AndroidHealthClinic

coconut oil bodyfitshop

Bezoekers in dit topic

Het is een fabeltje dat verzadigde of onverzadigde vetten verkeerd zijn. Het enige verkeerde vet is gehard vet (transvet).
 
Het is een fabeltje dat verzadigde of onverzadigde vetten verkeerd zijn. Het enige verkeerde vet is gehard vet (transvet).

Dat dus...

enne...hoe bevalt de smaak van de kokosolie?
Bij champignons is het minder kan ik je uit ervaring vertellen
 
Over het algemeen ligt t oxidatiepunt van de onverzadigde vetten wat lager. Vooral lijnzaadolie, dat moet je helemaal niet verhitten

Het is een fabeltje dat verzadigde of onverzadigde vetten verkeerd zijn. Het enige verkeerde vet is gehard vet (transvet).
Helemaal een fabeltje is het niet, aangezien het om de verhoudingen gaat
 
Over het algemeen ligt t oxidatiepunt van de onverzadigde vetten wat lager. Vooral lijnzaadolie, dat moet je helemaal niet verhitten


Helemaal een fabeltje is het niet, aangezien het om de verhoudingen gaat

Ik heb de feiten niet precies meer, en natuurlijk is niet elk onderzoek te vertrouwen. Het kan best dat je gelijk hebt hoor ;)
Ze hadden een keer onderzocht of er effecten waren van hart- en vaatziekten bij de 2 soorten vet. Die waren er niet. Ik kan me niet meer herinneren in welke hoeveelheid dat is of welke verhoudingen ervan.
 
Ik heb de feiten niet precies meer, en natuurlijk is niet elk onderzoek te vertrouwen. Het kan best dat je gelijk hebt hoor ;)
Ze hadden een keer onderzocht of er effecten waren van hart- en vaatziekten bij de 2 soorten vet. Die waren er niet. Ik kan me niet meer herinneren in welke hoeveelheid dat is of welke verhoudingen ervan.
Dus je hebt een eenzijdige mening over iets waarvan je niet meer weet hoe het zit? Fair enough.
 
Dus je hebt een eenzijdige mening over iets waarvan je niet meer weet hoe het zit? Fair enough.

Nee, mijn geheugen is helaas niet heel goed :( Ik sla op dat het niet slecht is, alleen transvet is slecht, de rest van het gelezen onderzoek heb ik niet opgeslagen omdat ik enorm veel lees over verschillende dingen.
Ik geef het alleen aan. Als jij aangeeft dat het wel uitmaakt, geloof ik dat, ik kan namelijk niet bewijzen dat het niet zo is.
Daarbij is mijn mening niet eenzijdig, ik geef aan dat het een onderzoek is dat ik heb gelezen en dat niet elk onderzoek waar is en er meerdere onderzoeken zijn geweest daarover.
Ik pluk er alleen tussenuit wat ik boeiend vind.
 
Dat dus...

enne...hoe bevalt de smaak van de kokosolie?
Bij champignons is het minder kan ik je uit ervaring vertellen

Ik heb deze ook, ik proef srs het verschil niet met olijfolie. Het ruikt alleen anders
 
Verzadigde vetten zijn niet slecht (integendeel), en die ik kokosolie al helemaal niet.

Mensen/bronnen die anders beweren moeten onder hun steen vandaan kruipen en/of hard met hun hoofd tegen die steen oplopen.
 
Ik heb zware steen, wie helpt mij eronderuit te kruipen? :(
 
Er is een verschil tussen dierlijke en plantaardige verzadigde vetten en dan hangt het er ook nog vanaf wat je er pecies mee doet. Dus zo zwart-wit is het idd allemaal niet.
Hetzelfde gaat op voor transvet, dat komt in dierlijke en plantaardige vorm. Al is er geen duidelijke hypothese over waarom de werking van de verschillende bronnen anders zou zijn.

Ik gebruik zelf een combinatie van plantaardige olieen met mov en dierlijke verzadigde vetten. Dan heb ik alles wel afgedekt :P
 
Er is een verschil tussen dierlijke en plantaardige verzadigde vetten en dan hangt het er ook nog vanaf wat je er pecies mee doet. Dus zo zwart-wit is het idd allemaal niet.
Hetzelfde gaat op voor transvet, dat komt in dierlijke en plantaardige vorm. Al is er geen duidelijke hypothese over waarom de werking van de verschillende bronnen anders zou zijn.

Het verschil zit 'm niet per se in de bron (dierlijk/plantaardig), enige verschil is de samenstelling/lengte van de ketens.

Plantaardig verzadigd vet ga je praktisch alleen in kokosolie vinden en dat bestaat vooral uit korte (4:0 - 8:0) en middellange ketens. (10:0 - 14:00)

Dierlijk bevat vooral langere (16:0 en 18:0). Ook niets mis mee overigens. Sommige dierlijke verzadigde vet-bronnen (m.n. volvette zuivel) bevatten net zo goed korte en middellange ketens.


Ben zelf overigens een fan van kokosolie, roomboter en andere volvette zuivelproducten (zoals volle melk). Juist omdat deze bronnen een groot scala aan verzadigde vetten bevatten, die allemaal verschillende (en belangrijke) werkingen hebben.
 
Het verschil zit 'm niet per se in de bron (dierlijk/plantaardig), enige verschil is de samenstelling/lengte van de ketens.

Plantaardig verzadigd vet ga je praktisch alleen in kokosolie vinden en dat bestaat vooral uit korte (4:0 - 8:0) en middellange ketens. (10:0 - 14:00)

Dierlijk bevat vooral langere (16:0 en 18:0). Ook niets mis mee overigens. Sommige dierlijke verzadigde vet-bronnen (m.n. volvette zuivel) bevatten net zo goed korte en middellange ketens.

Bacon, roomboter en ganzenvet :heart:
Dagelijkse kost en de cholesterolwaarden van een jong hertje!

Dood aan alle margarines, halfvolle troep en magere weetikveelwattes.
 
Mmmm....BACON!! With eggs......mmmm!!! INCLUSIEF eigeel :P
 
heb ook de olie gekregen! eitje mee gebakken en vond het wel lekker. geen overheersende kokossmaak in ieder geval zoals ik zou verwachten
 
Ik heb deze ook, ik proef srs het verschil niet met olijfolie. Het ruikt alleen anders

Ik vond het wel degelijk (en flink ook!) naar kokos smaken. Nu maakt me dat bij het meeste niet uit hoor, daar niet van maar bij champignons...

En ganzenvet mjum, roomboter en olijfolie...mjammie :D
 
smaakt zeker niet naar cocos, maar is deze olie nu goed of moet ik gewoon weer overstappen op olijfolie?
 
als het verhit moet worden kokos (hogere verbrandingswaarde), koud olijfolie
 
Dag mensen,

Ik gebruik sinds een paar dagen coconut oil van bodyfitshop om te bakken enzo wat ik niet begrijp is dat er op de label staat dat er per 100 gram 86.5 gram verzadigde vetzuren bevatten.

Deze verzadigde vetten zijn toch juist slecht voor je?



http://www.bodyenfitshop.nl/superfo...fit-superfoods/kokosolie-extra-virgin/#labels
Dat verzadigde vetten "slecht" zijn is een hardnekkige mythe die nog bij velen doorleeft. Bij vetten gaat het vooral over een correcte verdeling (alles met mate) ten opzichte van de totale kcal.

Verzadigde vetten zijn bovendien stabieler aan hoge temperaturen en daarvoor dus beter geschikt. Onverzadigde vetten worden onstabieler aan hoge temperaturen en kunnen zo minder gezond worden of zelfs ongezond. Verder geven verzadigde vetten ook een specifieke smaak af aan een gerecht, wat ook een voordeel is. Tot slot zijn ze belangrijk bij de vorming van hormonen zoals testosteron.

Het onverzadigde vetzuur omega-6 wordt over het algemeen gezien als een "goede" vet en is ook essentieel voor het lichaam, echter een teveel van dit vet is schadelijk voor het lichaam en dus ook slecht.

Mijn advies is dus: hou verzadigde vetten vooral voor bakken aan hoge temperaturen en/of om smaak toe te voegen aan een gerecht. Voor al het overige kan je onverzadigde vetten gebruiken. Maar hou de verhouding omega-6 vs omega-3 op 2:1.

Zie ook vraag #22: http://forum.dutchbodybuilding.com/f183/centraal-veelgestelde-vragen-topic-voor-beginners-163703/
 
Back
Naar boven