Fitness Seller

Conditie heel snel opbouwen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TrainingFreak

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
21 feb 2003
Berichten
1.024
Waardering
4
Hey allemaal,

Ik wil heel snel mijn conditie opkrikken/bouwen. Hoe kan ik dit het beste doen?

BEdankt alvast
 
Alvast beginnen :D
 
Jah dat doe ik :P Maar er is vast wel iets waar je het sneller mee opbouwt.
Denk dat ik ook ribose ga kopen ervoor.
 
Nou, één ding is zeker. Met een supplementje alleen zal het niet lukken :rolleyes:


Ik raad je aan om een hartslagmeter te kopen ipv ribose en drie keer in de week te gaan lopen op een constante hartslag aangepast aan je leeftijd en je huidige conditie. En op je voeding te letten natuurlijk.
 
Heel snel conditie opbouwen bestaat niet, ook al kan je wel een redelijke conditie krijgen binnen korte tijd door op gemiddelde intensiteit zo'n 40 minuten een non-impact activiteit te doen. Je kan natuurlijk ook gaan hardlopen, maar dat vereist al meer tijd qua gewenning.

Fietsen, roeien op een ergometer, crosstrainer. Genoeg activiteiten waarmee je met een gemiddelde intensiteit redelijk snel je conditie kan opbouwen. Redelijk snel is dan 4 weken, echt goede conditie ben je wel iets langer zoet. Alle activiteiten minimaal 3 keer per week uitvoeren.

Gemiddelde intensiteit moet je denken aan een hartslag tussen de 150-160, ook al verschilt dat per persoon. Je mag aan het eind van de sessie best een hartslag hebben van 160+, zolang het maar niet de gehele sessie is.
 
Een goeie graadmeter om te zien of je conditie de goede kant opgaat is je rusthartslag te meten.

Als je nu je hartslag in rust meet en hij is pakweg 70, een normale harslag voor ongetrainde, redelijk gezonde jonge mens en na 4 weken conditietraining is je rusthartslag bvb 62 dan ben je op de goede weg.

Hou er ook rekening mee dat je het effect van 4 a 5 weken of langer trainen al teniet kan doen door 1 a 2 weken niet te trainen (bvb op een vakantie waar je veel drinkt en ongezond eet)
 
Jah dat doe ik al EricR. Ik d8 zelf aan interval.
En ribose om snel de spieren te herstellen. Ga ook ff BCAA's bestellen denk.
Heb al een expand-a-lung.
Achja :)
 
Als je klaar bent met cardio, moet je het gevoel hebben dat je nog makkelijk een kwartiertje door kan. Op die manier heb je je niet helemaal kapot getraind en herstel je sneller.
Of je moet voor HIT gaan. Maar dat kan je beter misschien maximaal één keer per week doen, gezien je nog waarschijnlijk geen conditie hebt.

Waarom wil je eigenlijk conditie op korte termijn?
 
Intervallen is leuk als je al wat conditie hebt opgebouwd. Niet om je conditie snel op te bouwen, de belasting voor je systeem is te hoog om dat lang vol te houden.

Basis leg je met gemiddelde intensiteit, als je specifiek traint zelfs met vrij lage intensiteit. Neurologische aanpassingen hebben ook tijd nodig, de beweging onder knie krijgen doe je beter op lage intensiteit dan op een intensiteit waarbij je moeite hebt om het vol te houden.
 
Je kan ook voor een combinatie gaan van cardio en kracht. Een soort circuit training* (of combattraining zoals sommige het noemen). Als je dat afwisselt of combineert met het saaie fietsen en lopen moet je je conditie zeker op kunnen krikken. Verwacht btw niet dat je binnen 1 week de marathon van New York ofzo op je gemak kan uitlopen. Conditie opbouwen gaat (voor mij dan) gemakkelijker dan massa opbouwen, maar het is niet zo dat je ff snel een uithoudingsvermogen kweekt. Daar gaat heel wat tijd en inspanning inzitten.

* Hierbij kun je de intensiteit ook opbouwen zodat je niet meteen na de eerste keer in puin ligt.
 
Heel de dag blijven rennen/fietsen :P
 
Ligt eraan waarvoor je conditie wil:

Explosiviteit
Duur
Interval

Zeg ut maar, want voor elke vorm van conditie bestaan methodes om het op te bouwen.
 
Duur. Heb vandaag intotaal een uur cardio gedaan.
15 min gelanglaft (hoe je dat ook schrijft:P )
15 min gefietst
15 min geroeit
en 15 min gerent (12 km per uur)
Ik doe het pas weer twee weken, maar ik merk dat het toch redelijk snel omhoog gaat (mijn conditie)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven