XXL Nutrition

chin-ups (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

tiger903

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
9 nov 2002
Berichten
77
Waardering
0
Dit is DE oefening voor een wijde rug, leuke ervan is dat erveel variaties in mogelijk zijn. Toch zie ik hem nooit iemand doen. Daarnaast kom ik hem ook nooit tegen als iemand zijn rugschema geeft of iemand vraagt naar zijn favoriete rugoefeningen. Het is verdomme ook een klote-oefening, veel te zwaar (zeker voor al diegene die zwaar aan het bulken zijn) Tis ook niet macho om maar een paar keer boven te komen en dat gebeurt ook nog maar bij de 1ste set! Dit terwijl het bijna zeker is dat iedereen je in de gaten houdt omdat het bijna nooit uitgevoerd wordt. Is het dan zo onnozel om even iemand te vragen je benen omhoog te duwen of is al deze nonsens niet nodig en bereik je met o.a. front lat pull dezelfde resultaten................... ik ben wederom benieuwd naar jullie mening!
 
Dat is zeker een fijne oefening voor de rug. Ik doe hem alleen thuis. En niet op de sportschool, trouwens bij mij op de sportschool zie ik best wel veel mensen chins doen.

Toch denk ik niet dat dit DE oefening is voor een wijde rug, er zijn er meer. Maar het is zeker 1 van de betere.

Overigens is het wel k*t om er mee te beginnen, meestal red je dan 1 keer niet. Ik zit inmiddels op 6 keer, en dan pak ik hem heel breed.

Ik denk trouwens wel dat dat misschien wel 1 van de redenen is waarom sommige mensen geen chins doen. Het is toch zwaar en meestal als je er mee begint moet je assistentie hebben. Dat staat niet zo cool. Ik ben er dan ook thuis mee begonnen en doe hem nu nog steeds thuis. Ik hang hier net effe wat lekkerder dan in de sportschool :)

En ik kan me ook nog herinneren van de eerste keer chins dat ik knap gefrusteerd was dat ik mezelf niet effe 1 keer kon optrekken.
 
Ik heb als voordeel dat niemand mij meewarig aan zal kijken, of zelfs uitlachen als ik om hulp vraag, vanwege mijn geslacht. Heb dan ook net enkele weken terug mijn allereerste unassisted pullup gedaan :D (onderhands, dat nog wel) .. En nu maar op naar meer hè, en ik vraag gewoon hulp voor meer reps, hoor. Misschien kun je het samen met een vaste trainingspartner doen, dat voelt wat minder vervelend dan steeds iemand vragen.

Ik zie het trouwens ook niet veel mensen in de sportschool doen hoor, die stang hangt daar het merendeel van de tijd maar wat te hangen ... Nja, het is zo dat als je een latpully met je eigen lichaamsgewicht doet, niemand je uit zal lachen als je 5 of 10 kg lager moet gaan zitten. Maar zeg nou zelf, een zware latpully ziet er ook stukken minder indrukwekkend uit, dat staat er dan tegenover ;)

Voordeel van pullups t.o.v. andere rugoefeningen is ook dat je je hele lichaam beweegt onder spanning en aldus Big Cat maak je dan meer groeihormoon aan :) Dat is ook waarom ik hem wil doen, en natuurlijk de eeuwige roem ;)
 
Ik gebruik er 10 tot 20 kg extra bij aan een ketting die ik aan me riem hang.
Zalige oef maar doe 'm eigenlijk niet zoveel. hou het vooral op de rows en DL
 
Tja, wat ben ik dan blij met de luxe van een assisted chin-up/dip machine op de sportschool.
ik was een week in Duitsland en ging daar 2x naar een sportschool .. chinnen was daar onmogelijk omdat het gewoon een stang was, die bovendien veel te hoog hing.
Verder ben ik behoorlijk geblesseerd geraakt van mijn te fanatieke houding met chinnen net voor de kerst.. ik ging daarna nog ff dippen en heb dat een beetje geforceerd.
Vervolgens probeer ik een dag of 5 later eens de vlinderslag en als klap op de vuurpijl moest ik zo nodig eens kijken of ik na 15 jaar niet nog eens een keer op mijn hoofd kon staan (iem deed voor hoe ik dat kon aanpakken als beginner, door de knieën op de ellebogen te leggen)... eh, niet zo slim als je intussen RSI hebt gekregen..
Dat is flink afgestraft doordat ik 2 nachten van de pijn slecht heb geslapen en veel moeite had me op te richten..

Afijn, er was ook een aardige ;) masseur en die heeft het ergste weggewerkt, ik ga dus volgende week de chin-up en de dip maar eens met een FLINK groot contragewicht voorzichtig-aan weer uitproberen.

Overigens heb ik wel weer opnieuw mijn eigen lichaamsgewicht gesquat, dus dat gaat wel de goede kant op...

Espi, die een van de assistenten bij de sportschool hoorde bekennen dat hij haast niet de chin-up machine durfde te gebruiken omdat iedereen dan kijkt.. :D
 
wat zijn dan naast front lat pull nog goede oefeningen voor de wijdte (dus niet alleen dikte) van de lats? Waarbij je ook de nadruk kunt leggen op verschillende delen van de lats....
 
Tja, wat ben ik dan blij met de luxe van een assisted chin-up/dip machine op de sportschool.

hebben wij lekker ook :banana: alleen ik vind het een rotding omdat je in een beetje rare positie in komt te hangen, daarom pak ik hem meestal ook geoon "unassisted en daarmee kan ik hem 4 keer doen breed, maar ik hou het eigenlikj ook bij dl en rows.
 
Originally posted by tiger903
Dit is DE oefening voor een wijde rug, leuke ervan is dat erveel variaties in mogelijk zijn. Toch zie ik hem nooit iemand doen.
Lopen er dan wel mensen met een goede rugontwikkeling rond in jouw gym?
Daarnaast kom ik hem ook nooit tegen als iemand zijn rugschema geeft of iemand vraagt naar zijn favoriete rugoefeningen.
Mijn training vandaag:
Chins -
opwarmen met bodyweight 1 set 6-8 reps
Bodyweight + 20 kg maal 3 reps
Bodyweight + 30 kg maal 3 reps
Bodyweight + 40 kg maal 2 reps
De uitvoering is traag met peak contraction en niet tot uitputting.


Dumbbell row -
40 * 4 reps
42,5 * 4 reps
45 * 4 reps
47,5 * 4 reps
De uitvoering is traag met peak contraction en niet tot uitputting.

Om mezelf heel te houden met lage reps ga ik dus niet tot uitputting en zet ik extra spanning op de spieren. Hiermee span ik ook de antagonisten aan waardoor een soort corset gevormd wordt dat het gewricht stabiel houdt (idee van pavel tatsouline).

Het is verdomme ook een klote-oefening, veel te zwaar (zeker voor al diegene die zwaar aan het bulken zijn) Tis ook niet macho om maar een paar keer boven te komen en dat gebeurt ook nog maar bij de 1ste set!
Dit terwijl het bijna zeker is dat iedereen je in de gaten houdt omdat het bijna nooit uitgevoerd wordt.

Wat maakt het jou nou uit wat anderen denken?


Is het dan zo onnozel om even iemand te vragen je benen omhoog te duwen of is al deze nonsens niet nodig en bereik je met o.a. front lat pull dezelfde resultaten................... ik ben wederom benieuwd naar jullie mening!

Chinnen met hulp vind ik inderdaad nonsens. Je hoeft echt niet tot uitputting. Misschien kan je in het begin, als je niet 2-3 reps zelfstandig kan doen, even opspringen en jezelf langzaam laten zakken (negatives). Als dat te zwaar is kan je pulldowns gebruiken om je kracht op te bouwen (lage reps dus).

Succes en veel plezier met deze gave oefening.
 
Laatst bewerkt:
Kris waarom zit je op zo'n lage reprange met je rug ?

powerlifter ?
 
Originally posted by Esperantisto
Tja, wat ben ik dan blij met de luxe van een assisted chin-up/dip machine op de sportschool.
ik was een week in Duitsland en ging daar 2x naar een sportschool .. chinnen was daar onmogelijk omdat het gewoon een stang was, die bovendien veel te hoog hing.
Verder ben ik behoorlijk geblesseerd geraakt van mijn te fanatieke houding met chinnen net voor de kerst.. ik ging daarna nog ff dippen en heb dat een beetje geforceerd.
Vervolgens probeer ik een dag of 5 later eens de vlinderslag en als klap op de vuurpijl moest ik zo nodig eens kijken of ik na 15 jaar niet nog eens een keer op mijn hoofd kon staan (iem deed voor hoe ik dat kon aanpakken als beginner, door de knieën op de ellebogen te leggen)... eh, niet zo slim als je intussen RSI hebt gekregen..
Dat is flink afgestraft doordat ik 2 nachten van de pijn slecht heb geslapen en veel moeite had me op te richten..

Afijn, er was ook een aardige ;) masseur en die heeft het ergste weggewerkt, ik ga dus volgende week de chin-up en de dip maar eens met een FLINK groot contragewicht voorzichtig-aan weer uitproberen.

Overigens heb ik wel weer opnieuw mijn eigen lichaamsgewicht gesquat, dus dat gaat wel de goede kant op...

Espi, die een van de assistenten bij de sportschool hoorde bekennen dat hij haast niet de chin-up machine durfde te gebruiken omdat iedereen dan kijkt.. :D
Balen van die opspelende blessure! :( Maaruh, die masseur .... Nou ja, ik hoor het morgen wel! :D

W.b. chinmachine, idd, handig he! Bij de sportschool waar ik deze week een keer heb getraind, hadden ze die ook .. Nou ja, nu maar weer gewoon aan de stang en dan hulp vragen. En bij de chinmachine al bang zijn dat mensen kijken? ??? Is toch niets interessant aan. T daarentegen, met 20 kg aan zijn riem, toppie hoor :thumb: Moet er toch wel leuk uitzien, moet je vaker doen! :)
 
Re: Re: chin-ups

Originally posted by Kris
Chinnen met hulp vind ik inderdaad nonsens. Je hoeft echt niet tot uitputting. Misschien kan je in het begin, als je niet 2-3 reps zelfstandig kan doen, even opspringen en jezelf langzaam laten zakken (negatives). Als dat te zwaar is kan je pulldowns gebruiken om je kracht op te bouwen (lage reps dus).
Haha, die stang hangt bij ons op een dikke 2 meter, op een opstapje staande kan ik er net met gestrekte armen bij. Dus dat wordt bij mij iig niets met opspringen, dus doe idd assisted. Wat ik ook ga doen (nu eindelijk mijn sportschool weer open), is op niet-rugdagen om de 2 dagen 1 rep doen, die ik dus zelfstandig kan, en dan een zo langzaam mogelijke negatieve rep doen. Schijnt goed te zijn voor de krachtopbouw en ik wil z.s.m. meerdere reps zelfstandig leren. Op zich ook geen slecht idee idd om latpulley met 4 of 5 reps te doen op die dagen :)
 
Op dit moment is mijn chin-up routine als volgt:
bodyweight
1ste set: 5-6 rep
2de set: 3-4 rep
3de set: 2-3 rep
4de set: 1-2 rep

Hierbij kan ik niet met bovenkant van de borst de stang halen, is dit een must? (vreemd genoeg heb ik daar ook veel moeite mee bij front lat pul, heb het idee dat het niet zozeer aan de gewichten ligt maar aan mijn fysiek).
 
ook belangrijk methode van uitvoering:
bw 100 kg
laat me zakken tot mijn armen geheel gestrekt zijn, wacht even en trek me dan weer op waarbij ik me zoveel mogelijk concentreer op mijn rugspieren (dus begin met het naar achteren en bij elkaar trekken van mijn schouderbladen). Zoals gezegd kan ik dat niet geheel met mijn borst tegen de stang komen. Ik kan zeg maar telkens over de stang kijken, verder niet.
 
Lukt het je helemaal niet, ook niet als je nog 'vers' bent? Als je hoger komt, heb je een meer volledige bewegingsuitslag en train je je rugspieren beter, dus het is wel goed om dit te proberen. Je zou eens kunnen vragen in de sportschool of iemand die er verstand van heeft, ff naar je uitvoering wil kijken? Succes!
 
Originally posted by tiger903
......
Hierbij kan ik niet met bovenkant van de borst de stang halen, is dit een must? (vreemd genoeg heb ik daar ook veel moeite mee bij front lat pul, heb het idee dat het niet zozeer aan de gewichten ligt maar aan mijn fysiek).

Nee dit is geen must. Op een bepaald punt in de beweging merk je dat je veel meer kracht moet zetten om nog verder te komen. Het lijkt mij het meest verstandig om op dat punt te stoppen omdat je anders de boel forceert. Sommige mensen maken vaart om daar doorheen te komen. Zelf houd ik liever de controle.

Overigens wat me opvalt bij de video van Coleman (met dank aan WEG2 :thumb: ) is dat ook hij vaak partial reps doet. Dit zag ik eerder ook al op de video pumping iron (dus het was niet iets van vroeger..:) ).
 
Originally posted by Ilya
Kris waarom zit je op zo'n lage reprange met je rug ?

powerlifter ?

Ik ben de laatste tijd wat aan het experimenteren. Tijdens die training was ik nog een beetje ziek en ging dus maar extra laag om me niet teveel uit te putten.
Ik merk dat ik me erg lekker voel bij die lage rep trainingen. Ik krijg er juist meer energie van.

Omdat ik de uitvoering traag doe komt het wat betreft time under tension wel overeen met iets meer reps.
Ik heb ook veel witte vezels (alles wijst daarop iig maar een spierbiopt heb ik afgeslagen tijdens mijn studie :help: ) en dan is lage reps waarschijnlijk effectiever (volgens Charles Poliquin).

Ik ben geen powerlifter. Ik ben een beetje holistisch bodybuilder (groot deel gezondheidsgericht) en ik probeer me te bekwamen in de 100 meter sprint (maar bij 60 meter ben ik wel zo'n beetje op LOL :D ).
 
Een spierbiopsie? Mmm, klinkt niet prettig, maar als je daar de kans toe had, is het toch wel jammer dat je dat niet gedaan hebt! Dan had je het echt geweten :)
 
Originally posted by wateengedoe2
Een spierbiopsie? Mmm, klinkt niet prettig, maar als je daar de kans toe had, is het toch wel jammer dat je dat niet gedaan hebt! Dan had je het echt geweten :)

Dat blijft nog maar de vraag. Er schijnen en aantal haken en ogen aan te zitten. En als ik het dan wist dan was het alleen nog maar de samenstelling van mijn vastus lateralis (deel van dijbeenspier).

Ik heb ergens gehoord dat je met het bepalen van een vermogens curve geloof ik (met zo'n 'spierlab' ofzo) een nauwkeurigere bepaling kan doen (zoals je merkt weet ik er het fijne niet van).

In ieder geval ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Een vriend van mij deed wel mee en heeft lange tijd last gehad van zijn been. Ik denk dat je gelijk gebruikt werd als oefenmateriaal voor AIO's ofzo :hair:.
 
Ach, als je niet gekloond wordt, is dat zo erg toch niet ;) Maar lang last van je been houden, tja, da's weer minder..
 
Back
Naar boven