MuscleMeat

complexe & simpele carbs + GI Index

Bezoekers in dit topic

LM92

Novice
Lid geworden
11 aug 2012
Lengte
1m75
Massa
63kg
Vetpercentage
21%
Als ik er compleet overheen heb gelezen en dit al uitgebreid is uitgelegd, wijs me er alsjeblieft op! Ben hier natuurlijk niet om jullie tijd te verdoen:).

Ik vroeg me af hoe het nou zit met de GI index van producten en het soort koolhydraten, lees ook dat hier de meningen nogal over verdeeld zijn.

Dat je zoveel mogelijk complexe koolhydraten moet eten weet ik, behalve rond de training dan. Nu ben ik eens op zoek gegaan naar de GI index van verschillende producten en nu kom ik er achter dat de GI index nogal verschilt.
Voorbeeldje:

Volkorenbrood 69
Zilvervliesrijst 50
Volkorenpasta 50
Bulghur 45
Donker roggebrood 40
Quinoa 35

Betekent dit dan dat ik eigenlijk het beste volkorenbrood uit mijn voeding kan schrappen en het vervang voor bijvoorbeeld Quinoa of Bulghur? Of gaat het puur om het feit dat je complexe koolhydraten eet en is die GI index nogal onzin? GI index van een appel is bijvoorbeeld 40, maar het gaat hier wel om simpele carbs.

Dan nog een extra vraag: Na de training neem ik een shake met dextrose, voor de snelle koolhydraten dus. Ik eet mijn avondmaaltijd dan ong 45min daarna, moet die dan weer gewoon uit zoveel mogelijk complexe koolhydraten bestaan?

GI van fruit is een uitzondering. Over het algemeen hanteer ik de regel: hoe "complexer", hoe beter. Behalve post work out natuurlijk.

Volkoren brood vervangen door bijvoorbeeld Quinoa is zeker een goede keuze. Persoonlijk eet ik eigenlijk nooit meer brood. Meer dan twee a drie per week kom ik niet. Maar of je met het vervangen van volkoren brood opeens twee keer zoveel gains maakt is natuurlijk niet zo. Maar dat quinoa gezonder is staat wel als een paal boven water.

Dus wel degelijk rekening houden met de GI. Thanks

Dus wel degelijk rekening houden met de GI. Thanks

Nee, de GI maakt op zichzelf helemaal niks uit. Het is over het algemeen zo dat voedsel met een lagere GI gezonder is vanwege de micronutrientwaarde. Ja je kunt dus je carbs uit suiker, nee gezond is t niet. Er zijn hiee trouwens al genoeg threads over geweest waarin dit uitgelegd wordt. Misschien moet er ff een goede sticky genaakt worden

Ik heb er inderdaad al wel over gelezen, maar kon er weinig uit wijs worden. Vooral omdat de één wel vind dat de GI en GL van belang zijn en de ander niet. Maar waarom dan quinoa ipv brood, niet gezien de GI waarde maar puur omdat deze koolhydraten complexer zijn? 'dichter bij de natuur'?

Back
Naar boven