Fitness Seller

Chinups met eigen gewicht of machine (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Als je beide mogelijkheden hebt, dus pull/chin up en lat pulldown, is het dan ook raadzaam om ze regelmatig af te wisselen met elkaar?
 
Als je beide mogelijkheden hebt, dus pull/chin up en lat pulldown, is het dan ook raadzaam om ze regelmatig af te wisselen met elkaar?

Mijn lat pullowns hadden iig geen effect op mijn pullups/chins
 
Oke, ik dacht dat de pullup dezelfde spieren pakte als de lat pulldown. Of is dat alleen zo bij de wide grip pull up? dat is namelijk pull up die ik altijd doe.
 
Oke, ik dacht dat de pullup dezelfde spieren pakte als de lat pulldown. Of is dat alleen zo bij de wide grip pull up? dat is namelijk pull up die ik altijd doe.
Het zijn inderdaad zo goed als dezelfde spieren die je gebruikt, maar chinups/pullups is naast kracht ook wel een soort skill en veel meer een compound/full body oefening. Heb al van veel mensen gehoord dat er bar weinig carry over is van pulldowns naar chins.
 
Vergelijkbaar maar niet hetzelfde. Ik heb bij chins ed. altijd last gehad van mn ellebogen, bij pulldowns ed. geen problemen terwijl ik pulldowns doen met meer gewicht (als bw)
 
Als je beide mogelijkheden hebt, dus pull/chin up en lat pulldown, is het dan ook raadzaam om ze regelmatig af te wisselen met elkaar?

Afwisselen of zelfs in 1 training combineren (als je veel volume doet) lijkt me helemaal geen slecht idee, de oefeningen zijn inderdaad toch wel anders. Zelf ben ik ooit met chinups en dips gestopt toen ik daar te sterk voor werd, net als ik ooit met pushups ben gestopt toen ik ging bankdrukken. Nu, met mijn huidige gewicht, weet ik trouwens niet eens of ik ze ueberhaupt wel kan, heb er ook geen goede apparatuur voor. Mijn zoon doet ze wel, dips op de dipsteunen van onze drukbank en chinups aan het halter in de haltersteunen.

Kan me wel nog herinneren dat ik door chinups, met name door het negatieve gedeelte, in staat was mijn schouderbladen erg ver naar buiten te brengen.

TS gaf aan vooral in krachttoename te zijn geinteresseerd, dat is weer een andere insteek.
 
Het zijn inderdaad zo goed als dezelfde spieren die je gebruikt, maar chinups/pullups is naast kracht ook wel een soort skill en veel meer een compound/full body oefening. Heb al van veel mensen gehoord dat er bar weinig carry over is van pulldowns naar chins.
Dit.
Ik doe pullups met +40kg voor reps.
Pulldowns ben ik wel sterk, maar in verhouding naar mijn pullup erg zwak. Sterker worden op deze oefening heeft me nooit sterker gemaakt op mijn pullups.
 
Dit.
Ik doe pullups met +40kg voor reps.
Pulldowns ben ik wel sterk, maar in verhouding naar mijn pullup erg zwak. Sterker worden op deze oefening heeft me nooit sterker gemaakt op mijn pullups.

Bij mij gaat het eigenlijk min of meer gelijk op.
 
Het zijn inderdaad zo goed als dezelfde spieren die je gebruikt, maar chinups/pullups is naast kracht ook wel een soort skill en veel meer een compound/full body oefening. Heb al van veel mensen gehoord dat er bar weinig carry over is van pulldowns naar chins.
dit.

Als je er eenmaal één kan, chins of pullups oefenen met sub-max setjes, ladders, fighter pull up progression, grease the grove, als je totale aantal per workout maar omhoog gaat.
 
Vergelijkbaar maar niet hetzelfde. Ik heb bij chins ed. altijd last gehad van mn ellebogen, bij pulldowns ed. geen problemen terwijl ik pulldowns doen met meer gewicht (als bw)

Laatste maanden ook last van ellebogen zowel bij pullup/chin ups als LPD , tenzij ik ze wijd neutrale greep doe ,schouderwijd doet ook auwie:(
 
Wat is je doel? Beter worden in chins of je rug trainen?

Als je doel meer chins doen is dan zou ik zeggen blijf met bw oefenen. Waneer je doel rugtrainen is er imo niets mis met assisted om de gekozen reprange te halen.

Assisted is voor watjes :yes:

. Zelf ben ik ooit met chinups en dips gestopt toen ik daar te sterk voor werd,

Kun je daar te sterk voor worden ???
 
Assisted is voor watjes :yes:



Kun je daar te sterk voor worden ???

Mijn standaard grapje is: "Ik ruik vooral sterk", maar het antwoord is ja, het werd in mijn geval een soort opdrukken, dat doe ik ook niet meer.
 

Op een gegeven moment moet je dan veel gewicht gebruiken. Toen ben ik overgegaan op pulldowns en heb ik dips maar laten vallen. En dan kom je in het stadium dat een weight stack maar tot 120kg gaat...

Met mijn huidige gewicht zouden die calisthenics misschien wel weer een uitdaging zijn.
 
Ik had er eerst ook moeite mee, probeer eens bands met verschillende weerstandniveau's, negatives, assisted reps, en gewoon afvallen in lichaamsgewicht, dat helpt ook behoorlijk. En net als voor alles geldt: hoe vaker je het oefent, hoe beter je er in wordt. Als je drie keer per week traint, doe dan 2 a 3 keer in de week wat chins of pullups, geloof me, je rug kan dat best aan. Je kan natuurlijk altijd spelen met je grip, supinated, hammer, wide or small.... :thumbs:

Ik zou van lat pulldowns en andere apparaten wegblijven, heeft echt nauwelijks carryover naar mijn ervaring. Als je een brede rug wil, moet je chins en pullups gaan doen, het liefste met een belt met wat schijven eraan.
 
Ik had er eerst ook moeite mee, probeer eens bands met verschillende weerstandniveau's, negatives, assisted reps, en gewoon afvallen in lichaamsgewicht, dat helpt ook behoorlijk. En net als voor alles geldt: hoe vaker je het oefent, hoe beter je er in wordt. Als je drie keer per week traint, doe dan 2 a 3 keer in de week wat chins of pullups, geloof me, je rug kan dat best aan. Je kan natuurlijk altijd spelen met je grip, supinated, hammer, wide or small.... :thumbs:

Ik zou van lat pulldowns en andere apparaten wegblijven, heeft echt nauwelijks carryover naar mijn ervaring. Als je een brede rug wil, moet je chins en pullups gaan doen, het liefste met een belt met wat schijven eraan.

Ik weet niet of je het tegen TS of tegen mij hebt, maar afvallen is voor mij in ieder geval geen optie. Was aan het bulken naar 115kg en een heel eind op weg, met armen 47cm (mijn doel was 48). Toen werd ik ziek en zakte van 109 naar 101kg. Nu ga ik stug door naar de 120.
 
Ik weet niet of je het tegen TS of tegen mij hebt, maar afvallen is voor mij in ieder geval geen optie. Was aan het bulken naar 115kg en een heel eind op weg, met armen 47cm (mijn doel was 48). Toen werd ik ziek en zakte van 109 naar 101kg. Nu ga ik stug door naar de 120.
Dan blijft het hoe dan ook lastig om jezelf op te trekken, is simpelweg een leverage probleem. Tenzij je een rug a la Dennis Wolf hebt..

Mijn chinups zijn sterk verbeterd na 5kg weight loss, nog steeds niet veel bijzonders verder, maar toch..
 
Dan blijft het hoe dan ook lastig om jezelf op te trekken, is simpelweg een leverage probleem. Tenzij je een rug a la Dennis Wolf hebt..

Mijn chinups zijn sterk verbeterd na 5kg weight loss, nog steeds niet veel bijzonders verder, maar toch..

Ja, dat laatste had ik al in je log gelezen, jij bent die man met die zware gewichten bij optrekken.

Zelf train ik pas 2 maanden rug, als ik wat verder ben ga ik misschien ook chins/pull ups doen. Vond ze altijd wel leuk. Moet aleen een goede plek vinden want de plafondbalken van mijn schuur (waar ik train) zijn niet echt overbemeten.
 
Ja, dat laatste had ik al in je log gelezen, jij bent die man met die zware gewichten bij optrekken.

Zelf train ik pas 2 maanden rug, als ik wat verder ben ga ik misschien ook chins/pull ups doen. Vond ze altijd wel leuk. Moet aleen een goede plek vinden want de plafondbalken van mijn schuur (waar ik train) zijn niet echt overbemeten.
Vooral mijn dips gaan goed, de pull bewegingen ben ik nooit zo sterk op geweest, maar ook daar kan je lineaire progressie toepassen als je ongeveer 15 reps (BW) kan totaal. Als je naar een random speeltuin gaat, kan je prima pullen. Misschien wel wat rare blikken, en je zult misschien een niet nader te noemen DBB-user tegen het lijf lopen, maar ach... :)
 
Back
Naar boven