XXL Nutrition

[Cardio] Op Hartslag of voluit (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Speakafreak

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
18 jun 2007
Berichten
7
Waardering
0
Goeiedag, ben nieuw hier

Ik weet het echt niet, ik hoor van veel mensen dat ik (18 jaar ) beter op 120-130 hartslag moet trainen om vet te verbranden dan voluit te gaan en rond de 160-170 te zitten.
Als ik voluit ga dan verbrand ik toch veel meer kaloriën of zie ik dat nou verkeerd?

En wat is aan te raden voor droger trainen? ben 75 klilo en 1.84 en let goed op mijn voeding, doe nu 4x cardio per week..is dat genoeg?

Oh en nog een vraag, waneer is het beste tijdstip om cardio te doen? Ik doe thuis vaak voordat ik ga slapen en bij krachttraining na de training zelf

Alvast bedankt!
 
Gewoon op hartslag trainen man!:cool:
 
Mmm dat heb ik mezelf ook wel eens afgevraagd. Het lijkt me dat als je voluit trained je, je meer verbrandt.
 
Als je op een hartslag van 120-130 trained, zal je alleen vet verbranden tijdens die sessie. Als je daarentegen op een hartslag van 170-180 trained (HIIT bv.), zal je daarmee je metabolisme voor de komende 24 uur (ongeveer) opschroeven, waardoor je dus in totaal meer vet verbrand dan wanneer je op een lage hartslag trained.

Zelf doe ik mijn duurlopen ook op een hartslag van rond de 170-175 (16 jaar), gaat prima. Gewoon HIIT of interval training dus, imo.
 
voor vetverbranding gewoon tussen de 120-140 blijven zitten, als het je weinig uitmaakt of je spier verliest of dat je gewoon genoeg koolhydraten eet ga je lekker voluit...
 
Oke bedankt, is ook wel beter vol te houden dan, 3 kwartier per dag? maar kan iemand mij dan uitleggen waarom je de regel "meer Kcal verbranden is beter" niet toepast? als je snapt wat ik bedoel :)
 
als je er meer verbrandt en niet genoeg eet ga je op overlevingsstatus waarmee je geen vet zal kwijtgeraken, maar zal opslaan omdat het lichaam denkt dat het daarvan zal moeten overleven
 
als je er meer verbrandt en niet genoeg eet ga je op overlevingsstatus waarmee je geen vet zal kwijtgeraken, maar zal opslaan omdat het lichaam denkt dat het daarvan zal moeten overleven

Word!
 
Vetten verbrand je enkel op een lage hartslag 120-140. Als je ga lopen moet je kunnen blijven praten tegen iemand zonder moe te worden. Dat is de regel. Dus je zit in het aërobe energiesystheem en energie wordt uit de vetten gehaald. Als je sneller ga lopen dan ga je eerst overstappen van vetten naar glucose(=suikers) en dan ben je aan je KH aan het vreten. Glucose komt verder van glycogeen en dit bevindt zit in de spieren, bloed en lever. Je zit hier nog altijd in het aërobe energiesystheem maar de energie komt dus verder van de glucose. 1g vet levert 129 atp(=energieleverancier) terwijl 1g glucose er maar 39 atp levert.

Voor puur op vetten alleen te draaien moet je langer dan 30 min inspanning doen maar aan een lage intensiteit.
 
Vetten verbrand je enkel op een lage hartslag 120-140. Als je ga lopen moet je kunnen blijven praten tegen iemand zonder moe te worden. Dat is de regel.

Jij wint de koelkast.

SmellyOrc zei:
Als je op een hartslag van 120-130 trained, zal je alleen vet verbranden tijdens die sessie. Als je daarentegen op een hartslag van 170-180 trained (HIIT bv.), zal je daarmee je metabolisme voor de komende 24 uur (ongeveer) opschroeven, waardoor je dus in totaal meer vet verbrand dan wanneer je op een lage hartslag trained.

En jij niet. ;)
 
Goeiedag, ben nieuw hier

Ik weet het echt niet, ik hoor van veel mensen dat ik (18 jaar ) beter op 120-130 hartslag moet trainen om vet te verbranden dan voluit te gaan en rond de 160-170 te zitten.
Als ik voluit ga dan verbrand ik toch veel meer kaloriën of zie ik dat nou verkeerd?

En wat is aan te raden voor droger trainen? ben 75 klilo en 1.84 en let goed op mijn voeding, doe nu 4x cardio per week..is dat genoeg?

Oh en nog een vraag, waneer is het beste tijdstip om cardio te doen? Ik doe thuis vaak voordat ik ga slapen en bij krachttraining na de training zelf

Alvast bedankt!

Dat verhaal van die lage hartslag is zwaar achterhaald. Bij hogere intensiteit verbrand je meer vet én meer kcals. Voluit gaan (sprinten) is een ander verhaal: je verbrandt dan wel veel maar je houdt dat niet lang vol.

Het meeste heb je aan een intensiteit die je pakweg een uur kunt volhouden met behoorlijke inspanning, maar zonder echt diep te hoeven gaan. Dat doe je dan drie kwartier. Tussendoor af en toe een paar minuten sneller gaan, gewoon om te kijken of je vermogen al groter wordt, en als dat goed gaat dan kan je de voortaan weer een graadje intensiever gaan.

Hartslag daarbij zou best 's op 155 kunnen liggen. Wil je op hartslag trainen ga dan op 80% van je maximale hartslag zitten. De maximale hartslag kan je eigenlijk het beste meten maar je krijgt hem ongeveer door 220-leeftijd te doen. Die formule komt bij ouderen iets te laag uit en bij jongeren iets te hoog, maar goed het gaat niet om raketbanen berekenen dus ongeveer is goed genoeg!

Let op: als je vooruitgaat dan ga je meer presteren en meer verbranden bij dezelfde hartslag. Dus je moet voor vetverbranding niet streven naar steeds hogere hartslag!

Wat is genoeg? Dat hangt ervanaf hoeveel je wil eten! Wat je afvalt hangt alleen af van het verschil tussen wat erin gaat en wat je verbruikt, aan kcals.
Ik heb zelf een hekel aan hongeren, dus ik eet uit gewoonte best veel, dan moet ik dus ook veel trainen om het verbruik hoog te houden.

Tijdstip: na de KT is minder gunstig, omdat je bij doortrainen steeds meer eiwit gaat verbranden. daar verlies je wel gewicht mee, maar dus minder vet. Na de KT presteer je ook minder. Dus als gewoonte zou ik het niet doen, al kan het een enkele keer natuurlijk geen kwaad.

Late avond: tussen trainen en slapen moet je dan nog wel eten, liefst dingen die zo langzaam mogelijk verteren. 'sNachts word je namelijk altijd katabool, dat betekent afbraak (van vet, maar ook eiwit). Als je loopt zonder daarna aan te vullen ga je al katabool de nacht in, dus in plaats van 2 of 3 katabole uurtjes worden dat 7-8 katabole uren, en dat is een aanslag op je spieren die je met KT niet meer goed maakt.
 
Vetten verbrand je enkel op een lage hartslag 120-140. Als je ga lopen moet je kunnen blijven praten tegen iemand zonder moe te worden. Dat is de regel. Dus je zit in het aërobe energiesystheem en energie wordt uit de vetten gehaald. Als je sneller ga lopen dan ga je eerst overstappen van vetten naar glucose(=suikers) en dan ben je aan je KH aan het vreten. Glucose komt verder van glycogeen en dit bevindt zit in de spieren, bloed en lever. Je zit hier nog altijd in het aërobe energiesystheem maar de energie komt dus verder van de glucose. 1g vet levert 129 atp(=energieleverancier) terwijl 1g glucose er maar 39 atp levert.

Voor puur op vetten alleen te draaien moet je langer dan 30 min inspanning doen maar aan een lage intensiteit.

Deze mythe blijft maar overleven. Het klopt gewoon niet!

1. Je verbrandt altijd vetten én koolhydraten, in rust al en ook als je wat gaat doen. De vetverbranding stopt echt niet als je naar een loopband toeloopt!

2. Hoe meer je je inspant hoe meer je verbrandt, zowel vetverbranding als koolhydraatverbranding gaan omhoog.

3. Wat je tijdens die ene training verbrandt doet er niet toe, als het maar geen spiereiwit is. Het gaat om de energiebalans, dus het verschil tussen kcals in (inname) en kcals uit (verbruik). Als het verbruik op een dag groter is dan de inname, wordt dat energietekort aangevuld vanuit de energiereserves, en dat zijn vetmassa en eiwitmassa. Dat zolang je maar geen eiwit verbrandt komt het energieverschil uit verbranding van vetmassa.

Dus waar moet je bij afvaltraining op letten?

A. Meer verbruiken dan je eet en drinkt (alles in kcals omgezet).

B. Geen eiwitafbraak. Dwz. niet ongevoed trainen, niet te lang doortrainen, en goed ontbijten zodra je op bent.
 
ik zou nu toch wel eens en voor altijd duidelijk willen weten wie gelijk heeft...

daarom vanwelke bronnen halen jullie je uitleg ivm op snelle hartslag of op tragere hartslag cardio te doen...
 
Jij wint de koelkast.



En jij niet. ;)

In feite wint degene die HIIT aanhaalt de koelkast. Lage intensiteit cardio is minder effectief dan HIIT. Ja je verbrand procentueel meer vetten op lage intensiteit, maar je moet dus wel veel langer actief zijn en dan nog is de totale vetverbranding verwaarloosbaar.

Daar buiten, lage intensiteitscardio heeft amper invloed op je aerobische fitheid terwijl cardio op hogere intensiteiten dat wel heeft.
 
In feite wint degene die HIIT aanhaalt de koelkast. Lage intensiteit cardio is minder effectief dan HIIT. Ja je verbrand procentueel meer vetten op lage intensiteit, maar je moet dus wel veel langer actief zijn en dan nog is de totale vetverbranding verwaarloosbaar.

Daar buiten, lage intensiteitscardio heeft amper invloed op je aerobische fitheid terwijl cardio op hogere intensiteiten dat wel heeft.

Maar HIIT is toch minder geschikt om na je KT dan 'normale' cardio?
 
ik zou nu toch wel eens en voor altijd duidelijk willen weten wie gelijk heeft...

daarom vanwelke bronnen halen jullie je uitleg ivm op snelle hartslag of op tragere hartslag cardio te doen...

Kijk hier maar eens:
Myths Under the Microscope Part 2: False Hopes for Fasted Cardio - AlanAragon.com

Uit de samenvatting:

• Carbohydrate during exercise spares liver glycogen, which is among the most critical factors for anticatabolism during hypocaloric & other conditions of metabolic stress. This protective hepatic effect is absent in fasted cardio.

• At the established intensity level of peak fat oxidation (~63% VO2 max), carbohydrate increases performance without any suppression of fat oxidation in trained subjects.

References

Melanson EL, et al. Resistance and aerobic exercise have similar effects on 24-h nutrient oxidation.. Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.
Ahlborg, G., and P. Felig. Influence of glucose ingestion on fuel-hormone response during prolonged exercise. J. Appl. Physiol. 1976;41:683-688.
De Glisezinski I, et al. Effect of carbohydrate ingestion on adipose tissue lipolysis during long-lasting exercise in trained men. J Appl Physiol. 1998 May;84(5):1627-32.
Coyle EF, et al. Fatty acid oxidation is directly regulated by carbohydrate metabolism during exercise. Am J Physiol. 1997 Aug;273(2 Pt 1):E268-75.
Civitarese AE, et al. Glucose ingestion during exercise blunts exercise-induced gene expression of skeletal muscle fat oxidative genes. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Dec;289(6):E1023-9.
Wallis GA, et al. Metabolic response to carbohydrate ingestion during exercise in males and females. Am J Physiol Endocrinol Metab. 2006 Apr;290(4):E708-15.
Coyle, et al. Muscle glycogen utilization during prolonged strenuous exercise when fed carbohydrate. J. Appl. Physiol. 1986;6:165-172.
Coyle, et al.. Carbohydrates during prolonged strenuous exercise can delay fatigue. J. Appl. Physiol. 59: 429-433, 1983.
Horowitz JF, et al. Substrate metabolism when subjects are fed carbohydrate during exercise. Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E828-35.
Febbraio MA, et al. Effects of carbohydrate ingestion before and during exercise on glucose kinetics and exercise performance. J Appl Physiol. 2000 Dec;89(6):2220-6.
 
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe een jong iemand op een hartslag van 120-130 kan lopen/rennen. Zelf heb ik al een hartslag van 100 als ik gewoon loop. 120-130 zou dan (erg) snel lopen zijn. Zal je dan veel kcal verbranden? Nee denk het niet.
Als je daarentegen op een hoge hartslag rent (80% EMHR ongeveer), zal je vèèl meer kcal verbranden. Hierbij wordt procentueel minder vet verbrand dan koolhydraten, maar dat maakt niet uit omdat je toch vèèl meer verbrand (en in kortere tijd, ook belangrijk) dan wanneer je op een hartslag van 120-130 loopt (60-65% EMHR als je 18 jaar bent).

Here is an example:

Say you burn 200 calories doing low intensity cardio and 90% of those calories came from fat. That means you burned 180 calories from fat and 20 from other sources. If you would have done high intensity cardio during that period, you might have burned 300 calories and 75% of those calories were burned from fat. That means you burned 225 calories from fat and 75 calories from other sources.
(keep in mind these figures are used for only a demonstration and do not
correctly represent the percentage of fat actually burned during cardio)

With high intensity cardio, you burn more fat and calories than low intensity cardio in the same period of time.

Daarbij komt nog eens dat wanneer je op een hoge hartslag rent (met name HIIT), je je metabolisme ook nog eens een stoot geeft. Hierdoor zal je nog meer verbranden, ook in rust. Het zal niet veel zijn, maar alle beetjes helpen.
 
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe een jong iemand op een hartslag van 120-130 kan lopen/rennen. Zelf heb ik al een hartslag van 100 als ik gewoon loop. 120-130 zou dan (erg) snel lopen zijn. Zal je dan veel kcal verbranden? Nee denk het niet.
Als je daarentegen op een hoge hartslag rent (80% EMHR ongeveer), zal je vèèl meer kcal verbranden. Hierbij wordt procentueel minder vet verbrand dan koolhydraten, maar dat maakt niet uit omdat je toch vèèl meer verbrand (en in kortere tijd, ook belangrijk) dan wanneer je op een hartslag van 120-130 loopt (60-65% EMHR als je 18 jaar bent).



Daarbij komt nog eens dat wanneer je op een hoge hartslag rent (met name HIIT), je je metabolisme ook nog eens een stoot geeft. Hierdoor zal je nog meer verbranden, ook in rust. Het zal niet veel zijn, maar alle beetjes helpen.


maar toch, ik zou niemand aanraden na je KT nog cardio op hoge intensiteit te doen.

wat ik zelf aanhoud, en voor mij goed werkt: na KT 20-30 min cardio op 65% Hfmax. alleen cardio: 45-60 min cardio op 80-85% Hfmax.
 
wat ik zelf aanhoud, en voor mij goed werkt: na KT 20-30 min cardio op 65% Hfmax. alleen cardio: 45-60 min cardio op 80-85% Hfmax.

Dat is prima. Vergeten om zoiets er bij te zetten :o
Cardio na KT moet je eigenlijk alleen om doorbloeding nog even te bevorderen (zeker na been-dag). Echt cardio kan je alleen doen als je jezelf niet hebt uitgeput na een KT imo...
 
Back
Naar boven