Fitness Seller

conditie training naast krachttraining

Bezoekers in dit topic

Bobby69

Cool Novice
Lid geworden
26 nov 2019
Berichten
63
Waardering
11
Lengte
1m92
Massa
83kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Ik doe op dit moment eigenlijk alleen krachttraining maar mijn conditie is eigenlijk zo slecht dat ik dat eigenlijk ook moet trainen.
Welke oefeningen zijn goed voor conditie opbouw naast het krachttrainen? of kan ik het beste gewoon een aantal keren per week een stukje hardlopen?
 
Zou eerlijk gezegd met jouw gewicht niet gaan hardlopen.
Dan kun je beter fietsen of de crosstrainer gebruiken.
 
Wat bedoel je precies met slechte conditie?

Zo hoog is z'n gewicht (95 kg vs 195 cm) niet in verhouding tot z'n lengte, dat is geen bezwaar om te gaan hardlopen.

Een aantal keer in de week een flink stuk wandelen kan al helpen als het echt heel erg is.

Je wilt een hartslag die niet hoger komt dan 180 -/- je leeftijd, Maffetone formule. Er komen meer factoren bij, maar dit is de basis. Rustig beginnen en opbouwen naar een paar keer per week een uur, daarna onderhouden of eventueel intervallen toevoegen, maar voor de basis is LISS het beste en genoeg.

Zelf ben ik erg voor hardlopen, zeker buiten, maar alles wat je steady state kan doen werkt: het hart is een domme spier.
 
Gewoon 1-2x pweek een blokje erbij (hard) lopen; kan niet verkeerd zijn
 
Als het je toch vooral om conditie te doen is, kun je net zo goed afwisselen tussen dingen die je leuk vindt: roeien, hardlopen, wandelen (al dan niet met bepakking), fietsen noem maar op. Ik zou het gros van je cardio (1 a 2x per week) steady state doen en 1x per week interval. Dat zou ruim voldoende moeten zijn een goede gezondheid.

Idealiter doe je dit op rustdagen, zodat het je krachttraining zo min mogelijk beïnvloed en vice versa.
 
Ik heb een Rogue echo bike gekocht om mijn conditie op peil te houden/krijgen. Ik loop erg veel op mijn werk en wandel daarnaast ook veel maar mis toch wel het écht stuk kunnen gaan op conditioneel vlak. Hard lopen of fietsen vind ik niet leuk, op een echo bike kun je in 20 minuten volledig stuk gaan.
 
Pavel zegt: LISS is het beste, liever pas intervallen met een goede basis.

Succes!
 
Ik heb een Rogue echo bike gekocht om mijn conditie op peil te houden/krijgen. Ik loop erg veel op mijn werk en wandel daarnaast ook veel maar mis toch wel het écht stuk kunnen gaan op conditioneel vlak. Hard lopen of fietsen vind ik niet leuk, op een echo bike kun je in 20 minuten volledig stuk gaan.
Toch verwar je hier een beetje het opbouwen van een conditie met jezelf uitputten. Net alsof je alleen goed getraind hebt door tot failure te gaan.

Beide kunnen onderdeel uitmaken van een goed trainingsprogramma, maar zijn geen indicatie van wat dan ook.

Als je al een goede basis hebt dan is zo'n fanbike een prachtig middel om te kunnen pieken en/of op een andere manier aan je conditie te werken en/of jezelf te testen.

Bovendien, de meeste mensen die veel op hun werk lopen zijn niet een uur LISS bezig, het is vaak meer lopen, stilstaan, lopen, stilstaan.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het een wereld van verschil maakt als je je cardio LISS opbouwt.

Als je huidige manier van trainen je bevalt en je bent tevreden met de resultaten, blijf dan vooral doen wat je doet, geeft ook een grotere kans op volhouden.
 
  • Like
Waarderingen: MDC
Een tijdje geleden had ik op men werk ook dagen van 12 uur dat ik hele dag rondliep, had enkel pijn aan men voeten. Hierdoor is er niets veranderd aan men conditie. Mentat zegt hierboven al dat stilstaan-lopen is.
Bijvoorbeeld: nu pak ik altijd de auto naar de gym, vroeger altijd de fiets. Dit was maar 20 minuten fietsen, maar dit was wel een pak intensiever en hierdoor ging men conditie dan weer wel vooruit.
Zou dit eigenlijk terug moeten doen als ik het zo bekijk :rolleyes:.

bij krachtraining:

dropsets,supersets zijn ook ideaal om je uithouding naar een hoger niveau te tillen.
 
StefanCJ850 met 21% vet en volgens ts een slechte conditie moet je imo niets explosief doen. Althans dat ben ik van mening, want er is niets demotiverender dan een blessure.

Tot dusver vind ik zwemmen het minst blessure gevoelig, daarna komt fietsen en hardlopen vind ik erg blessure gevoelig. Als het goed opgebouwd word dan is het niet zozeer blessure gevoelig, maar als je cardio wil gaan doen voor conditie en vetverlies dan wil je toch wel minimaal 45min per keer met iets bezig zijn. Fietsen kan dan heel licht en het enige wat je hebt is een zere kont, maar hardlopen is hardlopen en de dreunen op je spieren en pezen zijn niet mis. Je kunt je dus imo beter inhouden op de fiets qua druk op de spieren en toch de tijd erin stoppen voor vetverlies.

Ben zelf op zoek naar een roeiapparaat om afwisseling erin te bouwen (30min fietsen - 30min roeien), maar wel hardlopen in de ijskast gestopt totdat ik wat meer op gewicht ben en cardio dan wat minder gefocust hoeft te worden op tijdsduur en vetverlies. Hardlopen vind ik ook het lekkerst als het goed gaat, maar het moet wel kunnen ;)
 
Zwemmen, en als je in de sportschool de mogelijkheid hebt, probeer eens een lesje spinning of bodypump.
 
Back
Naar boven