AndroidHealthClinic

Concentration Curls? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Klopt,zijn eigenlijk gewoon dezelfde oefeningen... had gewoon ff zin in vandaag :p een keertje kan geen kwaad toch
 
Natuurlijk kan het en keer geen kwaad, zolang je maar beseft dat je wat de positie aangaat twee keer hetzelfde doet (net zoiets als bankdrukken + dumbbelldrukken)
 
@ 3XL:

Ik neem aan dat dat verhaal over verkorte spier dus ook zeker van toepassing is op de pose curl (ook wel Hercules curl):

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Aangezien hier de schouder bijna op zijn kortste is?
 
Yep.

Simpel gezegd geld het voor alle oefeningen die bij POF onder contracted vallen (verkort vanaf origo en insertie)
 
Dus beste biceps training is gewoon de concentration curl weglaten en focusen op de 'normale' curls?
 
Bij ons zie je zowat iedereen die pose curls doen..
 
Het staat ook wel stoer.

@Melonz: Als je maar 1 oefening doet zou ik idd niet voor dit soort oefeningen gaan, maar als je meerdere oefeningen doet kunnen ze best wel een plaats hebben.
 
Hmm. Heb al een tijdje dit schema:
-CC
-Preacher Curl
-Db curl

Kan ik dit dan beter veranderen in:
-Bb curl
-Db curl
-Concentration/preacher curl?
 
Ik doe meestal:
barbell curl
incline dumbbell curl
concentration curl

of
dumbbell curl
hammer curl
machine preacher curl

Daarom combineer ik meestal als ik train niet 2 oefeningen met dezelfde soort bewegingen. Zo zijn in mijn ogen de seated cable row en de dumbbell row precies hetzelfde en de barbell row en machine row ook hetzelfde en daarom wissel ik deze elke keer af. Klopt dit 3xl of lul ik nu uit me nek?
 
Laatst bewerkt:
Hmm. Heb al een tijdje dit schema:
-CC
-Preacher Curl
-Db curl

Kan ik dit dan beter veranderen in:
-Bb curl
-Db curl
-Concentration/preacher curl
?

Juist!
 
Ik doe meestal:
barbell curl
incline dumbbell curl
concentration curl

Standaard POF

of
dumbbell curl
hammer curl
machine preacher curl

Ik zou de CC vervanger dor de incline curl.

Daarom combineer ik meestal als ik train niet 2 oefeningen met dezelfde soort bewegingen. Zo zijn in mijn ogen de seated cable row en de dumbbell row precies hetzelfde en de barbell row en machine row ook hetzelfde en daarom wissel ik deze elke keer af. Klopt dit 3xl of lul ik nu uit me nek?

Ik ben ook geen fan van twee oefeningen met hetzelfde effect binnen 1 workout.(bv bankdrukken + dumbbelldrukken)

Je kan wel twee rows doen, maar dan twee verschillende rows. Bv 1tje richting buik voor de lats en 1tje richting borst voor achterkant schouder en midden traps/rhomboids.

---------- Toegevoegd om 14:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:23 ----------

Hmm. Heb al een tijdje dit schema:
-CC
-Preacher Curl
-Db curl

Kan ik dit dan beter veranderen in:
-Bb curl
-Db curl
-Concentration/preacher curl?

BB en DB curl zijn verglijkbare oefeningen, ik zou dan eerder

Barbellcurl + Inclinecurl + concentrationcurl doen en als het kan de concentrationcurl vervangen door Scottcurls
 
Barbellcurl + Inclinecurl + concentrationcurl doen en als het kan de concentrationcurl vervangen door Scottcurls

die scottcurls he, ik heb op internet gezocht, en verschil tussen preacher curl en scott curl is dat je bovenarmen bij de preacher curl een hoek maken en bij de scott eigenlijk recht naar beneden hangen... klopt dit?

zoja, wij hebben in onze sportschool alleen 1 zo'n preachercurl bankje (met hoek dus)
kan preacher curl ook goed worden geplaatst in zo'n POF schema?
of kan ik op 1 of andere manier toch een scott curl uitvoeren op iets anders? (maybe rugleuning van een bankje recht op zetten?, maar dan zou ik hem alleen met db kunnen doen)
 
die scottcurls he, ik heb op internet gezocht, en verschil tussen preacher curl en scott curl is dat je bovenarmen bij de preacher curl een hoek maken en bij de scott eigenlijk recht naar beneden hangen... klopt dit?

zoja, wij hebben in onze sportschool alleen 1 zo'n preachercurl bankje (met hoek dus)
kan preacher curl ook goed worden geplaatst in zo'n POF schema?
of kan ik op 1 of andere manier toch een scott curl uitvoeren op iets anders? (maybe rugleuning van een bankje recht op zetten?, maar dan zou ik hem alleen met db kunnen doen)

Iedere oefening kan worden geplaatst in een schema!

Het moet niet alleen isolatie (CC, preacher, scott) zijn, maar ook een deftig compound (barbell / dumbbell) curl, waarbij veel gewicht wordt gepakt maar wel vaak iets wordt gecheat.., om dit vervolgens af te maken met een isolatie als cc, scott, preacher etc. om vol te pompen en het accent iets anders te leggen op de biceps (brachialis).

Niet teveel denken aan wat moet ik doen, maar kijk en luister naar je lichaam en ervaar.. Er is geen absolute beste oefening, probeer het gewoon uit!
 
3xl wat bedoel je met je ellebogen naar boven brengen tijdens een curl en je armen niet strak langs je lichaam tijdens het curlen, want mij is juist altijd verteld dat de armen strak langs het lichaam moeten gaan bij vrijwel alle oefeningen, waaronder de meeste rugoefeningen zoals bor/ small grip pulldowns/ triceps exercises en biceps exercises.
 
Doen we 3XL! ;) Bedankt :)
 
3xl wat bedoel je met je ellebogen naar boven brengen tijdens een curl en je armen niet strak langs je lichaam tijdens het curlen, want mij is juist altijd verteld dat de armen strak langs het lichaam moeten gaan bij vrijwel alle oefeningen, waaronder de meeste rugoefeningen zoals bor/ small grip pulldowns/ triceps exercises en biceps exercises.

Als je je armen niet iets naar voren doet tijdens de curl, dan voel je toch zelf ook wel dat je minder biceps aanspreekt tov wel iets naar voren?
 
Als je je armen niet iets naar voren doet tijdens de curl, dan voel je toch zelf ook wel dat je minder biceps aanspreekt tov wel iets naar voren?

Snap hem niet helemaal. Heb je er geen filmpje/plaatje van?
 
die scottcurls he, ik heb op internet gezocht, en verschil tussen preacher curl en scott curl is dat je bovenarmen bij de preacher curl een hoek maken en bij de scott eigenlijk recht naar beneden hangen... klopt dit?

Klopt, Scottcurl werd in eerste instantie gedaan over de rechte kant van een preacherbench. Naderhand heeft Scott zelf een bankje ontwikkeld waarbij de rechte kant niet helemaal vlak liep maar en beetje gebogen.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Ander groot verschil tussen Scotcurl en preachercurl is met preachercurl meestal word aangeraden de oksels van de plank af tehouden en zo min mogelijk te "cheaten" terwijl bij de Scottcurl (op aanraden van Larry Scott) het juist de bedoeling is op de lank te gaan "hangen zodat je met lichaams gewicht kan werken en de oefening zwaarder kan doen. Scott raad meestal ook aan de oefening staand te doen ipv zittend zodat je volop gebruik kan maken van je lichaam [/quote]

zoja, wij hebben in onze sportschool alleen 1 zo'n preachercurl bankje (met hoek dus)
kan preacher curl ook goed worden geplaatst in zo'n POF schema?
of kan ik op 1 of andere manier toch een scott curl uitvoeren op iets anders? (maybe rugleuning van een bankje recht op zetten?, maar dan zou ik hem alleen met db kunnen doen)

Preacher curl kan heel goed binnen een POF schema. Rugleuning van een bank is ook een prima optie, je ziet deze oefening niet veel meer maar werd vroeger regelmatig gedaan. (voordeel is dat je met je vrije hand kan ondersteunen als het te zwaar wordten en curlen .

---------- Toegevoegd om 19:33 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:27 ----------

3xl wat bedoel je met je ellebogen naar boven brengen tijdens een curl en je armen niet strak langs je lichaam tijdens het curlen, want mij is juist altijd verteld dat de armen strak langs het lichaam moeten gaan bij vrijwel alle oefeningen, waaronder de meeste rugoefeningen zoals bor/ small grip pulldowns/ triceps exercises en biceps exercises.

Biceps is een biarticulaire spier wat betekend dat hij over twee gewrichten loopt en dus op twee gewrichten invloed heeft. Biceps is dus niet alleen betrokken bij armflexie en supinatie, maar ook bij schouderflexie.

Betekend dus ook dat de biceps niet alleen maar verkort vanaf de elleboog maar ook vanaf de schouder

Bovenarm helemaal stil houden betekend dus tijdens de curl niet voledig gebruik maken maken van alle functies van de biceps.

Zelfde geld trouwens voor de triceps. Loopt ook over twee gewrichten en heeft dus over twee gewrichten een functie. Er is alleen een verschil tussen een zuivere extensie oefening zoals de pully extension(bovenarmen stil) en de pully pushdown (bovenarmen bewegen).

---------- Toegevoegd om 19:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:33 ----------

Snap hem niet helemaal. Heb je er geen filmpje/plaatje van?

Wat bedoeld wordt is dat je nadat je het gewicht omhoog gecurl heb vanuit de ellebogen je de bovenarmen (ellebogen) zelf omhoog brengt. Je curlt de stang dus zeg maar naar je voorhoofd ipv richting schouders.
 
Thanx 3xl, is het dan de bedoeling je bovenarm naar voren/boven te bewegen, zodat je bovenarm horizontaal is met de grond.

En wanneer is het dan de bedoeling je bovenarm naar voren/boven te bewegen? Zodra de onderarmen verticaal staan en dan een soort van dragcurl uit te voeren of moet je gelijk vanaf het begin van de beweging zowel met de elleboog als de bovenarm richting hoofd gaan.

2zqtr7s.jpg




dus als ik het goed begrijp is de linker foto (zwartwit) goed en de rechter foto (kleur) fout?

Hoe zit het dan met rug oefeningen als BOR, small grip pulldown en cable seated row, want mij is verteld dat de armen zo dicht mogelijk langs het lichaam moeten gaan. Is dat ook onzin dan?

En is het ook zo dat het bovenarm mee moet bewegen bij de barbell curl, dummbel curl, hammercurl, incline dumbbell curl en cable curls?
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven