XXL Nutrition

Cardio, hoeveel is teveel?

Bezoekers in dit topic

DStek

Novice
Lid geworden
7 aug 2020
Berichten
3
Waardering
1
Lengte
1m69
Massa
94kg
Vetpercentage
25%
goeiedag iedereen

Nou heb een vraagje

Zit zelfs aan een dieet van 2100kcal (aleja poging tot, weeg alles enz maar qua mentale discipline zit ik er nog niet)

Ik zou 4x week KT doen, upper/lower, viking bare bones van onze amerikaanse bodybuilding site. Nu na KT zou ik proberen om 2x hiit te doen (poging om dit op lower day te doen zodat de benen dan wat rust krijgen erna, denk na upper en daarna lower doen dat dit niet zo slim is) daarna op de andere 2 dagen, evt wandelen op loopband met een helling, evt niveau 4 helling and 5.4 ofzo van snelheid? 30 minuten of 1u weet dit nog niet. En bv op woensdag zo via basic fit hun fiets programma doen van spinning, voor beginners wel nog nooit geprobeerd dus ben benieuwd, kan evt ook gewoon wandelen indien het beter aangeraden wordt?
Nuja vraag me af of dit voldoende cardio zou zijn?
2x hiit, 2x tot 3x wandelen, 1x fietsen, lopen vind ik dat ik nog te zwaar ervoor ben (94.5kg, bf boven de 20/24% denk ik)
Weet dieet is HET belangerijkste factor maar vroeg me af met deze cardio evt als dit genoeg was om ja kcals te blijven branden en ook voor in beweging te blijven
Nuja ik hoor graag jullie mening hierover, alvast bedankt voor te lezen en eventueel te antwoorden :)
 
Alles hangt of staar met je voeding.
Eet je minder dan hoef je minder cardiote doen.

Feit is dat je met voeding en/of cardio onder je onderhoud moet zitten.

Dus of t genoeg is hangt af van hoeveel je eet.

Als je nu maar 2100 kcal eet bij 1.69m en.94 kcal en je traint er 4x per week bij zit je volgens mij al onder je onderhoud.

Probeer gewoon eerst goed te trainen en na je training 20-30 min cardio.
Of op rustdagen een uurtje wandelen.
Loop niet te hard van stapel en kijk eerst eens een paar weken wat he gewicht doet.

Zakt t niet dan wat minder eten.of meer cardio.
Wil niet te snel. Ca. 0,5 kg per week aanhouden voor afvallen.
 
Bedankt Marina

Zal zien hoe het evolueert, mag idd niet te snel gaan :) zal dan 30 min na training wandelen en rustdag 1u dan :)
 
Je kunt het ook anders aanpakken, want ik vind de redenering van focus op kracht niet helemaal logisch als je doel afvallen is.

Tracken en elke dag -500 kcal onder je onderhoud eten (of varieren en -3500 per week) is de basis van 0,5 kilo per week afvallen en dit is je doel volgens mij en spiergroei is cru gezegd bijzaak.

En omdat ik mij goed kan voorstellen dat het target (-3500 kcal per week) al vrij pittig is voor mensen met overgewicht, zou je nou juist de focus kunnen leggen op cardio en dat rustig opbouwen. Puur omdat het vs krachttraining (140kcal per uur) veel meer kcal verbrand en je dus meer mag eten en je daardoor vaak lekkerder in je vel zit en je motivatie daardoor gemakkelijk hoger blijft.

Ikzelf en zie het veel anderen ook doen zijn te vaak begonnen met 3 doelen (veel krachttraing, calorietekort, gezond eten) ineen omdat het lijkt dat het zo moet. Op de lange termijn zul je met meer spieren meer verbranden, maar je motivatie wil direct (binnen een paar weken) resultaten zien en daarom falen er zoveel volgens mij.

Zou je je dus niet fijner voelen bij 2x krachttraining en meer de focus op je kcal verbruik (verbranding + cardio) en niet teveel kcal inname (tracken)? Die spiergroei heb je in het begin ook wel met 2x en het juiste schema (5x5 stronglift word vaak aangeraden)...

Mijn voorbeeld
Hardlopen ging mij ook niet goed af en wandelen is te weinig kcal per uur vond ik, dus ik heb een tweedehands spinfiets gekocht voor 80 euro en ben in week 1 begonnen met steeds 15 min direct na het diner en binnen een paar weken zat ik op 60 min zo'n 3-4 in de week en de spieren wennen na een maand of 2-3 aan die frequentie van training. Nu na een half jaar maak ik meestal 3 tochtjes van zo'n 50km per week en op de rustdagen zit ik lekker op de spinfiets 60min rustig te trappen, 6-7x in de week dus. Als je dan goed trackt kun je echt heel veel lekker voedsel naar binnen proppen en toch af vallen, dus ik focus mij niet compleet op het gezonde voedsel, alleen eiwitten en vet zorg ik dat het snor zit (daardoor word je basis automatisch al redelijk gezond).

Na 14 kilo en nog zo'n 5-8 kilo te gaan voordat ik mijn abs ga zien word krachttraing wel belangrijker en zal de focus langzaam gaan verplaatsen. Dus van 2x in de week in de eerste 6 maanden ben ik nu langzaam aan het switchen naar 2-4 in de week incl. het fietsen wat meer gewoonte is geworden dan een 'te plannen iets, waar ik zin voor moet maken'.
 
Alles hangt eigenlijk van de intensiteit af,maar zolang je 1 a 2 rustdagen inplant komt het wel goed.
 
1 a 2 rustdagen zal ik sowiezo hebben
Merci Chris heel goeie info, heb niet echt plek voor een spinning fiets anders direct maar zal wel iets bedenken om te doen oftewel zoals ik zei de apinfiets van de fitness met zo'n programma
Kt doe ik gewoon graag wil graag wat sterker worden ook en cardio doe ik als extra maar zal zien hoe ik het implementeer
 
Back
Naar boven