MuscleMeat

CLA vs. "gewoon" linolzuur (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Gabbetje

Novice
15 jaar lid
Lid geworden
6 mrt 2003
Berichten
14
Waardering
0
Ik heb gehoord en gelezen dat CLA goed, maar mild, zou werken bij vet verliezen en spier behouden. Nu is dat vreselijk duur, zelfs bij de HEMA.
Mijn lokale vitamineboer verkoopt softgels met "gewoon" linolzuur. Dat doet ie al jaren. Hij zegt dat dit hetzelfde werkt als CLA (wat volgens hem de "commerciele" vorm is.) Zijn softgels kosten een fractie van wat CLA kost. Nu is mijn vraag: heeft hij gelijk?
 
CLA
Overige stoffen

CLA staat voor conjugated linoleic acid en is geconjugeerd linolzuur. Onderzoek heeft uitgewezen dat bij inname van 3,4 gram per dag het vetpercentage vermindert. Dit komt doordat vetcellen worden gebruikt om spierweefsel te vormen. Daarbij moet wel vermeld worden dat het gewicht van deze mensen niet afnam.

Bij mensen die de CLA kregen, veranderde de samenstelling van de cholesterolfracties. Het percentage HDL (High Density Lipoprotein), goed cholesterol, werd hoger dan de LDL (Low Density Lipoprotein), oftewel slecht cholesterol. De totale hoeveelheid cholesterol veranderde echter niet.

Het supplement CLA vermindert de hoeveelheid vet en vermeerdert de spiermassa. Ook bij mensen die niet zo'n superatletisch lichaam hebben. Het C.L.A. bevordert het metabolisme van de vetten vanuit de vetvoorraden, zorgt voor het behoud van spiermassa en ondersteunt het metabolisme van de vetten.


en:

http://www.matrea.com/magazine/artikel5tekst.htm
 
Commercieel antwoord

Dank voor het antwoord, Scighera. Maar dit vroeg ik niet. Wist ik alllemaal al. Wat ik me afvraag is of gewoon, laten we zeggen 'ongebonden linolzuur', net zo goed werkt als CLA. Ik ben simpelweg op zoek naar een goedkoper alternatief voor het mijns inziens schreeuwend en volgens mij ook onnodig dure CLA. Ik bedoel: CLA staat dan wel voor GECONJUGEERD linolzuur. Maar is dat niet gewoon een irrelevante dikdoenerige wetenschappelijke term, bedoeld om het publiek zand mee in de ogen te strooien. Nogmaals, zou best kunnen van niet. Maar dan wil ik graag onderbouwd hebben waarom linolzuur in gebonden vorm WEL, en in ongebonden vorm NIET werkt. Groeten.
 
Vergeet CLA, je hebt het echt niet nodig. Werkt trouwens enkel bij erg dikke mensen.
Visolie caps/ lijnzaadolie meer heb je niet nodig.
 
Back
Naar boven