MuscleMeat

Nieuws CDA gedoogt wellicht VVD/PVV

Bezoekers in dit topic

Centaur

Colossal Veteran
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
14 jul 2004
Berichten
13.691
Waardering
417
Lengte
1m90
Massa
110kg
DEN HAAG - Fractieleider Maxime Verhagen zinspeelde dit weekend op gedoogsteun van het CDA aan een VVD/PVV kabinet.
Hij opperde deze variant na veelgehoorde toespelingen op een minderheidskabinet van VVD/CDA dat door de PVV wordt gedoogd.

Vandaag beginnen de drie partijen 'informele, maar niet vrijblijvende' gesprekken over de vorming van een rechts kabinet.

De CDA-fractie staat niet te trappelen om met de PVV te regeren. "Maar je kunt niet aan de zijlijn blijven staan als het land geregeerd moet worden", zegt Tweede Kamerlid Joop Atsma. Nadat CDA-coryfee Lubbers de drie partijen vroeg met elkaar te gaan praten, besloot de CDA-Kamerfractie zaterdag unaniem (drie van de 21 leden waren afwezig) haar goedkeuring daaraan te geven.

Fractieleiders Mark Rutte (VVD), Geert Wilders (PVV) en Maxime Verhagen (CDA) praten vandaag zonder informateur en zonder CDA-eisen vooraf. Eerder weigerde Verhagen; hij vond dat VVD (grootste fractie) en PVV (grootste winnaar) eerst hun verschillen moesten overbruggen eer verliezer CDA wilde meepraten.

De gesprekken zijn niet bedoeld om de rechtse optie snel weg te strepen, benadrukt Verhagen. "Ze zijn informeel maar niet vrijblijvend. Het kan twee kanten op."

Het driemansgesprek is nog géén onderhandeling over een kabinet. Daartoe eist het CDA dat de PVV afstand neemt van standpunten die volgens de christen-democraten de rechtsstaat aantasten: bestrijding islam, hoofddoekjesbelasting, etnische registratie, verbod op de koran.

"Het CDA zal geen deel uitmaken van een regering die dat wil. Wij gaan wel praten, niet wijken. De vrijheid van godsdienst is er voor iedereen. Aan de beginselen van de rechtsstaat wordt niet getornd", aldus Verhagen.

Wilders is verheugd dat het CDA komt praten. Hij wil echter niet zeggen of hij inbindt na de CDA-eis.

Overigens keert ook de VVD-fractie zich tegen deze 'waanzinstandpunten' van de PVV. "Hij zal die moeten laten vallen", zegt een VVD-Kamerlid. Ruttes woordvoerder wil niet zeggen of de VVD voorwaarden vooraf zal stellen aan de PVV.

Binnen de CDA-fractie bestaat grote ergernis over de opstelling van de PvdA. Die blokkeert een middenkabinet van VVD, PvdA en CDA. Door die opstelling dwingt zij nu het CDA te gaan praten met de PVV, vinden CDA'ers.

http://www.bndestem.nl/algemeen/binnenland/7034056/CDA-gedoogt-wellicht-VVDPVV.ece
 
The saga continues
 
Het CDA zal nooit in zee gaan met de PVV, in welke vorm dan ook, als de PVV niet af ziet van onder meer haar standpunten omtrent inperking van de godsdienstvrijheid (En waarschijnlijk VVD ook niet). Laat je niet gek maken, dit zijn schijnbewegingen richting een Paars kabinet of een variant daarop.
 
Ik ga zo hard lachen als dat niet gebeurt he Klaas. Ik zie Wilders overigens met gemak al zijn standpunten in de prullenbak doen om zo toch aan regeren te komen.
 
Het CDA zal nooit in zee gaan met de PVV, in welke vorm dan ook, als de PVV niet af ziet van onder meer haar standpunten omtrent inperking van de godsdienstvrijheid (En waarschijnlijk VVD ook niet). Laat je niet gek maken, dit zijn schijnbewegingen richting een Paars kabinet of een variant daarop.

Welke regering/kabinet dan ook, je kan het niet uitleggen aan je electoraat.
 
Ik ga zo hard lachen als dat niet gebeurt he Klaas. Ik zie Wilders overigens met gemak al zijn standpunten in de prullenbak doen om zo toch aan regeren te komen.

Ik sluit het ook niet uit, vooral dat laatste. Ik vraag me af wat het effect op zijn achterban dan zal zijn. Je zou denken dat die zich verraden zullen voelen maar aan de andere kant zullen die het als een soort van overwinning zien als hun 'slinkse' held het in het kabinet heeft weten te schoppen met termen als 'dat heeft ie dan toch slim gedaan!' en 'ja, politiek is concessies doen he!'. Een groot deel van zijn achterban zijn gewoon fanboys, ben ik bang. Bijna religieuze fanatici, op een gegeven moment laten ze zich alles wijsmaken.


Persoonlijk ben ik wel benieuwd naar dat rechtse kabinet, geeft waarschijnlijk het meest interessante schouwspel van alle varianten.
 
Het CDA zal nooit in zee gaan met de PVV, in welke vorm dan ook, als de PVV niet af ziet van onder meer haar standpunten omtrent inperking van de godsdienstvrijheid (En waarschijnlijk VVD ook niet). Laat je niet gek maken, dit zijn schijnbewegingen richting een Paars kabinet of een variant daarop.

Ik denk dat het gaat tegenvallen, CDA staat misschien niet te trappelen om met de PVV in zee te gaan maar programmatisch hebben ze meer aan een rechts kabinet dan een kabinet waar het PvdA in zetelt. Dit lijken me meer schijnbewegingen om de PVV te laten inbinden, playing hard to get.
 
Nederland kan wel een rechts kabinet gebruiken, de tijd van met geld smijten is voorbij.

Ik heb me afentoe verbaast over de houding van Wilders en hoe geweldig die afentoe zichzelf leek te vinden, maar wie weet doet die nog wel wat goeds voor dit land. :D
 
Ja want rechtse kabinetten gaan inderdaad altijd zuinig om met het geld. CDA/VVD in de jaren 80 waren ook zo'n succes, grootste stijging van de staatsschuld ooit. CDA/VVD sinds 2002 ook al zo'n doorslaand succes, schuldquote die opliep i.p.v. terugliep zoals onder Paars.
 
Wilders heeft sociaal-economisch helemaal niet van die rechtse standpunten. Dus maak je maar klaar voor geld smijten, aldus jouw redenatie.
 
Eigenbelang gaat vóór staatsbelang.
 
Ja want rechtse kabinetten gaan inderdaad altijd zuinig om met het geld. CDA/VVD in de jaren 80 waren ook zo'n succes, grootste stijging van de staatsschuld ooit. CDA/VVD sinds 2002 ook al zo'n doorslaand succes, schuldquote die opliep i.p.v. terugliep zoals onder Paars.

Dan zoek je ook wel de mooiste jaren uit hoor.
De jaren 80 ging het economisch niet zo goed en 2002 toen het aan herstel toe was na economische tegenslag.

Zo kan je over iedereen wel wat zeggen, toch zie ik de VVD veruit de beste standpunten hebben.
En dan kijk ik in het nu.

VVD lijkt erg sterk momenteel, vandaar welicht ook de sprong in steun.

Wilders heeft sociaal-economisch helemaal niet van die rechtse standpunten. Dus maak je maar klaar voor geld smijten, aldus jouw redenatie.

Ja mijn redenatie focussed zich op Wilders en niet het totaalplaatjes, aldus jouw bullshit!

Ik ben op de hoogte van Wilders sociaal economische ideeen, maar als het met VVD wil samen regeren zullen ze die toch voor een groot deel moeten inleveren.
Had toch wel verwacht dat je dit doorhad, of zie jij VVD zijn economische standpunten aanpassen aan die van Wilders?

Misschien wat minder focussen op details om je gelijk te behalen, het begint nu toch echt wel op te vallen en te irriteren.
 
Laatst bewerkt:
De PVV haalt zijn bezuinigingen uit punten die voor het CDA zeer controversieel zijn, als je de bezuinigingsplannen van de PVV uitkleedt op dat gebied blijft er weinig over om te bezuinigen.

PVV wil de JSF niet, VVD en CDA wel.
PVV wil migratiestop of beperking, CDA niet
PVV wil ontwikkelingshulp verminderen, CDA niet.

PVV zal dus een groot gedeelte van zijn stokpaardjes moeten inleveren waardoor een VVD2 overblijft. CDA zal alle besluiten die controversieel zijn blijven dwarsdomen, gedoogsteun of kabinetsdeelname doet daar weinig aan af.

Zou wel graag zien dat het CDA gaat regeren of gedoogsteun geeft aan PVV/VVD. Zijn ze hun laatste trouwe kiezers ook kwijt, wat is gebleven bij het CDA is toch vooral de centrumlinkse tak. De centrumrechtse tak is nu bij VVD en PVV te vinden.
 
Laten we hopen op dat rechtste kabinet

Ik vind dat het tijd word voor wilders aangezien hij zo snel groeit! Hij moet nu is laten zien wat hij waard is!

Pvv 4 life;)
 
De PVV haalt zijn bezuinigingen uit punten die voor het CDA zeer controversieel zijn, als je de bezuinigingsplannen van de PVV uitkleedt op dat gebied blijft er weinig over om te bezuinigen.

PVV wil de JSF niet, VVD en CDA wel.
PVV wil migratiestop of beperking, CDA niet
PVV wil ontwikkelingshulp verminderen, CDA niet.

PVV zal dus een groot gedeelte van zijn stokpaardjes moeten inleveren waardoor een VVD2 overblijft. CDA zal alle besluiten die controversieel zijn blijven dwarsdomen, gedoogsteun of kabinetsdeelname doet daar weinig aan af.

Zou wel graag zien dat het CDA gaat regeren of gedoogsteun geeft aan PVV/VVD. Zijn ze hun laatste trouwe kiezers ook kwijt, wat is gebleven bij het CDA is toch vooral de centrumlinkse tak. De centrumrechtse tak is nu bij VVD en PVV te vinden.

Ben het met die 3 standpunten wel grootendeels eens met Wilders.

Migratie prima, iedereen mag hier komen, maar laat het ze ook zelf betalen.
Hoe noodzakelijk die JSF is vraag ik me ook af.


Verder zag ik het liefst alleen de VVD aan de macht, want alles lijkt nu wel te botsen.
 
Word er in Nederland eigenlijk gesproken over het Deens model? Dan zou de PVV vanuit oppositie kabinet steunen...

IMO kan het een goede regering worden als bij de PVV de scherpe kanten (en onzinnige ideeën) eraf/eruit gaan. In elk geval heb ik van in begin dit als enige mogelijke en logische coalitie gezien, iets anders zou onnatuurlijk geweest zijn.
 
Word er in Nederland eigenlijk gesproken over het Deens model? Dan zou de PVV vanuit oppositie kabinet steunen...

Ze zijn er klaarblijkelijk mee bezig nu, ook al wil het CDA het misschien omdraaien zoals ook vermeld staat in de opening. CDA geeft dan steun aan PVV/VVD.
 
Lijkt me goede oplossing, op voorwaarde dat het wel stabiel genoeg is. Een rechtse, eensgezinde koers met behoud van de juiste sociale rechten is volgens mij precies wat Nederland nodig heeft.
 
Ja mijn redenatie focussed zich op Wilders en niet het totaalplaatjes, aldus jouw bullshit!

Ik ben op de hoogte van Wilders sociaal economische ideeen, maar als het met VVD wil samen regeren zullen ze die toch voor een groot deel moeten inleveren.
Had toch wel verwacht dat je dit doorhad, of zie jij VVD zijn economische standpunten aanpassen aan die van Wilders?

Misschien wat minder focussen op details om je gelijk te behalen, het begint nu toch echt wel op te vallen en te irriteren.

haha ****, wordt het nou standaard dat je eerst iets verkondigt en daarna je punten in zijn geheel aanpast.
Je meldde dat je voor een rechtse coalitie bent, omdat dit voor minder geld smijten zou zorgen. Wilders zou "iets goed doen voor het land", als ik de rest van je post lees kan ik concluderen dat je hiermee bedoelt dat door Wilders een rechts sociaal-economisch beleid gevoerd kan worden? Of misinterpreteer ik jouw post volledig? Dit is dan wel vaak voorkomend, misschien in het vervolg eerst je post duidelijk neerzetten, zodat je het vervolgens niet allemaal recht hoeft te praten.

En als je denkt dat ik enkel reageer om mijn gelijk te halen heb je het mis. Het kan me weinig schelen. En ik zou sowieso niet weten hoe ik in deze mijn gelijk zou willen behalen, want heb toch nog niet echt mijn standpunten naar voren gebracht.
 
Alhoewel het niet mijn voorkeur heeft is het waarschijnlijk het meest slimme om te doen. Wilders zal inderdaad flink inbinden denk ik wat het niet populairder maakt op de langere termijn. En welk kabinet er ook komt, lang blijven zitten zal het niet.
Ik zeg nieuwe verkiezingen binnen 18 maanden.
 
Back
Naar boven