MuscleMeat

complexe koolhydraten (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

zwan007

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
2 dec 2002
Berichten
81
Waardering
0
De koolhydraten die wél goed voor je zijn, zijn dus de complexe koolhydraten. Deze worden veel langzamer opgenomen vanuit de maag omdat het verterings systeem veel meer moeite heeft met het verwerken van de complexe structuur. Het gevolg hiervan is dan ook dat er geen insulinepiek optreed omdat de aanvoer van koolhydraten in je bloed veel minder en geleidelijker is. Ook verbruikt het lichaam veel meer energie om de complexe koolhydraten te verwerken, en gaat er dus al een gering deel van de energieopbrengst verloren aan de verwerking van de energie. Een mooi voorbeeld hiervan is de komkommer. Deze bevat zulke complexe koolhydraten in geringe mate, dat het lichaam méér energie verbruikt om het te verwerken, als dat de komkommer opleverd, in dit geval praten we over negatieve calorien
mijn vraag nu:
komkommer is 1 maar zijn er nog voorbeelden van groenten die dit "effect" teweeg brengen, wortelen of kolen ofzo?
 
Mensen die neigen tot overgewicht

· Zijn beter met enkelvoudige koolhydraten via fruit en honing, ze worden er slanker van. Deze brengen ook een grotere hoeveelheid vitaminen en mineralen aan, zorgen voor een betere waterhuishouding en een betere gemoedstoestand bij hen die neigen tot neerslachtigheid en depressie.

· Ze kunnen beter de opname van complexe koolhydraten via brood, deegwaren, granen beperken omdat zetmeel bij hen vocht vasthoudt en/of makkelijker in vet wordt omgezet. Daarbovenop komt dat zetmeelrijk voedsel vaak veel zout bevat (brood, bakkerswaren), wat ook vocht vasthoudt. Bovendien wordt bij brood vaak calorierijk beleg gebruikt.

· Ze kunnen ook beter geraffineerd suiker vermijden zoals snoep, suiker in koffie, in gebak, taart, enz. gezien de nadelen ervan, o.a. de omzetting in vet.

· Honing is erg goed, gezien de rijkdom aan mineralen, vitaminen, enzymen en andere stoffen.

· Aardappelen zijn niet zo rijk aan zetmeel als granen, zijn gezonder en mogen tot het voedingspatroon behoren van mensen met neiging tot overgewicht. De discussie over het feit of men al dan niet dik wordt van aardappelen is vaak te herleiden tot wat men erbij eet. Over de voordelen van aardappelen en de nadelen van granen en brood verwijs ik naar de teksten elders op de site.

· Het gebruik van groente is voor hen geen enkel bezwaar, deze zijn arm aan zetmeel, rijk aan vitaminen, mineralen, antioxidanten, bioactieve stoffen, enz. Ze mogen er zoveel van eten als ze willen, net zoals van fruit. Voor een goede vertering van fruit kan men best wel op een aantal regels letten.

dus ik dacht ik kamp met een overgewicht (vet dus) ik ga veel komkommer etc eten zodat mijn lichaam meer energie verbruikt om het te verwerken waardoor ik magerder word...

bron: Koolhydraten
 
Negatieve kcal ... ik dacht dat zuurkool bv ook zoiets teweeg bracht.
Maarja, voor heel de dag komkommer, zuurkool ofzo te gaan eten, is ook een opgave.
Je kan beter gewoon een voedingsschema opstellen onder je onderhoud en je
daar aan houden. Komkommer etc kan je dan altijd nog wel erbij eten.
 
juist,iets eten onder je verbruik,smorgens nuchter een30min stevige cardio en je verbrand heel de dag wat meer:)
 
Back
Naar boven