Fitness Seller

Chronisch schouderprobleem

Bezoekers in dit topic

Violent Vince

Novice
20 jaar lid
Waardering
0
Hallo iedereen,

Ondertussen ben ik 22 jaar oud en ik ben beginnen trainen toen ik een jaar of 14 was. Maar helaas ben ik beginnen trainen zonder enige visie ('the sky is the limit!') en ook qua begeleiding liep het volledig spaak (en daar acht ik ook deels mijn gym voor verantwoordelijk). Nu, 7 jaar later, ben ik eindelijk tot het besef gekomen dat ik mijn schouders al die tijd mishandeld heb. 'No pain, no gain!' was het motto en dat gold vooral voor mijn schouders, met alle gevolgen van dien.

Puur visueel is het zo dat mijn schouderbladen naar achter 'steken'. Als je mij vanop de zijkant bekijkt zal je zien dat mijn mijn schouderbladen 'uitsteken'. Als ik volledig ontspannen sta zie je het erg duidelijk. M'n schouders hangen wat af en die schouderbladen steken lekker uit. Bijgevolg moet ik eigenlijk gans de tijd 'breed lopen'. Schouders achteruit trekken en gaan met de banaan! Dit is niet enkel behoorlijk vermoeiend maar oogt volgens mij ook vrij geforceerd. Het probleem is ook (veel) duidelijker te zien aan mijn rechterschouder, dan aan mijn linkerschouder.

Qua pijn valt het tijdens het sporten wel mee. Het is niet zo dat er oefeningen zijn waarbij ik verga van de pijn. Wat ik vaak wel heb is dat na training mijn schouderbladen nog harder uitsteken, alsof ze opgezwollen zijn. Wat wél erg pijnlijk is, is langdurig zitten. En dan heb ik het over stoelen/banken die mijn ganse rug ondersteunen. Van zodra mijn schouderbladen ook ergens tegenaan leunen is het naar de zak. Dit probleem heb ik dan ook voornamelijk op de bus en in de aula. Om de vijf minuten moet ik van positie veranderen om de pijn toch maar iets of wat draaglijk te maken. Ik hoef jullie niet te vertellen dat dit verschrikkelijk vervelend en oncomfortabel is. Ik doe soms zelfs een extra trui aan om het wat zachter te maken voor mijn schouderbladen (want in een zetel bijvoorbeeld heb ik dat probleem niet).

Nu heb ik de afgelopen uren erg veel gelezen op dit forum (en via hotlinks ook op andere fora). Zeker die artikels op TMUSCLE.com waren erg leerzaam. Maar toch had ik graag wat concrete informatie gehad ivm 'do's and dont's'.

1. Is er iemand die zich herkent in mijn probleem en dat probleem ook heeft kunnen verhelpen? Of op zijn minst heeft kunnen verbeteren?

2. Wat zijn erg goede oefeningen om in mijn schema te verwerken?

Ik heb een samenvatting gemaakt van goede oefeningen die in de diverse artikels/topics vermeld werden: Push up plus, overhead presses, band dislocates, lats stretching, pecs stretching, zwemmen (schoolslag), Seated Cable Rows, External Rotations. Zijn dat één voor één aanraders? Vul het lijstje maar aan indien nodig!

3. Zijn er eventueel ook oefeningen die ik moet mijden als de pest?

Voorlopig ga ik ook bench pressen met dumbbells. En het squatten ga ik ook even laten voor wat het is. Maar misschien zijn er nog wel oefeningen die ik beter even links kan laten liggen.

Voorlopig zijn dat zo mijn vragen. Ondertussen heb ik toch al een fysiotherapeut of 4 de revue zien passeren, zonder enig 'concreet' resultaat. Geen kwaad woord over die mensen maar wat ze soms zeiden was gewoon tegenstrijdig. Dokter B zei dat dokter A een zeveraar is. Drie weken later hoor je van dokter C dat dokter B er niets van kent. En zo kan ik nog even doorgaan... enfin, je snapt het plaatje wel.

In ieder geval wil ik iedereen alvast bedanken die de moeite doet om mijn topic te lezen en eventueel te antwoorden. Ik zit nu echt al een lange tijd met dit probleem en ik wil er nu eindelijk vanaf.

Mvg,
Vince

Die oefeningen lijken me wel redelijk goed, zwemmen lijkt me zeker geen slechte keuze. Ik zou het reguliere benchpressen even laten voor wat het is, zoals je zei. Ook niet al te zwaar met de db press, als je een keer zwaarder wilt benchen zou ik kiezen voor close grip benchpress (meer triceps, minder schouder).

Maarja hoe dan ook:
- rustiger aan doen qua krachttrainingen
- squaten lijkt me geen probleem toch? Of doen je schouders pijn bij het vastnemen van de stang. Als dat zo is, zou ik de stang zo breed mogelijk vastnemen.
- stabilisatie oefeningen van de kine/fysio en rotator cuff oefeningen doen
- zwemmen, doe ik sinds kort ook. Geeft ook een voldaan gevoel na enkel baantjes. :D

Veel succes man, hopelijk reageert er nog iemand die er iets meer van afweet. En snel beter. :)

Een maat van mij heeft ook al heel lang schouderproblemen, en zegt dat hij nu erg goed behandeld wordt door een sportfysio in den haag.. Heb je wel een goede sportfysio geprobeerd?

Wat is de specifieke oorzaak van de afwijkende stand van je schouderbladen? Heeft een arts dat kunnen bepalen?

Heb al drie jaar last van schouderproblemen, merk dat ik veel baat heb bij manuele therapie, zou dat eens proberen.

Sterkte bro.

Heb dit zelf ook, je moet gewoon je schouders zover naar achter trekken dat je schouderbladen op je rug komen te liggen waar ze horen.

Als ondersteuning zou ik je aanraden om een fysio op te gaan zoeken, dat soort mensen weten meestal precies hoe je dit kan verhelpen.

• Topic Starter Topic Starter
Een maat van mij heeft ook al heel lang schouderproblemen, en zegt dat hij nu erg goed behandeld wordt door een sportfysio in den haag.. Heb je wel een goede sportfysio geprobeerd?

De eerste fysio was de fysio 'om de hoek'. Maar voor de rest waren het toch altijd dokters met een zekere naam hoor. Zo het type dat ook bekende voetballers/wielrenners/whatever op bezoek krijgt van tijd tot tijd.

Wat is de specifieke oorzaak van de afwijkende stand van je schouderbladen? Heeft een arts dat kunnen bepalen?

Combinatie van factoren. Eerst en vooral ben ik vrij groot 1.90m en heb ik mijn groeispurt ook op zéér korte termijn doorlopen. Dat maakt een mens blijkbaar sowieso vatbaarder voor rug -en schouderproblemen. Daarnaast was mijn houding ook niet alles. Of dat nu een oorzaak is van mijn schouderprobleem, dunno. Dat heeft de dokter nooit met zoveel woorden gezegd.

Mijn BMX-verleden speelt waarschijnlijk ook wel een rol. Ik heb lange tijd street BMW gereden op relatief hoog niveau. Maar als je elke dag x aantal uren op je fiets zit, dan ga je ook x aantal keren zwaar op je muil iedere week. En bij mij was het vaak mijn rechterschouder die het moest ontgelden. Ontwrichte schouders waren bijna maandelijkse kost op een bepaald moment.

Dan ben ik ook nog is op relatief jonge leeftijd beginnen trainen. Ik ben nooit het type geweest dat op korte tijd de fysiek van rambo wou benaderen. Ik dacht ook altijd dat ik de oefeningen correct uitvoerde, met de nadruk op 'dacht'. Zo weet ik nu dat ik eigenlijk al die jaren verkeerd aan het bench-pressen ben geweest. Ben zo iemand die in 'kruisvorm' benched. Dus armen in een rechte lijn met elkaar en loodrecht op je lichaam. En nu lees ik doodleuk dat zoiets ook nefast kan zijn voor je schouders...

Ach ja, spijt is wat de kat schijt. Maar 't is wel tijd om er iets aan te doen.

Probeer ook eens wat pulley rowings te doen, smalle stang, goed naar achter trekken en aanhouden, setjes van 20, niet te zwaar.

Heeft mijn kiné nog aangeraden toen dat mijn schouders en schouderbladen ook nog ietsje teveel naar voor stonden gericht, maar dat kwam vooral omdat hij merkte dat m'n borst primeerde tov. m'n bovenste rugspieren en en trapeziums en die moesten wat versterkt worden, zodat die iets meer trekken naar achter. En gewoon ook zelf wat op je houding letten.

Let wel op, niet te extreem veranderen van positie, veel mensen lopen idd teveel naar voor gericht met de schouders en het hoofd ook iets teveel naar voor gekanteld, maar als je zelf ietswat corrigeert doe dit dan niet extreem want dan krijg je nog veel meer last.

Terug
Naar boven