XXL Nutrition

CDA - Van der Hoeven -> Hoofddoekjes verbieden op scholen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Originally posted by admin
Ik zie het dus meer als een kledingstuk en op dat vlak iedereen gelijk voor de wet en geen uitzonderingen.

Klopt, als je er van uit gaat dat het hoofddoekje louter een kledingsstuk is dan zouden gelijke regels moeten gelden; daar ben ik het helemaal mee met je eens.

Maar ik zie het dus anders maar dat heb ik al in een andere post al gezegd: een pet is niet bedoeld voor geloof maar voor (een leuker/mooier) uiterlijk, een hoofddoekje is bedoeld voor de godsdienst.

Ook belangrijk vind ik de vraag: wanneer is iemand geintegreerd en waarom willen wij mensen laten integreren?
 
Originally posted by Olimantado
Volgens mij is het verzonnen door ruimtewezens (de elohim), maar dat willen jullie niet horen...

Olimantado,
let je een beetje op met die slaapmiddelen??
:D
 
Originally posted by Olimantado
Volgens mij is het verzonnen door ruimtewezens (de elohim), maar dat willen jullie niet horen...

ja ik had dat laatst ook op tv gezien..

wij zouden uit hun genen zijn gemaakt en mozes en jezus etc ook ..

wel coel
 
net zoals Boedha, Mohammed en Haile Selassie...
 
Originally posted by Snielz
Goedsdienst is iets wat door mensen verzonnen is, en wordt gebruikt door mensen die zelf geen keuzes kunnen maken, en onder verantwoordelijkheden uit willen komen.

Amen!
 
NRC van vandaag:

Uit respect voor overtuiging'

School staat hoofddoek in klas toch toe


Door een onzer redacteuren

AMSTERDAM, 15 JAN.
Het meisje Jasmin Bensid uit groep acht van de protestants-christelijke basisschool Timotheus in Amsterdam mag toch haar hoofddoek ophouden in de klas. Dat heeft het bestuur van de school gisteren besloten.



De twaalfjarige Jasmin Bensid uit Amsterdam weigert in de klas haar hoofddoekje af te doen. Foto Bram Budel
Vorige week maandag werd het twaalfjarig meisje van school gestuurd omdat zij weigerde haar hoofddoek af te doen in de klas. De schooldirecteur A. Winkelman beriep zich op de schoolreglementen, waarin staat dat het dragen van mutsen, petten en hoofddoeken in de klas niet is toegestaan.

De vader van het meisje, A. Bensid diende een klacht in bij het Amsterdams Meldpunt Discriminatie. Hij vond het verbod een aanval op de islamitische geloofsovertuiging van zijn dochter. Na een kerstvakantie in Marokko had Jasmin zelf besloten dat ze haar hoofddoek wilde ophouden 'omdat dat van de koran moet'. Tot vandaag heeft het meisje niet in klas mogen zitten.

De maatregel van de school leidde tot veel ophef. Volgens bestuurslid R. Niehe is de school verscheidene keren door 'ons onbekende' stichtingen bedreigd. ,,Maar we kregen ook juist steunbetuigingen uit andere hoeken.'' Bij het gesprek tussen de vader van het meisje en het bestuur en de schooldirectie zat ook de wijkagent. Dat wilde de politie.

Het Meldpunt Discriminatie oordeelde dat de school in strijd met de vrijheid van geloofsuiting handelde. Ook de Amsterdamse wethouder van Onderwijs, R. Oudkerk, vond dat de school verkeerd handelde door het meisje de klas uit te sturen. Onderwijsminister Van der Hoeven stelde de school in het gelijk. Volgens haar hebben scholen het recht een kledingvoorschrift te hanteren en zouden leerlingen die zich daar niet aan willen houden een andere school moeten kiezen. De onderwijsinspectie zal nader onderzoeken of zo'n kledingvoorschrift inderdaad mag.

Bestuurslid Niehe zegt dat de school de regel jaren geleden ,,in alle onschuld'' heeft opgesteld. ,,Er is een lijn getrokken met alle soorten hoofddeksels, zonder welke religieuze bijsmaak dan ook.'' Maar, zegt hij, er zat ook een pedagogische gedachte achter.

,,De school wilde de islamitische ouders duidelijk maken dat de sfeer in de klas net zo veilig is als in een thuissituatie. Moslimmeisjes dragen thuis ook geen hoofddoek.''
 
Originally posted by Bouwer

O ja en waarom de mensen in Turkije minder hoofddoekjes dragen dan hier is volgens mij omdat veel Turkse mensen uit boerendorpen komen en niet uit de stad. In die dorpen zijn de regels strenger. Maar volgens mij ook omdat de gastarbeiders lang geleden geemigreerd zijn en niet 'mee' zijn gegaan met hun tijd, ze hielden zich vast aan hun oude normen en waarden en hun geloof om zich te beschermen in dit nieuwe vreemde land. De mensen in hun eigen land zijn wel met de tijd mee gegaan.
Inderdaad (beetje off topic), en ze werden indertijd geselecteerd op dat ze niet of zeer laag opgeleid waren. Heb een keer gehoord dat de mannen die naar West-Europa wilden, gevraagd werd 'Parlez vous francais?' en als ze 'Oui' zeiden, konden ze het schudden.
 
Originally posted by admin

Verder over die pet vind ik onzin, bedekt je gezicht helemaal niet, wat een hoofdoek juist wel doet.
Een hoofddoek bedekt het hoofd, niet het gezicht, en omdat het niet uitsteekt (wat de klep van een pet wel doet, althans de ogen) kan een leraar nog steeds je gezicht zien als je dan voorover buigt. Met een pet niet, en dan wordt het wel heel gemakkelijk om te spieken ...
 
Originally posted by wateengedoe2
Een hoofddoek bedekt het hoofd, niet het gezicht

wilde ik ook zeggen ja. misschien dat T hier een niqaab bedoelt wat dus wel 't gezicht bedekt...

Originally posted by admin
een pet is iets van de Westerse cultuur, net zoals een hoofddoek iets van de Islamitische cultuur is. (bescherming tegen hitte van de zon)

dat van die 'bescherming tegen hitte van de zon' sloeg hopelijk toch alleen op de pet he??
als je ook de hoofddoek bedoelde dan is dit echt volstrekte onzin...
 
Originally posted by NewbieNeo


wilde ik ook zeggen ja. misschien dat T hier een niqaab bedoelt wat dus wel 't gezicht bedekt...
Denk ik ook ja .. Ik had al eerder gezegd dat ik niet tegen hoofddoekjes, wel tegen burqa's, niqaabs etc. ben die het hele gezicht bedekken. Niet zozeer en alleen vanwege het spieken, maar meer omdat je dan elkaars gezichtuitdrukking niet kunt zien.
 
Originally posted by wateengedoe2

Een hoofddoek bedekt het hoofd, niet het gezicht, en omdat het niet uitsteekt (wat de klep van een pet wel doet, althans de ogen) kan een leraar nog steeds je gezicht zien als je dan voorover buigt. Met een pet niet, en dan wordt het wel heel gemakkelijk om te spieken ...
Ja echt? Dan zou ik toch wwat verder kijken, bij ons op school waren er namelijk ook waar die doek veel meer bedekte!
Trouwens zie je overal wel.
verder, spieken... een pet hoor je zoiezo af te zetten in de klas net zoals een doek!
 
Originally posted by NewbieNeo

dat van die 'bescherming tegen hitte van de zon' sloeg hopelijk toch alleen op de pet he??
als je ook de hoofddoek bedoelde dan is dit echt volstrekte onzin...
Ja ? dat is zeker geen onzin beste vriend.
Wit vangt geen warmte op, dus als je je afdekt met een witte doek dan beschermd dit tegen hitte van de zon.
Dat hun daar godsdienst mee betrekken is gewoon omdat de Islam vooral in warme landen voorkomt, niet meer of niet minder.
 
Originally posted by admin

Ja echt? Dan zou ik toch wwat verder kijken, bij ons op school waren er namelijk ook waar die doek veel meer bedekte!
Trouwens zie je overal wel.
verder, spieken... een pet hoor je zoiezo af te zetten in de klas net zoals een doek!

ja man ik lach die turken echt uit hard in hun gezicht

ze lopen gewoon voor lul !
 
lol, en als je wel es beelden op tv ziet uit zulke landen, zie je dat die gewaden, niqaabs, chadors EN hoofddoekjes vrijwel altijd zwart of donkerkleurig zijn...

ze kunnen inderdaad wel helpen tegen de hitte als ze wit of lichtkleurig zijn. o.a. de nomaden in de sahara gebruiken blauwe gewaden. de kleur is alleen maar psychologisch, zodat ze de blauwe kleur met koel water kunnen associeren.

maar je maakt mij niet wijs, dat ze in die landen een hoofddoek dragen tegen de hitte...
ze doen dat omdat ze uit de Koran hebben opgevat dat ze hun haar moeten bedekken...

en anderen halen er weer uit dat ze alles moeten bedekken..
 
Zelfs als ze donker zijn dan beschermen ze tegen warmte! Eigenlijk vooral UV straling zodat ze niet verbranden. Maar ook als isolatie laag tegen hitte.
In het Westen is dit ipv een doek een pet geworden das alles.

Dit is geen onzin, maar algemeen gekend.
 
Originally posted by admin
Zelfs als ze donker zijn dan beschermen ze tegen warmte!

vind 't dan wel heeel erg vreemd dat ze dan een donkere kleur nemen en geen lichte, want een donkere kleur neemt veel meer warmte op, waardoor die bescherming tegen de hitte wat je beweert mij niet echt effectief lijkt...

en wat betreft de bescherming tegen UV-straling; de hoofdhuid wordt door een hoofddoek wel beschermd hiertegen, maar er wordt echt geen schaduw gecreeerd op het gezicht, waardoor 't gezicht en de ogen dus onbeschermd blijven. dus lijkt me niet echt waarschijnlijk...
 
Back
Naar boven