XXL Nutrition

Chin-up lukt, pull-up niet

Bezoekers in dit topic

Hey allemaal,

Ik heb een vraag over de oefening pull-up. De chin-up lijkt erop maar die is wat makkelijker en lukt mij 5 tot 10 reps, alleen de pull up lukt niet. Als ik mijn handen/armen breed houd en mezelf wil optrekken lukt het gewoon niet.
Heeft iemand tips om dit te verhelpen?
Lukken chin-ups etc. wel? Zo ja, zou dit stukje interessant kunnen zijn. Succes!
https://forum.bodybuilding.nl/topics/pull-ups-lukken-niet.392981/#post-9363187
Aan de oppervlakte wel. Echter, zoals @GSD zegt ligt dat neurologisch gezien anders. Je kunt relatief sterk zijn op de lat pulldown maar dat betekent niet dat je per definitie meerdere pull ups kunt doen met hetzelfde gewicht. Je moet pull ups echt leren. Je ziet ook vaak mensen pull ups doen met opgetrokken knieën in plaats van ontspannen benen. Dit komt omdat ze gewend zijn hun benen strak te zetten bij het uitvoeren van lat pulldowns. Als er niks zit om de knieën tegen te houden, komen ze omhoog. Dit verpest je vorm nog verder en zorgt ervoor dat je gaat schommelen.

Verder is het zo dat je bij pull ups echt een solide vorm aan moet houden. Als je dit niet doet ga je schommelen, maar zul je ook niet op de benodigde en meest efficiënte wijze kracht kunnen zetten. Bij de lat pulldown is dit minder het geval doordat je dus vast zit met je benen, en je zelf de hoek waarin je hangt en trekt kunt bepalen. De verandering van de positie van de stang die je naar beneden trekt heeft hier niet op dezelfde manier invloed op hoeveel kracht je kunt zetten als de verandering van de positie van je lichaam terwijl je die richting de stang omhoog trekt. Als je in de pull up niet op de goede manier kracht zet, is er immers niets wat je in de optimale positie houdt.

Ja chin up lukt wel, maar pull up niet

Nou ja bij chins gebruik je sowieso de biceps meer.
Dat je met chin ups sterker bent als pull ups (wat bij iedereen zo is) is al een teken aan de wand natuurlijk.

Bij pull ups gebruik je mijns inziens ook meer je rug.

bij mij is t juist andersom hoor :o

Gewoon op schouderbreedte beginnen met je handpalmen van je af (pullups dus). Eerst 1 herhalingen en 5 sec bovenin blijven hangen, zakken, halve minuut rust, weer een herhaling en bovenin blijven hangen 5 sec, zakken, rust, etc.. (herhaal 10-15x per training).

Als je dan in één set 10x kan ga je de bredere variant doen. Stapje voor stapje. Niet mega stap voor mega stap. Je gaat ook niet met bankdrukken ineens van setjes met 60kg naar 100kg.

Terug
Naar boven