MuscleMeat

Cheatday / cheatmeal (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
29 mrt 2020
Berichten
19
Waardering
2
Lengte
1m75
Massa
80kg
Vetpercentage
17%
Goedenavond allemaal,

Ik ben sinds Augustus begonnen met afvallen en ben nu ongeveer 20 kg kwijt, waarbij ik in de maanden december/januari eigenlijk weer normaal gegeten heb. Nu ben ik toch weer zo'n 6 weken goed bezig en krijg ik toch wel weer zin om bijv een zak m&m's naar binnen te gooien. Ik zit nog steeds net boven mijn bmi, maar ik ben in 6 weken al wel zo'n 5 kilo afgevallen weer. Al kijk ik nu niet meer zo erg naar kilo's, maar naar mijn vetpercentage. Zelf doe ik een avondmaaltijd per week voor mezelf inplannen om te eten wat ik wil, maar dat is niet echt het cheaten wat ik bedoel. Dat hoort gewoon bij mijn schema.

Nu struin ik eigenlijk heel het internet en youtube af naar informatie over cheaten, maar ik ben nog niet veel wijzer. De een roept dat je het niet te gek moet maken en een ander zegt weer dat het juist goed is als je een of twee dagen helemaal losgaat. Echt alle meningen lopen uiteen en het is heel onduidelijk wat mensen nou eigenlijk zeggen.

Mijn vraag is dus eigenlijk wat het effect is als ik een of twee dagen even lekker nergens naar hoef te kijken en dan gewoon op maandag weer verder te gaan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Hoeveel kcal per dag? Macro's?
Mijn ervaring is na een zware cut dat je het zo moe bent dat je denkt 'nou 1 cheatday', erna 'nou fuck it 1 week even all you can eat eten' En dan val je in je oude gewoontes met yoyo effect.
Je moet leren gezond te eten zonder dat het pijn doet.
Beetje rond je onderhoud bengelen en je gains vasthouden raad ik je aan.
 
Jawel, ik ben in December en januari tijdelijk gestopt. Maar ik vraag me gewoon af wat het effect is en na hoeveel weken je zoiets kan doen zonder dat je gelijk 2 weken weggooit bij wijze van spreken. De afgelopen 5 weken heb ik op een maaltijd per week na niet meer gecheat verder. Ik zit nu op 2000 kcal per dag
 
Ik zou niet langer dan 2 weken elke dag pizza's dauwen.
Je moet leren gezonde voeding lekker te vinden.
Ik doe geregeld een dikke kwak tartaar saus op me kippie.
Maar de rest zijn geen 3 pizza's feel me?
 
Hou gewoon een cheatmeal en daarna weer lekker verder
 
1 x cheatmeal in de week en de rest gewoon on-track , de kans dat je als je een zak M&M's of veel suikers naar binnen drukt je een suiker rush krijgt en dus terugvalt in oude gewoontes is erg groot.
 
Met vakantie gebeurt het wel dat ik enkele dagen niets track.
 
Als je 2.000 kcal per dag eet en je onderhoud is 2.500 kcal per dag en je wil 1 cheatmeal per week plannen, reken dan zo:
6 x 500 = 3.000 kcal per week onder je onderhoud. Dus als je je cheatmeal onder de 3.000 kan houden heb je niet 6 dagen voor niets onder je onderhoud gegeten.
 
Bedankt allemaal voor jullie snelle reacties. Ik sport 3-5 keer in de week en heb geen kantoor Baan, dus mijn energiebehoefte zit ergens rond de 2800-3000 kcal ( heb ik uitgerekend). Maar die cheatmeal heb ik al een keer in de week, dus dat bedoel ik niet.

ik bedoel echt even 2 dagen nergens naar kijken en wat daar dan het eventuele effect van is als je dat bijvoorbeeld 1x in de 5/6 weken doet. En waarom mensen zeggen dat het wel goed is en andere mensen weer niet?

Het is ook niet dat ik er naar snak of zo en dat ik bang ben om daarna terug te vallen, want ik kan in principe zo weer doorgaan. Ik ben alleen benieuwd of het je lichaam weer een soort boost geeft waardoor je weer sneller gaat verbranden.
 
ik bedoel echt even 2 dagen nergens naar kijken en wat daar dan het eventuele effect van is als je dat bijvoorbeeld 1x in de 5/6 weken doet. En waarom mensen zeggen dat het wel goed is en andere mensen weer niet?

Ik doe dit zelf ook op deze manier. Een keer in de 4 weken zit er dan een dag tussen waarop ik alles eet wat ik wil, maar dat track ik wel. Heb overigens verder geen cheatmeal in de tussentijd. Als ik dan cut op 2000 kcal, kom ik op zo'n dag dan op 4500 kcal uit. Mijn gewicht is 2 dagen erna verhoogd, maar de derde dag vaak weer terug op schema zoals het voor die dag was.

Denk dat het vooral mentaal een dingetje is. Ik kies zelf altijd 1 dag en hou me daar dan ook echt aan. Mijn ervaring is dat als ik er 2 dagen van maak, dit al gauw een week kan worden.
 
Oké oké duidelijk. Wat ik wel ben vergeten te vermelden is dat ik nu meer met het verlagen van mijn vet percentage bezig ben dan met het minderen van kilo’s. Maakt dat nog enig verschil of hangt dat met elkaar samen.
 
Back
Naar boven