MuscleMeat

Conditie opbouwen

Bezoekers in dit topic

Daan123

Novice
10 jaar lid
Lid geworden
21 jul 2008
Berichten
8
Waardering
0
Hallo,

Ik he beven een vraag. Ik wil graag mijn conditie verbeteren, aangezien die nu gewoon heel slecht is. Alleen ik weet niet wat het effectiefst is, dus dat wil ik graag even weten. Ik ben 16 jaar en ik heb thuis een crosstrainer. Ik heb er vandaag al een half uurtje op gefitnesst, mijn hartslag was zo'n 160 en met hele erge inspanning zelfs 190. Ik zweette heel erg, maar ik was niet buiten adem, maar de hartslag is denk ik te hoog. Dus wat kunnen jullie mij aanraden om goed mijn conditie op te bouwen? Ik zou trouwens ook wat vet willen verbranden, maar daar moet je volgens mij een lagere hartslag voor hebben en dan is het dus beter om eerst mn conditie op te bouwen.
 
Laatst bewerkt:
Zit er ook een intervalprogrammaatje op je crosstrainer?
Interval is het beste voor je coditie en vetverbranding.
 
Ja, er zit ook interval op. Ik heb al een beetje op dit forum gekeken en ik had gelezen dat in het begin interval niet aan te raden is, maar dat is het dus wel? En hoe zit het met mijn hartslag?
 
Ja, er zit ook interval op. Ik heb al een beetje op dit forum gekeken en ik had gelezen dat in het begin interval niet aan te raden is, maar dat is het dus wel?

Ligt eraan of je je conditie echt superslecht is.
In dat geval kan je beter wat langzamer opbouwen.
Zorg dan dat je 2 minuutjes even warmloopt op ong. 60% van je max. hartslag, dat is 220 - je leeftijd.
Daarna kun je tussen de 70 tot 80% zitten.
Ben je nu in een betere conditie dan raadt ik je aan om interval te pieken
tot 90 - 95% maar daar dan niet langer dan een minuut op te blijven.
1 tot anderhalve minuut laag en dan weer pieken.
Op die manier kan je je training ook een stuk verkorten.
Twintig tot dertig minuten 5 a 6 keer p/w en je krijgt flink resultaat.
Als je ivm je slechte conditie je hartslag tussen de 60 en 75%
houdt moet je zeker 40 tot 50 min. achtereen trainen voor eenzelfde resultaat.
 
Laatst bewerkt:
Mwah, mijn conditie is niet super slecht, maar tis gewoon slecht :P Ik ga die interval gewoon proberen. Op wat voor termijn kan ik dan resultaat verwachten?
 
Mwah, mijn conditie is niet super slecht, maar tis gewoon slecht :P Ik ga die interval gewoon proberen. Op wat voor termijn kan ik dan resultaat verwachten?

Je kan in twee maanden al hartstikke veel bereiken!
Succes hoor!
Bij meer conditie ook idd gaan rennen dat werkt voor mijzelf echt het beste!
Je kunt het natuurlijk buiten doen als je maar zorgt dat je goed schoeisel hebt, of op de loopband waar je weer van die leuke programmaatjes gebruik kunt maken. TV'tje op je scherm of een MP3 spelertje dan verveel je je minder.
 
Ik heb net een interval gedaan, 30 minuten. Wat mij opvalt dat ik heel langzaam moet trappen om een hartslag van 140 ongeveer te krijgen, voor de pieken kan ik opzich wel redelijk rijden om binnen de maximale hartslag te blijven, maar in het "dal" zakt mijn hartslag heel langzaam en moet ik dus zowat stil staan.
 
Ik heb net een interval gedaan, 30 minuten. Wat mij opvalt dat ik heel langzaam moet trappen om een hartslag van 140 ongeveer te krijgen, voor de pieken kan ik opzich wel redelijk rijden om binnen de maximale hartslag te blijven, maar in het "dal" zakt mijn hartslag heel langzaam en moet ik dus zowat stil staan.

Als je vindt dat je te langzaam moet trappen dan zou ik gewoon een tempo aanhouden wat voor jou nog een beetje leuk is te doen.
Dan maar niet helemaal terug naar 140.
Zelf ga ik altijd max. pieken en dan is mijn hartslag volgens het apparaat dus veel te hoog. Daar trek ik mij dus weinig van aan als ik me maar lichamelijk goed blijf voelen(in de zin van niet onwel worden).
Zelf gaat mijn hartslag "in 't dal" ook niet zo snel omlaag maar als ik daarop zou moeten wachten dan zit ik waarschijnlijk 3 tot 4 min. op een laag tempo en dat vind ik zonde van mijn tijd/training.
 
Ok, dus je hartslag maakt opzich niet al te veel uit, gewoon alles geven in de pieken en dan even een rustig tempo.
 
Ok, dus je hartslag maakt opzich niet al te veel uit, gewoon alles geven in de pieken en dan even een rustig tempo.

Ja, zo doe ik het en het resultaat is goed.
Als je nou merkt dat het conditioneel teveel is, ga dan eerst een tijdje op 1
tempo zitten of je doet het om en om.
Afwisseling werkt ook altijd!
 
Hartslag maakt wel uit maar je bent nog jong en je hart kan blijkbaar wel iets verdragen. Het lijkt me ook dat jij in een vrij goede conditie bent dus zou je mogen voluit gaan tenzij je een hartafwijking hebt. Je zou in feite eerst een onderzoek moeten doen bij de doketer om er zeker van te zijn dat je hart in orde is maar de kans dat het niet zo is is eerder klein.


De training, hiit (high intensity interval training) genaamd, die jerney je aanraad is heel goed om conditie op te bouwen en om vet te verbranden, men raad wel aan om het niet langer dan 20 min te doen en heel goed op te warmen voordien.
 
Ok, bedankt voor de info. Dus mijn schema moet eigenlijk zijn:

5 minuten rustig tempo "ryden"/warmlopen
20 minuten lang die interval van eerst 1 min rustig, dan 1 min heel intensief dan weer rustig etc etc.
5 minuten uitlopen

Dat zou het beste moeten zijn? Is er nog iets aan te raden qua voeding?
 
Vergeet vet verbranden en richt je op energie verbruiken. Overigens verbrandt je met een hogere hartslag altijd meer vet per tijdseenheid. Het is enkel zo dat je dan relatief minder vet verbrandt.

Hoe dan ook, nogmaals: je moet kijken naar je verbruik in kcal. Hoe meer je verbruikt aan kcal, hoe meer vet je uiteindelijk zult kwijtraken (bij een gelijke inname van voeding).

Je zult uiteindelijk een afweging moeten maken tussen conditie-opbouw, de tijd die je wilt investeren in je cardio en het aantal kcal dat je wilt verbruiken. Cardio-sessies doen in een vrij korte tijd gaat goed samen met een goede opbouw van conditie (interval, HIIT).

Aan de andere kant zul je met een investering van veel meer tijd wellicht ook beduidend meer kunnen verbruiken. Je traint dan uiteraard met een lagere hartslag zodat je wellicht per tijdseenheid minder verbruikt, maar in zijn totaliteit wel weer meer.
 
In principe maakt het niet veel uit wat je doet. De meeste loopschema's wisselen de 2 af. Interval training is vooral nuttig als je een hogere loopsnelheid wil bereiken. Duurloop is vooral voor afstand/tijdsduur (duh).
 
Back
Naar boven