XXL Nutrition

Collageen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bokito

Monstrous Giant
10 jaar lid
Lid geworden
17 apr 2012
Berichten
11.721
Waardering
15.470
Zie steeds meer mensen collageen supplementeren, zijn er mensen die dat hier ook doen en daadwerkelijk benefits er van merken?

Als in beter huid/pezen/gewrichten etc.
 
Zie steeds meer mensen collageen supplementeren, zijn er mensen die dat hier ook doen en daadwerkelijk benefits er van merken?

Als in beter huid/pezen/gewrichten etc.
Hmm volg, ook wel benieuwd naar.

Zo te zien staat er niets over in het grote Bonds Voedingssupplementenboek.

Galen deel je kennis
 
Ik gebruik het sinds mijn knie operatie en ben overtuigd dat het heeft geholpen. Mijn chirurg was elke keer aangenaam verrast hoe snel het evolueerde bij de maandelijkse controles. En mijn nagels glanzen er mooi van 😉
 
Ik gebruik het sinds mijn knie operatie en ben overtuigd dat het heeft geholpen. Mijn chirurg was elke keer aangenaam verrast hoe snel het evolueerde bij de maandelijkse controles. En mijn nagels glanzen er mooi van 😉
Hoeveel neem je?
 
Hoeveel neem je?
Iemand van mijn ploeg op het werk is consulente van collageen en deelt vaak fotos van mensen die het gebruikt hebben. Vaak zie ik foto's passeren waar ik van denk dit kan toch echt niet...... maar dan zie ik ook vaak foto's met zichtbaar maar veel minder vooruitgang. Doet me toch afvragen of het voor de ene persoon dan echt zoveel kan doen...
 
Ik heb een tijdje Collaregen van Olimp gebruikt voor mijn knieën en volgens mij had ik er toch wel baat bij, al is dit altijd moeilijk te zeggen.
 
Galen zal het vast en zeker beter kunnen uitleggen, maar collageen is een eiwit en zal dus eerst afgebroken worden tot aminozuren voordat het opgenomen kan worden. Imo kan het dus niet zo zijn dat je er daadwerkelijk iets aan hebt.
 
Galen zal het vast en zeker beter kunnen uitleggen, maar collageen is een eiwit en zal dus eerst afgebroken worden tot aminozuren voordat het opgenomen kan worden. Imo kan het dus niet zo zijn dat je er daadwerkelijk iets aan hebt.
Het wordt inderdaad afgebroken tot vrije aminozuren, maar ook tot di- en tripeptiden – dat zijn een soort 'mini-eiwitjes' bestaande uit respectievelijk twee en drie aminozuren. Deze peptiden worden óók door het darmstelsel worden opgenomen. Die di- en tripeptiden worden weliswaar grotendeels ook verder afgebroken tot vrije aminozuren in de darmwandcellen, maar een klein deel van die peptides komt in de bloedcirculatie terecht. Je hebt dan dus twee redenen waardoor collageensuppletie zou kunnen helpen bovenop de normale hoeveelheid eiwit uit je voeding: enerzijds door toevoer van een relatief hoge concentratie van bepaalde aminozuren, en anderzijds door de geabsorbeerde di- en tripeptiden die eveneens in hogere hoeveelheden voorkomen vergeleken met andere eiwitbronnen. Collageen is met name rijk aan glycine en proline, en peptides met die twee aminozuren komen dan ook in de bloedcirculatie.

Het lijkt er in elk geval op dat collageensuppletie goeie dingen doet voor je huid: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33742704/
In the meta-analysis, a grouped analysis of studies showed favorable results of hydrolyzed collagen supplementation compared with placebo in terms of skin hydration, elasticity, and wrinkles. The findings of improved hydration and elasticity were also confirmed in the subgroup meta-analysis. Based on results, ingestion of hydrolyzed collagen for 90 days is effective in reducing skin aging, as it reduces wrinkles and improves skin elasticity and hydration.
 
Het wordt inderdaad afgebroken tot vrije aminozuren, maar ook tot di- en tripeptiden – dat zijn een soort 'mini-eiwitjes' bestaande uit respectievelijk twee en drie aminozuren. Deze peptiden worden óók door het darmstelsel worden opgenomen. Die di- en tripeptiden worden weliswaar grotendeels ook verder afgebroken tot vrije aminozuren in de darmwandcellen, maar een klein deel van die peptides komt in de bloedcirculatie terecht. Je hebt dan dus twee redenen waardoor collageensuppletie zou kunnen helpen bovenop de normale hoeveelheid eiwit uit je voeding: enerzijds door toevoer van een relatief hoge concentratie van bepaalde aminozuren, en anderzijds door de geabsorbeerde di- en tripeptiden die eveneens in hogere hoeveelheden voorkomen vergeleken met andere eiwitbronnen. Collageen is met name rijk aan glycine en proline, en peptides met die twee aminozuren komen dan ook in de bloedcirculatie.

Het lijkt er in elk geval op dat collageensuppletie goeie dingen doet voor je huid: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33742704/
Ok, ik zou verwachten dat menig BB’er die minimaal 2gr eiwit per kg BW eet per dag er geen voordeel uit zou kunnen halen.
 
Het wordt inderdaad afgebroken tot vrije aminozuren, maar ook tot di- en tripeptiden – dat zijn een soort 'mini-eiwitjes' bestaande uit respectievelijk twee en drie aminozuren. Deze peptiden worden óók door het darmstelsel worden opgenomen. Die di- en tripeptiden worden weliswaar grotendeels ook verder afgebroken tot vrije aminozuren in de darmwandcellen, maar een klein deel van die peptides komt in de bloedcirculatie terecht. Je hebt dan dus twee redenen waardoor collageensuppletie zou kunnen helpen bovenop de normale hoeveelheid eiwit uit je voeding: enerzijds door toevoer van een relatief hoge concentratie van bepaalde aminozuren, en anderzijds door de geabsorbeerde di- en tripeptiden die eveneens in hogere hoeveelheden voorkomen vergeleken met andere eiwitbronnen. Collageen is met name rijk aan glycine en proline, en peptides met die twee aminozuren komen dan ook in de bloedcirculatie.

Het lijkt er in elk geval op dat collageensuppletie goeie dingen doet voor je huid: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33742704/
Weet je ook of het helpt voor pezen en/of gewrichten? Een mooie huid is leuk als side effect maar niet persé waar ik naar op zoek ben.
 
Met al dat lopen en fietsen ga ik dit maar proberen. Morgen komt het potje binnen.
 
  • Like
Waarderingen: Onit
Het wordt inderdaad afgebroken tot vrije aminozuren, maar ook tot di- en tripeptiden – dat zijn een soort 'mini-eiwitjes' bestaande uit respectievelijk twee en drie aminozuren. Deze peptiden worden óók door het darmstelsel worden opgenomen. Die di- en tripeptiden worden weliswaar grotendeels ook verder afgebroken tot vrije aminozuren in de darmwandcellen, maar een klein deel van die peptides komt in de bloedcirculatie terecht. Je hebt dan dus twee redenen waardoor collageensuppletie zou kunnen helpen bovenop de normale hoeveelheid eiwit uit je voeding: enerzijds door toevoer van een relatief hoge concentratie van bepaalde aminozuren, en anderzijds door de geabsorbeerde di- en tripeptiden die eveneens in hogere hoeveelheden voorkomen vergeleken met andere eiwitbronnen. Collageen is met name rijk aan glycine en proline, en peptides met die twee aminozuren komen dan ook in de bloedcirculatie.

Het lijkt er in elk geval op dat collageensuppletie goeie dingen doet voor je huid: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33742704/
Op de website van XXL Nutriotion wordt 10gr per dag aangeraden. Is dit ook de dosering die jij zou aanraden voor de voordelen die het supplement biedt?

 
Laatst bewerkt:
Hoeveelheid? Hangt er vanaf welke je neemt. Marinecollageen (vis) wordt beter opgenomen dan rundscollageen. Heb je dus minder van nodig.
 
Was er niet iets met type 1 en 2 collageen ofzo?
 
Hier staat type 2 is kraakbeen, type 1 is meer huid, pezen, gewrichten. Gaat mij meer op pezen en gewrichten dus daarvoor gekozen.

Ik heb type 1 gekocht, staat een dosering van 10 gram ed dus denk dat maar aanhouden?

 
Als je een supplement zoekt voor gewrichten etc, zou ik ook kijken naar de: 'msm glucosamine en chondroïtine' combo.
 
Je kan ook een chicken bone broth maken voor collageen. En voor de lekker.
 
Ik gebruik collageen van Great Lakes, juist voor de pezen en gewrichten. Mij helpt het en de huid op mijn bovenarmen verbetert (altijd bultjes).
Maar minder rimpels? Helaas...
 
Ik gebruik een collageen supplement van Goprimal. Nu was laatst men potje leeg en had niet gelijk een nieuwe besteld. weekje later krijg ik last van men knieën. Toeval of ligt het echt aan het supplement ik weet het niet zeker.
Ik kan wel bevestigen dat wanneer ik het gebruik ik geen of zeer weinig last heb van gewricht pijntjes die ik anders wel af en toe heb.
Ik gebruik 1 scoop 10 gram per dag gewoon toegevoegd in men normale eiwit shake.

Ik zou zeggen probeer het uit en kijk wat je ervan vindt. Het is natuurlijk erg moeilijk om met zekerheid te zeggen of het echt werkt. Of ik net wnn ik het niet gebruikt hebt net iets teveel of verkeerd belast heb tijdens het trainen.
Het voordeel van dit supplement is ook dat er gelijk vitamine C bij zit. Hoef je dat al niet meer apart bij te nemen :D

Collageen go primal.PNG
 
Back
Naar boven