MuscleMeat

Carb Backloading

Bezoekers in dit topic

broodjekip

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
6 jun 2009
Berichten
907
Waardering
56
Wie is er bekend mee?
Ik heb er een stukje over geschreven, hier een "korte" samenvatting.

Het is een dieetboek, geschreven door John Kiefer. Een man met veel kennis en ervaring in de krachtsportwereld. Adviseur voor o.a. Muscle & Fitness en Men's Fitness. En hij heeft ook verschillende boeken op zijn naam, en is dus zeker niet de eerste de beste!
Na de gebruikelijke introductie van de schrijver en hoe en waarom hij dit boek geschreven heeft (fat kid, bladiebla...), volgt er een betoog over insuline en koolhydraten. Hij verteld veel over de werking van insuline, resistentie hiervoor, glucosetransport, werking van tGLUT etc. Heel erg duidelijk en zeker de moeite waard om eens door te lezen.
Diverse protocollen voor massaopbouw, vetverlies en het trainen op verschillende tijdstippen komen voorbij. En verder gaat hij ook in op welke voedingsmiddelen en supplementen hij adviseert. Dit zijn onder andere omega 3, creatine, proteine hydrolisaat en mct-olie.
Met zijn dieet tel je overigens geen calorieën of grammen eiwit etc. Wel gaan hij (uiteraard) uit van minimaal 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht. Het boek eindigt uiteraard met een aantal voorbeeld dag eetschema's, aantal testemonials en succes story's.
Hij verwijst met al zijn beweringen naar bronnen en onderzoeken, dus het is een goed doortimmerd verhaal. Jammer van de prijs, want het is op zeker een leuk en interessant boek om te lezen!

Het idee achter het hele verhaal is dat je lichaam in de ochtend gevoeliger is voor insuline. Dit houdt in dat je spier- EN vetcellen sterker reageren op de inname van koolhydraten, daarom is het beter pas later op de dag koolhydraten te eten.
Als de insulinegevoeligheid in de loop van de dag afneemt, dus vetcellen en spiercellen minder makkelijk koolhydraten opnemen, is er 1 magische manier om je spieren de koolhydraten toch, van harte, op te laten nemen als een spons in een emmer water: ZWARE KRACHTTRAINING!
Vetcel = minder gevoelig, spiercel = meer gevoelig....Goed nieuws dus! En zo begint het magische avontuur van voedselpartitionering!

Wil je aan de slag, zonder het boek te kopen?
Onderverdeeld in een aantal stappen komt het dieet op het volgende neer:

Stap 1 Deplete carbs
Gedurende 10 dagen ga je op een keto dieet van max 30 gram koolhydraten per dag, niet noodzakelijk, maar het verhoogd je insuline gevoeligheid.

Stap 2 Train bij voorkeur eind van de middag of in de avond
Begin je serieuze krachttraining na 15 uur, hoe later hoe beter. Mocht je in de ochtend moeten trainen, is hier ook een protocol voor (zie onder)

Stap 3 Alle maaltijden voor de training bestaan uit proteïne en vetten
Geen koolhydraten, behalve wat groentes, zijn toegestaan.

Stap 4 Post workout een dikke shake
Shake it.... whey proteine (20-40 gram) en koolhydraten als dextrose (30-60 gram) plus evt. creatine, en l-leucine.

Stap 5 Een uurtje na de shake begint het leukste:
Je begint met het laden van voeding/koolhydraten. Ongeveer alles is toegestaan: pizza, ijs, frites, koekjes, pudding.... Leef je uit! Vooral koolhydraten die hoog scoren op de glycemische index heeft de voorkeur. Pasta bijvoorbeeld, is volgens Kiefer niet goed post workout, niet hoog genoeg op de glycemische index, en hij geeft de voorkeur aan ijs, snoep of cereals.
Je bloedsuikerspiegel moet tegen bedtijd weer lekker aan het zakken zijn, om een zo sterk mogelijke groeihormoon afgifte gedurende de nacht te krijgen.

Stap 6 Check jezelf in de spiegel
Volgende morgen als je wakker wordt. Als je er droger en harder uitziet, ga zo door. Ben je vochtig en opgeblazen, doe dan volgende keer iets rustiger aan met de koolhydraten is zijn advies.

Stap 7 Minder koolhydraten op rustdagen.
1 maaltijd met een matige tot redelijke hoeveelheid koolhydraten in de avond. De rest van de dag eiwitjes en vetten.

Stap 8 Train in de ochtend???
Niet ideaal volgens de auteur. Maar wil je toch als ochtendtrainer dit dieet volgen? Neem dan een kleine hoeveelheid koolhydraten post workout. Dan proteïne en vet tot de avonduren. In de avond dan wel behoorlijk koolhydraten, maar minder extreem dan als dat je later op de dag traint, omdat de spiercellen al weer minder gevoelig worden voor insuline.

Ochtend (of vroege middag)trainers kunnen dus ten dele profiteren van backloading. De truc is om post-workout wel de insuline omhoog te krijgen zonder het toevoegen van veel koolhydraten, de vroege middagtrainers wordt geadviseerd een shake zonder kh's te nemen. Dit kan door een post-w.o shake te nemen van Whey of caseïne HYDROLISAAT, samen met extra L-Leucine (een aminozuur) geeft dit genoeg insulinerespons om het herstel in gang te trekken.

De rest van de dag zijn het dan proteïne en vetten, plus een koolhydraatrijke of minder rijke avondmaaltijd of snack, afhankelijk van het doel, vetverlies of massa opbouw.

Dat is in het kort de opzet. Iets uitgebreidere review op mijn site....
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit het met kcal? Is dit bedoeld om te cutten, of om te bulken?
Ik neem aan dat dit voor het cutten niet ideaal is ivm stap 5.
 
Toch wel! Cutten, recomp, bulk, blijft allemaal n kwestie van energiebalans
 
Heel erg benieuwd hiernaar! Hoop dat hier mensen zitten met ervaring met Carb Backloading , bekijk deze manier van dieet nmlk zelf al een tijdje maar al die getuigenissen op de officiele websites etc.. zien der altijd zo fake uit :-S

( 1ste post btw!! DBB rules :-) )
 
Heel goeie link broodjekip! Thnx!
Heb het helemaal doorlezen en voor mezelf besloten ervoor te gaan!

Ben al de hele namiddag mijn nieuwe voedingsschemaaan het uitrekenen en opstellen maar begin nu te twijfelen, heb nmlk 1 belangrijke vraag:
Bereken je gewoon je behoefte uit zoals het hoort (Zit graag hoog in eiwitten dus gewicht x3,5 etc...) of moet je dat denkpatroon door de venster gooien??

En dan de hele hoop carbs (Met voorkeur dus de leuke, tot voor kort slechtere carbs) na het trainen tot een uur voor het slapengaan

Erg raar dat er niet meer reactie komt op deze topic, toch?
 
3gr/kg is al aan de hoge kant. Met 85 kg hoef je ook echt niet hoger dan 250gr.
 
Heel goeie link broodjekip! Thnx!
Heb het helemaal doorlezen en voor mezelf besloten ervoor te gaan!

Ben al de hele namiddag mijn nieuwe voedingsschemaaan het uitrekenen en opstellen maar begin nu te twijfelen, heb nmlk 1 belangrijke vraag:
Bereken je gewoon je behoefte uit zoals het hoort (Zit graag hoog in eiwitten dus gewicht x3,5 etc...) of moet je dat denkpatroon door de venster gooien??

En dan de hele hoop carbs (Met voorkeur dus de leuke, tot voor kort slechtere carbs) na het trainen tot een uur voor het slapengaan

Erg raar dat er niet meer reactie komt op deze topic, toch?

Er zijn genoeg lezers maar weinig reactie, wellicht omdat t toch wat "eng" is, er een beetje tegen de stroom in hier op dbb.

Ik zou persoonlijk mijn behoefte wel enigzins berekenen/bijhouden ja. Het boek geeft een start"baseline" van waaruit je 'op de spiegel' verder moet tweaken.

Heb even in het boek gekeken... jou gewicht (85kg) en een vet% van 8% ga je voor spiergroei met behoud van vet neem ik aan.
"
Start je "baseline" met ca 650 gram koolhydraten totaal post workout.
Verder zijn de aanbevelingen voor jou gewicht in het boek:
minimaal totaal pre workout proteine 79.0 gr
max pre w.o proteine 141.1 gr
minimaal vet totaal pre w.o 34.2 gr
dagtotaal cal. pre workout ca 750 cals.
post w.o proteine minimaal 50 gr (=incl. post w.o shake)
maximaal post w.o proteine inname 90gr.

dus voorzichtig met je proteine inname, is veel te hoog. En rammen met die carbs
 
Hoe vaak moet je dat Keto dieet dan herhalen?
 
---------- Post toegevoegd Thu 16 Aug 2012 om 11:01 ----------
Hoe vaak moet je dat Keto dieet dan herhalen?

Alleen de eerste 10 dagen, wordt geadviseerd. Maar er zijn er ook die deze fase overslaan.
Is puur bedoeld om je insulinegevoeligheid wat op te krikken.
Ik heb overigens meer vertrouwen in Blade (biorythm diet) dan in die Kiefer (Carb backloading). .. just saying.

Hij doet iets goed...
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In principe verkondigd hij het zelfde als Kiefer, alleen kost het geen 92 euro, en is het geen 300 blz.

Vet+proteine gedurende de dag, carb-heavy maaltijd(en) in de avond.

Ik ga het wel spoedig testen/inpassen met IF.
Ik blijf wel trainen in de ochtend, maar begin pas in de avond met koolhydraten.
Ben toch benieuwd....
 
Meeste van die zaken doe ik ook al. Wat zegt hij over vetten? Want ik lees veel dat je niet meer dan 50g vetten mag nemen op trainingsdagen en als je aan het 'refeeden' bent (dus na de workout).
 
Hij doet iets goed...
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

meh drugs....

In principe verkondigd hij het zelfde als Kiefer, alleen kost het geen 92 euro, en is het geen 300 blz.

Maar bij Blade heb ik meer vertrouwen in de wetenschappelijke onderbouwing. Blade is best wel een van de slimmeren. (plus naast persoonlijke progressie (whatever) past hij het ook toe bij zijn clienten.. die resultaten zijn veel interessanter IMO (zal Kiefer ook wel doen, maar ik zie alleen reclame en reclame is geen voorlichting).
 
Kiefer is n commerciele rakker... thats for sure!!

---------- Post toegevoegd Thu 16 Aug 2012 om 11:15 ----------

Meeste van die zaken doe ik ook al. Wat zegt hij over vetten? Want ik lees veel dat je niet meer dan 50g vetten mag nemen op trainingsdagen en als je aan het 'refeeden' bent (dus na de workout).

In het boek staan per lichaamsgewicht wat startwaardes.
had het een paar post hierboven voor iemand opgezocht. Minimaal 30 gram totaal in je dag-maaltijden voor iemand van 85kg.

Dus met een beetje normaal eetgedrag zul je met de post workout vreeterij meegerekend op een normaal vetgehalte van 75-100 gram dagtotaal komen. Ondanks de pizza of friet of ijs...

Biorhythm adviseert ook 10-30 gram vet per maaltijd. dus zit je ook aan een minimaal een gram of 30 overdag. En een lage vetinname tijdens de laatste maaltijd. Ik zelf ben daar niet zo van overtuigd dat dit veel uit gaat maken, zolang je maar op lange termijn een cal.tekort houdt (als cutten je doel is).
 
Laatst bewerkt:
Zo, we zijn nu halfweg de 1ste dag van het CBL dieet en kan je nu al vertellen dat het echt wel heel raar aanvoelt om nu na 3jaar elke dag hetzelfde eetpatroon te hebben met de goede balans in eiwit, vet en Carbs plots geen carbs meer te hebben zitten in de maaltijden doorheen de dag.

Lichamelijk uiteraard nog geen verschillen, maar tussen de oren is het echt ff aanpassen!!

Ik ga de 10dagen Keto- fase wel overslaan, straks bolletje ijs en stukje botervrije- cacke van het vrouwtje.. jeeij!! :p
 
---------- Post toegevoegd Thu 16 Aug 2012 om 11:01 ----------


Alleen de eerste 10 dagen, wordt geadviseerd. Maar er zijn er ook die deze fase overslaan.
Is puur bedoeld om je insulinegevoeligheid wat op te krikken.



Hij doet iets goed...
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

In principe verkondigd hij het zelfde als Kiefer, alleen kost het geen 92 euro, en is het geen 300 blz.

Vet+proteine gedurende de dag, carb-heavy maaltijd(en) in de avond.

Ik ga het wel spoedig testen/inpassen met IF.
Ik blijf wel trainen in de ochtend, maar begin pas in de avond met koolhydraten.
Ben toch benieuwd....


Die zal in het begin inderdaad wat hoger zijn, maar dat is HEEL snel rechtgetrokken hoor..
Je lichaam past zich niet zo snel voor langere tijd aan aan andere eetpatronen. Ook die ene dag junken in een laag kcal dieet om je 'verbranding op te krikken' is bull.
 
Ik ben gister gestart met het hele circus..... ben benieuwd.

Kwam nog een discussie over het byothythem dieet tegen op forum van lylemcD voor de mensen die het interessant vinden.

En -hier- staan wat foto's van mensen die op deze manier gedieet hebben. Jammer dat ik niet kan lezen wat er staat, vertalers welkom :D
 
Google chrome translate gedaan naar het engels. Het gaat over een bepaald dieet waar je jezelf voor kan opgeven. Voor de rest is het reclame en kijk ' het werkt' stuff.

1e alinea:

Personal training has become very widespread. Many see the benefit of a professional trainer to set up a customized training program and would like a carefully planned diet plan. Do as Marion Raven and Norway's Strongest Man, Espen "Bos" Aune, buying the perfect program for you today.

For all prices and order PT service in the shop: http://myrevolution.no/pt-tjenester

Complete and submit a non-binding customer form (scroll further down this page) and send to your chosen coach, so we'll see what we can do for you
 
Te gek Broodjekip !! Benieuwd hoe Uw ervaringen zullen zijn!

Ik had namiddag best wel honger, maar het trainen ging knoerhard! :-) En derna HEAVEN natuurlijk, eerst nog een steak met aardappelpuree uit pakje, derna cacke en nog lekker bolletje ijs!! Heerlijk, en het voelt ook helemaal niet fout aan, je lichaam vraagt er echt naar op dat punt! En ohja, heb sinds 4 jaar en heel glas echte Cola uitgedronken!! lol

Vandaag gewoon opnieuw, benieuwd of ik het ga kunnen volhouden!!

Jij ook succes!

---------- Post toegevoegd Fri 17 Aug 2012 om 09:54 ----------

Google chrome translate gedaan naar het engels. Het gaat over een bepaald dieet waar je jezelf voor kan opgeven. Voor de rest is het reclame en kijk ' het werkt' stuff.

1e alinea:

Personal training has become very widespread. Many see the benefit of a professional trainer to set up a customized training program and would like a carefully planned diet plan. Do as Marion Raven and Norway's Strongest Man, Espen "Bos" Aune, buying the perfect program for you today.

For all prices and order PT service in the shop: http://myrevolution.no/pt-tjenester

Complete and submit a non-binding customer form (scroll further down this page) and send to your chosen coach, so we'll see what we can do for you


Het is idd allemaal heel commercieel op het moment! Ze willen der de nieuwe "hype" van maken en nu het nog kan een graantje van die hype meepikken uiteraard :rolleyes::D Geef ze eens ongelijk
 
Back
Naar boven