XXL Nutrition

compound & isolation (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bij een compound oefening gebruik je meerdere spieren/gewrichten. Bijvoorbeeld Benchpress: Borst, triceps, voorkant schouders.
Met een isolatie oefening 'isoleer' je de spier.
Bijvoorbeeld: curls voor biceps
 
Ah zo, bedankt, het was dus toch wat ik ongeveer wilde zeggen.. maar, welke oefeningen laat je best primeren? I het beter dat je als eerste sets compound oefeningen doet en vervolgens als laatste set een isolatie oefening neemt?

Tis maar een gedacht..
 
Dat is wel het meest gebruikelijk.
Maar sommige doen ook een isolatie oefening eerst (niet continue doen), zodat ze de spier die ze willen trainen eerst voor vermoeien.
Bijvoorbeeld: Cable crossovers (isolatieoefening voor de borst)
en daarna bankdrukken (compound oefening voor borst, voorkant schouders en triceps)
Dit doen ze dan omdat normaal de triceps eerder opgeven als de borstspieren en wanneer je de borst al voor vermoeid hebben is deze kans iets kleiner.
 
Originally posted by RichardV
Dat is wel het meest gebruikelijk.
Maar sommige doen ook een isolatie oefening eerst (niet continue doen), zodat ze de spier die ze willen trainen eerst voor vermoeien.

"Sommige dingen lijken me zo onlogisch in deze sport.. Is het niet zo dat wanneer je zoals je zegt, de borst met een iso-oef vermoeid, dat je daarna met de benchpress niet meer tot je maximum kunt gaan? Want dat is toch de bedoeling, je max geven uit je borst voor maximale stimulatie?? ???
 
Op die manier heb je je borst maximaal getrained, als je andersom doet dan kan je je borst ook niet maximaal trainen omdat je triceps een kleinere spiergroep zijn, die zijn eerder vermoeid. Dus als je triceps vermoeid zijn dan kan je ook niet meer maximaal je borst trainen, omdat je zonder triceps kracht niet kan bankdrukken, ook al is je borst nog ´vers´
 
Originally posted by frietbakker
Op die manier heb je je borst maximaal getrained, als je andersom doet dan kan je je borst ook niet maximaal trainen omdat je triceps een kleinere spiergroep zijn, die zijn eerder vermoeid. Dus als je triceps vermoeid zijn dan kan je ook niet meer maximaal je borst trainen, omdat je zonder triceps kracht niet kan bankdrukken, ook al is je borst nog ´vers´

Correcto mundo!!

En natuurlijk moet je wat terug in gewicht bij het bankdrukken. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om het maximaal belasten van je borstspieren.
Maar ik ben het met je eens, wanneer je de meeste algemene massa wilt opbouwen dat je eerst je compound oefeningen moet doen, omdat je deze zwaarder kan pakken, dus meer massa aan kan zetten.
 
T'is ingewikkelder dan de mensen denken. Domme kracht ist zeker niet. Bovendien lijkt het ook onmogelijk de idealen weer te geven. Elke bodybuilder lijkt zo zijn eigen idealen te hebben..

Bodybuilding lijkt meer een wetenschap te zijn..

:)
 
Ik hoop dat meer mensen dat vinden... Bodybuilding een wetenschap....
 
Compound rules :thumb: Pre-exhausting...ik heb dat ooit eens een tijdje geprobeerd naar het zoeken van een ideaal schema voor mezelf. Helemaal ***.
 
Hmm ik vind dat pre-exhaust best goed werkt, eerst leg extensions, dan squat of legpress, eerst incline flyes en dan incline bb press... Maar ieder heeft zo zijn voorkeur....
 
Back
Naar boven