MuscleMeat

Constant gewicht door 'beginnergains' of ronduit te veel eten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Steelseries

Novice
Lid geworden
8 mrt 2018
Berichten
10
Waardering
2
Lengte
1m88
Dag iedereen,

Ik fitness inmiddels 5 maanden, waarvan twee maanden 'serieus'. Hierbij let ik op mijn voeding en fitness ik 5 maal per week. Inmiddels voetbal ik al 18 jaar, maar zijn de kilo's er door het studeren en simpelweg een lui varken zijn (zelfreflectie ;)) ingeslopen.

Trainingsschema ziet er als volgt uit:

Maandag: Schouders en Triceps
Dinsdag: Borst en Rug
Woensdag: Biceps, in de avond Voetbaltraining
Donderdag: Benen
Vrijdag: Borst en rug
Zaterdag: Voetbalwedstrijd
Zondag: Rust

Supplementen: Creatine, BCAA, Whey protein

Nu is allereerst mijn vraag aan jullie, is deze training setup een goede invulling van de week of zouden jullie dingen switchen?

Nu naar het onderwerp waarom ik heb besloten om dit topic te openen na het lange lurken op het forum. Mijn huidige shape is:

Lengte: 1.88m
Leeftijd: 23
Vetpercentage: Ik schat rond de 22-25%, gebaseerd op vergelijking met vetpercentages online. Kan eventueel een meting aanvragen bij de sportschool mocht dit nodig zijn.
Gewicht: 104kg (begingewicht 106kg)

Ik sport nu dus sinds 2 maanden actief volgens bovenstaand schema en track al mijn voeding in MyFitnessPal. Hierbij weeg ik letterlijk alles en scan ik de producten zodat ik niet boven de 2500kcal uitkom.(op trainingsdagen). Mijn doel is om vet te verliezen om naar de 15% bodyfat te gaan, om vervolgens te bepalen of ik verder cut of dat ik ga bulken.

Nu merk ik dus dat ik veel sterker word, spiermassa aankom (inclusief stretchmarks rondom the chest en bicep), maar dat mijn gewicht relatief constant blijft. Wel zegt mijn vriendin dat ze duidelijk kan zien dat ik centimeters verlies en heb ik inmiddels een broekmaatje kleiner. Nu is mijn vraag aan jullie: Is dit normaal onder het mom van 'beginnergains', dat mijn gecreerde spiermassa afweegt tegen het verloren vet? Of is dit ronduit een gevolg van alsnog te veel eten?

Ik kijk uit naar jullie antwoord,

Mvg,
Steelseries
 
Laatst bewerkt:
Nu is allereerst mijn vraag aan jullie, is deze training setup een goede invulling van de week of zouden jullie dingen switchen?

Je traint nu niet alle spiergroepen 2x per week. Dat je legs niet 2x in de week wil trainen i.v.m. voetbal kan ik begrijpen. Als beginner kom je hier ook nog mee weg. Maar voor de rest van de spiergroepen is het makkelijk te doen als je 5x per week gaat. Je traint nu biceps apart op een dag, dit sowieso overbodig en onnodig.

Je zou een push/pull/legs schema aan kunnen houden met 1x in de week legs. Zegmaar zo:

ma: push
di: pull
wo: legs
do: push
vrij: pull

Focus wel op compound oefeningen houden, met een paar isolatie oefeningen voor de kleinere spiergroepen. Staan zat voorbeelden hier op het forum en op internet als je inspiratie op wil doen.

Nu is mijn vraag aan jullie: Is dit normaal onder het mom van 'beginnergains', dat mijn gecreerde spiermassa afweegt tegen het verloren vet? Of is dit ronduit een gevolg van alsnog te veel eten?

Ja, als beginner is het mogelijk om absoluut gezien vet te verliezen en spiermassa aan te komen. Zeker als je vp% relatief vrij hoog is wat het geval is. Wel zal dat effect steeds meer afnemen, naarmate de nooby gains ophouden.

Vet percentage af laten nemen terwijl je spiermassa gaint is sowieso mogelijk; gezien wanneer je zwaarder wordt door spiermassa en geen tot weinig vetmassa aankomt, je relatief minder vet hebt. Spiermassa is ook nog eens zwaarder dan vetmassa, wat meespeelt. In de spiegel zal het dan lijken of je vet verloren hebt.
Het gewicht wat je nu trouwens verloren hebt kan ook grotendeels vocht zijn, houd daar rekening mee.
 
Ik gok toch te veel eten.
 
Je traint nu niet alle spiergroepen 2x per week. Dat je legs niet 2x in de week wil trainen i.v.m. voetbal kan ik begrijpen. Als beginner kom je hier ook nog mee weg. Maar voor de rest van de spiergroepen is het makkelijk te doen als je 5x per week gaat. Je traint nu biceps apart op een dag, dit sowieso overbodig en onnodig.

Je zou een push/pull/legs schema aan kunnen houden met 1x in de week legs. Zegmaar zo:

ma: push
di: pull
wo: legs
do: push
vrij: pull

Focus wel op compound oefeningen houden, met een paar isolatie oefeningen voor de kleinere spiergroepen. Staan zat voorbeelden hier op het forum en op internet als je inspiratie op wil doen.



Ja, als beginner is het mogelijk om absoluut gezien vet te verliezen en spiermassa aan te komen. Zeker als je vp% relatief vrij hoog is wat het geval is. Wel zal dat effect steeds meer afnemen, naarmate de nooby gains ophouden.

Vet percentage af laten nemen terwijl je spiermassa gaint is sowieso mogelijk; gezien wanneer je zwaarder wordt door spiermassa en geen tot weinig vetmassa aankomt, je relatief minder vet hebt. Spiermassa is ook nog eens zwaarder dan vetmassa, wat meespeelt. In de spiegel zal het dan lijken of je vet verloren hebt.
Het gewicht wat je nu trouwens verloren hebt kan ook grotendeels vocht zijn, houd daar rekening mee.

Ik ga eens wat onderzoek doen naar dat push/pull schema. Bedankt voor je input! Zou je aanraden om mijn kcal nog eens 200 te verlagen om te zien of ik dan meer gewicht verlies? of raad je aan om zo door te gaan en geduld te hebben?

Ik gok toch te veel eten.

Zou je een drop van 200kcal aanraden? 2300 kcals op een dag leek mij erg weinig voor mijn activiteitsniveau. Of zit ik hierin mis?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga eens wat onderzoek doen naar dat push/pull schema. Bedankt voor je input! Zou je aanraden om mijn kcal nog eens 200 te verlagen om te zien of ik dan meer gewicht verlies? of raad je aan om zo door te gaan en geduld te hebben?

Lager gaan zal je kracht geen goed doen en vergroot de kans op spiermassa verlies. Ook kan het een averechts effect hebben op je metabolisme, als je te snel in Kcal gezien. Mik op 0,5-1% gewichtsverlies per week. In jou geval geval dus zo'n 1kg per week. Aangezien je tot nu toe goede resultaten boekt zou ik niet te snel iets veranderen. Je zit nu al zo'n 1000 Kcal onder je onderhoudsniveau.
 
ik gok op te veel eten. Je gaat volgens mij nooit zoveel gewicht in spieren aankomen dan dat je vet verliest als je cut. Zelfs met beginnersgains. Tenzij je niet al te veel vet verliest.
Maar als je 500 gr a 1 kg vet de week zou verliezen dan ga je nooit 500 gr a 1 kg spier winnen op 1 week tijdens een cut waarbij je ver onder je behoefte eet. (1000 kcals)

Alles 2 x trainen en benen maar 1x slecht idee. Tenzij je een lichaam dat niet in proportie is mooi vind.

Bcaa is geld weg gooien.
 
Laatst bewerkt:
Dus je bent centimeters verloren (een hele kledingmaat) en je zegt veel sterker en gespierder te zijn in 2 maanden... Maar dat is een probleem?

Ofwel er klopt iets niet aan je informatie, of ik begrijp totaal niet wat het probleem is.
 
Dus je bent centimeters verloren (een hele kledingmaat) en je zegt veel sterker en gespierder te zijn in 2 maanden... Maar dat is een probleem?

Ofwel er klopt iets niet aan je informatie, of ik begrijp totaal niet wat het probleem is.

Er is geen probleem, dat is progressie en progressie is goed. Echter was mijn vraag of het normaal is om als beginner een constant gewicht te behouden. Mijn doel is uiteindelijk om bodyfat te verlagen en ik vroeg mij af of ik wel goed bezig was. Stond er niet helemaal bij stil dat een percentage natuurlijk ook daalt door spiermassa op te bouwen. Daarnaast zou ik volgens mijn berekeningen met mijn calorie-inname een halve kilo tot kilo per week af moeten vallen. Dit is dus niet het geval en ik vroeg mij af waar dit door zou kunnen komen.

Uiteindelijk is de conclusie dat ik even mijn schema onder ogen moet nemen om elke spiergroep twee keer per week te pakken en mijn dieet gewoon vol moet houden. Ik staarde mij in het begin helemaal dood op de weegschaal en vroeg mij af waarom ik niet afviel. Vandaar dat ik even een topic opende voor wat info van mensen die al wat langer meegaan.

Ik snap je verwarring though ;)
 
Alles 2 x trainen en benen maar 1x slecht idee. Tenzij je een lichaam dat niet in proportie is mooi vind.

Dit durf ik tegen te spreken. Als je legs op 1 dag met een flink volume en intensiteit aanpakt, komen ze *goed genoeg* mee om niet zichtbaar
uit verhouding te lijken. Zeker als beginner niet.

Ik train ze ook 1x p/w maar kom aan hetzelfde set volume als bijv. rug, welke ik spreid over 2 dagen. Zijn niet uit verhouding en squat ook niet t.o.v. de rest.
Uiteindelijk ligt het ook aan je prioriteit en doelen.
 
Dus je bent centimeters verloren (een hele kledingmaat) en je zegt veel sterker en gespierder te zijn in 2 maanden... Maar dat is een probleem?

Ofwel er klopt iets niet aan je informatie, of ik begrijp totaal niet wat het probleem is.

Ik begrijp dit ook niet zo. Als je biceps en chest (veel) dikker worden heb je juist een (veel) grotere maat kleding nodig.
 
Ik sluit mij aan bij unkn0wn v.w.b. trainingsadvies en benodigde kcal.

Ik zou niet lager gaan, behalve als je over een aantal weken ziet dat je VP niet verder is gedaald. Let erop dat je macro's ook in orde zijn (verhouding). Met jouw gewicht raad ik aan ca. 200-250 gram eiwit per dag nemen en 100 gram vet (goede vetten). De rest aanvullen met koolhydraten. Er zijn mensen die ervoor kiezen tijdens het afvallen heel weinig koolhydraten te eten, maar als op 2500 kcal zit blijft er al niet heel veel meer over. I.v.m. sport zou ik aanraden deze koolhydraten wellicht rond het sporten te nemen. Dit is ook een beetje persoonsafhankelijk. Sommige mensen trainen prima op een lege maag, sommigen hebben echt carbs nodig om energie te hebben.
 
Ik begrijp dit ook niet zo. Als je biceps en chest (veel) dikker worden heb je juist een (veel) grotere maat kleding nodig.

Ging ook om mijn broekmaat ;) Zal het aanpassen in het topic.

Shirts zijn nog steeds hetzelfde. Je moet begrijpen dat mijn armen in mijn perspectief enorm zijn gegroeid. Voor jullie is dit wellicht de norm, maar ik vergelijk het met 2 maanden geleden. Ik zal eens gaan beginnen met opmeten om progressie bij te houden en te kunnen delen.


Ik sluit mij aan bij unkn0wn v.w.b. trainingsadvies en benodigde kcal.

Ik zou niet lager gaan, behalve als je over een aantal weken ziet dat je VP niet verder is gedaald. Let erop dat je macro's ook in orde zijn (verhouding). Met jouw gewicht raad ik aan ca. 200-250 gram eiwit per dag nemen en 100 gram vet (goede vetten). De rest aanvullen met koolhydraten. Er zijn mensen die ervoor kiezen tijdens het afvallen heel weinig koolhydraten te eten, maar als op 2500 kcal zit blijft er al niet heel veel meer over. I.v.m. sport zou ik aanraden deze koolhydraten wellicht rond het sporten te nemen. Dit is ook een beetje persoonsafhankelijk. Sommige mensen trainen prima op een lege maag, sommigen hebben echt carbs nodig om energie te hebben.

Mijn momentele macros bevatten over het algemeen minder vetten. Gemiddeld genomen over de afgelopen week heb ik dagelijks 217 gram eiwit, 213g koolhydraten en 73g vetten op. Ik vind het lastig om aan mijn vetten te komen. Ik heb omega3 in de vorm van visoliepillen thuis staan, maar heb deze nog niet aangeraakt omdat ik dacht dat 70g vetten voldoende was.
 
ik gok op te veel eten. Je gaat volgens mij nooit zoveel gewicht in spieren aankomen dan dat je vet verliest als je cut. Zelfs met beginnersgains. Tenzij je niet al te veel vet verliest.
Maar als je 500 gr a 1 kg vet de week zou verliezen dan ga je nooit 500 gr a 1 kg spier winnen op 1 week tijdens een cut waarbij je ver onder je behoefte eet. (1000 kcals)

Alles 2 x trainen en benen maar 1x slecht idee. Tenzij je een lichaam dat niet in proportie is mooi vind.

Bcaa is geld weg gooien.

Waarom zijn BCAA's weggegooid geld volgens jou? Ik heb veel tegenstrijdige onderzoeken gelezen, waarin veel onderzoeken het aanprijzen door een gevonden correlatie tussen het gebruik van BCAA en een verhoogde eiwitsynthese, terwijl andere onderzoeken weer stellen dat het effect minimaal is. Echter sta ik open voor feedback, dus zou graag jouw kijk hierop willen weten.
 
Omdat die aminozuren ook gewoon in je voeding zitten. Alleen dan een stuk goedkoper.
 
Voor veel mensen zijn bcaa weg gegooid geld vooral in het begin stadium van trainen 2 gram eiwit per kilo vvm is makkelijk binnen te krijgen

Maar ik ben van mening dat als je serieus een bodybuilder bent met een hoog gewicht je redelijk dosis aas gebruikt wat zorgt voor meer eiwit synthese je best bcaa kunt gebruiken en nuttig is

Maar voor de average sporter die fitnesst lekker bij gewone voeding houden supplementen zijn niet nodig
 
Waarom zijn BCAA's weggegooid geld volgens jou? Ik heb veel tegenstrijdige onderzoeken gelezen, waarin veel onderzoeken het aanprijzen door een gevonden correlatie tussen het gebruik van BCAA en een verhoogde eiwitsynthese, terwijl andere onderzoeken weer stellen dat het effect minimaal is. Echter sta ik open voor feedback, dus zou graag jouw kijk hierop willen weten.

Zit ook al o.a. in de whey shakes en in je voeding. Waarom dan nog apart nemen. En ik heb heel wat andere dingen gelezen. Ik heb wel geen links naar die artikels.

En voor de doorsnee sporter gaat het niks extra opleveren.

Sterker nog voor de doorsnee sporter zijn 90% van de supps geld weggegooid.
 
Dit durf ik tegen te spreken. Als je legs op 1 dag met een flink volume en intensiteit aanpakt, komen ze *goed genoeg* mee om niet zichtbaar
uit verhouding te lijken. Zeker als beginner niet.

Ik train ze ook 1x p/w maar kom aan hetzelfde set volume als bijv. rug, welke ik spreid over 2 dagen. Zijn niet uit verhouding en squat ook niet t.o.v. de rest.
Uiteindelijk ligt het ook aan je prioriteit en doelen.

Ik zie bijna altijd wat anders bij mensen die 2 x bovenlichaam en 1 x benen trainen. Kan het ja,maar bij de meerderheid zie ik steeds redelijk bovenlichaam en dan stekjes als benen.

En bij de meesten(niet bij iedereen) draait het ook niet om prioriteiten maar trainen benen maar 1 x omdat ze niet graag benen trainen. Met de nodige excuses vaak.
.
 
Laatst bewerkt:
Voor veel mensen zijn bcaa weg gegooid geld vooral in het begin stadium van trainen 2 gram eiwit per kilo vvm is makkelijk binnen te krijgen

Maar ik ben van mening dat als je serieus een bodybuilder bent met een hoog gewicht je redelijk dosis aas gebruikt wat zorgt voor meer eiwit synthese je best bcaa kunt gebruiken en nuttig is

Maar voor de average sporter die fitnesst lekker bij gewone voeding houden supplementen zijn niet nodig

Er zijn ook serieuze bodybuilders met een hoog gewicht die GEEN AAS gebruiken...
 
Zit ook al o.a. in de whey shakes en in je voeding. Waarom dan nog apart nemen. En ik heb heel wat andere dingen gelezen. Ik heb wel geen links naar die artikels.

En voor de doorsnee sporter gaat het niks extra opleveren.

Sterker nog voor de doorsnee sporter zijn 90% van de supps geld weggegooid.

Fair enough. Zal dit potje opmaken en dan nog eens overwegen na wat onderzoek. Bedankt voor je input in ieder geval!
 
Back
Naar boven