Fitness Seller

Cardio issue

Bezoekers in dit topic

MrJ

10 year + member
Elite Member
20 jaar lid
Lid geworden
28 jan 2003
Berichten
18.436
Waardering
185
Lengte
1m83
Massa
86kg
Vetpercentage
12%
Jaja, in mijn 5 jarige bb carriere nooit hoeven doen, maar nu mag ik eraan geloven:

Cardio. :rolleyes:

Niet dat het broodnodig is met mijn 9 a 10% bf, maar ik wil toch net ff wat scherper zijn.

Vol goede moed dus vandaag op zo'n ubergeile fiets voorzien van alle denkbare toeters en bellen gestapt. Na een dikke 10 minuten had ik eindelijk door waar al die knopjes en menuutjes voor dienden, dus toen kon ik beginnen met trappen in een lekker tempo, niet te hard, niet te zacht. Precies zoals ik altijd gelezen had.

Voor een optimale verbranding zou mijn hartslag zo tussen de 117 en 137 (130 optimaal) moeten liggen volgens het grafiekje. Benieuwd hoeveel het was, legde ik mijn handen op de daarvoor bestemde vlakken op het stuur. Fftjes wachten en...

102 ???

****, dat moet hoger!

Tandje zwaarder, iets sneller trappen en na een minuutje nog maar weer eens meten. 115 dit keer. :mad: Terwijl ik er al bijna doorheen zat verdomme. Veel harder kon ik niet, en zwaarder was ook niet echt een optie.

Uiteindelijk zat ik op de 122 terwijl ik als een gek op dat ding aan het raggen was. Ik heb dat welgeteld 1 minuutje volgehouden, toen zakte ik weer af naar de 115.

Dus nu is mijn vraag of die hartslag echt een must is, of slechts een richtlijn?

Ik kan me moeilijk 30 minuten helemaal compleet kapot trappen (vooropgesteld dat ik het volhou) om maar die optimale hartslag te halen. Cardio moest toch in ene lekker, niet een extreem tempo?

Iemand tips, ideeën?
 
Ja, vergeet de fiets en de theorie..want theorie werkt niet altijd als in de praktijk.
Ga lekker joggen op de loopband..
 
Die meter klopt niet haha.

Tip... als je gaat hijgen zit je te hoog ;). Wat ik zelf meestal aanhoud is dat ik nog net door me neus kan ademen, dan zit me hardslag meestal rond de 135.
 
Jochem de Wijze
idd, metertje kapot, die zone van 60% MHR zou naart schijnt best zijn voor vetverbranding, mits je daar 40 minuten, whatever, in blijft zitten. Die MHR: 220-leeftijd dit is dus je maximale hartslag, zal dus wel rond de 130 liggen, wa feitelijk niet hoog is, moet makkelijk vol te houden zijn.

persoonlijk doe ik liever HIIT, maar dat is een andere discussie :D
 
Probeer anders eens de volgende keer zelf je hartslag te bepalen. vingers op de slagader in je keel en 10 of 15 seconden tellen en dan vermenigvuldigen met 6 (of 4).
 
Ik heb altijd geleerd (omdat ik liever buiten fiets dan binnen en vertik om een meter te kopen) dat je normaal moet kunnen ademhalen maar best tempo mag maken.
Dus niet op de trappers gaan staan, maar wel iedereen inhalen. Niet snuiven, niet de mond open, gewoon normaal ademhalen.
 
Ilya zei:
niet de mond open

Dat gaat je ook tegenvallen hier langs het reitdiep, al die fokking vliegjes (alhoewel, insecten schijnen wel rijk aan proteine te zijn :D)

Ik heb wel eens een bij in mijn mond gehad die me prompt stak... wat een pomp zeg (in mijn lip)
 
Ik ben zelf ook geen cardio-er, daarom vraag ik me af: Waarom moet je hartslag normaal zijn en mag hij niet te hoog zijn? Is dit slecht voor je hart of zow?
 
Vetverbrandingszone moet je niet al te veel rekening meehouden. Je verbrand procentueel wel meer vet in een lagere hartslagzone maar in absolute zin zal je meer calorieen en ook meer vet verbranden al naar gelang je hartslag hoger ligt.

Je kan in de meeste gevallen rustig met een hartslag trainen tussen de 160 - 170 voor zo'n 20 minuten. Dit heeft meer effect dan 30 minuten trainen met een hartslag tussen de 130 - 140.

Hoge intensiteitscardio moet je alleen wel vermijden als je op een laag KH-dieet staat, dan heb je namelijk te weinig glycogeen om echt hard te kunnen trainen. In alle andere gevallen kan je of intervaltraining als HIIT doen of een redelijk hoge intensiteitssessie doen rond de 20 minuten.

Die 20 minuten is trouwens voor meer doeleinden gekozen, daarboven kan je in een catabole staat komen terwijl je tot 20 minuten bij een redelijke hoge intensiteit ook een grote afgifte van GH in je lichaam zal krijgen.

Je hartslagzone voor een redelijke hoog tot hoge intensiteitssessie zal schelen per individu maar je moet er vanuit gaan dat zo'n sessie dus niet al te prettig moet aanvoelen.

Cardio is wat dat betreft net zoals BB of PL, zonder echte inspanning kom je nergens.

Zelf train ik momenteel een redelijk aantal sessies per week met een gemiddelde van 170 hartslagen voor 20 minuten. Heb er wel langere sessies tussen zitten, maar deze zijn meer gericht op capilarisatie, het volpompen van je spieren met bloed zodat ook ongebruikte vaatjes hun werk gaan doen.
 
Laatst bewerkt:
Als aanvulling, lage intensiteitscardio zal de vezels die zich zowel als fast twitch of slow twitch kunnen gedragen (de zogenaamde intermediatevezels) in de richting sturen van slow twitchvezels. Iets wat je dus als BB-er of PL-er meestal wilt voorkomen, een hoger aantal fast twitch vezels is direct gerelateerd aan meer kracht of volume.

Dit effect is trouwens ook wel licht aanwezig bij hogere intensiteit, maar zal een stuk minder zijn zolang je dus niet voor lange cardiosessies kiest van meer dan 20 minuten.
 
Ik ben zelf aan het cutten en heb nog geen cardio gedaan. Neem wel een fatburner en eet ongeveer 2000 kcalls per dag, werkt prima tot nu toe. Ik denk dat cardio wel effecitief is, maar in theorie moet je toch net zoveel vet verbranden als je 2000 kcall eet en geen cardio doet, dan wanneer je 2500 kcalls eet en wel cardio doet. Mischien dat cardio je stofwisseling wel wat verhoogt, maar dan eet je toch zonder cardio wat minder?
 
Johny zei:
Ik ben zelf aan het cutten en heb nog geen cardio gedaan. Neem wel een fatburner en eet ongeveer 2000 kcalls per dag, werkt prima tot nu toe. Ik denk dat cardio wel effecitief is, maar in theorie moet je toch net zoveel vet verbranden als je 2000 kcall eet en geen cardio doet, dan wanneer je 2500 kcalls eet en wel cardio doet. Mischien dat cardio je stofwisseling wel wat verhoogt, maar dan eet je toch zonder cardio wat minder?

Waarom niet minder eten en cardio erbij doen? :)
 
sanniejj zei:
Waarom niet minder eten en cardio erbij doen? :)

Omdat je dan te catabool wordt en onnodig spieren gaat verliezen.

Wat ik bedoel is dat zolang het verschil tussen je callorie inname en verbranding hetzelfde is, het niet uitmaakt of je wel of geen cardio doet.
 
Cardio zorgt voor :

1) Hogere insulinegevoeligheid (dus betere opname eiwitten en KH's)
2) Beter herstelvermogen tijdens KT/BB, je CV-systeem is zeker noodzakelijk voor je herstelvermogen tussen sets. Je hartslag zal sneller teruggaan naar een hartslag waarbij je de volgende set kan beginnen met een goede CV-basis.
3) Verbetere capilarisatie waardoor voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen door je spieren
4) Gevoel van algehele fitheid zal toenemen

Natuurlijk wel alles zo dat het in je schema past en je niet gaat overtrainen.
 
Ericr zei:
Cardio zorgt voor :

1) Hogere insulinegevoeligheid (dus betere opname eiwitten en KH's)
2) Beter herstelvermogen tijdens KT/BB, je CV-systeem is zeker noodzakelijk voor je herstelvermogen tussen sets. Je hartslag zal sneller teruggaan naar een hartslag waarbij je de volgende set kan beginnen met een goede CV-basis.
3) Verbetere capilarisatie waardoor voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen door je spieren
4) Gevoel van algehele fitheid zal toenemen

Natuurlijk wel alles zo dat het in je schema past en je niet gaat overtrainen.

Daar zit wel wat in ja :)

Maar er zijn ook bb'ers die helemaal geen cardio doen (zoals Dexter Jackson).
 
Ericr zei:
Cardio zorgt voor :

1) Hogere insulinegevoeligheid (dus betere opname eiwitten en KH's)
2) Beter herstelvermogen tijdens KT/BB, je CV-systeem is zeker noodzakelijk voor je herstelvermogen tussen sets. Je hartslag zal sneller teruggaan naar een hartslag waarbij je de volgende set kan beginnen met een goede CV-basis.
3) Verbetere capilarisatie waardoor voedingsstoffen beter kunnen worden opgenomen door je spieren
4) Gevoel van algehele fitheid zal toenemen

Natuurlijk wel alles zo dat het in je schema past en je niet gaat overtrainen.


Volledig mee eens,

Toch denk dat als je bezig bent met cutten en je nog niet redelijk laag zit het nog niet echt hoeft imo. Pas als het wat moeilijker wordt en je ook niet meer lager gaat in je kcal zou ik het pas inbouwen. En ik zelf vind het zonde om na mijn KT te cardioën om toch niet alles teveel te belasten. Ikzelf cardio alleen op zaterdag en verder 4x KT, denk dat als ik op holiday ga ik mezelf even dwing om meer shredded te worden en mbv cardio en stackers dit te doen en dan vooral in de morgen en dan KT in de middag
 
Johny zei:
Ik ben zelf aan het cutten en heb nog geen cardio gedaan. Neem wel een fatburner en eet ongeveer 2000 kcalls per dag, werkt prima tot nu toe. Ik denk dat cardio wel effecitief is, maar in theorie moet je toch net zoveel vet verbranden als je 2000 kcall eet en geen cardio doet, dan wanneer je 2500 kcalls eet en wel cardio doet. Mischien dat cardio je stofwisseling wel wat verhoogt, maar dan eet je toch zonder cardio wat minder?

Ik gebruik nu ook een burner (Tight van San) en heb m'n voedingsschema licht aangepast.

Ik kies dus liever voor wat cardio met een stevig voedingsschema (3500/400kcal) dan voor geen cardio met een laag voedingsschema (zal omkomen van de honger man!).

@Ericr:
Alles leuk en aardig die 170, maar als ik dus met moeite de 120 voor 1 minuut vasthou (en dan trap ik als een gek) wordt het redelijk moeilijk. :)
 
MrJ zei:
@Ericr:
Alles leuk en aardig die 170, maar als ik dus met moeite de 120 voor 1 minuut vasthou (en dan trap ik als een gek) wordt het redelijk moeilijk. :)

MrJ, serieus dat ding is kapot. Of er iets klopt iets niet aan jou ;) Echt als je met een hartslag van 120 als een gek moet trappen dan klopt er iets niet. Kan je dan nog wel normaal praten, dat is namelijk bij een hartslag van 120 en zelfs 150 tot 160 nog wel mogelijk normaliter.
 
je hebt hem gewoon verkeerd ingesteld man :D

Ik had dat laatst op de loopband... ik kwam niet boven de 100 uit, terwijl ik toch flink doorstapte..

totdat het vrouwtje van de cardio ff de instellingen goed zette, toen zat ik zo op de 140 :D
 
Back
Naar boven