XXL Nutrition

Combinatie's supersets

supersets of niet ?

  • ja heerlijk!

    Stemmen: 8 57,1%
  • nee liever focus op 1 oefening per keer

    Stemmen: 6 42,9%

  • Totaal stemmers
    14

Bezoekers in dit topic

Jan-Willem135

Novice
Lid geworden
21 feb 2017
Berichten
1
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
74kg
Vetpercentage
14%
Hallo,

Ruim een jaar geleden ben ik begonnen met "serieus" te trainen. daarvoor altijd met ups en downs in de sportschool gezeten en ook me voeding was niet om over naar huis te schrijven.
Vandaag de dag zit ik gemiddeld 5 keer per week in de sportschool (blokken van 4 dagen en 1 dag rust).
Ik train als volgt;
Dag 1; borst-triceps.
Dag 2; Rug-Biceps
Dag 3; Benen-onderrug
Dag 4; schouders-buik

Nou ben ik (vooral bij rug en borst) gek op supersets.
Ik vroeg mij alleen af of het een toegevoegde waarde is om bijvoorbeeld na bankdrukken meteen flyers te doen.
welke superset (voor de zelfde spiergroep) is super effectief en welke hebben eigelijk geen toegevoegde waarde ?
 
Eerlijk gezegd, op lange termijn zou het beter zijn om een trainingsschema te gaan volgen die meer op Full Body/PPL/Lower-Upper Body lijkt dan te gaan prutsen met supersets. Elke spiergroep maar alleen een keer per week trainen is niet genoeg om je spieren optimaal te laten groeien.
 
Wat massa betreft vind ik geen enkele superset "goed" laat staan super effectief. :(
 
Ligt eraan of je veel werk hebt om die flyers op te plakken.

OT: Naar mijn mening zijn supersets alleen een meerwaarde als je niet veel tijd hebt om de training klaar te krijgen. Vind het een beetje een domme hype.
 
Laatst bewerkt:
Vind trouwens de tekst in de post niet kloppen met de poll antwooreen. Vraag in de tekst gaat over effectieviteit, anwoord in de poll gaat uit van gevoel.
 
alleen een meerwaarde als je niet veel tijd hebt om de training klaar te krijgen
Efficient is het zeker. Effectief (voor massa) niet echt. Ik vind het af en toe wel fijn voor de strech.
 
Ik ben de laatste paar maanden antagonisten supersets aan het doen en dat bevalt prima. Bijv bench/row ohp/chin up biceps/triceps
 
leuk voor een week of 2 wanneer de motivatie wat minder is ,meer niet
 
Ik ben de laatste paar maanden antagonisten supersets aan het doen en dat bevalt prima. Bijv bench/row ohp/chin up biceps/triceps


Zowel borst als rug gebruiken in meer of mindere mate de armspieren. Betekend dus dat de twee oefening altijd "minder" zal zijn door voorvermoeide armen.
 
Zowel borst als rug gebruiken in meer of mindere mate de armspieren. Betekend dus dat de twee oefening altijd "minder" zal zijn door voorvermoeide armen.


eigenlijk is het dan een tri-set ,

rug -borst -biceps/triceps
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Ik ben de laatste paar maanden antagonisten supersets aan het doen en dat bevalt prima. Bijv bench/row ohp/chin up biceps/triceps

DIt, maar dan de 2e oefening met licht gewicht en op een andere dag omdraaien bijv. je benched all out, daarna doe je rows met de helft van het gewicht dat je kan, en 2 dagen later draai je het om, row je all out en bench je de helft van wat je kan. Daar zit een idee achter maar weet m'n bron niet meer :/

Eerst benchen daarna zonder rust gelijk flyes doen lijkt me tijdverspilling. overtraining inc. Zelf doe ik welleens weighted pull ups( 3/5RM) dan 1min rust, vervolgens dips, dan 2 min rust en herhalen. om maar een suggestie te doen :)
 
En het voordeel daar van is?
 
Soms doe ik op het einde van mijn training wel eens een superset maar dat is dan omdat ik door vermoeidheid zo snel mogelijk in mijn bed wil :p
De laatste oefeningen zijn wel meestal de kleinste oefeningen. Ik zal nooit supersetten met een deadlift of bench oid :p
 
Watwieenwaar ook "beweerd", wanneer je armen gebruikt bij oefening A dan zijn ze bij supersets voorvermoeid bij oefening B als deze ook dezelfde armspieren gebruik!

Dus iedere borstoefening waarbij je biceps-triceps gebruik zal er voor zorgen dat ze bij een direct daarop volgende rugoefening eerder aan hun max komen te zitten wat de armen nog meer de zwakste schakel maakt.
 
Compounds superset is vrijwel nooit. Isolatie-oefeningen soms, met name bij tijdgebrek of als ik een wat intensievere training op hogere hartslag wil. Antagonisten supersetten zou niet ten koste moeten gaan van de effectiviteit i.m.o.
 
Back
Naar boven