MuscleMeat

Cardio 3 x 10 min p/w genoeg? (niet HIT)

Users who are viewing this thread

farghall

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 aug 2006
Ik wil graag in de ochtend gaan trainen en heb zo zitten denken aan 10-15 min joggen drie keer in de week op de dagen dat ik krachtraining s'avonds doe (dus ochtend cardio, avond krachtraining) dan dag rust.

Waar ik wel heel bang voor ben is dat ik juist veel spier massa ga verliezen omdat mijn cortisol level niet optimaal is in de ochtend. Nou zat ik er aan te denken om met behulp van een proteïne drank net na het wakker worden er voor te zorgen dat ik genoeg preventieve maatregelen heb getroffen om spier afbraak te voorkomen maar wel de positieve invloeden blijf behouden van een lage bloed suiker en insuline gehalte te behouden zodat vrij snel mijn reserve voorraden vet worden aangesproken.

Heeft iemand een beter methode en liever niet een die direct na de krachtraining zit want dan ben ik bek af.

farghall

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 aug 2006
  • Topic Starter Topic Starter
oke ... niet te masaal reageren aub..

maurice86

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
22 sep 2003
alsof je catabool wordt van 10 min joggen, je kan best wel wat meer doen. Als je al zo kort zou rennen zou ik gaan intervallen, niet perse HIIT.

farghall

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 aug 2006
zit ik de hele dag uit mijn nek te mekkeren heb ik een keer iets heel serieus dan is er geen respons ... deze site gaat met de dag er slechter van worden.

farghall

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 aug 2006
alsof je catabool wordt van 10 min joggen, je kan best wel wat meer doen. Als je al zo kort zou rennen zou ik gaan intervallen, niet perse HIIT.

sorry wat stel je voor ... de bovenstaande was voordat je reageerde.

SHUTTERSPEED

Enormous Athlete
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
13 jun 2005
3 x 10 is te weinig om er echt baat bij te hebben als je het mij vraagt.

3 x 30/40 minuten zal betere resultaten opleveren.

farghall

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 aug 2006
3 x 10 is te weinig om er echt baat bij te hebben als je het mij vraagt.

3 x 30/40 minuten zal betere resultaten opleveren.

in de ochtend 30 min gaan lopen dan blijft er voor de rest van de dag niet veel meer over ... goeie tip maar het lijkt me wat te veel op dit moment ben pas twee jaar bezig met krachttraining en met regelmatig zwemen en squashe maar ik heb nog maar weinig aan echte loop training gedaan... dus liever een ander voorstel dan de duur opschroeven.

maurice86

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
22 sep 2003
ik vind het zelf lekker om bijv 3* pw 5*5 min te intervallen met 1,5 min rust. dan ben je ongeveer een half uur bezig. Ik wil wel harder gaan lopen op den duur. Ik had dit stukje gelezen om te kijken wat voor trainingseffecten welke soort training heeft. Wil ook nog wel stukjes over anaeroob posten bij intresse.

The Aerobic Energy System
The aerobic energy system utilises proteins, fats and carbohydrate (glycogen) for resynthesising ATP. This energy system can be developed with various intensity (Tempo) runs. The types of Tempo runs are:
• Continuous Tempo - long slow runs at 50 to 70% of maximum heart rate. This places demands on muscle and liver glycogen. The normal response by the system is to enhance muscle and liver glycogen storage capacities and glycolytic activity associated with these processes.
• Extensive Tempo - continuous runs at 60 to 80% of maximum heart rate. This places demands on the system to cope with lactate production. Running at this level assists the removal and turnover of lactate and body's ability to tolerate greater levels of lactate.
• Intensive Tempo - continuous runs at 80 to 90% of maximum heart rate. Lactate levels become high as these runs boarder on speed endurance and special endurance. Intensive tempo training lays the base for the development of anaerobic energy systems.

Sessions to develop this energy system:
• 4 to 6 × 2 to 5 minute runs - 2 to 5 minutes recovery
• 20 × 200m - 30 seconds recovery
• 10 × 400m - 60 to 90 seconds recovery
• 5 to 10 kilometre runs

farghall

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 aug 2006
ik vind het zelf lekker om bijv 3* pw 5*5 min te intervallen met 1,5 min rust. dan ben je ongeveer een half uur bezig. Ik wil wel harder gaan lopen op den duur. Ik had dit stukje gelezen om te kijken wat voor trainingseffecten welke soort training heeft. Wil ook nog wel stukjes over anaeroob posten bij intresse.

The Aerobic Energy System
The aerobic energy system utilises proteins, fats and carbohydrate (glycogen) for resynthesising ATP. This energy system can be developed with various intensity (Tempo) runs. The types of Tempo runs are:
• Continuous Tempo - long slow runs at 50 to 70% of maximum heart rate. This places demands on muscle and liver glycogen. The normal response by the system is to enhance muscle and liver glycogen storage capacities and glycolytic activity associated with these processes.
• Extensive Tempo - continuous runs at 60 to 80% of maximum heart rate. This places demands on the system to cope with lactate production. Running at this level assists the removal and turnover of lactate and body's ability to tolerate greater levels of lactate.
• Intensive Tempo - continuous runs at 80 to 90% of maximum heart rate. Lactate levels become high as these runs boarder on speed endurance and special endurance. Intensive tempo training lays the base for the development of anaerobic energy systems.

Sessions to develop this energy system:
• 4 to 6 × 2 to 5 minute runs - 2 to 5 minutes recovery
• 20 × 200m - 30 seconds recovery
• 10 × 400m - 60 to 90 seconds recovery
• 5 to 10 kilometre runs

dammm ziet er goed uit maar dan moet ik ff het park gaan markeren met een kwast witte verf waar de 200 meters liggen.

Is het nu de bedoeling dat je tussen iedere 200 meter dus 30 seconden minder hard loopt of dat je 4km hard loopt en dan rust... ik vermoed het eerste...

maurice86

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
22 sep 2003
dat vermoedt je juist :). Ik zou het wel rustig opbouwen als ik jou was, weet niet hoe zwaar je bent maar hardlopen/sprinten op een harde ondergrond kan problemen opleveren voor bijv knieen/schenen. Spreek uit ervaring. Ik zie wel dat je het op trainingsdagen wilt doen, dus zou ik wel even kijken hoe je KT erbij gaat, anders op KT dagen minder intensieve sessies of op niet KT dagen cardioen.

farghall

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
15 aug 2006
I :heart: Crosstrainer

ik heb heel weinig met indoors cardio op machines. lekker met z'n alle in z'n zweet honk... spinnen... nee dat is niet iets voor mij. Wie zweert er eigenlijk bij om juist wel indoors cardio te doen.?

Soko

Cool Novice
+10 jaar member
Lid geworden
8 okt 2006
als je wilt gaan hardlopen goed schoeisel kopen van asics bijvoorbeeld, iets met goede demping. Een jaar geleden was ik ook aan het hardlopen maar dan met foute schoenen, ik kreeg niet echt last maar het voelde minder fijn dan toen ik betere schoentjes kocht, maar als je 33 jaar bent kan het natuurlijk al wat sneller de foute kant opgaan... en met 3 keer 15min hardlopen kom je niet echt ver (zoiets doe ik als warming up) je kan inderdaad beter intervallen, geeft goede cardiovasculaire resultaten! Bouw het eerst rustig op, en wees niet al te ongeduldig; na een paar weken voel je je conditie wel beter worden kan ik je zeggen! Ook als je van plan bent het voor een lange tijd te doen is het misschien handig/leuk om een hardslagmetertje aan te schaffen om resultaten bij te houden en ervoor te zorgen dat je niet over je limit gaat...

Proppie

Dutch Bodybuilder
+10 jaar member
Lid geworden
26 sep 2006
's ochtends hardlopen op een proteineshake? :eek: ach ja, beter dan niets :rolleyes:

SHUTTERSPEED

Enormous Athlete
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
13 jun 2005
yep why not.
als je ervoor nog gaat eten dan is het stuk minder zinvol imo

Soko

Cool Novice
+10 jaar member
Lid geworden
8 okt 2006
bovendien krijg je dan last van je milt :|

maurice86

Ripped Bodybuilder
+15 jaar member
Lid geworden
22 sep 2003
nou waarschijnlijk niet je milt maar eerder gasvorming dat je voelt.

The Rock

Monstrous Giant
Elite Member
+15 jaar member
Lid geworden
26 mei 2004
Lengte
1m94
Massa
118kg
zit ik de hele dag uit mijn nek te mekkeren heb ik een keer iets heel serieus dan is er geen respons ... deze site gaat met de dag er slechter van worden.

En dit plaats je nog geen half uur na je openingspost? :roflol: Alleen daardoor help ik je al niet.

Naar boven