AndroidHealthClinic

Chinups met eigen gewicht of machine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Helnas

Cool Novice
Lid geworden
12 mrt 2018
Berichten
52
Waardering
19
Lengte
1m82
Massa
84kg
Ik kan op dit moment maar 3 chinups doen, en dit gaat dan ook niet heel gecontroleerd.
Is het dan beter om dmv het chinup apparaat me 20 kg lichter te maken zodat ik er meer kan doen?
Of moet ik met mijn eigen gewicht een paar weken blijven oefenen tot het iets soepeler gaat?

Ik wil uiteindelijk opbouwen naar 3x5 en dan langzaam maar zeker gewichten omhangen om sterker te worden.
 
Blijven oefenen inderdaad..
 
Damn. Moet ik toch iets thuis gaan installeren haha
 
Geen assisted chinups doen, die werken voor geen meter. Thuis een bar ophangen en iedere dag chin ups doen. Als je er nu maximaal 3 kan dan doe je laddersetjes van 2. 1 rep, 2 reps en repeat. Iedere dag iets meer total reps. Dus dag 1 bijvoorbeeld 15 reps, dag 2 totaal 20 reps enzovoort.
 
Damn. Moet ik toch iets thuis gaan installeren haha

Ik denk dat je het niet iedere dag hoeft te doen hoor. Doe gewoon iedere dag chinups als je gaat trainen. Daarbij volg je dan dit protocol en dan moet het goedkomen. Dan heb je alleen wat meer rust, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
 
oke, unassisted chinups it is, bedankt!
 
Ik kan op dit moment maar 3 chinups doen, en dit gaat dan ook niet heel gecontroleerd.
Is het dan beter om dmv het chinup apparaat me 20 kg lichter te maken zodat ik er meer kan doen?
Of moet ik met mijn eigen gewicht een paar weken blijven oefenen tot het iets soepeler gaat?

Ik wil uiteindelijk opbouwen naar 3x5 en dan langzaam maar zeker gewichten omhangen om sterker te worden.


Wat is je doel? Beter worden in chins of je rug trainen?

Als je doel meer chins doen is dan zou ik zeggen blijf met bw oefenen. Waneer je doel rugtrainen is er imo niets mis met assisted om de gekozen reprange te halen.
 
Wat is je doel? Beter worden in chins of je rug trainen?

Als je doel meer chins doen is dan zou ik zeggen blijf met bw oefenen. Waneer je doel rugtrainen is er imo niets mis met assisted om de gekozen reprange te halen.

Sterker worden
 
Je kan ook een elastiek om je voet doen. Dan steeds een lichter elastiek.
Starten met negatives en door blijven oefenen.
 
Eenmaal je geen volledige rep meer kunt doen kun je negatives introduceren (opspringen en rustig uithangen).
 
Eenmaal je geen volledige rep meer kunt doen kun je negatives introduceren (opspringen en rustig uithangen).
dat heb ik gisteren gedaan.
Dacht van te voren dat dit niet zo zwaar was, boy was i wrong
 
Gewoon blijven oefenen, uit ervaring weet ik inmiddels dat het wel komt... Was een kleine twee maand geleden ook blij als ik 3 reps haalde, maar nu kom ik aan de 9 reps.
 
Ik kan op dit moment maar 3 chinups doen, en dit gaat dan ook niet heel gecontroleerd.
Is het dan beter om dmv het chinup apparaat me 20 kg lichter te maken zodat ik er meer kan doen?
Of moet ik met mijn eigen gewicht een paar weken blijven oefenen tot het iets soepeler gaat?

Ik wil uiteindelijk opbouwen naar 3x5 en dan langzaam maar zeker gewichten omhangen om sterker te worden.
Om meer reps te kunnen doen meer reps doen:
progressie programma, negatives, rep goals, allemaal goed.

Een tip voor weighted chins: Eerst naar minstens 3x8-10+ voor je gewicht toevoegt op 3x5 en ook dan blijven trainen op unweighted reps. Maak je niet teveel zorgen dat dit lang duurt, als je over die eerste hobbel heen bent valt dit reuze mee.
 
Al die verschillende adviezen, je zou als beginner het helemaal niet meer weten wat te doen.
 
Al die verschillende adviezen, je zou als beginner het helemaal niet meer weten wat te doen.
Het meeste komt wel overeen toch?

Wat voor mij werkte/mijn eigen ervaring:
- Dagelijks oefenen
- Beginnen met negatives
- Zodra je eerste chinup lukt, lukt de 2e en 3e ook heel snel
- Altijd volledige ROM gebruiken
- Laddersetjes om volume te maken

Wat voor mij niet werkte:
- Zware rows (vrijwel geen carry over)
- Gebruik van elastieken voor assisted chinups
 
Al die verschillende adviezen, je zou als beginner het helemaal niet meer weten wat te doen.
De meeste reacties is toch wel unassisted, dus daar ga ik voor :), ben al blij met de reacties.

- Altijd volledige ROM gebruiken

ROM = range of motion? dus vanaf helemaal uitgestrekt tot kin boven bar toch?

- Zware rows (vrijwel geen carry over)

Zware rows = chinups met extra gewicht omhangen?
 
ROM = range of motion? dus vanaf helemaal uitgestrekt tot kin boven bar toch?
Yup, met halve reps bouw je veel minder kracht en massa bij chins.

Zware rows = chinups met extra gewicht omhangen?
Nee, ik heb het over horizontale rugoefeningen als barbell- of dumbbellrows. Chinups met gewicht zijn weighted chinups. Ik hoopte dat ik daardoor gemakkelijke chins zou kunnen doen, maar zo werkt het niet helemaal.
 
Yup, met halve reps bouw je veel minder kracht en massa bij chins.


Nee, ik heb het over horizontale rugoefeningen als barbell- of dumbbellrows. Chinups met gewicht zijn weighted chinups. Ik hoopte dat ik daardoor gemakkelijke chins zou kunnen doen, maar zo werkt het niet helemaal.

Maar waarom deed je dan geen zware pulldowns, Starx?
 
Back
Naar boven