MuscleMeat

Concentration Curls?

Bezoekers in dit topic

Natuurlijk maakt dat uit. Wel/niet kweken van massa is rechtstreeks gekoppeld aan vezeltype en het vezeltype met de meeste groeipotentie word belast met zwaardere gewichten.

Je traint hem toch ook zwaar, niet in absolute gewichten, maar er word iig niet gesmokkeld ;)
Met deze oefening voel je teminste een serieuze pomp, iets wat belangerijker is dan hoe zwaar je je biceps wel/niet belast :rolleyes:


Als je dan oefeningen doet waarbij door verkorte beginpositie van de spier het trainingsgewicht al beperkt wordt dan betekend dit dat de oefening minder geschikt is voor massa.

Concentraioncurl is wat dat aangaat juist de tegenhanger aan de inclinecurl waarbij de spier aan het begin van de beweging op rek is.

Onzin, ook al is de spier niet geheel op rek alvorens je start met je oefening, zegt dit niet dat je geen massa kunt kweken!
Massa kweken heeft met meerdere factoren te maken; als voeding, rust keihard trainen met verschillende oefeningen waar CC imo prima in thuis hoort!
Zeker omdat de serieuze pomp die je creeerd met deze oefening zeker bij zal dragen aan de biceps workout!

ps: je moet je CC niet als enige oefening gebruiken he ;)
 
Pomp belangrijker dan hoe zwaar je de spier belast?..
 
Kan je dat uitleggen?

JE neemt maar een heel klein stukje uit mn post, daarom kort antwoord..
Maargoed, zwaar trainen is zeker goed voor massa, maar je hoeft imo niet met top gewichten te trainen..
CC kan imo bijdrage (icm barbell curls bv) aan flinke biceps-massa, pomp is imo heel belangerijk voor groei!

Dus de stelling dat CC niets doen voor massa vind ik onzin.
 
JE neemt maar een heel klein stukje uit mn post, daarom kort antwoord..


Dus de stelling dat CC niets doen voor massa vind ik onzin.

Ik denk dat je zelf ook eerst goed moet lezen voor je antwoord.

Als je dan oefeningen doet waarbij door verkorte beginpositie van de spier het trainingsgewicht al beperkt wordt dan betekend dit dat de oefening minder geschikt is voor massa.

Staat dus nergens de stelling dat CC niets doen voor massa. het is alleen wat massa aangaat een slechte keus omdat andere oefeningen beter zijn.

En trainingsgewicht is altijd belangrijker dan pomp, gewoon omdat gewicht bepalend is voor de vezels die worden aangesproken. Pomp komt pas nadat je met het gewicht de vezels tot een bepaald punt belast heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je zelf ook eerst goed moet lezen voor je antwoord.



Staat dus nergens de stelling dat CC niets doen voor massa. het is alleen wat massa aangaat een slechte keus omdat andere oefeningen beter zijn.

En trainingsgewicht is altijd belangrijker dan pomp, gewoon omdat gewicht bepalend is voor de vezels die worden aangesproken. Pomp komt pas nadat je met het gewicht de vezels tot een bepaald punt belast heb.

Hoezo zijn andere oefeningen beter dan? Dat vind jij misschien..
En sowieso alleen CC slaat nergens op idd, het hoort in het biceps schema!
En wat ik eerder zei: BB is geen PL ;) Zwaar trainen ok.., maar het gaat meer om de correctheid van de uitvoering met een redelijk zwaar gewicht icm veel pomp creeeren wat imo zorgt voor dikke spieren.
 
Hoezo zijn andere oefeningen beter dan? Dat vind jij misschien..


Nee, dat vind ik niet alleen, dat zit gewoon in de eigenschappen van de oefening. Zeker als je bekijkt dat de meesten de oefening aan het eind zetten om uit te pompen (zoals ze zelf aangeven) zegt dat al genoeg over de eigenschap van de CC

En correctheid oefening, correcte uitvoering is de uitvoering die het productiefst is en heft weinig te maken met gewicht. Maar dan nog zal een gewicht dat de spier zwaarder belast meer spiervezel aanspreken waarvan een grooter gedeelte de FTspiervezels met een grotere groeipotentie terwijl pompen met een lichter gewicht een taak van de ST vezels blijft.
 
Laatst bewerkt:
Is het al wetenschappelijk bewezen wat de relatie is tussen een 'pomp' en spiergroei?
 
Heerlijke oefening, vooral om bij de laatste rep om hem nog eens op de hoogste positie vast te houden voor een seconde of wat, burn baby burn. :)
 
Door de van begin tot eind verkorte positie vanaf de schouder weinig intressant voor massa.

Wel/niet accentueren van de lange kop (piek) hamgt af van de preciese uitvoering.

Dat eerste mag je wel eens wat verder verduidelijken? Hoe relateert zich de positie van de schouder tot de effectiviteit van een biceps oefening dan?
 
Aangezien de biceps niet alleen zorgt voor elleboogflexie maar ook betrokken is bij schouderflexie betekend dit dat bij oefeningen zoals de concentrationcurl de biceps vanaf origo verkort is. (Vandaar ook dat je bij een "gewone" curl je armen niet strak tegen je lijf moet hoiden, maar na elleboogflexie je ellebogen omhoog moet laten komen zodat alle functies van de biceps gebruikt worden)

Als je kijkt naar de "sliding filament" theorie en het daaraan gekoppeld Lengte-spanning verhaal, dan betekend een verkorte spier een zwakkere spier. Maw oefeningen zoals concentrationcurl plaatsen de spier in een zwakkere positie en dus minder geschikt voor massa opbouw.

Daar tegenover staan een oefening zoals inclinecurl die uitgaande van bovenstaande de spier juist in een sterkere positie plaatst en waarbij je ook optimaal gebruik kan maken van het strechreflex.
 
Laatst bewerkt:
Allemaal leuk en aardig, eens worden we het toch niet..
Maar CC en Preacher curls zijn imo uitermate geschikt voor Brachialis!
Versterk je je brachialis, kun je hieruit weer zwaarder trainen met je normale curl + dat de vergrote brachialis bijdraagt aan biceps-massa!

Maargoed ik vind het een een ideale biceps afmaker / killer en een ander vindt het niks..
 
Je geeft het zelf al aan, een afmaker.

Ik zeg trouwens nergens dat ik het op zich geen goede oefening vind. Iedere oefening heeft zo z'n plaats en in een POF routine zit altijd een contracted oefening (zelf doe ik dan trouwens liever de Scottcurl omdat je daar wat meer gewicht mee aan kan).

Wat de brachialis aangaat, idd, omdat de biceps in een zwakkere positie is valt er meer accent op de brachialis.
 
Door de van begin tot eind verkorte positie vanaf de schouder weinig intressant voor massa.
.

Ik vat 'm niet. (de verkorte positie) Je begint met gestrekte arm dus biceps gerekt. Waar verkort die dan?

overigens ik doe het liefst op een achterleuning van een bankje, heerlijk is die dan.
 
Laatst bewerkt:
Biceps loopt niet alleen over de elleboog, maar ook over de schouder. Zodra jke je arm naar voren hef verkort je dus de biceps vanaf de schouder.
 
Ik heb ook ergens op tmuscle.com gelezen dat de bicep een deel in de schouder zit en dat je dus bij elke losse curloefening je armen een beetje naar boven moet doen voor volledige spanning.
 
Natuurlijk maakt dat uit. Wel/niet kweken van massa is rechtstreeks gekoppeld aan vezeltype en het vezeltype met de meeste groeipotentie word belast met zwaardere gewichten.

Als je dan oefeningen doet waarbij door verkorte beginpositie van de spier het trainingsgewicht al beperkt wordt dan betekend dit dat de oefening minder geschikt is voor massa.

Concentraioncurl is wat dat aangaat juist de tegenhanger aan de inclinecurl waarbij de spier aan het begin van de beweging op rek is.

Ik kan me ergens wel vinden in wat je zegt, maar hoe verklaar je dan dat iedereen (enfin, die in mijn fitness trainen toch) meer kan tillen op seated dumbbell curls dan incline dumbbell curls op 45°? Ik til makkelijk 16 kilo voor 8 reps, terwijl de incline variant nauwelijks lukt met 10 kilo? Ik voer ze allebei zittend uit btw.
 
Vandaag de biceps gedaan inclusief de concentration curl

3 X 10 Preacher Curls
3 X 10 Hammer Curls
3 X 10 Negative Curls
3 X 10 Concentration Curls

De concentration curls maken het idd af zoals hierboven gezegd wordt...
Net ff die ene kneep bij de lift. Heerlijk! Alhoewel er ook een flinke kneep zit in de preacher curls...
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me ergens wel vinden in wat je zegt, maar hoe verklaar je dan dat iedereen (enfin, die in mijn fitness trainen toch) meer kan tillen op seated dumbbell curls dan incline dumbbell curls op 45°? Ik til makkelijk 16 kilo voor 8 reps, terwijl de incline variant nauwelijks lukt met 10 kilo? Ik voer ze allebei zittend uit btw.

Synergie van andere spieren. bij een goed uitgevoerde inclinecurl ontbreekt die bijna voledig. Bij een gewone seatedcurl is die er wel.

Verwar kracht die 1 spier kan zetten niet met totaalkracht in een bepaalde beweging!

---------- Toegevoegd om 20:08 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:05 ----------

Vandaag de biceps gedaan inclusief de concentration curl

3 X 10 Preacher Curls
3 X 10 Hammer Curls
3 X 10 Negative Curls
3 X 10 Concentration Curls

De concentration curls maken het idd af zoals hierboven gezegd wordt...
Net ff die ene kneep bij de lift. Heerlijk! Alhoewel er ook een flinke kneep zit in de preacher curls...

Waarom en preacher curl en concentration curl? Zijn beide contracted oefeningen (zelfde werking)
 
Back
Naar boven