XXL Nutrition

Chest/borst (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

"Vaak hebben ze grote benen, maar relatief kleine armen. De benen maken wel een negatieve beweging en de armen niet(laten het gewicht vallen). "

hier moet ik toch even op reageren hoor....
de benen maken net geen concentrische beweging! en ze laten het gewicht al helemaal niet vallen. ze trekken de stang zo hoog mogelijk naarboven en trekken zichzelf dan onder de stang VOORALEER deze haar neerwaarste beweging doet. dit wil dus zeggen dat een eccentrische beweging met het gewicht uit den boze is. het eccentrische deel van de bewegingen is dan ook miniem. dat ze grotere benen hebben komt door het feit dat de benen het meeste doen. de armen moeten in se niet zoveel verrichten in de bewegingen (ja, beletten dat het gewicht op je neerklettert, stabiliseren, het laatste deel doen de triceps ook ff om het gewicht te 'locken').

maar goed, het feit dat je een vlotte neerwaartse beweging doet is op zich al belastend als je zware gewichten hanteerd. volgens mij is het echt niet nuttig om dan nog extra traag te gaan zoals ik al vroeger zei.
ik heb zelf ook gezegd dat je het gewicht niet moet laten neer ploffen :D
 
Originally posted by TrainingFreak
Nu snap ik er echt niks meer van.

Tegen mij word op dit forum gezegd voor groter hoeveelheid spiermassa moet je snelle bewegingen en 3 a 4 sets en 8 a 10 reps doen

en nu zeg jij dan je langzaam moet doen

??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

Even voor de duidelijkheid. Er bestaat geen ultiem recept voor het ontwikkelen van meer kracht en spiermassa. Er zijn wel een aantal basisregels die, wanneer je deze volgt, je een eind op weg kunnen helpen om je doelen te bereiken.

Je kan niet eenvoudig stellen: " Ik doe per spiergroep 4 sets, 10 herhalingen en in een snelle uitvoering". Zou je dit recept altijd volgen dan kun je er donder op zeggen dat je op een gegeven moment bijna geen vooruitgang meer maakt. Vooral als je al een tijdje aan het trainen bent. Het motto is daarom
variatie. Variatie in het aantal reps, sets, volgorde van oefeningen, frequentie van trainen, gewicht etc. Dit om de spieren telkens weer te laten "schrikken" zodat ze gestimuleerd worden om te groeien en kracht te ontwikkelen.

Wat inderdaad ook door Vinny aangegeven is, is dat je de vorm van de oefeningen goed leert uitvoeren. Ga je namelijk direct te zwaar en je voert de oefening niet goed uit dan zul je de te trainen spier ook niet voldoende stimuleren en optimaal trainen. Dit zie je bijvoorbeeld vaak met de staande bicepscurl. Van die jongens die een indrukwekkend zwaar gewicht gaan curlen, maar daarbij hun rug helemaal naar achteren slingeren wat dus de effectiviteit van de oefening behoorlijk vermindert. Daarnaast moet je nooit "zomaar" een oefening doen, concentratie is namelijk ook belangrijk, voel die spier(en) bewust waar je mee bezig bent!

Tot slot wil ik nog opmerken dat je moet oppassen dat je jezelf niet overtraint. Er heerst vaak nog het misverstand dat hoe meer sets je doet des te beter het trainingseffect is. Vier sets is bijvoorbeeld al behoorlijk veel en naar mijn mening zijn 3 sets meer dan voldoende. Lees ook eens dit artikel van
Willem Koert die zelfs suggereert dat 2 sets per oefening meer dan voldoende zijn!
 
Daar is geloof ik niet iedereen het mee eens met die theorie van WK maar das een andere discussie :D
 
Ik kan ook gewoon als ik weer een andere trainingschema neem, dat ik dan al mijn bovenlichaam oefeningen met drie sets doe
 
Originally posted by Scighera
wil je een brede borst: bankdrukken met een brede greep en mooi diep gaan / de Pec Flye op een toestel of met dumbbells
Dat heb ik nooit geweten, is het met bankdrukken echt zo dat wanneer je een brede greep pakt hiermee ook een bredere borstkas krijgt??

greetz,
Ron
 
Nee, dat is net zo'n grote onzin als dat verhaal dat smaldrukken de binnenkant laat groeien en dat je van chins/pull downs met een wijde greep breder word, en dat preachercurls de onderkant van je biceps laat groeien, enz enz.

Je kan gewoon een spier niet aan 1 kant laten groeien

komt nog bij dat banken met een brede greep de ROM verkleint, waardoor de hele oefening minder effectief word.
 
Originally posted by 3XL
Nee, dat is net zo'n grote onzin als dat verhaal dat smaldrukken de binnenkant laat groeien en dat je van chins/pull downs met een wijde greep breder word, en dat preachercurls de onderkant van je biceps laat groeien, enz enz.

Je kan gewoon een spier niet aan 1 kant laten groeien

komt nog bij dat banken met een brede greep de ROM verkleint, waardoor de hele oefening minder effectief word.
Dank je 3xl... fijn dat je dat even uit hebt gelegd!

greetz,
Ron
 
Originally posted by friso b


Vier sets is bijvoorbeeld al behoorlijk veel en naar mijn mening zijn 3 sets meer dan voldoende. Lees ook eens dit artikel van
Willem Koert die zelfs suggereert dat 2 sets per oefening meer dan voldoende zijn!

3 setjes? dat deed ik eerst ook, maar daarna heeft Robin mij geholpen met een nieuwe schema, daar bij doe ik soms 4/5 zelfs 6 setjes voor bepaalde spiergroepen..

( ik kan nog niet zeggen of het werkt ik doe het pas een weekje )
 
Originally posted by TrainingFreak
Ik heb vandaag mijn borsten getraind :p

Alle oefeningen 4 sets en 8 reps (voor spiermassa kan ik dan beter 3 of 4 sets doen?)

Chestpress 50 kg
Pectoral 45 kg
Easy Power Station lichaam gewicht (65/70 kg)
^----train ik de triceps pectoral oefening mee

[Abeelding niet meer beschikbaar]
en
[Abeelding niet meer beschikbaar]

die heb ik beide 20 kg gedaan.
Heet dat nou bankdrukken? (ja toch?)

Maar volgens mij zijn er niet meer oefeningen voor je chest

Maar zijn deze oefeningen goed?

Ik wil niet zagen ofzo hoor, maar je traint je borst, en niet je "borsten".
Mannen hebben geen borsten... uitgezonderd bitchtits
 
Originally posted by 3XL
Nee, dat is net zo'n grote onzin als dat verhaal dat smaldrukken de binnenkant laat groeien en dat je van chins/pull downs met een wijde greep breder word, en dat preachercurls de onderkant van je biceps laat groeien, enz enz.

Je kan gewoon een spier niet aan 1 kant laten groeien

komt nog bij dat banken met een brede greep de ROM verkleint, waardoor de hele oefening minder effectief word.

Da's waar, hoewel je dan volgens mij wel voorbij gaat aan het feit dat je pecs niet uit één spier bestaan en hetzelfde geldt voor je biceps (die bovendien bij ca. 10% van de mensen ook nog eens een triceps blijkt te zijn).
 
Door de aanhechtingslocatie van de pec minor komt deze pas echt in het spel als de schouder naar elkaar toe en richting borst getrokken word, zoals bij pull-over waarbij de ellebogen smaller als schouderbreed gehouden worden. Een brede of smalle grip bij presses zal niet echt uitmaken voor de pec minor.

De lange- en korte kop van de biceps hebben wel ieder een aparte origo, maar aan het spaakbeen maken ze gebruik van dezelfde insertie. Je kan dus niet spreken van 2 apparte spieren
 
Back
Naar boven