MuscleMeat

Chin up.

Murk

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Waardering
30
Wat is nu het precieze verschil tussen de chinup, en de close grip chin up? Ik heb het gevoel dat ik met de close grip meer m'n biceps aanpak en m'n rug, en met de gewone chinup biceps (licht) en traps.
Dit kan ook gewoon gevoelsmatig zijn dus ik zou het wel eens precies willen weten..

leg is wat meer uit, bedoel je reverse chinup of front?

over het algemeen als je front grip doet, is bij close iets meer nadruk op biceps dan bij wide.

bij wide belast je ook je schouders, en bij close iets minder.

Met de normale chinup (wijde greep) train je voornamelijk je lats en daarnaast je onderarmen, biceps en schouders.

Met de close grip versie verschuif je volgens mij het accent meer naar je armen (biceps).

Het verschil tussen chinups of pulldowns met korte of brede grip veroorzaakt ook een verschil in het gedeelte van de lats wat het meest belast wordt... heb ik ergens een keer gelezen. Verschil in onderste/buitenste vezels van de lats (brede grip) en bovenste/binnenste vezels (korte grip). Kweet het alleen niet zeker.

Ik denk dat je onderste/bovenste origo (aanhechtingslokatie) bedoelt ?

Binnen/buitenste vezels bestaat niet.

Het verschil zit voornaamlijk in de bewegingsuitslag, plaats waar de ellebogen heen gaan en gebruik van de biceps.

De close en reverse grip variant heeft een grotere bewegingsuitslag wat het een betere "effectievere" oefening maakt

Doordat de ellebogen wat dichter bij de romp blijven bij de close/reverse grip kan je jezelf wat hoger optrekken wat het accent iets naar de onderste origo verschuift

Doordat de biceps sterker zijn in de close/revse grip versie kan je meestal meer reps maken

Originally posted by 3XL
Ik denk dat je onderste/bovenste origo (aanhechtingslokatie) bedoelt ?

Binnen/buitenste vezels bestaat niet.

Het verschil zit voornaamlijk in de bewegingsuitslag, plaats waar de ellebogen heen gaan en gebruik van de biceps.

De close en reverse grip variant heeft een grotere bewegingsuitslag wat het een betere "effectievere" oefening maakt

Doordat de ellebogen wat dichter bij de romp blijven bij de close/reverse grip kan je jezelf wat hoger optrekken wat het accent iets naar de onderste origo verschuift

Doordat de biceps sterker zijn in de close/revse grip versie kan je meestal meer reps maken

Hhmmzz... de close grip een effectievere oefening door de grotere bewegingsuitslag? Is het dan niet zo dat hij juist minder effectief is voor de rug (lats), doordat je de biceps er meer bij betrekt? Met de close grip kan ik idd een stuk meer reps maken...

Als je nagaat dat de biceps juist de zwakste schakel is, dan betekend dit dat de biceps de spier is die opgeeft, terwijl de rug nog makkelijk verder kan.

Door de biceps in een gunstigere positie te plaatsen houd en je armen het langer vol en belast je de rug meer.

Je moet natuurlijk wel met je rug blijven trekken. Dit betekend dat als je bovenarmen niet meer tov je romp bewegen, de rest van de beweging door andere spieren gebeurd

ahzo, hield altijd perse mijn biceps zoveel mogelijk buiten beschouwing, maar t is dus beter in t algemeen en dus ook voor de rug aan te spreken om met palmen naar je toe te chinnen

Terug
Naar boven