Fitness Seller

Continu Kuren Houdt je Testes Jong (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

hardbody

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
20 jan 2004
Berichten
799
Waardering
4
Lengte
1m79
Massa
101kg
Vetpercentage
7%
Dierstudie: continu aan de kuur, testes blijven jong (Proc Natl Acad Sci U S A. 1999 Dec 21;96(26):14877-81.)

Chemische sporters die het grootste deel van hun leven aan de kuur zijn, krijgen aan het einde van hun carriere als anabolengebruiker een verrassing: hun testes maken nog net zoveel testosteron aan als toen ze nog jong waren. Hun anabolen hebben de veroudering van hun testes gestopt. Dat kun je afleiden uit een dierstudie, die een decennium geleden verscheen in de Proceedings of the National Academy of Sciences.


Neem je androgenen, dan houden je testes ermee op. De synthetische androgenen maken je hersenen wijs dat de concentratie testosteron in het lichaam zo hoog is, dat de testes niet meer hoeven te werken. De hypofyse stopt de aanmaak van LH en FSH, die de Leydigcellen in de testes aanzetten om testosteron te maken. De testikels krimpen, en de aanmaak van zaad en hormoon stopt. Foute boel, zeggen artsen. Met een beetje pech herstelt die aanmaak zich nooit meer.

De voorzichtigheid van artsen is gebaseerd op medische gevalsstudies, waarin de hormoonhuishouding van ex-anabolengebruikers inderdaad niet meer herstelt. In de literatuur kun je lezen over bodybuilders die, nadat ze een jaar clean zijn geweest, nog steeds onvruchtbaar zijn. Soms helpt behandeling met een ouderwets medicijn als clomid of LHRH. Soms ook niet.

Endocrinologen van Johns Hopkins University wilden het effect van exogene androgenen op een fundamenteler niveau onderzoeken, en deden dus een proef met ratten. Toen de ratten drie (young) en dertien maanden (aged) oud waren, kregen ze een implantaat dat testosteron afgaf - genoeg om hun eigen aanmaak te onderdrukken. Na acht maanden - eenderde van een labrattenleven - haalden de onderzoekers de implantaten weg. Ze wachtten een paar maanden om de endocrinologie van de dieren te laten herstellen, en keken vervolgens hoeveel testosteron de dieren aanmaakten. Ze vergeleken de testosteronspiegel met die van ratten die niet waren behandeld.

In de figuur hieronder zie je links de testosteronspiegel van controledieren. De oudere ratten maakten minder testosteron dan de jongere. Dat is normaal. Hoe dat kan, dat is onbekend. Aan de LH-spiegel ligt het in ieder geval niet: oudere organismen maken nog net zoveel LH aan als jongere.

In het midden zie je de lichaamseigen aanmaak tijdens de toediening van exogeen testosteron. Die is nul komma nul.

Rechts zie je de aanmaak bij de controledieren nadat de implantaten waren verwijderd. Zoals je ziet maken de oudere ratten nog net zoveel testosteron aan als de jongere dieren.







In de opgestarte testes werken alle enzymen, die betrokken zijn bij de aanmaak van testosteron, alsof de testes jonger zijn. Je ziet hieronder bijvoorbeeld het effect van exogene toediening op 17alpha-hydroxylase [het enzym dat pregnenolone omzet in 17alpha-hydroxy-pregnenolone], C17-20-lyase [het enzym dat 17alpha-hydroxy-pregnenolone omzet in DHEA] en 3beta-HSD [het enzym dat DHEA omzet in androstenedione].







De onderzoekers vermoeden dat testes verouderen doordat ze actief zijn. Misschien komen bij de productie van testosteron en zaad vrije radicalen vrij die weefsels beschadigen, opperen ze. Maar welk mechanisme ook werkzaam is, de testes van anabolengebruikers zouden wel eens een gelijkenis kunnen vertonen met de spreekwoordelijke tweedehands auto die van een oud dametje is geweest. Heeft altijd in de garage gestaan en is bijna nooit gebruikt.

Mensen zijn natuurlijk geen ratten. In studies onder ex-anabolengebruikers, die al een jaar of langer geen anabolen meer gebruiken, vinden onderzoekers soms wel degelijk verlaagde hormoonspiegels.


PNAS Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America Skip to main page content
Info for Authors Editorial Board About Subscribe Advertise Contact Feedback Site Map Expand+Long-term suppression of Leydig cell steroidogenesis prevents Leydig cell aging
Haolin Chen and Barry R. Zirkin*
+Author Affiliations

Division of Reproductive Biology, Department of Biochemistry and Molecular Biology, Johns Hopkins University, School of Hygiene and Public Health, 615 North Wolfe Street, Baltimore, MD 21205
Communicated by David L. Garbers, University of Texas Southwestern Medical Center, Dallas, TX (received for review September 7, 1999)

Abstract
Male aging is accompanied by reduced testosterone production by the Leydig cells, the testosterone-producing cells of the testis. The mechanism by which this occurs is unknown. Based on the observations that reactive oxygen is capable of damaging components of the steroidogenic pathway and that reactive oxygen is produced during steroidogenesis itself, we hypothesized that long-term suppression of steroidogenesis might inhibit or prevent age-related deficits in Leydig cell testosterone production. To test this, we administered contraceptive doses of testosterone to groups of young (3 months old) and middle-aged (13 months old) Brown Norway rats via Silastic implants to suppress endogenous Leydig cell testosterone production. After 8 months, the implants were removed, which rapidly (days) restores the ability of the previously suppressed Leydig cells to produce testosterone. Two months after removing the implants, when the rats of the two groups were 13 and 23 months of age, respectively, the Leydig cells in both cases were found to produce testosterone at the high levels of young Leydig cells, whereas significantly lower levels were produced by the 23-month-old controls. Thus, by placing the Leydig cells in a state of steroidogenic “hibernation,” the reductions in Leydig cell testosterone production that invariably accompany aging did not occur. If hormonal contraception in the human functions the same way, the adverse consequences of reduced testosterone in later life (osteoporosis, reduced muscle mass, reduced libido, mood swings, etc.) might be delayed or prevented.

Bron:http://www.ergogenics.org/anabolica204.html#1

http://www.pnas.org/content/96/26/14877.abstract
 
Lekker dan :D
 
Ik vraag me af hoe je gezondheid er verder voorstaat als je continu kuurt.

Heb er geen verstand van verder, maar lijkt me niet gezond:D
 
Ik vraag me af hoe je gezondheid er verder voorstaat als je continu kuurt.

Heb er geen verstand van verder, maar lijkt me niet gezond:D

Als je geen gekke dingen met je dosis uithaalt en oplet met de tabs dan zal er wel niet te veel aan de hand zijn.

Sommigen zetten hier 1.5gram androgenen per week maar dan wel voor 10 weken om maar iets te noemen. Ze gebruiken zoveel om genoeg uit hun kuur te halen om degelijke winst te krijgen.

Aan de andere kant als je 1 jaar op 250mg test per week blijft kan je iets sneller of naturel vorderen en heb je ook goede vorderingen gemaakt zonder te overdrijven kwa dosis.
 
dat zou nice zijn, maar ik vraag me af hoe de dosis zich verhoudt tot een beetje kuur voor een BB'er. :D
 
dat zou nice zijn, maar ik vraag me af hoe de dosis zich verhoudt tot een beetje kuur voor een BB'er. :D

De normale mens produceerd zo'n 50mg a 75mg testo per week.

Dus 250mg test - ester gewicht en je hebt pakweg 2 a 3 keer zoveel test in je lijf als de doorsnee man. (Zo uit het hoofd geschat wel)
 
crap,als ik 250 voor een jaar gebruik,heb ik geen ballen meer over.Mijn uroloog zei:...nou meneer "ze" zijn wel erg klein.............toen was ik al maanden uit mijn kuur,zelf met HCG en nolva etc
 
die van jouw waren toch al klein, nu in ene de test de schuld geven!:)

trouwens zie bij je stats dat je 20kilo omhoog geschoten bent in gewicht, is dat in je ballen gaan zitten hehe...
 
Dr Hertoghe beweert ook dat als hij hormonen toedient dat de klieren dan op rust gaan en dat ze zonder problemen na jaren weer hun werk kunnen hervatten. maar geldt dit ook voor overdreven dosissen? ik weet alleszins uit eigen ondervinding dat als ik een half jaar 250 mg test per week zet of wat gel smeer dat mijn ballen daarvan niet gekrompen zijn. ik heb ooit is 8 maanden HRT gevolgd. testosterontoediening was toen 250mg om de 14 dagen. Ben toen gestopt en zonder problemen zonder nakuur hersteld. zelfs niets van gevoeld. vroeger wel gekrompen ballen gehad na 10 weken 500 en 750 mg sustenon per week.
 
Dr Hertoghe beweert ook dat als hij hormonen toedient dat de klieren dan op rust gaan en dat ze zonder problemen na jaren weer hun werk kunnen hervatten. maar geldt dit ook voor overdreven dosissen? ik weet alleszins uit eigen ondervinding dat als ik een half jaar 250 mg test per week zet of wat gel smeer dat mijn ballen daarvan niet gekrompen zijn. ik heb ooit is 8 maanden HRT gevolgd. testosterontoediening was toen 250mg om de 14 dagen. Ben toen gestopt en zonder problemen zonder nakuur hersteld. zelfs niets van gevoeld. vroeger wel gekrompen ballen gehad na 10 weken 500 en 750 mg sustenon per week.

Vrij interessant, Die dosis die je noemt is wel laag volgens onze standaard hier. Waarschijnlijk heeft dit weinig effect op je axis gehad waardoor je herstel uiterst vlot verliep. Heb je gemerkt dat de trainingen, spiermassa enzoverder beter werd op HRT?
 
crap,als ik 250 voor een jaar gebruik,heb ik geen ballen meer over.Mijn uroloog zei:...nou meneer "ze" zijn wel erg klein.............toen was ik al maanden uit mijn kuur,zelf met HCG en nolva etc

De mijne zijn nu al 1/3 minder en ik zit nog maar voorbij de 5e week op test p en tren a.
Ik zou mij kapot schamen moest iemand die nootjes zien.

Typfout in je stats? Myostatin genomen? :D

HCG daar ben ik niet echt een voorstander van omdat ik gelezen heb dat dit je ongevoelig kan maken voor de LH impulsen van je lichaam.
Net zoals je ongevoelig word voor insuline na een hgh shot.
 
even voor de duidelijkheid, tot hoever kunnen je ballen krimpen dan? is dit dat er nog 1 derde overblijft of dat het echt een pinda gaat worden:eek: als je maar lang genoeg doorgaat?
 
even voor de duidelijkheid, tot hoever kunnen je ballen krimpen dan? is dit dat er nog 1 derde overblijft of dat het echt een pinda gaat worden:eek: als je maar lang genoeg doorgaat?

Als je lang genoeg doorgaat denk ik dat er toch niet veel van overblijft.
Onder het motto if you dont use it, you lose it. En dit geld voor veel dingen in het lichaam.
 
De mate van atrofie van de testes wegens exogeen testosteron toediening is individueel erg verschillend.
Er zijn stevig gebruikende BB ers van wie de testes nog zijn oorspronkelijke omvang heeft behouden,ook na jarenlang continu gebruik.
 
Skydirk begon pas toen die ruim 40 was ofzo?

Ik denk alleen dat AS ècht de gezondheid bevorderen, of op z'n minst geen schade veroorzaken aan de biologische synergie, indien men op oudere leeftijd voor het eerst zet en dan zeker geen BB doseringen.

Was 't maar zo'n feest.
 
Skydirk begon pas toen die ruim 40 was ofzo?

Ik denk alleen dat AS ècht de gezondheid bevorderen, of op z'n minst geen schade veroorzaken aan de biologische synergie, indien men op oudere leeftijd voor het eerst zet en dan zeker geen BB doseringen.

Was 't maar zo'n feest.
ik vraag mij ook af of er geen groot verschil is tussen te vroeg beginnen kuren terwijl je lichaam nog in ontwikkeling is of pas op latere leeftijd beginnen. ik was al voorbij de 40 toen ik mijn eerste keer AS gebruikte.
 
Vrij interessant, Die dosis die je noemt is wel laag volgens onze standaard hier. Waarschijnlijk heeft dit weinig effect op je axis gehad waardoor je herstel uiterst vlot verliep. Heb je gemerkt dat de trainingen, spiermassa enzoverder beter werd op HRT?

toen ik HRT volgde (250mg om de 14 dagen) heb ik eigenlijk geen voordeel gehad op trainingsgebied. van die dosis moet je niet veel verwachten. met 250mg per week voel ik mij echt goed. goed libido maar niet overdreven. geen vocht, trainen gaat goed maar er is toch een groot verschil tussen 250mg per week en 500mg per week. met 500 mg of meer per week gaat het trainen zeer goed, is er meer vooruitgang, ook wat vocht maar loop ik ook heel de dag zo geil als een paard rond. overdreven libido. ik heb de indruk dat ik dan ook impulsiever ben ofwel is het omdat ik er nu beter mee kan omgaan omdat ik het een beetje gewoon wordt om testosteron toe te dienen.
 
Is toch makkelijk van die krentjes...kennen ze ook niet in de weg zitten
 
Bij ratten werk dat misschien, maar bij mensen?
Als eens de ballen van een rat bekeken?
Schaal dat naar de afmetingen van de mens en ze zouden bij ons een vuist groot (per stuk) zijn...
 
Bij ratten werk dat misschien, maar bij mensen?
Als eens de ballen van een rat bekeken?
Schaal dat naar de afmetingen van de mens en ze zouden bij ons een vuist groot (per stuk) zijn...

Als je er dan ook nog mee over de grond staat te schuren. Lijkt me niet echt gezond. :D
 
Back
Naar boven