Fitness Seller

Cardio voor de training?

Bezoekers in dit topic

Vissertje1980

Ripped Bodybuilder
Lid geworden
31 jan 2018
Berichten
3.246
Waardering
5.316
Lengte
1m63
Massa
67kg
Vetpercentage
> 50%
Stel ik deze vraag echt? Ja dat doe ik.. Nee niet omdat ik het wil maar omdat ik het me wel oprecht afvraag.

Ik doe tegenwoordig 1 van de dagen een volledige training op apparaten. Nu is m'n vriendin recent bij de fysio geweest en deze raadde aan om voorafgaand aan de training op bijvoorbeeld een crosstrainer te gaan als warming up.... We hebben beide een schurft hekel aan cardio (nou ja... Bepaalde cardio zijn we dol op maar dat doen we dan weer niet in gym🙈)

Hoe doen jullie dat? Begin je ook op de apparaten eerst met laag gewicht om de spier op te warmen als je op apparaten traint? Bij de oefeningen met de stang bouw je het immers ook altijd op naar een reeks werksets...

Hoor graag wat jullie visie hier op is.
 
Eerst altijd even 10 minuten cardio zodat alles lekker warm is en daarna inderdaad de gewichten opbouwen, of dat met apparaten is of met losse gewichten maakt niet uit.
 
Stel ik deze vraag echt? Ja dat doe ik.. Nee niet omdat ik het wil maar omdat ik het me wel oprecht afvraag.

Ik doe tegenwoordig 1 van de dagen een volledige training op apparaten. Nu is m'n vriendin recent bij de fysio geweest en deze raadde aan om voorafgaand aan de training op bijvoorbeeld een crosstrainer te gaan als warming up.... We hebben beide een schurft hekel aan cardio (nou ja... Bepaalde cardio zijn we dol op maar dat doen we dan weer niet in gym🙈)

Hoe doen jullie dat? Begin je ook op de apparaten eerst met laag gewicht om de spier op te warmen als je op apparaten traint? Bij de oefeningen met de stang bouw je het immers ook altijd op naar een reeks werksets...

Hoor graag wat jullie visie hier op is.
Is dit een serieuze vraag? Natuurlijk bouw je op machines ook het gewicht op.

Cardio voor je training als functie om even 5-10 minuten op te warmen kan prima. Ik zou geen all out cardio sessie voor je training doen, dat gaat ten koste van je krachttraining.
 
voorafgaand aan de training op bijvoorbeeld een crosstrainer te gaan als warming up....
Nooit gedaan. Zelfde als (statisch) stretchen voor een training ik ook nooit doe.
Begin je ook op de apparaten eerst met laag gewicht om de spier op te warmen als je op apparaten traint?
Ja waarom niet.
Bij de oefeningen met de stang bouw je het immers ook altijd op naar een reeks werksets..
Precies.

Je kunt wel opwarmen vooraf daar niet van maar ik doe het per oefening met de beweging zelf.
 
Laatst bewerkt:
Is dit een serieuze vraag? Natuurlijk bouw je op machines ook het gewicht op.

Cardio voor je training als functie om even 5-10 minuten op te warmen kan prima. Ik zou geen all out cardio sessie voor je training doen, dat gaat ten koste van je krachttraining.
De vraag was serieus in die zin dat ik me er natuurlijk ook wel van bewust was... We hebben beide echter een gruwelijke hekel aan cardio in de gym dus vandaar dat ik hier de vraag heb gesteld. Ik heb eigenlijk nog nooit echt iets met apparaten gedaan op een serieuze en wat zwaardere manier... Maar nu ik ook een complete training weer wil gaan doen op de machines zit ik me in eens af te vragen hoe ik dat het beste aan kan gaan pakken.

Is het bijvoorbeeld voldoende om eerst een setje van 12X 70% van de werksets te gaan doen, of bouw je het in nog meer stappen op? Was eigenlijk meer benieuwd hoe jullie daar mee om gaan.
 
Ik zou echt zorgen dat je compleet warm bent voordat je met zware gewichten aan de gang gaat. Alleen even de oefening met wat minder gewicht doen is imo niet genoeg.
 
Ik zou echt zorgen dat je compleet warm bent voordat je met zware gewichten aan de gang gaat. Alleen even de oefening met wat minder gewicht doen is imo niet genoeg.
Wat bedoel je met compleet warm eigenlijk? Je kunt toch als je gaat sq met squat opwarmen tijdens opbouwen van werksets? Idem met bench en deadlift enzovoorts.
 
Ik vind het personeel fijner als het hele lichaam eerst warm is als ik een oefening zwaar ga doen.

Ook even wat rekken en strekken helpt mij goed tegen blessures en dan ben ik de volgende dag ook niet zo stijf.
 
Ik vind het personeel fijner als het hele lichaam eerst warm is als ik een oefening zwaar ga doen.

Ook even wat rekken en strekken helpt mij goed tegen blessures en dan ben ik de volgende dag ook niet zo stijf.

Ik heb het hierbij niet over een training met stangen hé. Als ik een training doe met enkel de stang (dus bench press/ohp of Squat/ deadlift dan bouw ik langzaam op naar de werksets. Het gaat me nu om de trainingen met enkel machines waarbij ik dus pakweg 9 oefeningen doe in de 3x 8-10 rep range. Is het dan ook voldoende als ik bij elke oefening even een setje met minder gewicht doe om die specifieke spieren even op te warmen of doe je ook dan eerst een stukje cardio voor de training om het hele lichaam eerst op te warmen?
 
Zelf ga ik op de fiets naar de gym, maar het algemene advies is 10 minuten cardiovasculaire warmup en dan eventueel nog een specifieke warmup.

Tip: 2k op de roeimachine in 8 minuten, dat is een 2 minuten per 500m split, is zalig! Dan doe je eventueel een een bb of db complex.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het hierbij niet over een training met stangen hé. Als ik een training doe met enkel de stang (dus bench press/ohp of Squat/ deadlift dan bouw ik langzaam op naar de werksets. Het gaat me nu om de trainingen met enkel machines waarbij ik dus pakweg 9 oefeningen doe in de 3x 8-10 rep range. Is het dan ook voldoende als ik bij elke oefening even een setje met minder gewicht doe om die specifieke spieren even op te warmen of doe je ook dan eerst een stukje cardio voor de training om het hele lichaam eerst op te warmen?
Of je nu een stang pakt of een machine maakt qua gewicht niks uit, dus ik zou niet weten waarom je een andere warming-up zou doen.
 
Cardio- ik ben gestopt met de apparaten. Ik fiets naar de gym als warming up. En als
Dat niet kan als het onweert ofzo dan doe ik de warming up met de barbell.

Cardio doe ik genoeg, vandaag 17km hardgelopen. Daarna 3 sets gevolleybald op het strand. Maar ik doe dat liefst niet voor krachttraining. Dan is het gewoon warming up, paar minuten en geen energie verspillen. Ik doe mijn cardio voornamelijk op niet-kracht dagen. En ik wandel elke dag tijdens de lunch.

Na je krachttraining zou je zo uitgepierd moeten zijn dat je geen echte serieuze cardio meer kunt doen. Tenminste, dat vind ik :). Rustig naar huis fietsen als cooldown… intensief zou niet meer moeten lukken eigenlijk.

CArdio is super belangrijk. Met name om lang gezond te blijven en goed vet te kunnen verbranden. Maar merkte vandaag toch alweer dat de squats die ik doe mij hielpen een trap met 150 treden op te rennen, maar hardlopen mijn squats niet verbeteren.
 
Cardio- ik ben gestopt met de apparaten. Ik fiets naar de gym als warming up. En als
Dat niet kan als het onweert ofzo dan doe ik de warming up met de barbell.

Cardio doe ik genoeg, vandaag 17km hardgelopen. Daarna 3 sets gevolleybald op het strand. Maar ik doe dat liefst niet voor krachttraining. Dan is het gewoon warming up, paar minuten en geen energie verspillen. Ik doe mijn cardio voornamelijk op niet-kracht dagen. En ik wandel elke dag tijdens de lunch.

Na je krachttraining zou je zo uitgepierd moeten zijn dat je geen echte serieuze cardio meer kunt doen. Tenminste, dat vind ik :). Rustig naar huis fietsen als cooldown… intensief zou niet meer moeten lukken eigenlijk.
Ik heb weleens een periode SL trainingen afgesloten met een stukje loopband, dat hield ik dan goed tot en met de kleedkamer, dan moest ik ff bijkomen.

Ik kon er wel van genieten, maar optimaal is het waarschijnlijk niet.

In principe zou een voldoende mate van cardio wel het herstel tussen je sets van die squats moeten verbeteren. Al is hardlopen een suboptimale vorm van cardio om te cimbiimet krachttraining.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er wat verwarring ontstaat doordat Vissertje1980 het cardio noemt, terwijl er 'algemene warming up' wordt bedoeld. In theorie bestaat een warming-up uit een algemene, gevolgd door een specifieke warming-up. Of je nu krachttraining doet met een barbell (squat, bench, etc) of op machines traint, maakt daarvoor niet uit.

Als ik op de fiets naar de sportschool ga (kwartiertje in stevig tempo) is dat mijn algemene warming-up. Als ik koud de sportschool binnenloop, pak ik altijd even 5-10 minuten op de crosstrainer als algemene warming-up, maar dat noem ik dan dus geen cardio.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er wat verwarring ontstaat doordat Vissertje1980 het cardio noemt, terwijl er 'algemene warming up' wordt bedoeld. In theorie bestaat een warming-up uit een algemene, gevolgd door een specifieke warming-up. Of je nu krachttraining doet met een barbell (squat, bench, etc) of op machines traint, maakt daarvoor niet uit.

Als ik op de fiets naar de sportschool ga (kwartiertje in stevig tempo) is dat mijn algemene warming-up. Als ik koud de sportschool binnenloop, pak ik altijd even 5-10 minuten op de crosstrainer als algemene warming-up, maar dat noem ik dan dus geen cardio.
Dat is idd exact wat ik bedoel... Ik schold die warming up uit voor cardio🙈... Maar bedoel idd een warming up op bijvoorbeeld de crosstrainer oid.
 
Wat bedoel je met compleet warm eigenlijk? Je kunt toch als je gaat sq met squat opwarmen tijdens opbouwen van werksets? Idem met bench en deadlift enzovoorts.
Het idee is dat je hartslag alvast wat omhoog gaat tijdens de warming up. Dat is wat anders als de spier zelf opwarmen. Juist met een squat of deadlift, oefeningen waarbij je hartslag als een gek omhoog schiet, is het echt wel een aanrader om alvast opgewarmd te hebben (lees: hartslag alvast wat hoger).

Of vind je het verstandiger dat je hartslag vanuit rust 70bpm binnen een paar seconden naar de 140bpm schiet? Be my guest.

Inb4 "ja maar zo doe ik het altijd". Interesseert me niet.
 
Inb4 "ja maar zo doe ik het altijd". Interesseert me niet.
Ik krijg de indruk dat de meeste mensen gewoon lui zijn of een aversie hebben van 'cardio'. Zelfs met dit prachtige weer komen de meesten nog met de auto naar de sportschool, ook al komen ze echt niet van ver. En als warming op doen ze enkel wat opwarm-setjes.
 
Ik krijg de indruk dat de meeste mensen gewoon lui zijn of een aversie hebben van 'cardio'. Zelfs met dit prachtige weer komen de meesten nog met de auto naar de sportschool, ook al komen ze echt niet van ver. En als warming op doen ze enkel wat opwarm-setjes.
We willen er niet allemaal zo uit gaan zien zoals jij
 
Back
Naar boven