AndroidHealthClinic

Sticky Indian clubs, Persian Meels, Clubbells, Gada/Maces & Bulgarian Bags (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

UnCompress

Massive Warrior
15 jaar lid
Lid geworden
9 dec 2005
Berichten
23.972
Waardering
3.517
alberto_1_tacfit_500px.jpg


Introductie

Clubbells (indian – persian clubs) en maces zijn klassieke training tools die op dit forum niet mogen ontbreken. Op de een of andere manier is de kennis over deze geweldige trainingshulpstukken volledig verloren gegaan binnen de moderne fitness industrie. Lineaire krachttraining systemen hebben volledig de overhand gekregen terwijl een paar eeuwen gelden deze verschillende systemen nog naast elkaar werden uitgeoefend. Clubbell en mace trainingen zijn gebaseerd op circulaire (rotatie) krachtoefeningen waarbij de mobiliteit van het lichaam centraal staat.


Indian of persian clubs en maces zijn een van de oudste training tools in de geschiedenis. Het ontstaan van deze training tools gaat ruim 7.000 terug waarbij ze gebruikt werden door krijgers om een betere/sterkere vechter te worden met zwaard, mace, etc en schild. Deze trainingen waren functioneel en konden in die tijd het verschil tussen leven en dood betekenen. Hoe het fysiek van de mens eruit zag in die tijd was van ondergeschikt belang.

Tijdens de kolonisatie van India door de Britten kwam het westen voor het eerst in aanraking met deze ongewone manier van trainen. Ze werden in die tijd nog veel gebruikt door worstelaars in India en omstreken die westerse worstelaars een voor een wisten te verslaan. De positieve eigenschappen van de clubs werden door de Britten erkent en zo werden deze in de 19e eeuw ook veelvuldig gebruikt in Britse gyms. Ook werden ze in het Britse leger toegepast waar ze heden ten dagen nog steeds onderdeel zijn van militaire trainingen.


Wat zijn clubbells?
Een clubbell is de naam gepatenteerd door Scott Sonnon en is in feite een stalen variant van de houten clubs die werden gebruikt in het Midden-Oosten en India. Het is een knuppel vormig object waarbij het zwaartepunt zich zo veel mogelijk aan de andere zijde bevindt dan daar waar je deze vasthoudt. Het verlengt als het waren je armen en verzwaard deze waardoor met een grotere kracht aan je gewrichten wordt getrokken. Doordat je circulaire bewegingen maakt met een club wekken deze gewichten centrifugale krachten op en heb je dus relatief lichte gewichten nodig om te trainen. Door deze centrifugale krachten wordt er geen druk op onze gewrichten uitgeoefend maar juist getrokken aan deze gewrichten wat een zeer positief effect heeft op het reduceren van spanningen die zich rondom deze gewrichten ophopen.

tacfit-personaltraining.jpg


Bij het trainen met een clubbell roteren alle gewrichten van schouder tot je hand dus je schouder, elleboog en pols worden op hun mobiliteit aangesproken. Deze mobiliteit is nou juist bij de moderne mens een zeer zwak punt geworden door onze levensstijl en manier van trainen. Zeer veel activiteiten die we doen vinden zittend plaatst wat een negatief effect heeft op de mobiliteit van ons lichaam. Ook de lineaire manier van trainen in sportscholen heeft een negatieve invloed op de mobiliteit van ons lichaam. Als men kijkt naar ons schoudergewricht dan is dit een zeer bijzonder gewricht die uitzonderlijk mobiel is. Ga maar na in welke positie je je arm kan brengen door vanuit de schouder te roteren. Het gewricht is dus gemaakt om te roteren en ga daarna eens na hoe we deze mobiliteit momenteel trainen in de sportschool. Je komt dan tot de conclusie dat we deze dan nauwelijks trainen.

Wat zijn maces?
Een mace is een stok, staaf of buis met aan het einde een bol van steen of staal. In tegenstelling tot een clubbell is er geen geleidelijke overgang in diameter waardoor het zwaartepunt nog verder van je handen verwijderd zal zijn.

360.png


Een mace kan met een hand of twee handen gebruikt worden. De bewegingen van de clubbell en mace komen sterk met elkaar overeen. Het zijn allebei circulaire bewegingen die je maakt waarbij je roteert vanuit je gewrichten.

Een mace is over het algemeen een stuk langer dan een clubbell waardoor de centrifugale krachten een stuk groter zullen zijn dan bij een clubbell. Met een mace kun je meer variatie in je oefeningen toepassen dan bij een clubbell waardoor je meer spieren in je lichaam zult trainen.


Clubbells en maces als aanvulling op lineaire krachttrainingen.
Door de fitness industrie (en met name bodybuilding) is men het lichaam op een zeer bijzondere manier gaan bekijken namelijk een samenhang van verschillende delen. Men is gaan denken in spiergroepen en deze isolerend gaan trainen terwijl het lichaam zo niet hoort te functioneren. Een holistische benadering van het lichaam heeft een positief effect op de mobiliteit van het lichaam omdat je het lichaam als een geheel ziet waarin alles met elkaar verbonden is en met elkaar samenwerkt. Powerlifters, gewichtheffer, crossfitters en strongman atleten hanteren een meer holistische denkwijze dan de fitness en bodybuilding industrie maar belasten hun lichaam een stuk zwaarder waardoor er meer compressie van de gewrichten plaatsvindt wat negatieve gevolgen kan hebben.

Veel sporters hebben fysieke ongemakken aan hun schouders, ellebogen, polsen, nek, bovenrug, onderrug, bekken, knieën en enkels omdat veel sporters niet door hebben dat ze hun sport beoefenen met bepaalde restricties in de spieren en beperkte mobiliteit. Het lichaam weet deze fysieke ongemakken zeer goed te maskeren waardoor wij ze nauwelijks opmerken of wennen aan deze beperkingen zodat we ze niet meer opmerken. Ook wuiven we ze vaak weg als tijdelijke ongemakken en ontzien we tijdelijk deze pijnlijke delen van ons lichaam waarna we gewoon weer vrolijk verder gaan. Door deze restricties niet te verwijderen en de mobiliteit niet te verbeteren verzamelen we door de jaren heen steeds meer ellende waarna we uiteindelijk met ‘vastgelaste’ gewrichten ons voortbewegen en de pijnen heftiger worden en vaker zullen voorkomen.

Door lineaire krachttrainingen aan te vullen met clubbells zal het lichaam ook op mobiliteit getraind worden en wisselen trainingen waarbij gewrichten in elkaar gedrukt worden af met trainingen waarbij deze gewrichten weer uit elkaar worden getrokken. Zo trainde men in de 19e eeuw in sportscholen in Groot Brittannië ook. Clubbells werden naast barbells en dumbbells gebruikt.

Welk gewicht moet ik hebben?
Wanneer je met clubbells gaat trainen maak dan niet de fout door met te zware gewichten te beginnen. Zeer waarschijnlijk bezitten de spieren rondom je schouders, ellebogen en polsen een aantal restricties die je mobiliteit beperken. Maak maar eens een aantal circulaire bewegingen vanuit je schouder om te testen of je mobiliteit optimaal is. Met gestrekte arm naast, voor, boven en schuin naar achteren cirkels maken en ga na of deze pijnloos en zonder ‘krakende’ geluiden kunnen worden uitgevoerd.

Een groot probleem bij het aanschaffen van clubbells is dat de winkels die ze verkopen geen verstand hebben van deze trainingen. Ze verkopen gewichten die veel te zwaar zijn om mee te beginnen. Bij sommige winkels beginnen ze bij 4kg wat idioot zwaar is al lijkt dat niet zo. We zijn te veel gewend om vanuit kracht en gewicht te denken en je moet vanuit mobiliteit en souplesse leren denken om zo een mobielere en ook sterkere atleet bij de lineaire trainingen te worden. Geen restricties en een betere mobiliteit in de schouders zullen je bijvoorbeeld een sterkere bench presser maken. Er zijn winkels die 2kg clubbells verkopen maar ook die zijn te zwaar om mee te beginnen. Deze gewichten zijn pas hanteerbaar wanneer je ervaring hebt met het trainen van clubbells en wanneer je merkt dat je mobiliteit verbeterd door het trainen met clubbells.
Clubbells van 0,5kg en 1kg zijn de gewichten waar een beginner naar moet zoeken en ik hoop dat webwinkels in de toekomst hierin gaan voorzien mocht de vraag naar deze producten toenemen. Via amazon.de vind je bijvoorbeeld lichte clubs van rond de €6,- per stuk die perfect zijn om mee te beginnen. Deze zijn gemaakt van hout en kosten dus geen drol.

Clubbells zijn goede tools om je fysieke ongemakken mee te reduceren en je mobiliteit te verbeteren, wat belangrijk is als je nog jarenlang van de gains, waarvoor je zo hard hebt gewerkt, wilt genieten.

Waar kun je clubbells, indian clubs en maces kopen?

Jongleer clubs

Zoals ik eerder aangaf moet je licht beginnen en het voordeel is dan dat je goedkoop kunt beginnen. Via amazon.de kun je zeer goedkoop jongleer clubs kopen van 35cm, 40 en 45cm kopen die perfect zijn om mee te beginnen. Ik adviseer dan de 45cm versie te kopen.
Voor ongeveer €20,- heb je je eerste beginners setje binnen. Vergeet er geen 2 te bestellen.
Turnkeule aus Hartholz, Jonglierkeule, Gymnastikkeule, 36 cm: Amazon.de: Sport & Freizeit

Indian clubs
Als snel zal dit te licht zijn en wil je met zwaardere clubs aan de slag. 0,5kg tot 1,5kg is het gebied waarin de focus met name op mobiliteit training ligt. Ga je zwaarder dan verschuift de focus zich richting de krachttraining. Clubbels zijn dus nog te zwaar om mee aan de slag te gaan daar ze bij 2kg of 4kg beginnen.
We hebben het geluk dat we dicht bij de U.K. zitten want daar worden nog heel veel klassieke indian clubs gemaakt. Ze zijn niet goedkoop maar er zit dan ook heel veel ambachtswerk in het fabriceren van deze clubs. Hier zie je een filmpje hoe deze gemaakt worden.

Er zijn enkele webwinkels waar je indian clubs kunt bestellen maar deze zijn vaak heel duur. Via facebook kun je redelijk goedkoop bij indian club portugal. https://www.facebook.com/Indianclubportugal/ clubs bestellen die met de hand gemaakt worden. Ik heb er 5 sets besteld en de kwaliteit is subliem.

Je kunt ook goedkoop beginnen door deze handvaten te kopen en met flessen water te gaan draaien.

Clubbels
Op verschillende websites in Nederland en waarschijnlijk ook Belgie kun je stalen clubs kopen. Veel van deze clubs zijn echter erg kort omdat de soortelijke dichtheid van staal groter is dan die van hout. Deze clubbells worden voornamelijk in China geproduceerd en zijn qua ontwerp in mijn ogen erg matig van kwaliteit. Ik heb daarom gezocht naar clubbells die langer zijn en ben uitgekomen bij Tap Bell Clubs. Dit is een ander merk dan de RMAX clubbells die een stuk prijziger zijn of die van tacfit. Clubbells zijn eenvoudig zwaar te maken en je vindt ze tot 20kg, daarboven zijn ze niet meer functioneel. Ik zou niemand een 20kg clubbell adviseren aan te schaffen of je moet al jaren met zware clubs trainen.
Lange clubs voor een redelijke prijs vind je hier. Indian Clubbells Rubber

Maces
Tot slot de maces. Deze zijn in Nederland niet te koop helaas. Je kunt ze zelf maken of ze vanuit een ander land uit Europa importeren. Ik heb een bedrijf gevonden die ze voor een zeer redelijke prijs verkoopt. Ook hier zou ik met licht beginnen.
HAMMER (STEEL MACE BELL)

 
Laatst bewerkt:
Lijkt verdacht veel op Russian/Indian clubs exerecises ?
 
Haha dat lijkt niet, dat is zo. Staat toch ook in de tekst?
Alleen niet Russian maar Persian/Indian.
 
Ik haak toch wel een beetje af als hij met die döners begint te zwaaien.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Benieuwd waarom.

Nou die gast komt over als een charlatan. Een aantal zaken lijkt niet te kloppen:
- Hij heeft zelf een muscular imbalance (te zien aan de houding van zijn handen) En dat voor iemand die spreekt over symmetrie, juiste verhoudingen en blessurepreventie.
- Zijn knieeen zijn kapot en zo oud is hij echt nog niet. Again: dat voor iemand die spreekt over symmetrie, juiste verhoudingen en blessurepreventie.
- Hij praat poep over relevantie voor vechtsporten en haalt er vervolgens van die Oosterse balletvechtstijlen bij die leuk zijn voor de show, maar totaal waardeloos zijn als het aankomt op echte gevechten. Tai Chi, drukpunten en dat soort shite. Natuurlijk aangevuld met broscience-achtige redeneringen "als je valt, vang je jezelf ook op met open hand, dus is het ook beter om iemand te slappen i.p.v. met knokkels te slaan."
- Hij doet heel erg stoer over allemaal gripkracht (spijker en pak kaarten) en dat staat ten eerste volledig los van die döners en ten tweede staat hij voor lul als hij, puur om zijn eigen ego te strelen, bijna tevergeefs probeert dat pak kaarten voor een tweede keer te scheuren. En natuurlijk kan het door midden slaan van stenen ook niet ontbreken :')

Edit: ik stel overigens niet dat dit niet productief zou kunnen zijn. Ik stel enkel dat de redeneringen van deze gozer nergens op slaan. Ik kan me wel voorstellen dat het best zou kunnen werken voor mobility. Maar dat kan gewoon stretchen natuurlijk ook.
 
Eens met een aantal punten die je aandraagt maar je legt de focus op de negatieve punten want hij weet een aantal cruciale zaken duidelijk toe te lichten en zijn techniek met de Indian clubs is verre van prutswerk. Ik zou zelf ook niet met die laatste zaken zijn gekomen maar goed het begin van het filmpje is wel degelijk goed. Tevens wanneer je het niet eens bent met de boodschapper hoeft dat niet te betekenen dat de boodschap niet klopt. De positieve eigenschappen die het trainen met clubbells heeft op het lichaam zullen niet ineens verdwijnen doordat hij een aantal vreemde zaken doet of zegt.

Ik ken verder de achtergrond van deze man niet maar je moet niet vergeten dat er mensen zijn die in het verleden verkeerd hebben gesport waardoor ze problemen hebben gekregen en daarna op zoek zijn gegaan naar alternatieven. Het maken van fouten maakt niet dat alles wat je daarna doet ook per definitie fout zal zijn. Je kunt namelijk je standpunten herzien door kennis die je later hebt verkregen.

Je gaat alleen in op het filmpje, is dat misschien omdat je de tekst niet hebt gelezen? In dat geval heeft het filmpje geen meerwaarde voor dit topic.

Edit: ik stel overigens niet dat dit niet productief zou kunnen zijn. Ik stel enkel dat de redeneringen van deze gozer nergens op slaan. Ik kan me wel voorstellen dat het best zou kunnen werken voor mobility. Maar dat kan gewoon stretchen natuurlijk ook.
Het is lastig te begrijpen wat het trainen met clubbells doet voor je gewrichten wanneer je er niet mee hebt gewerkt en de positieve effecten ook zelf hebt ervaren.

Stretchen is op geen enkel vlak hiermee te vergelijken. Met het stretchen rek je een spier op en wanneer deze restricties heeft zal dit geen enkele positieve bijdragen leveren aan de mobiliteit van je lichaam. Rekken is eerder het vechten tegen de weerstand die een spier geeft. Roteren met clubbells is precies het tegenovergestelde. Je vecht niet tegen stijfheid maar de beweging is soepel en vloeiend. Dat wil niet zeggen dat deze oefeningen niet zwaar kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Maces aan het topic toegevoegd daar ze zeer veel overeenkomsten hebben en cool zijn. :cool:
Ook een mooie mace transitie (flow) routine toegevoegd.
 
Oud filmpje gevonden - tutorial club swing.
Sta te kijken van de souplesse die deze man laat zien op zijn leeftijd.


Ik zal tevens in de OP gegevens toevoegen waar je goede clubbells, indian clubs en maces kunt kopen.
 
Ik zie de eerste fight al aankomen in basic fit
 
Met dummbells, schijven kun je ook flink smijten mocht je dat willen. Is gewoon een trainingtool. Er zijn gyms, zoals tacfit, die bijna alleen maar deze tools hebben.
In Nederland of België zul je dit eerder voor je homegym aanschaffen dan dat je het in een goedkope gym zal tegen komen.
 
Weer een paar echt leuke oefeningen om te doen met clubs en maces.
Deze maand wrs mijn beginner set maces bestellen. :cool:

 
Mooi topic !

Vind je clubbells beter dan kettlebells ?
 
Beter kun je niet stellen, ze zijn anders. Het zijn verschillende tools met ieder verschillende toepassingen.
Beide zijn het zeer goede tools om mee te trainen zoals ik in OP uitvoerig heb toegelicht. Een clubbell hou je vaak in je hand vast die haaks op je arm staat. Hierdoor moet het lichaam harder werken om balans en controle over het object te houden. Een club is wel een tool die meer dan een kettlebell de mobiliteit van je schouders, elleboog en pols aanspreekt mede dankzij de mills die je ermee kunt maken.

Momenteel train ik nog het meeste met kettlebells. Ik wil de mobiliteit van mijn schouder eerst nog verbeteren met joint mobility training voordat ik de clubs weer ga oppakken.
 
Laatst bewerkt:
Momentum en 2 x oefenen.
:roflol:
1x serieus proberen met dat gewicht en het komt nooit meer goed met je.

Die jongen op het einde was wijs genoeg om het zelf niet te proberen.
 
Back
Naar boven