op de max zit qua cardio. Mocht je nu wat langer op dat plateau blijven kun je dus ook 200kcal per dag van je voeding halen. Weer een aantal weken wachten en misschien wel weer 200kcal per dag eraf. Ik had trouwens dezelfde ervaring vorig jaar, met veel cardio 14kilo afvallen en dan op een plateau komen. Dit jaar 5 eraf zonder veel cardio en zet ik cardio in om door het huidige plateau te knallen! Moet zeggen dat ik dit nu fijner vind werken, je hebt iets achter de hand wat minder erg voelt dan 200kcal per dag eraf halen.

Voor de toekomst
Er komt een moment dat je motivatie terugzakt voor die intensiteit gok ik zo, meestal in de herfst als we van buiten naar binnen verkassen met cardio etc.. Dat is dan ook niet erg, maar anticipeer daar dus snel op (dit was mijn leermoment van vorig jaar). Als je dan hetzelfde blijft eten zul je gaan aankomen (ik 5 kilo). Ga dan ook minder eten of gooi het op een (lean)bulk en volledige focus op krachttraining. Ik ga dat laatste proberen omdat ik in die periode wat bourgondischer ga en wil eten. Des te eerder je doorkrijgt dat het een marathon is voor de rest van je leven, des te sneller dat je relaxed kunt cutten/bulken in plaats van aan/uit staan, slacken of ander negatief geleuter wat indiceert dat je het nog steeds als een sprint behandeld.

Een symbolische pauze van 2 weken en op onderhoudt eten na 10 kilo is ook meer dan verdient! Heb je die 10 kilo wel goed gevierd?:mc:
 
Oke alleen dan heb je mijn punt nog niet begrepen lijkt het, want de resultaten waren bijzaak :rolleyes:. Doordat je het over die 'knop' hebt denk ik ook dat je in de goed/fout - aan/uit modus zit. Als je zo denkt kom je ook 9/10x weer gewoon aan nadat je die kilo's hebt verloren totdat je weer 'aan' gaat. Je komt heel zelfkritisch over OF heel erg stellig ontkennend. Maybe i'm wrong, maybe i'm right. Er is alleen bijna niets zo killing als het goed denken te doen, maar toch niet de resultaten halen. Denk het dus nooit perfect te doen, dan is het resultaat iets om van te leren en faal je niet voor je gevoel.

Dus kom je op een punt dat je op een plateau zit en dat kan dus een vertraging hebben tot 4 weken met vocht dat je vasthoudt, herzie alles (voeding/verbruik). Ongeacht of je zeker weet dat je het goed doet of niet. Wie weet haal je er wel wat uit, zoals nu die applewatch die niet zo betrouwbaar is volgens anderen.

Ik kan mij voorstellen dat je van die intensiteit en aantal trainingen al aardig op de max zit qua cardio. Mocht je nu wat langer op dat plateau blijven kun je dus ook 200kcal per dag van je voeding halen. Weer een aantal weken wachten en misschien wel weer 200kcal per dag eraf. Ik had trouwens dezelfde ervaring vorig jaar, met veel cardio 14kilo afvallen en dan op een plateau komen. Dit jaar 5 eraf zonder veel cardio en zet ik cardio in om door het huidige plateau te knallen! Moet zeggen dat ik dit nu fijner vind werken, je hebt iets achter de hand wat minder erg voelt dan 200kcal per dag eraf halen.

Voor de toekomst
Er komt een moment dat je motivatie terugzakt voor die intensiteit gok ik zo, meestal in de herfst als we van buiten naar binnen verkassen met cardio etc.. Dat is dan ook niet erg, maar anticipeer daar dus snel op (dit was mijn leermoment van vorig jaar). Als je dan hetzelfde blijft eten zul je gaan aankomen (ik 5 kilo). Ga dan ook minder eten of gooi het op een (lean)bulk en volledige focus op krachttraining. Ik ga dat laatste proberen omdat ik in die periode wat bourgondischer ga en wil eten. Des te eerder je doorkrijgt dat het een marathon is voor de rest van je leven, des te sneller dat je relaxed kunt cutten/bulken in plaats van aan/uit staan, slacken of ander negatief geleuter wat indiceert dat je het nog steeds als een sprint behandeld.

Een symbolische pauze van 2 weken en op onderhoudt eten na 10 kilo is ook meer dan verdient! Heb je die 10 kilo wel goed gevierd?:mc:
Thanks. Hoe bedoel je precies herzie alles? Wat raad je daarin aan.
Ik heb denk ik met die knop het verkeerd verwoord. Het idee is om gewoon zo door te gaan. Het is ook niet dat ik nog moeite hoef te doen om me aan mijn nieuwe eet/sportritme te houden. Dat zit er gelukkig goed in nu.
Is het trouwens echt zo dat ik meteen aan zou komen als t sporten iets minder wordt? Ik heb nog een redelijk tekort wat ik nog als buffer heb voor de balans op 0 staat toch? Of werkt dat niet zo?
 
Thanks. Hoe bedoel je precies herzie alles? Wat raad je daarin aan.
Ik heb denk ik met die knop het verkeerd verwoord. Het idee is om gewoon zo door te gaan. Het is ook niet dat ik nog moeite hoef te doen om me aan mijn nieuwe eet/sportritme te houden. Dat zit er gelukkig goed in nu.
Is het trouwens echt zo dat ik meteen aan zou komen als t sporten iets minder wordt? Ik heb nog een redelijk tekort wat ik nog als buffer heb voor de balans op 0 staat toch? Of werkt dat niet zo?

In je berekeningen kun je misschien een buffer hebben, mijn ervaring is dat je lichaam altijd meer nodig heeft om verbetering te waarborgen. Stilstand is achteruitgang en achteruitgang is dat ook haha. Dus steeds een beetje meer cardio/gewicht of een ander aanpak om je lichaam een nieuwe impuls te geven. Dus jazeker in theorie heb je gelijk 1500 kcal inname en 2000 kcal verbruik = 500 kcal, maar in praktijk vind ik dat er teveel factoren zijn die dat weer beïnvloeden en het geen exacte berekening maakt. Als ik 'luier' word in de winter dan verwacht ik gewoon achteruitgang, ondanks dat de berekening zegt dat het niet zo zou moeten zijn.

Herzien als in loop alles wat je logt nog een keer na, is die vodka/jus wel echt 100kcal en niet 200kcal. Schrijf je dat uur cardio maar is dat daadwerkelijk 50min. Ben je een andere route gaan lopen terwijl je nog steeds 10km logt. Afvragen of het niet vocht is wat je vasthoudt en de gains dus even uitblijven. Zoals ik al zei die dingen sluipen er bij iedereen in en dus iets wat eerst correct was, kan nu weer even aangescherpt worden. Meestal doe je dit wanneer de resultaten niet zijn zoals je verwacht, maar elke maand zou misschien nog wel beter zijn. Beetje zoals altijd stretchen goed is, maar we het alleen doen wanneer we stijve spieren hebben.

Nu heb je toch 2 dingen meegepakt en kun je vooruit toch? Nog heel even wachten en uitsluiten dat het geen vocht is. Als dat het niet is 200kcal zakken en het weer 4 weken aankijken, want je apple watch zegt misschien dat je meer verbruikt dan je daadwerkelijk doet.
 
Hey
Ik ben nu een aantal maanden bezig met afvallen, en ben nu ongeveer 10 kg vet kwijt in 5 maanden. De laatste 2 maanden houd ik heel consequent bij wat ik eet en wat ik verbrand, zodat ik weet wat mijn calorietekort of overschot is. Gemiddeld is mijn tekort nu zon 900 tot 1000 kcal, wat tot ongeveer een kg afvallen per week zou moeten leiden (er vanuit gaande dat 1 kg 7700 kcal is). Nu heb ik echter al 2 weken zon onderschot, maar merk ik dat mijn gewicht niet zakt. Hoe kan dit? Ik zit nog op 93 kg, dus het is niet dat mn lichaam al gezond is. En wat ik eet voldoet aan het voedingsschema wat ik met mijn diëtiste heb besproken. Hoe kan het dan dat met een tekort van 900/1000 per dag ik niet tot heeeel langzaam afval?
Gewoon geduld hebben man kan gewoon vocht zijn heb ik ook weleens gehad. In de spiegel blijven kijken fock de weegschaal
 
Tijd voor een diet break lichaam is gewend aan de lage calorieen.. tijd voor je hormonen terug wat omhoog te krijgen, stel voor om een 500 kcal meer te gaan eten voor een week en erna terug op je huidige calorieen te eten
 
Tijd voor een diet break lichaam is gewend aan de lage calorieen.. tijd voor je hormonen terug wat omhoog te krijgen, stel voor om een 500 kcal meer te gaan eten voor een week en erna terug op je huidige calorieen te eten
Hier helemaal mee eens. Ik ben zelf 25kg afgevallen. Op het laatst zat ik op 1600 kcal per dag met 5 dagen x 1,5 uur krachttraining en dan nog 3x5 km per week hardlopen. Toen moest ik in quarantaine en ben ik 6 dagen in de week gaan rennen in die week en het resultaat was dat ik spiermassa kwijt was geraakt en mijn vetpercentage zelfs een klein beetje was gestegen. Je lichaam gaat begeven moment in overlevingsmodus. Afvallen word bijna onmogelijk. Per dag 100 kcal toevoegen en ik zou een week of 4 zeker op een gezond aantal kcal gaan zitten. Daarna kan je weer gaan diëten. Ik vond dit zelf erg lastig te accepteren maar heb het uiteindelijk toch maar gedaan. Gebruik dit moment om wat spiermassa op te bouwen, zo blijf je in ieder geval gemotiveerd. En wat die horloge betreft, ik zat zelf altijd rond de 3200 kcal per dag wat ik verbrandde volgens mijn Fitbit. En met 1600 kcal per dag eten viel ik begeven moment niet meer af. Hele metabolisme naar de klote en dat calculeert je horloge niet in. Succes!
 
michaelios Die aantallen zeggen mij niet zoveel meer tegenwoordig. Iedereen roept maar wat en trackt maar wat en het beste is om gewoon naar de resultaten te kijken een maand, val je niet af, zak je weer 200kcal. Ik trackte op een gegeven moment 1500kcal, maar wist gewoon dat ik stiekem hoger zat omdat ik al lang in de cut zat. Dan kun je zeggen ik moet nog beter gaan tracken, maar daar word je niet gelukkiger van haha. Zodra de normale maaltijden en eiwit target er niet meer in passen dan stop ik met zakken. Nu 3 weken 500kcal meer en blijf gek genoeg gelijk in gewicht (zet wel in op kracht en cardio is korter maar explosiever geworden).

Metabolisme naar de klote schijnt erg marginaal te zijn volgens onderzoek, volgens mij was het vooral mentaal niet meer kunnen opbrengen. Dat mentale onderschat men vaak als factor.

Beetje tegenstrijdig soms, maar ik gooi het dus op dat mentale. (dit moet ik zelf ook nog verder ervaren/uitzoeken)
 
michaelios Die aantallen zeggen mij niet zoveel meer tegenwoordig. Iedereen roept maar wat en trackt maar wat en het beste is om gewoon naar de resultaten te kijken een maand, val je niet af, zak je weer 200kcal. Ik trackte op een gegeven moment 1500kcal, maar wist gewoon dat ik stiekem hoger zat omdat ik al lang in de cut zat. Dan kun je zeggen ik moet nog beter gaan tracken, maar daar word je niet gelukkiger van haha. Zodra de normale maaltijden en eiwit target er niet meer in passen dan stop ik met zakken. Nu 3 weken 500kcal meer en blijf gek genoeg gelijk in gewicht (zet wel in op kracht en cardio is korter maar explosiever geworden).

Metabolisme naar de klote schijnt erg marginaal te zijn volgens onderzoek, volgens mij was het vooral mentaal niet meer kunnen opbrengen. Dat mentale onderschat men vaak als factor.

Beetje tegenstrijdig soms, maar ik gooi het dus op dat mentale. (dit moet ik zelf ook nog verder ervaren/uitzoeken)
Als je regelmatig traint en met 1500 kcal niet afvalt dan is je metabolisme toch aardig naar de klote of niet? Je doet jezelf ook wel echt een plezier om tijdelijk weer op te hogen. Word het afvallen daarna weer een stuk makkelijker.
 
Als je regelmatig traint en met 1500 kcal niet afvalt dan is je metabolisme toch aardig naar de klote of niet? Je doet jezelf ook wel echt een plezier om tijdelijk weer op te hogen. Word het afvallen daarna weer een stuk makkelijker.
"Deze veranderingen zijn echter niet zo significant als dat veel mensen denken; wat ik hier veel voorbij zie komen is dat mensen denken dat wanneer je heel snel zakt in energie inname (bijvoorbeeld je onderhoudsbehoefte is 3000 kcal, en je gaat op een crashdieet van 1500 kcal per dag), dat je lichaam zich hieraan zal aanpassen en dat je hiermee je metabolisme dusdanig vertraagt dat deze 1500 je onderhoudsbehoefte gaat worden. Ja, het lichaam zal, zeker in een dusdanig extreem tekort, er flink aan trekken om terug te gaan naar homeostase, maar je lichaam heeft geen '1000 kcal' reserve capaciteit. Het grootste gedeelte zal in een dusdanig tekort komen van de afbraak van spiermassa;
Er is niemand die op 1000 kcal per dag, met een uur cardio en 5x per week krachttraining niet afvalt; ik schop hier waarschijnlijk een hoop mensen mee tegen de schenen; een van de redenen waarom dit misschien zo lijkt is dat het lichaam wellicht meer vocht vast houdt wanneer je afvalt; dit kan verlies van vet/spiermassa maskeren op de weegschaal."

https://forum.bodybuilding.nl/topics/metabolisme-aankomen-en-afvallen.394572/ voor meer info

1500kcal is in een lange cut 9/10x geen 1500kcal meer zoals ik al zei (kan zomaar 200-300 meer zijn). Sluipt er bij nagenoeg iedereen erin.

Dus nee metabolisme naar de klote is niet echt een ding. Dat laatste ja, omdat wanneer je spieren aanzet je lichaam weer meer gaat verbruiken.

Lees het even, dat topic legt het super logisch uit en heeft er voor gezorgd dat ik niet meer geloof in 'metabolisme naar de klote'. Als ik "Als je regelmatig traint en met 1500 kcal niet afvalt dan is je metabolisme toch aardig naar de klote of niet?" lees, dan ik moet denken aan waarom mensen in een god geloven. Doordat ze het niet met onderzoek konden verklaren verzonnen ze andere logica, vandaar dat er vroeger 1001 goden bestonden.

edit: hier korter en bondiger - https://encorecoaching.be/traag-metabolisme-neat/
 
Laatst bewerkt:
"Deze veranderingen zijn echter niet zo significant als dat veel mensen denken; wat ik hier veel voorbij zie komen is dat mensen denken dat wanneer je heel snel zakt in energie inname (bijvoorbeeld je onderhoudsbehoefte is 3000 kcal, en je gaat op een crashdieet van 1500 kcal per dag), dat je lichaam zich hieraan zal aanpassen en dat je hiermee je metabolisme dusdanig vertraagt dat deze 1500 je onderhoudsbehoefte gaat worden. Ja, het lichaam zal, zeker in een dusdanig extreem tekort, er flink aan trekken om terug te gaan naar homeostase, maar je lichaam heeft geen '1000 kcal' reserve capaciteit. Het grootste gedeelte zal in een dusdanig tekort komen van de afbraak van spiermassa;
Er is niemand die op 1000 kcal per dag, met een uur cardio en 5x per week krachttraining niet afvalt; ik schop hier waarschijnlijk een hoop mensen mee tegen de schenen; een van de redenen waarom dit misschien zo lijkt is dat het lichaam wellicht meer vocht vast houdt wanneer je afvalt; dit kan verlies van vet/spiermassa maskeren op de weegschaal."

https://forum.bodybuilding.nl/topics/metabolisme-aankomen-en-afvallen.394572/ voor meer info

1500kcal is in een lange cut 9/10x geen 1500kcal meer zoals ik al zei (kan zomaar 200-300 meer zijn). Sluipt er bij nagenoeg iedereen erin.

Dus nee metabolisme naar de klote is niet echt een ding. Dat laatste ja, omdat wanneer je spieren aanzet je lichaam weer meer gaat verbruiken.

Lees het even, dat topic legt het super logisch uit en heeft er voor gezorgd dat ik niet meer geloof in 'metabolisme naar de klote'. Als ik "Als je regelmatig traint en met 1500 kcal niet afvalt dan is je metabolisme toch aardig naar de klote of niet?" lees, dan ik moet denken aan waarom mensen in een god geloven. Doordat ze het niet met onderzoek konden verklaren verzonnen ze andere logica, vandaar dat er vroeger 1001 goden bestonden.

edit: hier korter en bondiger - https://encorecoaching.be/traag-metabolisme-neat/
Interessant.. Ik had ooit al iets dergelijks gelezen. Het probleem is alleen dat voor elke artikel die dit beaamd weer een artikel is die dit tegen spreekt.
 
Interessant.. Ik had ooit al iets dergelijks gelezen. Het probleem is alleen dat voor elke artikel die dit beaamd weer een artikel is die dit tegen spreekt.
Ja precies en het internet helpt je natuurlijk ook te vinden wat je wil vinden. Tegenwoordig google ik dus ook meestal 2x, voor -en nadelen alleen zelfs dan is het erg goed letten op sources. Die blogger pagina's zijn het gevaarlijkst imo, als je op de sources drukt en leest......

Tot dusver is dit voor mij nog niet ontkracht. Misschien over een paar jaar is er wel nieuw onderzoek gedaan, wie weet.

Niks mis met kritisch je standpunt verdedigen, als je ook maar steeds eerst je eigen standpunt kritisch herziet. Dit zie je bijvoorbeeld vaak bij die gasten die zeggen dat ze '100% zeker weten dat ze goed loggen' en 'oooh nee daar kan het echt niet aan liggen, mijn activiteit niveau was aan het begin van de cut zo hoog en nu nog steeds'. Brick wall waar je bewijzen tegenaan kan gooien wat je wil, maar ze overwegen niks haha.
 
Ik zit momenteel ook in een cut en val op 3200 kcal pd 0.7/1.0kg de week af met 88kg bw kom van 97.5kg
Heb wel en fysieke baan en sport 5/6 dagen de week.
 
Back
Naar boven