MuscleMeat

chins en dips (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Angelus

Gargantuan Beast
10 jaar lid
Lid geworden
4 feb 2008
Berichten
31.441
Waardering
3.488
Lengte
1m86
Massa
100kg
Vetpercentage
8%
Is het de bedoeling bij een chin-up om je volledig te laten zakken tot je ellebogen zelfs gestrekt zijn? Want op deze manier kom ik niet voorbij 8 reps, terwijl ik als ik ze licht/veel gebogen houdt ik er wel 20 uit kan persen.
Zelfde probleem met dips, als ik me helemaal laat zakken tot ik niet meer verder kan, kan ik ook maar 6-8 reps, terwijl als ik me maar een beetje laat zakken ik ongeveer 15 reps kan doen.
 
Wat denk je nou zelf?

Imo altijd full rom hanteren.
 
Laten zakken maat! Je moet je hele spier gebruiken en niet de helft of driekwart!
 
Gewoon full rom ja, maar 8 en 20 is wel een erg groot verschil joh
 
Gewoon full rom ja, maar 8 en 20 is wel een erg groot verschil joh

idd, na volledig tot lockout te gaan ben ik al direct uitgeput na enkele reps.
 
Vanaf een dead-hang is cooler, maar mijn ellebogen klagen gigantisch en dus doe ik het niet. Verder is er veel meer kracht nodig om uit het dode punt te komen.

Ik doe liever 20 reps dan 6 (dan maar een fractie minder ROM... Heb je Coleman of Cutler wel eens zien trainen ... wel eens een full ROM zien maken ?... het effect van Full ROM over "near full ROM" lijkt me niet echt veel zoden aan de dijk zetten)
 
Hmm, wat een vergelijking. Volgens mij hebben Coleman en Cutler andere redenen om niet full ROM te gaan.
 
Is het de bedoeling bij een chin-up om je volledig te laten zakken tot je ellebogen zelfs gestrekt zijn? Want op deze manier kom ik niet voorbij 8 reps, terwijl ik als ik ze licht/veel gebogen houdt ik er wel 20 uit kan persen.
Zelfde probleem met dips, als ik me helemaal laat zakken tot ik niet meer verder kan, kan ik ook maar 6-8 reps, terwijl als ik me maar een beetje laat zakken ik ongeveer 15 reps kan doen.


Ik denk dat bij chins het wel/niet strekken van de armen niet zo belangrijk is. Zolang je thv de schouder helemaal uithang maakt wel/niet strekken van de armn niets uit. Waar je dus op moet letten is dat de rugspieren op lengte komen.

Als je thv je rug voledige bewegingsuitslag kan bereiken terwijl je armen nog iets gebogen blijven, prima. Het is uiteindelijk een rug oefening. En als je er op die manier meer reps uit kan persen betekend dit meer belasting voor je rug.


Bij dippen zou ik wel zo diep mogenlijk zakken omdat hier het buigen/strekken van de armen wel rechtstreek invloed heeft op de belasting van je borst (hoe dieper je zakt des te meer je de borst aanspreekt)
 
Ik denk dat bij chins het wel/niet strekken van de armen niet zo belangrijk is. Zolang je thv de schouder helemaal uithang maakt wel/niet strekken van de armn niets uit. Waar je dus op moet letten is dat de rugspieren op lengte komen.

Als je thv je rug voledige bewegingsuitslag kan bereiken terwijl je armen nog iets gebogen blijven, prima. Het is uiteindelijk een rug oefening. En als je er op die manier meer reps uit kan persen betekend dit meer belasting voor je rug.


Bij dippen zou ik wel zo diep mogenlijk zakken omdat hier het buigen/strekken van de armen wel rechtstreek invloed heeft op de belasting van je borst (hoe dieper je zakt des te meer je de borst aanspreekt)

is misschien een stomme vraag, maar wat bedoel je met thv?:p
 
ter hoogte van
 
Hmm, wat een vergelijking. Volgens mij hebben Coleman en Cutler andere redenen om niet full ROM te gaan.

Typisch zo'n opmerking van dezelfde gastjes die zeggen ''zulke anabolen patiënten kunnen hun reet niet eens afvegen''
 
Laten zakken maat! Je moet je hele spier gebruiken en niet de helft of driekwart!

Ik vraag me nu oprecht af hoe je in godsnaam driekwart van je spier kan gebruiken?
 
Is het de bedoeling bij een chin-up om je volledig te laten zakken tot je ellebogen zelfs gestrekt zijn? Want op deze manier kom ik niet voorbij 8 reps, terwijl ik als ik ze licht/veel gebogen houdt ik er wel 20 uit kan persen.
Zelfde probleem met dips, als ik me helemaal laat zakken tot ik niet meer verder kan, kan ik ook maar 6-8 reps, terwijl als ik me maar een beetje laat zakken ik ongeveer 15 reps kan doen.

Bij dips mag je niet te diep gaan . Het schouderkapsel is daar niet voor gemaakt . Je duwt iets achter je rug naar onderen . Niet meteen een natuurlijke beweging . 90 graden is perfect .
 
Bij dips vouw ik altijd m'n benen naar achter en dan kom ik zelfs onder een hoek te hangen, dat ik zelfs soms denk dat ik bijna horizontaal hang. Dat ging eigenlijk automatisch na een tijdje, is dat de foute uitvoering?
 
Hoek van je lichaam tov de grond is wat gebruik van de triceps en borst aangaat niet zo heel belangrijk. Wat meer van belang is is de stand van je bovenarmen.

Als je deze dicht wijduit houd dan belast je meer de borst, hou je ze dicht bij je romp dan verschuift het accent naar je schouders/triceps.

Enige verschil tussen helemaal rechtop en gebogen is de bewegingsuitslag. Hoe meer je rechtop blijft des te groter de bewegingsuitslag kan worden. Maar ga niet dieper dan wat reelijk comfortabel is voor je schouders.
 
Back
Naar boven