MuscleMeat

Conditie stagneert

Bezoekers in dit topic

Drangonky

Cool Novice
Lid geworden
14 aug 2011
Berichten
225
Waardering
95
Lengte
1m85
Sinds ongeveer 6-8 weken ben ik actief met mijn conditie bezig. Waar ik de eerste week na 5minuten al hijgend op moet houden kan ik nu redelijk makkelijk 30m op de crosstrainer. Echter op niveau 1 en mn rpm schommelt rond de 70 max.
De afgelopen 2 week merk ik geen enkele verbetering. Mijn hartslag zit na 1minuut al op 140 en na 3minuten op de 170-178 (leeftijd31).
Ik fiets na 30m crosstrainer,aansluitend, vaak nog even 15m of de fiets waarbij mijn hartslag niet of nauwelijks nog onder 130 zakt.
Is dit een fase waar ik doorheen moet of dit het maximaal haalbare voor dit hijgend paard?:p Iemand tips?
 
Je zou nog wat hiit trainingen kunnen toevoegen. Ik heb gemerkt dat kwa conditie ik veel heb aan hiit versies op de hometrainer/crosstrainer of roeien.

Gisteren zelfs 10km hardgelopen (48min.50sec) terwijl ik in September voor het laatst heb gelopen. Doe zelf altijd Hiit trainingen. Ben zelf 33
 
Na 6 tot 8 weken zit je nog lang niet op je maximumconditie, kijk maar naar wedstrijdduursporters. Je kunt intervaltrainingen afwisselen met duurtrainingen op lagere intensiteit. Met intervaltrainingen versterk je de pompfunctie van je hart waardoor het bloed krachtiger wordt rondgepompt en meer zuurstofafgifte plaatsvindt, wat leidt tot een verhoging van je VO2max (maximale zuurstofopnamevermogen). Duurtrainingen zorgen voor de ingroei van meer haarvaatjes rondom je spiervezels, waardoor meer zuurstof je spieren bereikt (creëert ook een vermogen van je VO2max). De waarheid ligt nog wat complexer en is voor het beantwoorden van je vraag niet relevant.

Conclusie:
Je kunt zeker nog een betere conditie krijgen. Ga in intervaltrainingen (zoals HIIT) wat dieper en wissel dit af met duurtrainingen op een lagere intensiteit (comfort zone). 6-8 weken biedt nog enorm veel ruimte voor verbetering en een periode van 2 weken is veel te kort om iets te meten.
 
I wish dat ik mn maximale conditie al bereikt had, loop nog steeds te hijgen:treuren:
Ga nu iig even meer focus leggen op interval/hiit. Energie niveau wil nog wel eens schommelen maar hopelijk kan ik daar ook doorheen breken
 
Maximale conditie binnen 8 weken. Dat is jaren trainen inderdaad.
Verder sluit ik m helemaal aan bij BB_
 
Back
Naar boven