AndroidHealthClinic

cardio op nuchtere maag,vetkiller of spierverslinder (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

odan

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
23 apr 2004
Berichten
371
Waardering
0
Ene Ben Benardot,(voedingsfysioloog van de Georgia State University Atlanta) beweert dus dat je op de nuchtere maag(na een nachtrust) nooit moet sporten. citaat: het lichaam heeft na een lange nacht nog maar weinig brandstof over.Daarom kiest t voor een tijdelijke noodoplossing nl. glyconeogenese De lever zet dan eiwit om in glucose en waar komen die vandaan, die worden geleend van t spierweefsel, wat ze ook wel t spierafbraak dieet noemen. :(
Je moet dus volgens hem toch eerst eten, ik dacht dat je dan vooral dat voedsel verbrand tijdens zo,n loopje ipv je vetreserves ???
Wie weet t beter....ik heb t dus over een ochtend loopje van zo,n 30/40 min.
Thanks Odan
 
Cardio op nuchtere maag is het aller aller allerbeste om vet te verliezen. Als je het niet langer dan 25 a 30 minuten doet verlies je zeker geen spiermassa maar alleen vet. 99% van alle begeleiders raden deze manier aan en deze manier wordt dan ook door bijna alle (wedstrijd) atleten gedaan.
 
Ja is idd de beste manier maar ik neem het liefste direct als ik wakker wordt voeding.
 
Je zou eventueel nog een whey shake kunnen nemen vóór de cardio smorgens.
 
heb het wel is geprobeerd, maar ik ben nog veel te lam sochtends en met zoveel honger kan ik echt niet hardlopen.

maar dat van die glyconeogenese klopt dus niet?
 
Daster zei:
heb het wel is geprobeerd, maar ik ben nog veel te lam sochtends en met zoveel honger kan ik echt niet hardlopen.
Misschien gaan fietsen..

Daster zei:
maar dat van die glyconeogenese klopt dus niet?
Nee
 
Centaur zei:
Je zou eventueel nog een whey shake kunnen nemen vóór de cardio smorgens.

Ik zou zeer zeker geen wheyshake nemen.

Whey wordt omgezet voor energie dus de whey wordt niet gebruikt waarvoor jij wil (dan kan je beter dextro nemen, is goedkoper) en je verbrand minder vetten.

Tijdens je cardio verbrand je niet je spieren maar alleen vet, dus die shake is overbodig.
 
Proces van eiwit omzetten naar glucose voor spierenergie is een erg kostbaar proces. Vet zal eerder aangesproken worden als glucosebron, dit is zeg maar de energiebron die op de 2e plaats staat. Dat is ook t geval bij bijv carb cycling.. KH zijn de primaire krachtbron maar in dat geval is de invoer zo wisselvallig dat je lichaam zich gaat focussen op vet als energiebron. Ik zelf doe altjid ochtendcardio
 
Shake voor cardio werkt goed imo om het risico van spierafbraak te minimaliseren. En zoveel kcals zitten er niet in een whey-shake (stuk of 100), dus mocht je die toch verbranden, is er geen man overboord.
 
Dat leg je weer mooi uit jongen.
 
Man-Mountain zei:
Proces van eiwit omzetten naar glucose voor spierenergie is een erg kostbaar proces. Vet zal eerder aangesproken worden als glucosebron, dit is zeg maar de energiebron die op de 2e plaats staat. Dat is ook t geval bij bijv carb cycling.. KH zijn de primaire krachtbron maar in dat geval is de invoer zo wisselvallig dat je lichaam zich gaat focussen op vet als energiebron. Ik zelf doe altjid ochtendcardio

Dat leg je weer mooi uit jongen.
 
Mars zei:
Dat leg je weer mooi uit jongen.

thnx :)


@ topicstarter

als je toch nog erg bang bent om spiermassa te verliezen kun je ook bijv een half uur voor je ochtendcardio wat cafeinne nemen. Cafeinne heeft de capaciteit vetcellen te legen en vet als energiebron aan t lichaam te bieden.
Ochtendcardio(icm een goed voedingsschema en KT schema) is een van de beste manieren om overtollig vet kwijt te raken. Spiermassa zal je altijd wel een beetje verliezen tijdens cutten. Shit happens.
 
En ook zeker geen intensieve cardio doen op de lege maag, want als het intensief wordt heeft het wel zin voor het lichaam om eiwit als brandstof in te gaan zetten... rustig aan dus op de vroege ochtend.
 
Just try it, op vlak van vetverlies is het een ferrari met een lada vergelijken

Op vlak van spierverlies : ik heb al anderhalf jaar geen kt meer gedaan en ik verlies geen spier door cardio op een nuchtere maag

Zelfs al zou er merkbaar spierverlies zijn (wat ik betwijfel) wegen de voordelen van het sneller droog zijn zwaar op tegen de nadelen van het minimaal spierverlies
 
Zelda zei:
Shake voor cardio werkt goed imo om het risico van spierafbraak te minimaliseren. En zoveel kcals zitten er niet in een whey-shake (stuk of 100), dus mocht je die toch verbranden, is er geen man overboord.

je moet niet naar de kwantiteit kijken van de kcal maar naar de vorm waarin ze verkeren: vet, eiwit, kh

De whey shake die je neemt zal waarschijnlijk voor 95% uit alleen maar eiwitten bestaan. En die komen als laatste bron van alle energiebronnen aan de beurt( eiwit is geen energiebron maar ene bouwsteen). eerst kh en de subcompenenten daarvan als glucose, fructose e.d., daarna opgeslagen vetten (ook vetten die uit overmatige koolhydraten zijn ontstaan) en dan pas zullen eiwitten aangesproken worden. maar dit gebeurt zelden of nooit bij een westers persoon aangezien ons lichaam enkele onuitputtelijke vetreserves heeft. als je zweet naar ammoniak ruikt, dan betekent dat dat je eiwit aan het verbranden bent

een shake op een nuchtere maag is zeker aan te bevelen voor een ochtend cardio sessie, dit omdat het lichaam de eerste 2 uur na het ontwaken schreeuwt om voedingsstoffen en de opnamegevoeligheid het hoogst is. ten tweede is een shake goed om catabolisme te voorkomen die tijdens of na een energieverbruikende cardio kan ontstaan.
 
Man-Mountain zei:
als je toch nog erg bang bent om spiermassa te verliezen kun je ook bijv een half uur voor je ochtendcardio wat cafeinne nemen. Cafeinne heeft de capaciteit vetcellen te legen en vet als energiebron aan t lichaam te bieden.
Ochtendcardio(icm een goed voedingsschema en KT schema) is een van de beste manieren om overtollig vet kwijt te raken. Spiermassa zal je altijd wel een beetje verliezen tijdens cutten. Shit happens.

Maar caffeine(in tabletvorm) zal weinig effect hebben na een half uur. Ik weet niet hoe dat zit met koffie. De caffeine zal toch eerst in je bloedbaan moeten komen en dan nog zijn werk doen.

Wel een goed advies, caffeine mobiliseert vet en spaart glycogeen en zelfs spieren.
 
maniac zei:
Maar caffeine(in tabletvorm) zal weinig effect hebben na een half uur. Ik weet niet hoe dat zit met koffie. De caffeine zal toch eerst in je bloedbaan moeten komen en dan nog zijn werk doen.

Wel een goed advies, caffeine mobiliseert vet en spaart glycogeen en zelfs spieren.

Ik had t over koffie ja :)
 
Man-Mountain zei:
Ik had t over koffie ja :)

Dacht ik al. Maar dan nog, hoelang duurt het voordat de werkzame stof, caffeine, de bloedbaan heeft bereikt en effect heeft.
 
http://home.quicknet.nl/qn/prive/y.tsunekawa/project/1.htm

Leuk stuk over caffeine. Helemaal onderaan staat:

De opname van coffeïne in koffie verloopt tenslotte als volgt: de koffie komt via de slokdarm in de maag en darmen terecht, waar het wordt opgenomen in het bloed. De coffeïne bindt zich vervolgens aan de adenosine receptoren. De tijd waarin de helft van de hoeveelheid ingenomen coffeïne wordt opgenomen bedraagt ongeveer 4 min., en na vier uur is de helft van de opgenomen coffeïne weer uit het systeem.

Maar hoelang het nu duurt voor het effect heeft? Ff zoeken nog.
 
maniac zei:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/y.tsunekawa/project/1.htm

Leuk stuk over caffeine. Helemaal onderaan staat:

De opname van coffeïne in koffie verloopt tenslotte als volgt: de koffie komt via de slokdarm in de maag en darmen terecht, waar het wordt opgenomen in het bloed. De coffeïne bindt zich vervolgens aan de adenosine receptoren. De tijd waarin de helft van de hoeveelheid ingenomen coffeïne wordt opgenomen bedraagt ongeveer 4 min., en na vier uur is de helft van de opgenomen coffeïne weer uit het systeem.

Maar hoelang het nu duurt voor het effect heeft? Ff zoeken nog.
Als de stof zo snel wordt opgenomen zal de werking van het effect niet lang op zich laten wachten lijkt me.
 
Back
Naar boven